Most meg van baszva, biztos úr, nem?? - Egy biciklis baleset közönsége

2010.10.05. 12:15 nurker

Ütköztem egy trolival. Nem lett bajom, de a bicikli tropára ment. Egyikünk sem volt hibás. A sofőr kiszállt, megnézte, hogy jól vagyok, hívtunk helyszínelőt. Amíg lement a stressz, gyorsan megbeszéltük, mit gondol, mi lesz a BKV-val a Fidesz alatt.

A helyszínelők kijöttek, végigbeszéltük, kitöltöttük, aláírtuk, aztán kihívták a rendőröket. Velük is végigbeszéltük, kitöltöttük, aláírtuk. Mindenki hótt nyugodt volt és segítőkész, senki nem akart beakasztani senkinek, senki nem a hivatali tekintélyét turbózta feleslegesen, szépen, emberi tempóban végigmentünk a processzuson.
 
És mégis mitől volt az egész helyzet pokolian kínos? A kedves járókelők miatt.
 
Bár az elején még attól paráztam, hogy leáll majd egy-két harcosabb biciklis vagy gyalogos, hogy a sofőr anyját szidja, ilyenre szerencsére nem került sor. Azt is csak egy ember kérdezte meg, hogy jól vagyok-e. Ezzel szemben túlzás nélkül folyamatosan ment a – valamiért – győztes hangú beszólogatás, hogy
 
há, nézdmá azt a bringát! Azta! Szarrá ment mi??
 
Továbbá állandóan úgy érezte valaki, hogy le kell állnia a kis jelenet mellé, és onnan ordítani, hogy na, most meg vagy baszva, mi? Meg van baszva, biztos úr, nem?? Volt, aki tízperces szónoklatot lenyomott arról, hogy tudják mi a baj, az, hogy jogsi nélkül kiengedik a bicikliseket az utcára, ez a baj ezzel az országgal. A rendőr meg magyarázta, hogy Magyarországon nincs olyan törvény, hogy biciklizéshez jogsi kéne. Nincsen, aztán akármelyik fogyatékos felül egy bringára es megy keresztbe az úton, fogalma nincs a kreszről. A rendőr meg hótt türelmesen, hogy ebben az esetben például nem látszik, hogy bárki hibás lett volna. És így tovább, nagy-nagy nyugalommal, a többi magyarázómókusnak is. Respect.
 
De vajon honnan tudják úgy az emberek, hogy ilyen esetben az adekvát viselkedés a düh és a káröröm? Mindenkit, egy baleset mellett elhaladó minden egyes embert halálba frusztráltak már életében a biciklisek? Biztosan nem. De akkor mi ez az iszonyatos düh és frusztráció, amit egy biciklironcs így képes aktiválni?
 
* * *
 
Update:
 
Szamarhegytől egy záró komment, ami tökéletesen összegzi az itt következő 170 kommentet:
 
Jellemző, hogy az érintettek a trolivezető, a posztoló, a rendőr normálisan viselkedett, a járókelők, meg a hozzászólók jó része artikulátlanul üvöltözik és bűnöst kiállt, pedig nem is a közelkedésről ,hanem a frusztrált, mások kárán örvendő, kivülállóként is felháborodó magatartásról volt szó.

A bejegyzés trackback címe:

https://fenteslent.blog.hu/api/trackback/id/tr242346246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az új kresz kimondja, hogy a motorosok, és biciklisek a piros lámpánál "jobb" oldalon (elég nagy f@szság) előzve előremehetnek.

Kár a továbbiakban vitatkozni, egyértelműen a busz volt a hibás. Csak olvasgatni kell a kiadványokat.....
@kokavec: a kresz szerint az előzést segíteni kell, lehúzódással, sebességcsökkentéssel.
@egyittlakó: oke, de akkor te se elozz meg egy bringast se! csak szep sorban!
@Kangörény_: Nem. Az utakat a kozlekedoknek epitik. Az uttestet a jarmuveknek. Innentol mirol beszelunk?
@palackos: nem, de ott is jól látszik mindez. Általában az utcán közlekedve, látva, hogy a többség hol és hogyan közlekedik biciklin, annak alapján ítélem meg a dolgokat.
@egyittlakó:
Nem. Egyértelmű, hogy a trolis volt a hibás, miután nem kerülte ki a kerékpárost, aki szabályosan elé (mellé jobbról) állt a pirosnál.
@szakip: erre hozhatnál valami konkrét linket. Szerintem ugyanis csak akkor, ha fel van festve az e célra kialakított sáv.
@metalheart: hiába magyarázod neki. Biciklis.
@gyvy: ja aszittem ez itt egy blog, ahol minden publikus. de latom, hogy vannak csak frusztracio levezetese celjabol idejovok is (pl. te)
Jol lefaszoznak par embert es maris nyugodt a lelkuk :) Remeljuk ennel nagyobb sikerelmenyed sosem lesz.

