Ciao Kispál, ciao vernyogás!

2010.08.09. 08:00 volankombi

A Kispál és a Borz búcsúkoncertje nem véletlenül mozgatja meg a közvéleményt: aki szereti, aki nem, elismeri, hogy egy kultikus zenekar búcsúzik, amely nagy hatással volt a magyar könnyűzene több, mint másfél évtizedére. Volt olyan ismert, mint az Illés vagy az Omega, tinilányok ezrei őrültek meg értük – búcsúzásuk Magyarországon korszakhatár, és az új korszak remélhetőleg mihamarabb diszkreditálja azt a magatartást, amit elterjesztettek.

Énekelni, azt nem nagyon kellett tudni ehhez a produkcióhoz – különösebben zenélni sem. Ez nem negatív kritika: egy könnyűzenei formáció három akkorddal és ordibálással is lehet világhírű. Jelen esetben elég volt egy szemüveg, egy kis bölcsészkinézet, gitárok és dobok, és máris indulhatott a vállvonogatós-szájbiggyesztős lazaság, amihez hozzáadagoltak még egy kis meg-nem-értettségből fakadó spleent: a koncertek jellegzetes momentuma volt, ahogy a koncertek vége felé az őrjöngő tömeget azzal hergelték, hogy „menjetek már haza a francba, elég volt” – amivel azt üzenték a rajongóknak, hogy igazából minket még ti sem, akkor sem értetek; bármi is volna a mondanivaló igazából.

Merthogy mondanivaló, az nem nagyon volt. Mit is lehetett volna állítani a 90-es évek bizonytalan, értékrelatív világában, ahol a hirtelen ölünkbe hulló szabadságban semmiféle biztos fogódzónk nem volt? Egy olyan országban, ahova a rózsadombi gazdaggyerekek hozták be a punkot Nyugatról? Korai albumaiban a Kispál a legelemibb, egyszerű érzéseket szólaltatta meg úgy, hogy mégis volt benne valami a „mi azért mégiscsak jobban tudjuk, fölötte állunk az egésznek” attitűdjéből. És ez jólesett, és nem kellett érteni, csak átszellemült tekintettel bólogatni rá.


Az évek során ez a magatartás és a belekódolt megszólalási mód egészen addig csiszolódott, amíg a mainstreamet is átértelmezték a saját nyekergésre. Van ebben a számban valami összekacsintós letargia, nem?

Az pedig, hogy a Kispál-szöveg mindent jobban tudott, és mindent egy flegma, mindenről lemondó legyintéssel utasított vissza, természetszerűen vezetett oda, hogy a támadhatatlanságig, ezáltal az értelmezhetetlenségig visszavont szövegek jöttek létre a kimondás feszültsége helyett. Ha mindenről lemondasz, mert jobban tudod, azt körbe kell bástyáznod, hogy téged ne lehessen kinevetni. Bunkerköltészet.


A dalszövegek, melyeket a rajongók oly igen tisztelnek, önmagukban, a hozzájuk adott gitáros-dobos ritmus nélkül ostobán, szinte nevetségesen hatnak, egyetlen hozzáadott értékük a prozódia szétütése, de hát akinek ez bejön, az tényleg inkább szerezzen be egy Petri György-kötetet. És ez rendben is van így, elvégre a Beatles sem azért olyan nagy szám, mert tőlük hallottuk először azt, hogy „szeress, szeress engem kérlek” – de lehet-e vajon csupán a szövegekre fogni azt, hogy semmiféle nemzetközi visszhangot nem ért el az amúgy Magyarországon kultikus, Kossuth-díjig jutó társaság? Bizonyosan nem, hiszen ha ugyanezen időszakból az Anima Sound System, Sebestyén Márta, vagy a Parno Graszt sikereit nézzük, látható, hogy magyarul is fel lehet kelteni a tágabb figyelmet; csak éppen a megszólalásban is kellene legyen valami izgalmas.

A Kispál és a Borz valahol egy olyan közeg bezártságának zenéje, amelyik még nem ocsúdott fel arra, hogy kinyílt a világ, és nem is akartak rá nyitni – elvégre sokkal kényelmesebb jellegzetesen magyarnak gondolni valamit, amit nem értenek mások.



Az, hogy többé nem ad koncertet a Kispál, nem jelenti azt, hogy végleg megszabadultunk ettől a stílustól és attitűdtől. Túl azon, hogy még hosszú ideig fog szólni rádiókban és házibulik hajnali vége felé az originál, a Kispál és a Borz súlyos nyomot hagyott a magyar könnyűzenében, amit az jó néhány évig biztosan nem fog kiheverni. A Kispál hatásának köszönhető, hogy ebből:



az egy évtizeddel későbbi lemezen (melyen a szövegekért külön köszönetet mondanak Lovasi Andrásnak) ez lett:



Egyszerűen ez volt az irány. Lovasiék szöveg- és imidzsépítési módszere szuggesztíven húzta be a fiatalabb „alternatív” zenekarokat is, mert egyszerűen nem volt alternatívájuk rá. Az énekesekre rátelepült a jellegzetes, elnyújtott, nyekergős Lovasi-hang is – mintha máshogy nem is lehetne nagyon nagyon mondani:








Nem azt mondom, hogy tudtam volna jobbat: nem tudtam volna, sőt, a kilencvenes években, tizenévesként, valamennyire magam is része voltam ennek a szubkultúrának, és remekül éreztem magam koncerteken – egy Bachhal nyilván nem pendültek volna egy húron tömegek. Az, hogy ez a zene ebben a korszakban (természetesen nem egymagában: mások mellett, úgymint Lagzi Lajcsi, Zámbó Jimmy, Republic, Tankcsapda, Ákos stb.) ilyen szintű tiszteletet és rajongást váltott ki, azt mutatja, hogy adott ponton mire volt igénye, mivel lehetett meggyőzni, és mit tudott befogadni a közönség. A búcsúkoncert jó alkalmat ad arra, hogy szembenézzünk ezzel a zenével, és ismerjük fel benne magunkat és ezt az egész korszakot.

A Kispál a kommunizmus utáni magyar könnyűzene Gyurcsánya: a 80-as évek langyos lábvizében gyökerező világlátást ötvözték hangzatos, ámde semmi gyakorlatit nem jelentő „modern” közhelyek puffogtatásával, egy újrakezdés illúziójával, amivel elodázták az őszinte építkezés lehetőségét. De ne gondoljunk most erre, elvégre a fiatalság mindig szép, és sokunk számára ez is a fiatalság része volt: emlékezzünk vissza az Almássy téren, batikolt pólós tömegek előtt adott csendesülős koncertekre, és próbáljunk meg tisztelettel fejet hajtani egy elmúlt korszak előtt. Jó mulatást, jó nosztalgiázást kívánunk ma este!

 

(Ez a poszt nem tükrözi az egész szerkesztőség véleményét, mert van aki nagyon nem ért vele egyet, és van aki csak titokban mer bólogatni, mert nem akarja, hogy megverjék a barátai.)

A bejegyzés trackback címe:

https://fenteslent.blog.hu/api/trackback/id/tr652207632

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kispál és a borzalmas 2010.08.09. 20:33:58

Van úgy, hogy készül egy poszt nagyon, és sokáig, aztán egyszercsak behal keményen a púderezésbe. Most is így van, mert annyira beletalált a fentéslent Kispál és a borzról szóló posztja, hogy sokat nem is tudod hozzátenni, mert annyira e...

Trackback: ELHUNYT LOVASI ANDRÁS 2010.08.09. 12:26:21

Lovasi András(1967-2010)Kossuth-díjas könnyűzenészA Kossuth-díjas dalszövegíró-énekes, képzőművész, színész, könnyűzenei szervező-érdekérvényesítő, a PANKKK (Program a Nemzeti Kortárs Könnyűzenei Kultúráért) mozgalom egyik szellemi atyja, az egykori Ki...

