Villamosok a volt Szovjetunióból

2014.08.10. 10:00 beeni

A villamosok Nyugat-Európában a modern, gyors, kényelmes közlekedés szimbólumai. Amerikában a villamosokat -"streetcar"- csak néhány városban használják, pl. Portlandben, Seattleben. Helyettük viszont nagyon elterjedt a könnyűmetró -"light rail"-, ilyen közlekedik többek között Phoenixben, Houstonban, Minneapolisban, és Salt Lake Cityben. Kínában tömegével adják át az új metróvonalakat, villamosok eddig azonban nem igazán épültek. A Közel-Keleten és az arab országokban pedig sorra épülnek ki a nagy kapacitású villamos-és könnyűmetró volnalak: így történt pl. Jeruzsálemben, Algírben, és Dubaiban. Nálunk, ahogy a legtöbb nyugat-európai és posztszocialista országban is, fontos a villamos közlekedés, ugyanakkor a pályaállapotok, vagy a járműpark hagy némi kívánnivalót maga után. Mégis itt a villamos relatíve gyors, kényelmes, és nagy kapacitású közlekedési eszköznek számít. Teljesen más a helyzet néhány tőlünk (is) keletre fekvő posztszocialista országban, ahol a villamosok se gyorsnak, se kényelmesnek, se modernnek, se nagy befogadóképességűnek nem nevezhetőek. 

A különbség érzékeltetésére egy videó a tbiliszi villamosról:

 

Ez után következzenek a képek a nagy Oroszországból, ahol néhány faluba is minden további nélkül el lehet jutni villamossal: 

tramroute001-20.jpg

tramroute001-32.jpg

tramways002-47.jpg

tramways003-15.jpg

003.jpg

tramways002-41.jpg

tramways002-44.jpg

tramways002-17.jpg

tramroute001-44.jpg

014.jpg

013.jpg

011.jpg

017.jpg

023.jpg

 

De természetesen Oroszországnak is több arca van, ez a nemrég bemutatott futurisztikus villamos is orosz, valamint Moszkvában is közlekednek az Alstom modern Citadis villamosai.

 

Képek forrása:
http://englishrussia.com/2013/12/16/tireless-workers-russian-trams/
http://englishrussia.com/2014/02/15/metro-rail-tram-system-for-a-tiny-village-in-siberia/

A bejegyzés trackback címe:

https://fenteslent.blog.hu/api/trackback/id/tr466580669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moderálási elvek
1. Ha a másikat, nem pedig a mondanivalóját minősíted durván, kitiltunk egy időre.

2. Ha népek vagy társadalmi csoportok ellen uszítasz, kitiltunk örökre.

3. Örökre kitiltunk mindenkit, aki úgy kezdi a kommentjét, hogy "Megmondom mi a helyzet" és/vagy úgy fejezi be, hogy "Na ezen tessék elgondolkodni".

4. A szerzők lelki egészségük megőrzése érdekében néha szórakozásból is kitiltanak kommentelőket.

"Megmondom mi a helyzet":
ILYEN feltételek mellett aljasság valakit kommentelésre kérni...
"Na ezen tessék elgondolkodni"....
És azt hiszem, egy darabig EZ volt az utolsó hozzászólásom...
Megmondom mi a helyzet.

Ez egy kurva jó blog, és a fenti képeket külön öröm volt látni. Gratula a bloggernek.