Erdemben valami?
@metalheart:
1. Álló járművet nem lehet "előzni". Ha jól értem, piros lámpánál álltak egymás mellett.
2. Kerékpáros kikerülése egyébként sem számít előzésnek, ha jól emlékszem és nem módosították a KRESZ ezen részét az elmúlt harminc évben.
@kokavec: "Nem gondolod, hogy a dugóban fog álldogálni a biciklis is, hogy te ne érezz frusztrációt?"

Leszarom a pancser szoclib kormányod január elsejei kresz módosítását... remélem ezt is számon kérik majd rajtuk, mint foglalkoztatás körében elkövetett veszélyeztetést (bringást beengedni az egyirányú utcába stb.)
Csak hogy én nem erről beszéltem neked, tökorrú. Nem szép tőled, hogy félremagyarázol.
Olvasd el szépen, amit 15:35-kor írtam. Arra válaszolj, amit kérdeztem. Érted?
@vuk_: lóval továbbra sem sakkozok. Szép napot!
van itt olyan autos, kerekparos, gyalogos, aki a kresz osszes szabalyat betartja!?
szerintem nem sok...

az autoknak kellene a mintanak lenni nekik elvileg van papirjuk is nem!?
@metalheart: hat azert csak bizonyos mertekig. azert mert valaki indexel mogottem balra nem kell beugranom a busz ala, hogy el tudjon menni.. Gondolom kocsival te sem huzol le a padkara csak mert valaki meg akar elozni, igaz? Aki eloz, elsosorban annak kell gondoskodnia arrol, hogy szabalyosan megtehesse. Az en segitesem masodlagos (de semmikepp nem huzodhatok balra vagy gyorsithatok, ha megyek ugyanugy es ugyanott mint eddig az tokeletes).
amugy busz villamos troli stb piroslampanal keresztezodesbe mindig elenged ez a fo szabaly
@egyittlakó: tehat szerinted a torveny szar. ezt pl. vegkepp nem a bicikliseken es motorosokon kellene szamon kerni :)
@szakip: Egyik motoros ismerősömnek nemrég lett balesete, mert alkalmazni próbálta az új jobbról előregurulós szabályt. Előzött jobbról viszont a forgalom megindult és az előtte álló autós pont akkor akart sávot váltani és elcsapta őt.
Arra gondolt, hogy simán kihozzák az autóst hibásnak, de most ott tart a dolog, hogy állítólag a szabály azt mondja ki, hogy addig előzhet amíg áll a forgalom. Mivel ahogy a forgalom megindult neki azonnal meg kellett volna állnia, ezért az ügyvédje szerint lehet, hogy mégis csak ő lesz a hibás.

Mennyire életszerű az, hogy pont akkor fog megállni a kocsisor közepén amikor az megindult?
nem tudom, volt-e már, de azoknak, akik szidják a pirosnál előremenő bringásokat:
Kresz: "Ha a járműveknek útkereszteződésben [...] meg kell állnia, - előre sorolás céljából - [...] kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha
a) az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és
b) az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák."

Annak ellenére, hogy én általában bringával közlekedem (bár van a lábamban már többszázezer autós km is), fel tudnám pofozni azokat a bringásokat, akik:
1) lámpa nélkül mennek este, szürkületben-sötétben
2) nem állnak meg a pirosnál
3) járdán csöngetnek a gyalogosnak (ha már járdán megy, akkor igenis tanuljon meg lassan menni és várja ki, míg ki tudja kerülni a gyalogost - vagy méginkább: szálljon le).

Persze az autósok sem ártatlan bárányok, engem a legjobban az index elhagyása zavar, bringával sokkal idegesítőbb, mint kocsival, ha az előtted lévő minden jelzés nélkül satuzik és kanyarodik. És sajnos az autósok jó része nem nagyon szokott indexelni, pedig nem egy megterhelő dolog.
@PR_fact: sajnos nem lehet minden szituációt leszabályozni, meg egy dolog valami papíron, és egy másik hogy a gyakorlatban hogy működik. Oda kell(ene) mindkét részről egy kicsit jobban figyelni és akkor sok ilyen eset elkerülhető lenne. Remélem ismerősödnek nem esett baja.
@egyittlakó:
elég nehéz nekihajtani egy hátulról érkező trolinak.
@banyek: a hátulról érkező trolibusz a nyakán is átment volna, nem csak a biciklijén!
@metalheart:
"34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
...
d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;
e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.
..."