Trackback: Itt van az életem ezen a mérlegen; elegánsan fogadom a hírt 2010.08.09. 09:26:44

Nem, nem ment el az eszem. Dehogy nem! – mondja Gyík Egyszerűen csak búcsúzok a Kispál és a Borztól. Nah, nem mintha akkora kedvenceim lettek volna (mint ahogy a Fent és lent-nek sem), inkább csak temetgetek valamit velük. Még a ’90-es elej...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ma sokan elbúcsúztatjuk a fiatalkorunkat. 20 évesen hallottam őket először. 1990 tavaszán az első szabad választás előtti pillanatokban. Két gitár egy dob, mint a korai Police. De azért más. Egyedi, eredeti. Senki nem vádolta még meg őket, hogy ezt vagy azt koppintották, Kispálnak eredeti dallamvilága van. Már csak ezért is kiemelkednek a mai magyar zenei életből. Valami "forradalomról" (ma már ugye, tudom, de nem aktuálpolitika volt, ha ismeritek a dalt) énekelt Lovasi ott, a szövegre nem figyeltem annyira. Nagyon tetszett a gitáros, rockos, mégsem nemzetközi tucat hard-rock zene. De nem gondoltam, hogy ez kiemelkedő, magas színvonalú stb. Bejött és ennyi.Eredeti volt, természetes. Aztán az Almássy téren voltam néhányszor, a PUF előzenekara voltak. Ma ez fordítva lenne.

Nem volt nemzetközi visszhangja a Kispálnak?
Nem hiszem, hogy ez fokmérő, nem borulok le a külföldiek véleménye előtt. 100-szor is Kispált hallgatok az Anima Sound helyett. Ők Gábor Zsazsát is jobban ismerik, mint mondjuk Sinkovits Imrét. Nem is hiszem, hogy szükséges ez, s azt se hiszem, hogy nemzetközi szinten kiemelkedő zenét alkottak. De ettől még jó az. A szövegek pedig külön téma. Lehet megint bölcsészezni, meg sznobságot emlegetni, okostojásosozni, meg nem értettségre utazásról beszélni. Nem egyszer komoly fejtörést okoztak nekem is a szövegek. Hiszen hangulatokat, asszociációkat jelenítenek meg, amelyek önhibánkon kívül sem érthetőek meg mindig. Nekem is csak évek után ugrott be ez vagy az, valami majd lehet, hogy évek múlva vagy sose fog. De nem sablonok, igaz? S nem is csak zagyvaság. Az a legkönnyebb, ha nincs kedvünk erőlködni rajta, ráfogni, hülyeség. Néha az is. Szándékosan. De az ami miatt mégis megfogja az embert, főleg, ha itt él ebben az országban, az a földszag, az a hús-vér illat, ami árad belőle. Olyan dolgokról ír, ami az életünk részei. Nemcsak Pagp-pagó, Isztambul, Gammapolis, meg hasonló hangzatos, de egzotikus,idegen, megfoghatatlan dolgokról vagy a te szeretsz meg én is, vagy te mégsem jellegű problémakörről lehet dalokat írni. Melyik zenekar írt korábban a kádban úszó pontyról, az arcunkon elkent szúnyogtetemről, a nyári barackoskerten, a szilvamagon és a nápolyimorzsán át a lábosig, a kirakatban lévő szalámiig, a gangon történő borozásig? Olyan jelenetekről, mint ami az Emese c. számban van? Pedig szinte mind előfordult a legtöbbünk életében ebben az országban. Mindezt direkt politizálás nélkül, na, nem egy Kárpátia, ahol mindent elmondanak, sokat gondolkodni nem kell. Politikai hovatartozásuk, ha volt, korántsem volt egyértelmű a 20 év alatt. Na, ezért életszagú a Kispál, ezért lehet szeretni, mert főleg manapság nagy szó, ha valami nem mesterkélt, s ezzel a búcsúval is ezt bizonyítják, nem vernyákolnak haknizó, múltból élő zenekarként mint oly sokan világ- és országszerte. Lenyomatot hagytak a magyar életben, s 20 éven át, ami nem a tucatzenekarok sajátossága. Bármennyire is érthetetlen, talán ezért tudja szinte mindenki 40-50 alatt mi az a Kispál, s azt meg nem annyira mi az a Parno Graszt.
@PiaDia: Ja, csak mert annyira gusztán elmagyaráztad, hogy a Kispál milyen zene. Gondoltam, értesz is hozzá. Attól mert a kis fülecskéd nyitva van, nem biztos, hogy megfellebezhetetlenül meg is tudod ítélni, mi miért jó. Legfeljebb a te ízlésednek. És ha már kicsit öregebb leszel, akkor meg fogod érteni azt is, hogy pl. a gitártudást nem lejátszott hang/másodpercben mérik.
@Mizantrop:
Hol írta PiaDia, hogy szerinte miben mérik a gitártudást?
Meg szerintem ez nem kor függvénye, hanem ízlésé. Persze az más, ha valaki az intellektuális felsőbbrendűségét próbálja levezetni a zenével, saját ízlés híján...
@Zabalint: Mert az ilyen hisztérikus tarisznyásbölcsészezők, mint te, akiknek szeme vak a látásra, füle süket a hallásra, meg vannak győződve róla, hogy amit ők nem látnak, hallanak, az nincs. S ha valaki azt mondja a becses pofájukba, hogy van, csak nem látod, nem hallod, mert műveletlen, korlátolt, egybites vagy, akkor azt sértésnek veszik. És rohannak a világba zokogva, hogy "itten emberek felsőbbrendűnek hiszik magukat..." Ha csöndben lennél és nem vernéd a nyálad minden létező fórumon, hogy ez egy értelmetlen faszság, akkor nem mondanák a képedbe az igazságot. De neked ez kell. Te nem azt mondod, hogy "gyerekek, én nem értem, nem szeretem, biztos bennem van a hiba" (ilyen is van itt), hanem hogy ez az egész egy értelmetlen szar. És a te kultúrfölényed itt indul. A többi reakció.
@Bogyó 2: pontosan azt demonstráltam a nemzetközi visszhang hiányával, hogy jellegzetesen hazai fejleményről van szó, bár itt kommentben megjegyezték, hogy más posztkommunista országokban is létrejöttek hasonló alakulatok, de ennek még utána kéne nézni. Lenyomatot hagytak, abszolút aláírom, erről szól a poszt, bár sokan csak fikázásként olvassák. Olyan kedves volt, amit írtál, hogy még egyszer jó mulatást kívánok a rajongóknak ma estére!
@Zabalint: Én pl. nem gondolkodtam rajta, hogy fesőbbrendű lennék, hogy 20-21 évesen rajongójuk lettem. Egyszerűen jobban tetszett a Zoltán Erikánál meg az Ossiánnál is. Nem azért mert de jó, hogy más mint amit a többiek szerettek, hogy se nem diszkócicás se nem metálos, hanem mert torkig voltam azokkal, s mégsem úgy kellett hallgatni, mint egy egzotikumot. Nem a különlegessége miatt volt jó, hanem azért tért el, mert nem a bevált sablonokból építkezett. Nem csinált zenekar volt. HA csak az lett volna a lényeg, hogy eltérjen, akkor Bizottság rajongó lettem volna. Aki olyan nagyon különbözni akart, az is választhatott, ott voltak a Vágtázó halottkémeken túl az Európa Kiadóig olyan zenekarok, amelyek nem voltak mainstream-ek. A Kispál hangzása kifejezetten kommersz volt hozzájuk. A szövegek más tészta, de azt pedig leírtam már miért jó. Izgalmas új megoldásokkal tarkítot, szürreális volt, mégis, nem igaz, hogy valami nem csengett le belőle, hol van ez Kassákhoz képest?
Szar-nyafogós-kakofon zene.Koldulni való zene az utcasarkon. Hogy felkapottá vált, az a ti bajotok és művetek. Sajnos elhintették már a petéiket, amelyek kikeltek már. :(
Ja, és a 30Y-ról és a Kaukázusról is ők tehetnek, amik a humán értelmiség által elkövetett legnagyobb emberiségellenes bűncselekmények.

ezek valóban azok. áramütés járna értük.
de nem, wazeg
nem ők tehetnek, hanem azok az emberek akik minden érdekesből és egyéniből csak azt tudják felismerni ami _külsőleg_ koppintható és ettől _olyan_ lesz, és azt hiszik hogy akkor már _az_ is lett. (lásd harcosok klubja ha valaki vágja)

aki eredeti, és megtalálja azt amit kellett, ott belül, azt lehet fikázni, meg lehet nyavalyogni, emlékezni fognak rá.
aki meg nem, arra nem.
ami igazi,az mindig működik, amiből vallást csinálnak, az meg kamu lesz.
mindenben mindenhol mindig így volt ez.
@Mizantrop:
Aha, reakció...