Na ezen tessék elgondolkodni...
Na azon tessék elgondolkodni hogy mi a helyzet
Ahol a sárgaáramszedős kisettenkedik a kerítés mögül, az nem üzemi vágány, hanem a villamosgyár tesztpályája. Gyanítom, az utána következők is.
Ezek a kocka formájú szovjet vasak szenzációsak. :) 2 hete utaztam ilyennel Daugavpilsben, ülőkalauzzal, az ajtónyitó mechanika egy villanymotor az ülés alatt, rajta egy fogaskerék, meg egy lánc az ajtón. :))) És ráadásul ott rúdáramszedősek.
Megmondom, mi a helyzet. Engem lenyűgöz a Tatra T4 Nagyváradon, az is egy borzasztó jelenség. Mint egy túlélő dinoszaurusz. Durván minősítem Nyelv-észt, micsoda hülyeség egy ilyen nick. A nyelvészek, mint társadalmi csoport régóta a bögyömben van, nyíltan szoktam uszítani ellenük, most sem hagyom ki, mindenről a nyelvészek tehetnek, szemét nyelvészek, kitenyésztettétek az ebolát! Most ezen tessenek elgondolkozni!

Jó a cikk, teccett4
azért ne nagyon keletezzünk, mert sajnos jó pár pesti pálya is igen gáz állapotú (mondjuk nem posztszovjet vagy lengyel extremitás szinten), az egyesnek is nagyon érett a felújítás, amit eu-s pénzből csinálunk. ha a grúzoknak/oroszoknak kifizetné brüsszel, szerintem ők is megoldanák.
Az létezik, hogy amelyik azon a szűk erdei csapáson látható, az rajta van azon a durvángörbe sínen? Mert, mintha ledriftelt volna a hátulja.
Meg sem merem akkor kérdezni, hogy mi, miért félelmetes ezeken a villamosokon?
Nyugati villamos és kényelem? Az ezeréves Tátrák sokkal kényelmesebbek, mint a hipermodern combinok.
@Dezső Németh: igazad van, de csak akkor, ha mindez nem "humor" volt a blog gazdáitól.
@Titus Pullo Urbino: Az bizony igaz, hogy a nyelvészek (és ne hallgassuk el: a cipőfelsőrészkészítők is!) ebolát tenyésztenek, ezzel magam is uszítok eme társadalmi csoportok ellen!

Nicknevemben azonban van egy kötőjel, mely bizonyos szövegértési képesség birtokában segíti a felhasználót, nehogy összeolvassa, és nyelvésznek értse.
@grigorij: Legfőképp a műszaki állapotuk, no meg a pálya állapota. Néhol kész csoda, hogy nem a csalánosban landolnak.
Moderálási elvek
1. Ha a másikat, nem pedig a mondanivalóját minősíted durván, kitiltunk egy időre.

2. Ha népek vagy társadalmi csoportok ellen uszítasz, kitiltunk örökre.

3. Örökre kitiltunk mindenkit, aki úgy kezdi a kommentjét, hogy "Megmondom mi a helyzet" és/vagy úgy fejezi be, hogy "Na ezen tessék elgondolkodni".

4. A szerzők lelki egészségük megőrzése érdekében néha szórakozásból is kitiltanak kommentelőket.

"Megmondom mi a helyzet":
ILYEN feltételek mellett aljasság valakit kommentelésre kérni...
"Na ezen tessék elgondolkodni"....
És azt hiszem, egy darabig EZ volt az utolsó hozzászólásom...
Helló !
Nagyon királyok :)
Mi a gond velük , nem elég áramvonalasok a 20-40 km/h - hoz .
Szépek és tetszenek !
Én nap mint nap közlekedek villamossal Moszkvában. Semmi gond velük, pedig az itt látható villamos típusok közül is jó néhány fut még. A villamos park eléggé elavult Moszkvában, de most van folyamatban valami mega nagy projekt a cseréjükre. Mindenesetre a síneket már gőzerővel cserélik és újítják fel a pályát.
A villamos jegy egyébként 25 rubel. Valami 16o forint. Mennyiért tudok most pesten a csilivili villamosra felszállni? :)
Azért néhány elég komoly kanyart is "bevesz" a képek alapján--de hogyan? Fordul a kereke, vagy mi? Na!-ezen tessék elgondolkodni!
@HK417: Fordul, bizony. Mármint a forgóváz. Itt van némi érdekesség róla:

villamosok.hu/nza/tatra-pcc/
A villamosok szépek, nincs velük semmi gond. Nem is volt sohasem, csak az utasokkal: nekem 20 éve Ogyesszában simán letaposták a lábamat és nemhogy nem kértek bocsánatot sohasem, hanem még csak meg se nézték, kinek a lábát tapossák éppen.
Na, ezen gondolkozzatok el!
@nyelv-ész A "cipőfelsőrész-készítők" szóba viszont nem tettél kötőjelet, pedig kéne...
Nagyon jók ezek a villamosok!
Védelmükben elmondanám, bár nyilván nem szorulnak rá, mert az utasaiknak nap, mint nap bizonyítanak, hogy aki járt már Indiában, vagy Srí Lankán, az pontosan tudja, hogy arrafelé milyen állapotúak a buszok, és a tömegközlekedés további eszközei. Viszont ha csak a naponta szállított emberek számát, az járművek által naponta megtett sok 100 ezer kilométert nézzük, valamit azt, hogy egy városi buszjegy ára 20 forint, egy Budapest - Győr távolsági járatra pedig uszkve 300 forintnyi rúpiáért lehet jegyet venni, akkor világbajnokok ezek a járgányok.
A műszaki állapotokról nem is érdemes beszélni, mert a hírekből tudjuk, hogy a Combínók, és a 4 -es metró szinte naponta adja meg magát, pedig ezek a fentebb említettekhez viszonyítva a földön túli űrtechnológiát képviselik.
Azért az a kerítés mellöl-mögül kikanyarodó vilinger mindent visz :)
@Joey Greco:
Valóban ütős, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy az 5. és a 10-14. kép egy villamosgyár tesztpályáját mutatja Ust-Katav faluban.
@gotse: Ezen tessék elgondolkozni...
A legelső videó elején, ahogy a disznókat le kell csöngetni a pályáról, na az szenzációs. :)))
@gotse: hmm jogos és még olvastam is erről a pályáról...
Nem lehet könnyű villamosvezetőnek lenni ilyen környezetben.
Még jó hogy a disznó nem szállt fel a vilire!
sajnos erről a posztról lemaradtam augusztusban, így nem tudtam ideírni, hogy megint tele van tárgyi tévedéssel. (a fotók és a téma jó, de ahhoz nem ártott volna forrást írni)
@mestska: mármint a fotókhoz nem ártott volna forrást írni.

ami a tévedéseket illeti:
- Amerikában a light railek jelentős része kutyaközönséges villamos
- a light railnek nem könnyűmetró a magyar fordítása (igazából nincs jó magyar fordítása, mert mindenre használják, ami újépítésű, nem metró és nem nagyvasút)
- épp ezért Dubajban, Algírban és Jeruzsálemben is villamosokról beszélünk, nem könnyűmetróról (Algírban és Dubajban van hagyományos metró is)
- a tbiliszi villamost 2006-ban becsukták, épp az említett pályaállapotok és az ebből eredő használhatóság miatt
- az orosz képek többsége nem klasszikus városi villamosvonal. Jelentős részük az Uszty-Katavi tesztpályán készült, amit mostanában felkapott a magyar sajtó az englishrussia.com egyik beszámolójára alapozva. A kommentek közé ez a tény egyébként ott is oda volt írva, hogy tesztpályáról van szó.
- az orosz képek más része úgynevezett ipari villamost ábrázol, ebből jópár van Oroszországban, ahol egy-egy üzem kiszolgálásához villamost építettek, ilyen a vízerőműves is, ahol elektromos energia is kéznél volt.

Ettől függetlenül a téma tényleg jó, és már kényelmetlenül érzem magam, hogy mindig leszólom a szöveget mellette a sok hiba miatt :/
@mestska: sorry, ott a forrás a legalján, nem vettem észre. De végül is igazam lett, hogy az englishrussiából dolgoztál :D
süti beállítások módosítása