Ezen kívül az sem igaz, amit írsz, hogy: "a kresz szerint az előzést segíteni kell, lehúzódással, sebességcsökkentéssel. "
@egyittlakó: arra válaszoltam, te nyomi!
Lehet, hogy fizetett statiszta volt! Választás előtt vagy után ütköztél?
Nagyon egyszerű a képlet ilyenkor, ugyanis manapság az a közkeletű hozzáállás, hogy a Szent Autós Rend (SZAR) minden esetben elsőbbséget élvez, különös tekintettel az bringások és a gyalogosok ellenében.
Az szinte egyik nem sem jut el a tudatáig, hogy a gyakorlatilag teljesen védtelenül közlekedő bringás és gyalogos, még ha sík hülye is, akkor is az életével játszik, bármilyen autóval kialakuló baleseti szituációban.
Valamiért irritáló látvány a dugó mellett elhaladó bringás (amit meg is tudok érteni), ezért némelyekből felszakad a tehetetlen düh. Ahhoz már kevesen veszik a fáradságot, hogy végig gondolják, hogy a sok hülye autós közé (amelyik a dugót okozza) önmaga is beletartozik.

Főbűnössé váltak a bringások, huligánoknak tekinti az egyszeri polgár őket, amikor ők pont egy élhetőbb várost próbálnak kialakítani.
@Almaleves: "még ha sík hülye is, akkor is az életével játszik," no látod. Pont ezért játszik az életével. A bringások féle élhető városból á la CM köszönöm nem kérek.
@gyvy: Igen, a biciklizés egyik célja, megszabadulni azoktól a kötöttségektől, amik naponta a kocsiban rohadásból erednek. Ez nem azt jelenti, hogy mindent lehet, hanem csak azt, hogy ha lenne elég terük, akkor nem kellene a forgalmas főúton bénázniuk.

Azon pedig gondolkodj el, hogy miért alakult az a szerintem rém ocsmány hozzáállás, hogy az autós közlekedés mindennél előrébb való!

A föld erőforrásai kimerülőfélben és még mindig arról szól minden, hogy senkinek ne kelljen egy percre se letennie az autóját és ha valamilyen elmaradott (pl. biciklis) állatfaj zavarni merészeli, akkor az a világ leggyökerebb idiótája.

Fordítva ülünk a lovon...
@kokavec: a tegnapi szájkaratésokkal vívott harcodért maximális respect :) (BMW, Német..., stb.)
GoVegannak van igaza, én már nem sokat tennék hozzá: az átlagmagyar emberben borzasztó frusztrációk dolgoznak, mert nagyságrendileg sehol sem kíváncsiak a véleményére: sem a cégnél, sem otthon, ráadásul ott van még kilencmillió másik, de ugyanígy gondolkodó fazon is.
tehát a nép fiai és lányai keresik azokat az alkalmakat, ahol mindenféle felelősség és következmény nélkül kinyilváníthatják véleményüket, karöltve az "okoló" és "hibást kereső" mentalitással. mindig és minden helyzetben hibást kell keresni, sőt mi több, a hibás keresésének lehetőleg minden egyéb cselekményt meg kell előznie.
de azért azt ne gondold, hogy nem mérik fel az esélyeiket, valószínű, hogy egy jó nagydarab emberrel szemben nem engednék meg maguknak ezt a "bátorságot".

az egész ügynek persze van egy albetétje, de nem gondolom, hogy az utca embere emiatt okoskodott volna: ez pedig az egyre gyakrabban tapasztalható kerékpáros-arrogancia.
és valljuk be: ahogyan a budapesti kerékpárosok nyilván kisebb, de vagánykodóbb része kerekezik, nem csoda, ha bárkinek az jut eszébe, hogy egy ilyen balesetnél a biciklis volt a hibás.
@metalheart: szerinted mi a kresz? olyan szabályok gyűjteménye, aminek fele életszerűtlen, a másik fele meg betarthatatlan. :)

Na jó, ez csak vicc volt, de az tényleg igaz, hogy nagyjából felesleges bármilyen szabályt hozni, amíg bele nem ivódik mindenkinek mélyen a tudatába, hogy hiába van elsőbbséged, a nem gépesített tulkok klassz dolgot csinálnak, még ha néha szarul is teszik azt...
@Almaleves: részemről kurvára nem erről szól. Azt sem állítom hogy az autós közlekedés mindennél előrébb való. Csak pl. ha megnézed a sokszor hivatkozott nyugati nagyvárosok példáját, a biciklisbarát közlekedést ott sem egyik pillanatról a másikra alakították ki, hanem hosszú évek munkája volt. És nem a másik (autós) közlekedés ellehetetlenítésével tették ezt, hanem értelmes alternatívát kínálva. Nem valami ELLEN létrehozva valamit, hanem jól használható lehetőségként. Ezt kellene megpróbálni megérteni, minden oldalról.
Így jó?
Sok a neurotikus fasz.
Az autós azért, mert nem bír menni a dugóban a biciklis meg tud, a gyalogos, mert nincs biciklije vagy nem tud biciklizni.
Egyszóval a biciklis halad a többi áll!
Agy eldurran, és megy a "k...a anyád".
"Egyikünk sem volt hibás."