Ehhez képest bárki bárhol krtizizálni merte a Kispál szövegeket, ment a szöveg, hogy mind egyszerűek vagytok, mert nem értitek. Te kicsit sem vágod, hogy én mit értek belőle. Csak mert te szereted, ezért hülyének tartasz, mert én zagyvaságnak tartom az egészet. Pedig én szoktam olvasni verseket, keresek és találok is rejtett értelmeket. És meg tudom különbeztetni a giccset a művészettől. A giccs az, ahol az értelem leple alá teszik a semmit, vagyis a giccsről is lehet ugyanúgy elemzést írni, és bele lehet magyarázni mély értelmet, amit valójában nem is talált ki a költő. Lovasi abban tehetséges, hogy ilyen giccset alkosson. Kivéve pár közhelyes értelmű szöveget.

Ami meg engem illett, mindig is irritáltak a magolós, nulla érdeklődésű bölcsésznövendékek, akik saját maguk képtelenek bármit is elemezni, helyette sodródnak az árral. Egy ilyen ár az alter szubkultúra is. Természetesen nem minden magyar-kommunikáció szakos hallgató ilyen, de azért a színvonal egyre csak romlik, nálunk ilyen szakosok még a Borat című film iróniáját sem voltak képesek fogni, ríttak, hogy a készítők mennyire lefikázzák a szerintük primitív kazah embereket, az fel sem merült bennük, hogy esetleg az amerikai társadalamat kritizálja elsősorban a film. Pedig az a nagy tömegeknek készült, ha ők magukat tartják elitnek a művészetek értelmezésében, akkor nehogy már az amerikai filmipar kifogjon rajtuk...
@volankombi: Csatlakozom, én is jó mulatást kívánok! Én csak a távolból, nem tudtam megoldani, hogy elmenjek, de vívódtam is rajta, kell-e. Nincs tőlük CD-m, de van egy bakelit, több kazetta, nem egy diktafonos régi koncertfelvétel. A negyedik lemeztől alig találtam olyan dalt, ami tetszik. De ami igen, az meg kifejezetten. A bálnás lemez még talán, abban az időben gyakran jártam Pécsre, s ezért is jutottak eszembe gyakran.Nem követtem nagyon a munkásságukat, de ha lehet, megnéztem őket a tv-ben, olvasgattam róluk a neten. Koncerten, szégyen talán, nem voltam '93 óta. Többször terveztem, nem jött össze, nem nagyvárosban lakom. Furcsa, persze, hogy közben voltam más koncerteken, háromszor külföldön is, de azok világsztárok voltak. Nem jutottam el most se, talán jó is, ha a korai kilencvenes évek koncertjei ragadnak meg bennem, bár a Youtube-on nyilván sok mindent megnéztem. Nagyjából egyidős vagyok velük, nemrég múltam negyven. Azzal rendeztem le magamban a dolgot, előre tekintsünk, s jövő héten megyek Kecskemétre, ott lesz Kiscsillag. A jövő. Bár Kispál dallamai nélkül, de hát, ahogy nem is tudom ki mondta, abból gazdálkodjunk, amiből tudunk, ez is valami, nem is kevés, ha a még létező PUF a másik kedvenc. Igaz, nekik is a korai dolgaik tetszenek, na majd meglátjuk mi is ez a Kiscsillag, még nem láttam őket.
@Zabalint: egyáltalán nem intellektuális felsőbbrendűségről szól ez a kérdés. Amikor Kispálék indultak, elég szar volt kis hazánkban a választék (megjegyzem, azóta sem javult a helyzet). Kiért kellett volna rajongani? Fenyő Mikiért, vagy az ostoba Pataki Attiláért? Vagy később a szedett-vedett marketing-együttesekért, a tátogó szépfiúkból és az ostoba ribancokból álló "zene"karokért, akiknek a hangszerhez semmi közük nem volt? Ezeket kellett volna kedvelni? Az Európa Kiadó jó volt, de aztán ők is eltűntek. Hobo jó volt, de az utóbbi évtizedben ő is eltűnt. Ákos? Voltak jó számai, de stílusa mindig távol állt tőlem...

OK, az utóbbi évtizedben feltűnt a Quimby, akik tényleg qrva jók, de rajtuk kívül mondj még valakit, aki meg tudott ragadni a hazai zenei élvonalban...
Azt azért magyarázd már meg, milyen komoly nemzetközi sikerei voltak az Anima Sound Systemnek vagy a Parno Grasztnak.
Na, megyek haza :-)

Jó volt itt veletek cívódni egész nap (ezt a főnököm másképp ítélné meg, de én élveztem)

Aki kimegy a koncertre este, annak jó mulatást, aki nem annak is.

Holnap még visszanézek, maradt-e valami a nagy vitából.
@Bogyó 2:
Nekem tizenéves koromban nem az Ossian volt az ami a csapból is folyt, hanem főleg a Kispál és a Borz. Kommerszé az válik, amit a rádiók és a TV-k nyomnak, mikor is adtak Ossian-t?

Egyébként az Ossian nekem is kommersz mondjuk a Dalriada-hoz vagy a Eluveitie-hez képest, csak engem kicsit sem érdekel az hogy mi mitől mennyire különbözik, csak egy fontos, hogy tetszen nekem, így néha napján Ossian-t is hallgatok, és még koncertre is elmegyek. Aztán az is jó ha tetszenek a szövegek, de olyan zenével mint a Kispál és a Borz zenéje, azt bánom csak hogy beleolvastam az ugyanúgy gyenge szövegeikbe is. Ma már ami nem tetszik zeneileg, annak a szövege sem érdekel, a szöveg akkor jó ha a zenével összhangban nyeri el értelmét.
@Bite Yer Legs: mondjuk nem tartozik szorosan a témához. Külföldi fellépések, közös felvételek más formációkkal, kritikák, ilyesmi.
@Zabalint:
Látom, igazi mérce lettél magadnak az idők során!
@kovacsguszti68:
Nem kell szeretni, de akkoriban mikor a Kispál elindult, nem csak mainstream popzene létezett, ha jobban körülnéztél volna, találtál volna ezt-azt. Pl. a Pokolgép is akkoriban indult, nem kell szeretni, de minden más stílusban ott voltak azok is, akiket nem nyomtak a rádiók.

Amúgy meg nyilván nem azokról beszélek akiknek anno tényleg megtetszett a stílus, mint mondtam biztos van pár ezer ember, akiknek ez jön be. Viszont ha elolvasol néhány kommentet, láthatod, hogy sokan tényleg úgy vannak vele, ahogy én azt leírtam, mikor engem hülyéznek le, akkor csak még inkább engem igazolnak vele.
Akkor azt is tedd hozzá, hogy az Animának csomó angol nyelvű száma van, a Parno Graszt úgyszintén nem magyarul énekel, teljesen más közönséget céloz meg, teljesen értelmetlen az összehasonlítás.
@Zabalint: szerintem már megérett egy poszt saját magadról a saját blogodban, ha csak a 2 napnyi hozzászólás-termésedet nézem, akkor feltétlenül. Az a hihetetlen akarat, ahogyan keresztes hadjáratot folytatsz az "alteros" szubkultúra ellen (az mi a szar?), az egyszerre szánalmas, nevetséges és persze: sznob. Úgy leszel közhelyes, semmitmondó, hogy közben másokat tartalmatlansággal, ürességgel vádolsz. Mert persze értelmes kifogásaid nincsenek. Oké, akkor mondd meg, hogy mi a tartalmatlanság ebben az idézetben? Mi az ami értelmetlen, és nem feldolgozható?

"Az erkélyen muskátlik ott eszünk szalámit
Magába/ meglátszik lehellet a légző rendszered
Ahogy csinálja/ az oxigénellátást fenntartó
Légmozgást/ jaj de szép ez a kis élet hogy ilyenbe
Nem téved és szép zenét/ rakok be és zenél a
Belseje is ám a hasadnak/ a fejemet ráhajtom
És hallgatom hallgatom ott bent hogy vagy"

(Már délután)

Idézz már nekem egyetlen egy, csak egy magyar nyelvű szerelmi témájú dalszöveget, ami mellett ez maga a tartalmatlan semmitmondás! Haver, ez költészet, a legjavából, egyszerre mosolyt és könnyet fakasztó. Ha te nem látod, azért nem a szöveg a hibás.
@kovacsguszti68:
És megjegyzem ma sok-sok ezer zenekar közül lehet csak itthon válogatni, az nem érv, hogy néhány nyávogós buziboys uralja a könnyűzenei piacot. Az internetnek hála, sokkal tágabbak a lehetőségek, mint egykor. Innentől kezdve leírni, hogy szar a választék, tájékozatlanságra utal.
ezt a cikket egy igazi diszkópatkány-ízlésű lény fogalmazhatta:
hol cáfolja, hol igazolja önmagát, de azt egyszerűen leírni, hogy szerinte szar, na az nem (zs)indexes-ezért hát köntörfalazzunk kicsit, forgolódjunk a meleg sz.r-ban, mintha logikus lenne: de majd a tömeg, ami ma megjelenik eldönti, mennyire szerették az emberek ezt a zenét.
Az mellesleg valóban röhej, hogy a nagy búcsú után még bizniszből lesz vagy 5.
látszik , mennyit is számít a pénz:
de a lényeg, az első albumok egyediek, és elemiek, a végére kiégtek, és ez így is van jól
Köszönjük Kispál és a Borz!

kedvenc idézet: Mégegyszer

"Köszönöm, hogy mikor királynak hittem magam
Nem szóltál és hagytál egy ideig az udvarodba' kóborolni
Hogy az alatvalóid is beavattad és õk is hódoltak nekem
Jó móka lehetett, de én is megtaláltam a számitásom

Kapudon kopogtatok, aztán meg dörömbölök,
Hogy engedj be éjjel, ma éjjel

Köszönöm, hogy hagytál engem a félelemes nagy kertben eltévedni
És ott könnyû titkoknak járni a végére.
Már régóta azt játszom, hogy az is van, amit akkor láttam,
Mikor még a kertedben éltem, hogy menjen a többi
Köszönöm, hogy megy

Csak még egyszer
Kapudon kopogtatok, aztán meg dörömbölök,
Hogy engedj be éjjel
Ma éjjel... "
@Bite Yer Legs: Parno Graszt leginkább magyarul énekel, legfeljebb nem érted az ákcentust :P Animának tény, hogy vannak nem magyar számai, de nem ezen múlott. Már leírtam feljebb, de nyilván a kommenttömegből nehéz kibogarászni, hogy azt demonstráltam a nemzetközi visszhang hiányával, hogy jellegzetesen hazai fejleményről van szó. Csak itt működik, mert ugyebár szövegcentrikus :))
@Zabalint: Ja, hogy te Paksi Endre szövegeinek talapzatáról beszélsz giccsről meg értelmetlenségről? Az más.
@Mizantrop:
Még mindig nem érted, hogy ami neked költészet, az nem feltétlenül nekem is költészet.

Számomra ez a szöveg részlet ugyan nem semmitmondó, de giccses. Azért az, mert egyetlen érzést fogalmaz meg minél hosszabban, a lehető legtöbb költői képet belerakva. Ha már szerelem, akkor hozhatom példának a Tankcsapda Lopott könyvek című számát, csak gondolom az neked beteges lenne. De az Alvin és a Mókusok Dilemma, valamint a Sziámi című számát is jónak tartom. Ezeket meg egyszerűnek mondanád, de én nem is komoly költészetnek tekintem, veled ellentétben, aki ezt amit idéztél, annak tekinted. Egyébként versben én azt szeretem, amikor a költő igen tömören, a vers hosszának sokszorosát mondja el.
Na, én a magam részéről elindulok a Szigetre :) "Mondom, hogy nem fáj"
Pl. a Dilemma refrénje, az költészet?

"Hisz olyan jó veled
Az idő úgy pereg
Melletted megtaláltam önmagam
Hiszem, hogy van szerelem"

Ok, nem kell, hogy lásd a különbséget, nem értesz hozzá, csak legalább ne akard az ízlésedet szubjektív mércének beállítani. Merthogy két napja azt fejtegeted nekünk, hogy a Kispál szar és semmitmondó.
Bocs, mondtad, hogy ezt nem tartod költészetnek, akkor maradjon csak az idézet, az magáért beszél.
@volankombi: És ezzel mit akarsz bizonyítani? Nem értem a felvetés lényegét. Kurva nagy ostobaság idekeverni a NEM MAGYARUL ÉNEKLŐ cigányzenét meg az Animát, az a lényeg.
amúgy a kukázus nagyon kispál epigon. ciki.
a szövegeik ua bénák mit a kispálé.
Lovasi költészetéről vitatkozni lehet, megkérdőjelezni nem nagyon:
www.lyricstime.com/kisp-l-s-a-borz-s-hogyha-m-shov-ker-l-lyrics.html
zenével:
www.youtube.com/watch?v=_szWRWlkxcA

Valóban direkte flegmán énekel, ellenben masszív tenor-kontratenorban, amire nem sokan képesek.

A zenéjük az első 4 lemezen zseniális.
Azok az ötletes-ízes basszus akkordbontogatások, ellenpontozva a Kispál nem kicsit kreatív, minden akkori sablont nélkülöző gitárjátékával, megspékelve Lovasi egyedi hangjával-énektémáival(milyen bass/ének függetlenítéseket csinált már a csávó!), és az a halom riff, aminek töredékéért világszerte zenészek ezrei lelküket adnák el az ördögnek..

A cikk írója vájkálhatna szakszerűbben is, ha már életművet elemez.
@tesz-vesz: az ciki, hogy minden kispálfób ezt írja.
Ezt a foshalmot véletlenül sem azért írtad, hogy kibaszott sokan idekattintsanak, ugye?
Ez a "vernyogás" dolog nálam "bekaphatod" kategória. Nem kell szeretni, még kevésbé minősíteni. Ha érdekel, elég ha tudomásul veszed, hogy sokan szeretik, és ennyi elég is.
@röntgenszeműlány:

"Ezt a foshalmot véletlenül sem azért írtad, hogy kibaszott sokan idekattintsanak, ugye?"

megint csak ezt kőő adnom neköd: DDDD
hovatartozásom: nem vagyok kispál fan/rajongó, bár bajom sincs velük, szeretem pár dalukat, ennyi.

de ez a cikk logikailag és levezetésügyileg (dedukció) kb egy három lábú sánta kutyára v egy mekk mester által tákolt "kártyavárra" emlékeztet
..azaz:
ezer sebből vérzik a levezetés.
szerintem egy ket segberugas kijarna neked ezert a posztert.
én egyetértek, pécsi vagyok, de ezt a nyekergő sötétlila tarisznyás förmedvényt ideje volt már eltemetni:)
Én eléggé utáltam őket, zeneileg nagyjából minden általam ismert számuk egyformának tűnt, és kicsit mesterkéltnek is éreztem az egészet. De attól ha valakinek bejön legyen boldog vele.
bejött a Kárpátia vonulat...ez mindent elárul a posztoló prosztóságáról... ha a Kispál szar akkor a Kárpátia überszar. lessz még lessz még... mi az anyátok virágos picsája lesz a trianoni határokon gyökerek? mellik székely medvebaszó van elnyomva itt? szerintem a magyarok vannak a székely román kintről bejöttekkel szemben elnyomva!de bejött ez a szőcs a kormányba és majd mégjobban az erdélyi szar fog nyomulni... ja akinek meg teccik az hallgassa a csík zenekar szar nyenyeréjét meg a sebestyén mártuska tinihangon való kántálását
ja és bassza meg a posztoló a jó édes szar ízlését amit fasztudja honnan hozott ,de mindenképp SZAR
Meg nem olvastam el az összes kommentet, söt, a feleig sem jutottam, es nem tudom, hogy irta-e mar valaki,
de szerintem ez mehetne a Gyulölt Ellensegeinkre vendegposztnak. :)
@Mizantrop:

Figyelj, lehet hogy vmi halvány értelmet fel lehet ebben fedezni, de lényegében összefüggéstelen ez is mint a többi szöveg. tehát, nem feldolgozhatatlan, csak értelmetlen.
Mi az hogy szerinted nem létezik alteros szubkultúra? Te nem jársz az utcán? Körbenézel és legalább 20 tinicsajt látsz nagy undorító ízléstelen napszemüvegben, színes cuccokban, színes converse cipőben mindezeket a legundorítóbb színkombinációkban, és csőnadrágban. Jó, nyilván nem Zabalint fogja a világot megváltani az alterosoktól, de amúgy én ismerem és na ő az akire nem mondhatja senki hogy sznob.
Kispál-rajongó haverjaimat rendszeresen megkértem, hogy értelmezzenek nekem egy-egy dalszöveget, de egyiküknek sem sikerült.
@Mizantrop:
Én nem állítottam, hogy Paksi Endre szövegei irodalmi igényességűek lennének, te állítod ezt a Kispál és a Borz szövegeiről. Mellesleg annál még mindig jobbak szerintem.

Egyébként meg vicces, hogy a Dilemma című Alvin számból, aminek egészében van értelme, kiragadod a refrént, aztán lefikázod. Persze nem baj, ha nem tetszik neked, nekem tetszik, és kicsit sem érzem, hogy ez hozzáértés kérdése lenne. Itt sem irodalmi műről van szó, hanem csupán egy punk-rock dalszövegről.

Ami a Kispál és a Borz zenekart illeti, igen, kijelentettem, hogy szar a zene, szar a szöveg. Ez az én véleményem. A tied meg az, hogy jó. A különbség köztünk, hogy te leírtad, hogy aki nem szereti, az nem érti, és ezért hülye. Én ugyanezt nem állítottam fordítva. Ha nem tetszik a Kispál és a Borz zenéje, hát leírom hogy szar, nem fogom azt írni, hogy nem tetszik, de elismerem, hogy jó, mert akkor mégis mi a francot ismernék el, mi más célja van a zenének(és a szövegnek), mint hogy élvezzem? A rajongók meg leírják, hogy ők imádják. Nyugodtan. Csak ez a kultusz ne alakult volna köré ki, és a mellé társult felsőbbrendűség érzetetek.

Tényleg mióta hozzáértés kérdése az ízlés?
Bocsánat, az előző hosszadalmas hozzászólást nem PiaDia írta, hanem én, ugyanis egy gépről írogattunk éppen, felváltva :-)
Nagyon osztod, nagyon nyomod, nagy arc vagy.

Én soha nem voltam kispál rajnogó, nincs is felvételem tőlük, inkább a 60-as 70 es évek progresszív & jazzes vonulta fogott meg.

DE

a bemutatott kettő felvétel a puftól csak azt mutatja, hogy hogy lett az Európa Kiadóból Kispál, és hát valljuk be, a kispál valamivel élvezhetőbb.

nyekergés, hát ja, és?

van pl ez a 30y nevű epigon.
Ja de ami igazán szar, az az ANIMA.
@Erick:

"szerintem a magyarok vannak a székely román kintről bejöttekkel szemben elnyomva!"

Senkiházi rasszista tahó!
Mar bocs,de szerintem Pal utcai fiuk hamarabb volt!Amugy meg mindig Lecso a legjobb szovegiro!
@Erick: Ha magadra gondoltál, mint elnyomottra, az stimmel. Ebből a szösszenetből is egyértelműen leszűrhető, hogy súlyosan deprimált, azaz halmozottan hátrányos helyzetű vagy, abból a legrosszabb fajtából, aki ezt fel sem ismeri. Ha jót akarsz a kedvenc zenekarodnak, szerintem titkold el a rajongásodat. Nagyon kínosan érezné magát minden normális ember, így a zenekar tagjai is, hogy pont egy ilyen agyhalott szellemi nyomorék találta meg őket, mint rajongása tárgyát. Nem lehet, hogy azért hagyják abba, mert most értesültek róla, hogy te a rajongójuk vagy?
Elsőosztályú írás. Gratula....Én a magam részéről lószarnak tartom a zenekart de a cikk szuper
Sose szerettem őket. Lovasi "énekétől" egyenesen a falramásztam, egyszerűen egy számot nem bírtam tőlük végighallgatni. Amúgy nekem, mint laikusnak minden számuk totál egyforma is volt...
nem is hallgattam ezért, az sem érdekelt, hogy léteztek, az sem érdekel, hogy megszűnnek...
Részemről ennyi.
szerintem ez ott van. találó. függetlenül attól hogy kispálék mennyire szimpik, a produktum az csak ilyen lila maszatolás. hogy ez itt kultusz, sőt vallás lett, magyarázható a szerencsétlen geopolitikai helyzettel. az idézett zenekarok citálását nem érzem jogosnak, az egy kaukázus kivételével, ami viszont klónozással készülhetett nyilván, valahol egy titkos gödöllői laboratóriumban.
csatlakoznék továbbá ahhoz a vélemény(em)hez hogy a felülértékelt kispállal szemben a puf bántóan alulértékelt.
Attól még, hogy a cikkíró nem érti a mondanivalót, van, szerintem a dalszövegek minden zene hallgatónak mást jelentenek. Számomra van mondani valójuk. A mai magyar zenei élethez képest, baromi színvonalas.
nyikorgás? nekem SP jut eszembe, aki nem tudom, hogy az év férfi előadója lett, egy zene tv jóvoltábból, amely műsora szerintem csak 16 éves kor alatt élvezhető, hiszen itt hasonló "színvonalas" muzsikák vannak, mint ez a nyávogó srác, de bezzeg Kispált és hozzás hasonló alter vagy egyszerűen jó zenéket nem játszanak le.
"Innovert kutyák! Mimétameg! Innovert kutyák! Gitár! Hó! Namehkuvá! Innovált kutyák! Vártam én! Innovált kutyák! Gyerünk!"
LOL

Az A.E.B.-től végtelen ciklusba kerülne az agyad.

ROTLF
Hagyjuk már ezt a hozsannázást... Pillanatok alatt mondhatnék fejből 10 olyan magyar zenekart, amelyik messze többet tett le az asztalra, mint ezek...
Jópofa szövegek, önismétlő zene. A "minden idők talán legjobb magyar zenekara" (by index) duma pedig egyszerűen nevetséges...
Flegma jóarcoskodó álintelligens álbölcsész álzenének tartottam, de az ízlés nem vita tárgya, sokan szerették őket, szóval bravó! (Szerencsére nekem nem fognak hiányozni.)
@Pista bá: Ez így igaz!

Frappáns!

köszönöm!
ezaz, moderáljátok ki, éljen a szólásszabadság. akkor is egy *****&@#& a posztíró.
faszi egyetlen nótát sem énekelt soha tisztán. tudott volna?
a falsetto magyar királya
Álértelmiségi sznob takonycikk :D Anima - énekelnek angolul. Sebestyén Márta - azért, mert elvernyákolt egy népdalt a Deep Forest klipjében, még nem lett világhírű.

A Kispál-dalok értelméről nem kell sokat beszélni, nyelvi játékok, érzések leírása, nem egész történeteket mesélnek el. Akár a Jabberwocky felnőttebb verziójának is fel lehet fogni.