Igen, ez általában így szokott lenni. :-)
Mégis mi okozta a balesetet? Időjárási, vagy útviszonyok? Műszaki hiba?
Ja, már látom, bocs.
Tehát ha én egy piros lámpánál állva sebességbe kapcsolok, és játszom a kuplunggal, ahogy a sietősek szoktak, akik alig várják hogy indulhassnak, eközben fellökök egy gyalogost, én sem vagyok hibás?
@gyvy: Igen, így barátságosabb, bár azt hiszem ez a vita rajtunk kívül álló okok miatt okafogyottá fog válni.
@Myta: vagy esetleg kaszkadőr. Pettyet minden bringás az :)
@isti77: "Mégis mi okozta a balesetet?"

nem mi, hanem ki: Gyurcsány a hibás!
Baleset esetén feltétlenül ragaszkodjunk a rendőri helyszíneléshez! Előfordulhat például, hogy a sérülések könnyűnek tűnnek, és csak később derül ki valamilyen maradandóbb sérülés. Ez esetben a baleset okozója kell, hogy megtérítse a keletkező költségeket. A járművekben keletkező károkat ugyancsak a baleset okozójának kell állnia. A kártérítési igényünket azonban általában csak a baleseti jegyzőkönyv alapján tudjuk érvényesíteni.

Ez esetben a trolibusz vezetője a hibás és a kilapított bicikli árát rajta kellett volna behajtani (és óriási szerencse, hogy csak azt).
@Almaleves: Sajnos, pedig égető lenne erre a problémára (is) mielőbb megnyugtató megoldást találni. Állandó bűnbakkeresés helyett tényleg együttműködve közlekedőknek, döntéshozóknak kellene megoldani. Persze ennek a mikéntje nyilván meghaladja ennek a posztnak a kereteit.
@gyvy: Igazad van, engem is rohadtul idegesít az a sok totojázó, béna, lassú autós, amikor a belvárosban tekerek, nem húzódnak le, nem segítik az előzést, sőt, amikor meglátják, hogy kerékpárral előzőm őket, gázt adnak (ami tilos a SZENT KRESZ szerint ugyebár?)... bár ez nem sokat segít rajtuk...
@gyvy: hát konkrétan nem erre gondoltam, továbbá a jelenlegi (értsd: mostani emberiséget uraló)döntéshozók szerepét csak mélyen negatívom tudom megítélni. Az egyetlen amit pozitívként tudok értékelni, ha valaki lerakja az autóját és próbál a környezetével összhangban élni. Ezt még én sem valósítottam meg, tehát önkorbácsot érdemlek.
a bringa nemcsak a roncs minden nem bringást idegesít, nemtom miért de igazad van
meg állandóan a margit híd le nem szállás és a piros lámpa megy
@Mayhem: ismét egy építő jellegű hozzászólás, fogadd őszinte gratulációmat taplókám.
@gyvy:
szerintem te vagy tevedesben. Nem fetetlen kellenek evek kerekparosbaratta alakitashoz..
Meghogy nem vettek el az autoktol a teret? En Londonban tekerek mar egy ideje. Itt nincsenek a belvarosban tobbsavos utak autonak (kiveve lampak elott besorolni), szinte mindenhol buszsav van, amin szabad bringazni. Kerekparut nincs. Ennek kerekparosbaratabb kialakitast el sem tudnek kepzelni magamnak...
Es igenis az autok elol vettek el a busz es a bringa (es taxi) szamara.

Ha nincs eleg hely, akkor nincs. Valahonnan el kell venni. Mi a leggazdasagtalanabb? Az auto (ateresztokepessege a legkisebb). Tehat NEM azt tamogatjak. Nezz csak szet a hivatkozott nagyvarosokban.
@gyvy:
sot, azt kell, hogy mondjam, hogy itt az autok akadalyozzak a kerekparos kozlekedest es nem forditva.. En kerulgetem allandoan a plehdobozokat, atlag 100 meterenkent 8-10-et elozok meg. Plusz 2 buszt. Engem vissza kilometerenkent kb 1-2 auto, busz havonta 1.
Szoval ki akadalyoz kit?...
@kokavec:
a troli egyertelmuen hibas, oldaltavolsag be nem tartasa miatt. de hat magyarorszagon szeretik lenyomni a bringat akkor is, ha megy elotte valami es emiatt is lehetetlen elozni.