A cikkírónak talán a Nyers és a Belmondo jön be, amely zenekarok értékét maximum Czutor konzervatóriumi képzettsége hozza...
tökéletesen egyetértek a cikkel.
A Kispál zenéje még a dícsérők szerint sem túl jó. A szöveg pedig HALANDZSA.
@Pista bá: Na, pont erről beszélek. Halandzsa. Úgy tesz, mintha valamiről szólna, aztán semmi. A fogyasztói társadalom szar: AZTA, micsoda mondanivaló!!! És milyen eredeti!!!!
Na a Karpatia hianyzott pont innen, mint anno a szorenyiek, nepi gunyaba oltoztetett ocskavas.
Na?
Senki sem volt scmittpálon?
Hogy miért nem lettek sikeresek külföldön? Pár éve felléptek a SZIN-en. Külföldiekkel beszélgettem, akik azt mondták, hogy a többi magyar zenekart még csak-csak elviselték, de a kispáltól menekültek, annyira szar.
A Kispál fénykorában azért elég széles volt a hazai "alternativ" paletta.
pl: Kontroll csoport, Sziámi,F.O.System. Kinopuskin, PUF, stb. stb.
Kispál nálam az utolsók közt volt.
Semmit mondó gagyi értelmetlen ovodás szövegek
Szerintem...

Üdv.
Zenéről és dalszövegekről vitatkozni kb. annyira érdemes mint arról, hogy melyik nő a legszebb :D
Van akinek ez tetszik, van akinek meg amaz...
Én azon nevetek amikor arról veszekedtek, hogy Kispál tud gitározni vagy nem :D
Maradjunk annyiban: tud és igencsak jó gitáros. Az más kérdés, hogy a zenéjükbe nem kellett a barokkos cizellálás - de ettől még tud gitározni.
Maradjunk annyiba: hype ide vagy oda - 23 évet a többékevésbé élvonalban nem a húsvéti nyuszi hozta nekik. Az utóbbi pár évben elfáradtak, kiégett a közös munka. Hát befejezték. Ennyi és nem több. A föld forog tovább...
A Kispált nem kívánnám minősíteni, nem az én zenei világom, így nem illdomos véleményt nyilvánítani.
De sajnos a kép nekem felrémlik: a hetvenes, nyolcvanas évek zenekarai után felnőtt a világon mindenhol egy komoly szandálos-flegma-okoskodó-bölcsész réteg, aki lassan lassan belopózott a zenei és kiadói szakmába. Ez nem volt neház, mert a bölcsész képzés tömegesen zajlik mindenhol így a magyar egyetemeken is.
Az Ő életérzésük és világlátásuk szivárgott be az alternatív zenei vonalba. Kispál és követői, Radiohead és követői...
Tény hogy a kilencvenes évek nem tudtak kitermelni egyetlen igazán maradandó stílust és előadót sem, a bölcsész világszemlélet azonban átemelete professzionális polcra az általuk kedvelt (és addig is létezett) szubkulturális műfajt. Ma ők irányítanak, ennyi.
Nincsen mélyebb értelem emögött, ez is profi üzlet, csak mikor ki irányít, így ma ebből jön a pénz.
Én nekem semmi kifogásom ez ellen a zenei stílus ellen, miért is lenne? Mindenki azt hallgat amelyik neki jól esik.
De aki azt mondja egy Kispál, Hiperkarma, Radiohead, Oasis, Muse dalra hogy sláger...
Na annak azért némi okítás elkelne, hogy vajon mitől is nevezünk egy dalt slágernek.
Nem attól hogy én szeretem, ez alaptétel.
A fenti előadók egyetlen dalt nem írtak munkásságuk folyamán amely megfelelne a'sláger' szónak vagy annak bármely kritériumának.
De ez nem baj, nekik nem is ez lenne a feladatuk.
Ez egy más műfaj, kezeljük is ott.
És ez nem von le egy grammnyit sem az esetleges zenei érdemeikből.
Most már, hogy van pénze, Lovasi elmehetne dolgozni, esetleg zenésszé, vagy szövegíróvá képezhetné magát.
@fahey: olvastam. Lackfi nem foglal állást arról, hogy költészet-e a Lovasi-szöveg, mivel (mint azt egyébként én is írtam) az a zenétől elválaszthatatlan - tekintve, hogy dalszövegről van szó. Ezután kiemel néhány metaforát, amelyek szerinte bravúrosak (ami egyébként nem zárja ki azt, amit én írtam, hogy a támadhatatlanságig, ezáltal az értelmezhetetetlenségig visszavont szövegek lennének).
Részben ehhez kapcsolódóan: megdöbbentő, hogy a sok Kispál-rajongó, akik itt arról értekeznek, hogy ki nem ért mit, mennyire nem tud olvasni.
Erőltetett zene-összehasonlítások, csúsztató, különbségtétel nélküli zenekar-összehasonlítások.

Tulajdonképpen a cikk butaságát az értelmesnek szánt előadásba próbáltad ültetni, de te is tudod, hogy nem nagyon sikerült.
@volankombi: Vagy esetleg te nem tudtad leírni a véleményedet épkézláb módon.
Amúgy 20 év után majdnem teljesen mindegy kit hallgatsz "egyfolytában", mert megunod, akár szeretted, akár nem. A zenéje szerethető volt (szerintem sajátos is), a dalszövegek meg simán kiadhatók lennének önmagukban egy verseskötetben.
Hmmm itt egy kicsit a jól odafikkantás hangnemét vélem felfedezni, a cikkíró görcsösen akar intelligensnek és néhol cinikusnak és humorosnak hatni, sajnos egyik sem jött össze neki.
Írom ezt úgy, hogy nem szeretnék Kispálék védelmére kelni.
Nem baj, talán legközelebb.
@Füredi 2.0: a művészet lényege nem az, hogy tök újat mond, hanem egy ismert dolgot úgy mutat meg, hogy azzal új minőséget állít elő.

Ha nem érted a művészetet, attól még lehetsz jó ember, csak hagyd meg másoknak az élvezetet.
gustibus non est disputandum...
Nem mellékesen sikeresen kiválogattál valóban nem túl jól sikerült számokat, köztük egy feldolgozást, ami ugye egy komplett filmet adott el.
"a támadhatatlanságig, ezáltal az értelmezhetetlenségig visszavont szövegek jöttek létre"

"Bikinibe' láttam meg őt kint a strandon.
Nem hiszem, hogy tíz centi volt az egész.
Egy zsebkendőből esküszöm,
Egy fürdőkosztüm pont kijön,
Még sose láttam ilyen takarékos nőt.

Rohan az idő, Már oly rég együtt járunk
Valamire mégiscsak rájöttem én
A nyár oly gyorsan múlik el
És télen bunda, csizma kell
Mostmár megtanított ő,
Hogy csak nyáron takarékos a nő

Rohan az idő, Már oly rég együtt járunk
Valamire mégiscsak rájöttem én
A nyár oly gyorsan múlik el
És télen bunda, csizma kell
Mostmár megtanított ő,
Hogy csak nyáron takarékos a nő"