Egyebkent sincs olyan, hogy "senki nem hibas". Ha koccanas volt akkor valaki hibas, vagy muszaki hiba tortent (ami lehet szinten emberi mulasztas, pl. rossz fek, kiegett izzo - amiket nem art ellenorizni idonkent, es NEM csak a muszakin)
@alien: alany, állítmány, (ha kell, személyes névmás,) tárgy, jelzők, határozók. > Mondat.
Az irritáló kisebbség axióma, amikor egy csoport a többi rovására, számához és jelentőségéhez képest aránytalan előnyhöz jut, továbbá egy bizonyos, kevés számú, de folyamatosan érezhető mennyiségű tagja evvel folyamatosan visszaél.

Egyébként olyan ez idehaza, mint a középkorban a hadviselés, szezonális.

Még 1 hónapja lett vége elvileg az igazi nyárnak, biciklisek száma a mai napon..?
eső-8 fokban..?
ennyi.. :DD

Mikor lesznek ujra tömegesen? majd május végén, addig lesz 10-15 fok..

az 4hónap sincsen összesen..12ből..hehh..

de biztos
1. globális felmelegedés van
2. kontinentális éghajlatunk van
3. valós alternatíva a biciklis közlekedés, még az északi sarkon is, nyilván.
(mivel a kutyaszán állatkinzás, a motoros meg szennyezi a szennyezi)

Na az ilyen idiotizmus szüli aztán a nagyszerű társadalmi hangulatot, a nyilvánvaló tények tagadására épülő ostobaságok halmaza.
"Egyikünk sem volt hibás."

Muhaha. Mert ilyen van:)
@vuk_: Az a helyzet, hogy ez az eset teljesen jellemző, rendszeresen majdnem megtörténik velem is. A buszsofőrök egy része önkéntesen kitűzte a célt magának, hogy elriassza az őt zavaró bicikliseket a Bp-i közlekedéstől. Azt persze nem mérik fel, hogy megölhetik az embert. Gondolom ez a sofőr is azért volt olyan készséges, mert megijedt a rosszul elsült oktatósditól, megcsapta a felelősségre-vonás szele és hogy majdnem megölt valakit. Sajnos a legtöbben csak utólag képesek gondolkodni, vagy még inkább akkor sem.
@tükörfúró: Bizony-bizony. Az önző csupasz majom mindig kibúvik az emberből. Képtelen távolabbra látni az orra hegyénél.
Ha egy kicsit is érdekelné az átlagot az, hogy mi lesz két év múlva mondjuk, tömegesen mennének beolvasztatni a járgányukat.
De nem érdekli.
Mindenkit megkérek, türelemmel várja ki a gazdaság újbóli növekedését. Sokra lesz szüksége, mert az a néhány százezer év bizony nem jön túl hamar.
@Almaleves: Ez nem önzetlenség kérdése, a legzöldebb makit sem láttam sosem, hogy kiköltözött volna kanadába egy rönkházba favágónak, vadászni, halászni, gyűjtögetni,...

:DD
ennyit erről..
érdemes néha rendszerekben gondolkodni, nem bedőlni a pillanatnyi hülyeséghullámnak
@tükörfúró:
A városi autós meghatározása:
"amikor egy csoport a többi rovására, számához és jelentőségéhez képest aránytalan előnyhöz jut, továbbá egy bizonyos, kevés számú, de folyamatosan érezhető mennyiségű tagja evvel folyamatosan visszaél."

Egyszer mindennek vége van, barátkozz a gondolattal. Már az autósok egy részén kívül senki nem kér az autós hierarchiából.
@tükörfúró: Avval egyetértek, hogy kevesen költöznek el bárhová is (bár néhányan megteszik), avval is, hogy rendszerben kell gondolkozni.
Arról viszont te gondolkodj el, hogy a mai életformában mennyire érzed jól magad.
Meg arról is, hogy meddig tartható ez fenn.
@egyittlakó: mindenki hullajelölt. Csak egy maradhat!
:)
Elobb utobb minden nagyvaros eljut oda, hogy tomegkozlekedest es kerekparozast tamogat, autozast pedig szoritja ki. Nezzetek korul.
Az ok egyertelmu.
Lehet rinyalni ellene, csak nincs ertelme.
@kokavec: forradalmi hevületed és látásmódod olyan, mint a fideszé: a maga mátrixában logikus, hibátlanul felépített, ezért szinte axiomatikus.