Mi nem világos, vaze? :) :) :)
A Kispál szövegeket azért nem nehéz értelmezni, mert azt ért bele az ember, amit csak akar. Ez az a zenekar sosem akart semmit sem mondani. És ezt baromi jól is sikerült neki, több mint 20 éven át klasszul megélt a ködevésből.
Én sajnos pont nem vagyok értéksemleges. Ezért aztán szerintem ez több mint gáz. És aztán ott vannak a rajongók, akik pont ezt szeretik bennük. De gustibus on est disputandum.
Azon viszont disputálnék, hogy hogyan sikerült a Kispált nemzedéki ikonná pumpálni. Ez nem a Kispál bűne. Ez az egész magyar, baromi félművelt, de azért baromi öntelt ún. "médiaértelmiséget" minősíti, ami félájultan sztárolta Lovasiékat, elfelejtve, hogy egy alternatív banda, az mondjuk azért alternatív, mert valamiféle alternatívát próbál keresni, mutatni, feszegetni ld. Európa Kiadó, ami azért mégis csak odavert az akkori főgenyáknak és persze nekik is odavertek a főgenyák, csak hogy meglegyen benne az az adrenalin, és szellemi kihívás, ami azért a jobb bandák sajátja szokott lenni.
Szerintem nincs szánalmasabb, mint egy célját vesztett, ellenfelét nem találó (de nem is nagyon keresgélő), csupán a spleen-jét, no meg a lazatrendinek hitt, de valójában csupán gyáva cinizmusát kommunikáló "alternatív" bandánál, ami nem mellesleg a mainstream média támogatásával "alternatívkodik" és - basszus! - Kossuth díjat kap a rendszerkritikájáért(???). Sajnos ez nekem - próbálok finoman fogalmazni - jó ideje visszatetsző a Kispálban.
@Pantagruel: Nem tudom, mi a kifogásod Rákosi János szövege ellen? Kispálék csak feldolgozták. Ja, hogy nem tudtad? De véleményed az van, bele az éterbe.
@Exe Géza: Azt te miért gondolod, hogy a dalszövegírás, vagy bármely művészet egzakt célja kimondani bármit végérvényesen és megcáfolhatatlanul, meg "odaverni a főgenyáknak"? Legyél kedves pótolni súlyos művészettörténeti hiányosságaidat, pl. a posztmodern alaphelyzet megértésével nyugodtan kezdhetnéd (SZERZŐ - MŰ - BEFOGADÓ szerepváltozásai, hangsúlyeltolódásai a premoderntől a posztmodernig). Véleményed teljesen sablonos: semmiben sem különbözik a neten mostanában előszeretettel köröző habzószájúakétól, kismilliószor megcáfolt kliséhalmaz. Már az első két mondatod elárulja, hogy rosszindulatú vagy, hiszen nem azt mondod, hogy "te nem látod, mit szeretnek a népek ebben a zenekarban", hanem per definionem kijelented: 1. a szövegekbe mindenki azt érte bele, amit akar (nana, haver, nem oda Buda! - mondom én) 2. ez a zenekar soha semmit nem akart mondani. Legfeljebb nem neked, a te durvábban lyuggatott agyadnak, amely csak bizonyos erőteljes szimbolikát képes átereszteni magán. Lehet, hogy finomság, érzékenység, könnyedség szükségeltetne a dalokban való elmélyülés feltett igényével, de ahhoz te - úgy fest - lusta vagy. Hogy egy olvtársat idézzek: ha szellemi kapacitásodat meghaladja egy átlagos Kispál-szöveg megértése, akkor villanyszámlát olvass inkább. S ha azt mondod majd erre, hogy "na, látod, erről a felsőbbrendűségről beszéltem épp", akkor azt mondom én neked: nem abban vagyok felsőbbrendű nálad, hogy értek valamit, amit te nem, mert te is megértenéd, ha közelednél felé, egészen biztos lehetsz benne; hanem abban, hogy pl. nem járok okádni temetésekre (ha érted e finom metaforát), mert szorult belém ennyi ízlés (ellentétben veled és a hozzászólás-generátor posztíróval). Lovasi pedig nem azért kapott - megérdemelten - Kossuth-díjat, mert a te fogalmaid szerint rendszerkritikus, hanem gondolkodó, értő, érző, és zseniális életművet maga után hagyó ember. Egy olyan dimenzióban mozogva, amely független a szar politikai rendszerektől.
@Rob67: Nos, akkor mitől is sláger a sláger? És milyen az a bölcsész életérzés és világlátás, magyarázza már el nekem valaki, legyen szíves! Ahogy azt is, miért és honnan ered az a mérhetetlen ellenszenv iránta, ami itt és más fórumokon a kommentekből árad? De gustibus, basszus! Ízlésről vitázni? Minek, az istenért?
Avagy csak nem a szövegelemzés, -értelmezés és az arra való (ön)reflexió igénye és képessége lenne az a tipikus bölcsészvonás, ami annyira irritál egyeseket? Mert ha igen, akkor örülök neki!:)
Gondolkodni ugyanis nem tilos senkinek - vagyis mindenki előtt ott a lehetőség, hogy tovább lásson az orránál... És félreértés ne essék: nem az ilyen emberrel, hanem a gondolkodásmódjával van bajom.
@Mizantrop:
Szerintem bennetek van a hiba. A Kispál szövegekben én is először egyetlen értelmet találtam, aztán még egyet, meg még egyet, végül rájöttem tényleg nem akarnak semmit sem mondani, így bármit bele lehet magyarázni. Te csak az első lépésig jutottál, és nem vagy hajlandó tovább gondolkodni, inkább kiosztod a nálad okosabbakat.

(Ha nem értenéd ez a te álláspontod az én szemszögemből, ezzel szemben én azt mondom, ízlés kérdése a zene és a szöveg is, ezért kéne leszállnod a magas lóról.)
@Zabalint: Van egy rossz hírem. A szövegminőség értékítélete nem ízlés kérdése. Hanem tanultságé, olvasottságé. Az lehet, hogy a világ nem áll hozzám közel, na az az ízlés, de hogy látom és észreveszem működésének lényegét, súlyát, mechanikáját, az nem ízléskérdés. Nincs itt semmiféle magas ló (legfeljebb alattad), beszélsz valamiről, amihez láthatólag nem értesz, és kinyilatkoztatod, hogy értelmetlen. Tudjuk be ezt a fiatalságodnak, ha gondolkodó ember vagy; 10 év múlva nagyokat fogsz kacagni P. Endre meg az Alvin szövegein.
Kedves Mizantróp!
Ha jól észlelem, mintha te meg akarnál jól sérteni. Kérlek, ne erőlködj, nincs esélyed, bármennyi flame-et is versz bele a felületbe. Az, hogy valaki személyes integritásának oly mértékben a részévé váljon egy zenekar imádata, hogy ennyire vadföldműves stílusban essen neki valakinek, akinek nem tetszik, amit a zenekar művel, nos, ez nem éppen olyan, figyelemreméltó személyiségről árulkodik, akinek a szövegén marhára magamba kellene mélyednem. Pláne, hogy bár hermeneutikáról kívánod osztani az „eszet”, csupán annyira sikerül disztingválni a magyar nyelv gazdagon árnyalt kifejezéskészletében, hogy Lovasinak „zseniális” az életműve. Ember. Akkor Mozartnak milyen az életműve, ha már Lovasira is elpuffantod ezt a szöveget? Nem is remélem, hogy elmolyolsz a súlyos aránytévesztésen.
Hiszen, ahol az olyan az "underground", hogy simán be bír érte csúszni egy állami Kossuth-díj, ott nincsenek olyen bonyesz kérdések, hogy pölö, véletlenül egy Kossuth-díj és az underground nem egymást fogalmilag kizáró tényezők? Feltéve, hogy az ember őszintén csinálja az utóbbit, és nem csak valamely politikai kurzus megélhetési művésze, mint amivé Lovasiék váltak az elmúlt években. Lovasiról évek óta ordít a kiégettség, nem véletlen, hogy becsukták a Kispál shopot (Persze csak a legközelebbi in memoriam hakniig. Ennyit a „temetésről”.)
Sanszos, hogy ő pontosan tudja, amit te nem, hogy van az önmagunknak elővezetett élethazugságoknak egy olyan foka, amit már nem lehet se eljópofizni, se az asztal alá inni.
@Exe Géza: Drága Géza, ne mélyedj te el semmin, hanem lépj be egy blogba, és fejtsd ki megfellebezhetetlen kultúrfölénnyel a magyar dalszövegírás (természetesen nem csak általam) elismerten egyik legnagyobb teljesítményének láttán, hogy az életmű gyakorlatilag értéktelen, mert "nem akar semmit mondani" - ellentétben veled, Géza, aki nyilván a kőkemény világnézeti álláspont szükségszerű és határozott - valamint mindenkori - kifejtésének híve vagy. Hogy miért gondolod azt, hogy egy dalnak kötelező jelleggel be kell teljesíteni az általad felállított premisszát, az továbbra sem derül ki, mint ahogy azt sem, hogy innentől miért értelmetlen az, ami kívül esik ezeken a kritériumokon. Ja, hogy neked nem művészi, hanem politikai szempontjaid vannak,? Az más. Nyilván a zseniális szó alkalmazását is patikamérlegen méred; ha Mozart műve zseniális volt, Lovasié hogy lehetne az? Értelek. A zseni - Mozart. És ennyi. Jobb szót mégsem találok, szegényes a fogalmi készletem, na. Aztán: Kossuth-díj és underground tehát egymást kizáró tényezők, a bökkenő mindössze annyi, hogy a Kispál és a borz zenekar úgy legkésőbb 1993 óta nem a hazai underground része, hanem iskolateremtő, nagyon is "felszín feletti" intézmény, Lovasi András pedig teljes életművéért kapta ezt az elismerést nem a hazai underground érdekében kifejtett tevékenységéért. De a képleted nagyjából világos: senki nem kaphat díjat, aki rockzenél, vagy ha igen, csak bizonyos kezekből. András barátunk - pechjére - nem az általad szentesíthető kezekből vette át a díjat, így persona non grata becses szemeidben. Öreg hiba, vagy több is annál, nem mondom, hát ez nyalja a seggüket, gussssztustalan! És persze: Lovasiról évek óta ordít a kiégettség - Nyilván ezért jött létre a Kiscsillag, most már két - mások által igen elismert - lemezzel. Az élethazugságokról kifejtett remek elméletedről meg az jut eszembe: csak nehogy rád is igaz legyen, Géza, hogy egy szép napon a saját elveid meg azok képviselői jönnek majd szembe és köpnek kacagva a becses szemeid közé. És a legutolsó: végre, végre itt egy ember, akinek nincsenek élethazugságai (de kitűnően látja a másokéit) - nem mondom; jó látni fehérek közt egy európait - a költővel szólván.
Váá, ez borzalom. Halottról jót vagy semmit. Tényleg nem értette meg őket senki, ugyanabban a rohadt szarban élünk még mindig. Lovasinak tényleg érdekes hangja van. Ja és tényleg elmebeteg az összes zenekar manapság. Ja és a Anima Sound System-nek sincsenek normális szövegei. Ja meg a csak GetGlue-n vagy 1000 külföldi rajongója van a kispálnak, meg amúgy a Bálnák ki a partra, az klaszis album. Ja és a Kispál az nagyon tud gitározni (explotied...) És nem kell reagálni, mindenki nézett ki hülyén kiskorában, mégse csúfolódik saját magán.
Az amit irtál egyszerűen arról szól,mit nem értettél meg,semmi másról. Azt se nézted pl,hogy míg manapság majdnem minden zenekar playbackel(tisztelet a kivételnek!),ők JÁTSZOTTAK. És 23 éve így vagy úgy de fentmaradtak,volt benne minden rossz és jó,frissités,alkotói válság,stb. de akkor se váltak egyszámos zenekarrá. A három akkordrol annyit,hogy több számukat koncerteken teljesen más változatban adták elő,tehát még fantáziájuk is volt.Külföldi visszhangot vártál?Mire??Tobzódnak az egyszámos semmitmondó zenekarok,még angolul is nehéz betörni.De Kispálék nem oda indultak se a szövegeikkel,se zenéjükkel:ők magyarok,magyar kultúrának alkottak,játszottak.Azt hogy te nem értettted meg az egyéni szuverén,nincs rá se füled,se értelmed ennyi,erről szól a cikk semmi másról és nem is érdemel több figyelmett...Velük ellentétben. Még Életmű és Kossuth-dijat is kaptak. Ezidáig ők az egyetlen szürrealista szövegű zenekar akik egyáltalán eljutottak ide.Ja hogy nem érted a szövegüket? Hallgass barbee-t meg majkát(nem véletlen a kisbetű),azok a neked valók.Talán agyacskád felfogja és még a nem léteő értelmet és mondanivalót is megtalálja ott.
Hát Kispált nem lehet egy szinten emlegetni a Kaukázussal, Quimbyvel, Hiperkarmával vagy Kowalskyval. A kutya lényege a részletekben van eltemetve. Nem attól lesz valami alternatív művészet, mert modern a szövege, hanem attól, hogy a modern szöveg ellenére létezik egyfajta koherencia, tartalmi és formai plusz. Nem csak kreativitá kérdése. Szeretem azzal tölteni a Kispál hallgatásokat, hogy fejtegetem, hogy miről szólnak. Szerintem a Húsrágó, hídverő a kommunmizmusról szól: "Téged megesz, engem elás" a cenzúra, "én meg elhiszem / Hogy kell egy rendszer, ami nem mozog / És megígérte Anyu is, hogy megkapod": a rendszer állandósága a diktatúrából fakad, ugyanis minden szabályozatlan rendszer oszcillál. A jóléti kommunista parasztvakítás pedig az idézet második fele. "Én idáig jöttem, most dolgozzon a lelkem" a kommunista rendszer hibáinak felismerése, és abból való kiábrándulás. Vagy ott van a Csiga c. számuk. "Most az ujjam a szemedhez ér" Kosztolányi békaölős verse jut róla eszembe, s a szegény állat kiszolgáltatottsága az embernek. "Hátradőlni csak Istennek ér" itt az Isten maga az ember, aki basztatja a csigát, ergo két sorban leírja azt az istenkomplexust, mellyel a sci-fi irodalom nagyjai foglalkoztak évtizedekig. Az pedig, ahogy játszik a szavakkal, egyszerűen zseniáls. És a többi alter? Szerelm, buli, piálás, drogok... Semmi, amit egy mezei félművelt bölcsész ne tudna kiokádni "alkoholomadtán". A zenei részével kapcsolatban pedig fontos, hogy a zenét a dalszöveghez írták, úgy, hogy annak mondanivalóját színezzék, és nem egy dallamot találtak ki, és írtak hozzá valami kreálmányt, ahogy manapság a könnyűzenészek túlnyomó többsége csinájla. Ezért gyakran komolyzenei, komponált, hangulatfestő akordok követik egymást, nem pedig slágerszagú, sztenderd akkordok.

Amit te leírtál a cikkben, az a meg nem értettségből fakad. Érdemes kellő körültekintéssel lenned a világ felé, ha már kritikusi munkát végzel.

Mondjuk bajnak nem baj. Adyt sem értette meg a kora, József Attilát sem értette meg a kora, Esterházyt sem érti meg a kora. Talán a nagy művészek jellemzője, hogy úttörők, a többiek előtt járnak, ami azzal jár, hogy nem értik meg őket.
Várható volt, hogy a megélhetési celebek vissza fognak térni újra rontani a közízlést.
@djhambi:
"Mondjuk bajnak nem baj. Adyt sem értette meg a kora, József Attilát sem értette meg a kora, Esterházyt sem érti meg a kora. Talán a nagy művészek jellemzője, hogy úttörők, a többiek előtt járnak, ami azzal jár, hogy nem értik meg őket. "

A festők műveinél néha nagyon nehéz megkülönböztetni a giccset a valódi művészettől, mivel a laikus szemlélő számára sokszor az igazán mély mondanivalójú képek is csak olyanok, mint ha ráöntötték volna a vászonra a festéket. De fordítva is igaz a dolog, egy laikussal könnyen el lehet hitetni, hogy valami művészet, mivel nem érti, de nem akar butának tűnni, vagy mert érteni véli, amit belemagyaráznak.

Nos, hogy a Kispál és a Borz esetében melyik az igaz? Én azt gondolom, utóbbi, de persze lehetek én a hülye, ami viszont biztos, hogy volt annyira népszerű, hogy a meg nem értett művész elmélet másik oldala, a meg nem értettség megbukjon.
BEOZNYÁM valaki megfogta végre jól a dolgot'
A kultikus zenekar Magyarországon , egy rakás szar, mit lehetett akkor mondani?????
A kommunizmus utáni magyar könnyűzene Gyurcsánya.
Ezt tudja ez az ország, SZAR ORSZÁG SZAR ZENEKAR, de vele együtt te is egy darab szar vagy kedves blogíró
Én vagyok a legnagyobb szar amúgy, ne versenyezzen senki
süti beállítások módosítása