kihelyezve a való világba viszont levegőt kap és elporlik. :-)
@Almaleves: "Arról viszont te gondolkodj el, hogy a mai életformában mennyire érzed jól magad.
Meg arról is, hogy meddig tartható ez fenn."

meddig, meddig. bármeddig.

ha a nemzetközi tőkének majd az lesz az érdeke, hogy tiszta oxigént előállító miniautókat gyártson, akkor majd azzal járunk.

igaz, a velocinácik valszeg akkor is rinyálnak majd valamiért, például, mert élhetetlenül jó a levegő a városokban, és mindenki rohadjon meg, mert csak.
@idelle: a fideszére ez valóban igaz. Én a gyakorlatban is tesztelem és utána osztom meg veled :)
Van egy idekapcsolódo vicc:

A pokolban az ördög megy végig az üstökön, egyik üstben franciák vannak ott áll 3 őr az üst mellett és leizzadva prbálja visszatuszkolni a franciákat az üstbe, mennek tovább a németek üstjéhez ott egy őr áll vigyázba és kint a tábla hogy nem lehet kijönni a németek csendesen ülnek az üstben, majd az ördög elmegy a magyarok üstjéhez látja hogy nincs egy őr se, odamegy az éppen alvó őrhöz hogy kérdőre vonja, erre az őr meglepve mondja az ördögnek, hogy felesleges ott állni, ha egy is ki akar mászni az üstből, a többiek úgy is mindig visszahúzzák".
@vuk_: Nekem az a gyanum hogy itt valami nem kerek (mondjuk a megfogalmazas?) El tudom kepzelni hogy a troli a pirosnal allt, de suru volt a dugo es a kerekparos jobbrol probalta kerulni egy nagyon szuk helyen... Kozben a lampa zold, troli elindul es ha nem nezett bele a jobb tukorbe elindulas elott, nem latta hogy furakszik a bringas... Bringa lezuz stb... Buszvezeto beszarik hogy oldaltavolsag stb, bringas azert erzi hogy itt o is saros volt mert ugy furakodott be melle, aszongya mindketten hibasak vagyunk... Ez pont egy olyan szitu, hogy ha ugyesen meseljuk el, mindketto fele ki lehet hozni gyoztesnek. Tanulsag nincs.... Pontosabban valoszinuleg a bringas srac mar levonta maganak... meg a trolibusz vezetoje is.
"De akkor mi ez az iszonyatos düh és frusztráció, amit egy biciklironcs így képes aktiválni?"

a sok bunko, szabalytalan biciklista miatt alakult ez ki. ha zavar, kuzdj a piros lampa leszarasa es mas tipikus szabalytalansagok ellen.

(nem, az autosok sem hibatlanok, de a kerdesedre attol meg ez a valasz.)
Az eset pozitív tapasztalata, hogy az érintettek közül senki sem hőbörgött, kulturáltan elintézték.
A kibicek pedig úgy látszik nemcsak ultinál, sakknál vagy focinál tudnak mindent jobban, hanem a közelkedésben is.

Az eset másik tanulsága, hogy a balesetveszélyt elsődlegesen nem a KRESZ megszegése (amiben egyébként mindenféle közlekedő ludas, csak jellemzően más-más módon) szokta hozni, hanem a szabályokon túli alapvető figyelmetlenség.

Ha pl. egy gyalogos a piroson megy át és ezt körültekintően teszi, oda se neki. De ha körül sem néz, az már tényleg gáz!
Megmondom honnan tudják a bunkók, hogy ilyenkor hogy kell viselkedni. A Boros-Bocskor reggeli szarjából szívják a tudást, a két nyomingernek ez ugyanis kedvenc témája. S elég sok igénytelen ember van, (akik mellesleg Isteneknek hívják ezt a két seggvakarékot) aki ezt komolyan is veszi.
Jellemző, hogy az érintettek a trolivezető, a posztoló, a rendőr normálisan viselkedett, a járókelők, meg a hozzászólók jó része artikulátlanul üvöltözik és bűnöst kiállt, pedig nem is a közelkedésről ,hanem a frusztrált, mások kárán örvendő, kivülállóként is felháborodó magatartásról volt szó.
@idelle: ebben nincs igazad. A zemberek érzik amiről beszélünk. Alig járnak szavazni, mert minek. Nem az a baj, hogy nincs kit, hanem az, hogy nincs miről!

Az elit képtelen felismerni azt, hogy ami eddig ment, az nem tartható tovább. És itt most nem a Jobbikos, meg komcsi marhulásról beszélek. Engem ezek a formációk teljesen hidegen hagynak. Hanem arról, hogy muszáj átállnunk egy másfajta életvitelre, mert különben úgy járunk, mint a maják, vagy a Húsvét-szigetiek.
De ez nem ennek a blognak a tárgya, de megemlíteni sosem felesleges.
@idelle: ja és a nemzetközi tőke sem mindenható, csak per pillanat úgy látszik.
@Shinjuku: Autó-kerékpár vegyes használatban közlekedem, nemegyszer volt már, hogy direkt vagy nem direkt, de leszorultam az útról, mert beszűkült az út, aki megelőzött az pedig gyorsan bevágott elém és nem maradt helyem, csak 25 cm magas padka felé, ami elég veszélyes 25 km/óra sebességgel. Belvárosban pedig a parkoló autók, gyalogosok, kihajtó autó eleje miatt még gyakrabban fordulnak elő olyan szituk, ahol senki sem hibás, de a bicajos húzhatja a rövidebbet. Persze ilyen helyeken nem lehet gyorsan menni, de mivel a bicikli egyensúlyozással működik, ezért nem tudod azonnal elkapni a kormányt.
"De akkor mi ez az iszonyatos düh és frusztráció, amit egy biciklironcs így képes aktiválni?"

A kérdésre ott a válasz, a posztíró adja meg:

"Nincsen, aztán akármelyik fogyatékos felül egy bringára es megy keresztbe az úton, fogalma nincs a kreszről."

Tehát NEM a biciklironcs az elsődleges aktivátor, hanem maga az a magatartás, amit idéztem.
Igen Szitokszóvá, félelem és útálat tárgyává tettétek magatokat, szándékosan, agresszívan, rendszeresen úgy felvonulva, ahogy nem kéne, csúnyán beszólogatva mindenkinek, miközben járdán., piroson, záróvonalon , mondhatni népiesen, tökön-babon át száguldoztok, fittyet hányva minden rátok leselkedő, vagy általatok okozott veszélyekre.
A kerékpárral "közlekedők" a társadalom elenyésző kisebbsége ilyenkor szembesültök azzal, - mármint ha balesetet szenvedtek - hogy bizony nem vagytok pozitív példa.
Nem szeretnek benneteket.
Nem szánnak benneteket.
Nem tekintenek embernek benneteket.
Kerékpárosnak hívnak, más szóval ld. fentebb, ami szinonima, vagy donor, stb.

Most, hogy szembesültél vele kedves posztíró, szállj magadba, legyen okulás a többi kerékpáros számára.

Legyetek pozitívak, mutassatok úgy példát, hogy ne gyűlöljenek titeket, tegyetek rendet a kerékpározásban TI, rendszabályozzátok meg az idiótákat, akik miatt azt az igen elenyésző szabályosan és kulturáltan közlekedő kisebbséget is egy kalap alá veszik az "akármelyik fogyatékos felül egy bringára es megy keresztbe az úton, fogalma nincs a kreszről" típusúakkal.

Hát ezért hallottad kedves posztíró, amit halottál.
@vezereger: Amíg nem bicajoztam (2 évvel ezelőttig) sem gyűlülködtem, én úgy látom, hogy eluralkodott egy indulatos, másika hibáztató, leugató, anyázó stílus, csak meg kell nézni a hozzászólásokat bármilyen témában. A nick nevek alapján jól lehet követni, hogy sok embernek mindegy miről szól a hír, a lényeg, hogy rosszkedvét, frusztráltságát ráboríthassa a másikra. Alig van érdemi párbeszéd (itt sincs) olyan mintha szövegértelmezési problémája lenne sokaknak, illetve, hogy ha meglátják, hogy bicaj, akkor copy paste-l nyomják a szokásos megmondtam dolgaikat.
@vezereger: Milyen arányban vannak pl. az általad írt hozzászólások között a támogató, pozitív jellegűek ill. a másikat hibáztató, negatív hangvételűek?
Ajánlom figyelmedbe kedves @szamarhegy Churchill véleményét az átlagos választópolgár értelmi színvonaláról.

Mindent elmond ;)

Igen, az átlagember általánosít és érzelmileg közelít, nem gondolkodik.
@szamarhegy: Értem, ezek szerint szerinted ez egy negatív hangvételú hsz. volt, amiben kizárólag igyekeztem feltárni a posztíró számára az átlagpógárban munkálkodó érzelmeket.
@vezereger: Nem vonom kétségbe a feltáró szándékodat, de én úgy látom (és lehet, hogy ez az én prekoncepcion) , hogy a kerékpárosok lettek a közlekedés zsidói/cigányai, valakit mindig kell kell utálni alapon kerültek a célkeresztbe. A gyalogosok méginkább összevissza szaladgálnak át az úton, a buszsávot is rengeteg autós használja, sok autós képtelen elviselni, ha féktávot tartasz magad előtt, átmegy a kereszteződésen pedig látja, hogy bennragad a közepén, stb. Nagyjából ugyanolyan személyiségű emberek gyalogolnak, autóznak, kerékpároznak, motoroznak és ugyanazt akarjuk, A helyről B-be elérni, ne osszuk egymást kasztokra, pl. hogy a bicajosok hülyék, szabálytalanok, és nem a KRESZ tudáson múlik elsősorban a közlekedési kultura.
@szamarhegy: Nézd, én igyekeztem megvilágítani az átlag gondolkodásmódját.
Tapasztal, általánosít, véleményt alkot.
Kérlek értelmezd nyelvtanilag, mondattanilag ezt a mondatot: "Most meg van baszva, biztos úr, nem??"
Ez is mutat valamit...

Ráadásul a jóakaratú kezdeményezések elfajulnak:
Nemzetközi Nőnap: az egyenjogúság, a kiegyensúlyozott társadalom, az emancipáció ünnepének indult. Most virágosok ünnepe és a nőiséget dicsőítő szóvirághalmazok napja, az öntudatos emancipáció helyett.
Meleg büszkeség napja: konszolidált megjelenésű emberek vonultak fel, a kirekesztés ellen. Most latexbe öltözött polgárpukkasztó, primitíven a szexualitás egy formáját nyíltan bemutató, másokból megütközést keltő valami lett belőle.

Nem folytatom. Remélem megérted. Egy nagyon picurka kisebbség akkor tud elismerést szerezni, ha nem ellenséges érzelmeket, hanem tiszteletet és megbecsülést szerez példamutató magatartásával...
Együttérzek a szerzővel.
Olyan jó, mikor normális emberek képesek megvitatni egy problémát értelmes modorban. Csak aztán jön néhány frusztrált f*sz és kiengedi az idebaját..
Kb. ebben a témában írtam egy ilyet:
kaktusztea.blog.hu/2010/07/28/velemaztan_nekemaztan

(Nem reklámozni akarok, ha zavarónak tartod, moderáld ki.
Csak szerintem kapcsolódik.)
@egyittlakó:
Miért pofátlanság? Olaszországban láttál már robogóst dugóban püffögni? Amíg pedig nem lesz bringaút mindenhol, addig mi is használhatjuk az úttestet. Én pl. csak ha nagy a sor, akkor megyek előre, ha tudom, hogy még 10.ként is átérek a zöldön, akkor maradok. Mellesleg a kibocsájtott károsanyagot mi szépen belélegezzük, a sor elején kevésbé gáz a helyzet.
Egyébként eddigi tapasztalataim szerint egy bringás és egy autós bőven el fér egymás mellett. Busz mellé sose állnék be, pont emiatt, ami történt. És végül, ha bringásként előre megyek (azt már nem is említem, hogy előfordul, hogy a bringás van ott legelőször), és tudom, hogy egyenesen megyek, de lehet jobbra kis íven is kanyarodni, felkészülök arra hogy lesz egy őrült autós, aki az előzést megkezdi, és csapja el a bringást.
@vezereger: "Egy nagyon picurka kisebbség akkor tud elismerést szerezni, ha nem ellenséges érzelmeket, hanem tiszteletet és megbecsülést szerez példamutató magatartásával..."

na erre a CM-es trikóra várhatsz egy emberöltőnyit is, vagy többet is...
@cs.ádám: Ott is az úttestet használjátok ahol bringaút van...
@gyvy: járjál te is bringával, hidd el jobb, mint a dugó. Vagy te nem szeretnél egy élhetőbb várost? A CM egyik lényege, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy ha bringával közlekedsz, akkor nincs akkora légszennyezettség. És nem sokszor hagytam még eddig ki a CM-et, de minden évben azt tapasztalom hogy a belváros egy része fellélegezhetett. Na én ezért járok biciklivel, és nem a CM miatt. Hanem mert gyorsabb, kényelmesebb, és nem foglalkozik az ember a stresszel, mert a bringán nincs stressz!
@vezereger: Van meleg ismerősöm és így ismerek pár hasonló nemi identitású embert, 99%-uk átlagos hétköznapi életet él, semmi kihívó, semmi magamutogatás, sőt... ,sok közük nincs a kamionos magamutogáshoz. Valamilyen szinten mindenki kisebbség a gyalogosok, a kerékpárosok, az autósok, a motorosok, tömegközlekedést használók, nem gondolnám, hogy bárkinek tiszeteletet kellene kivívnia, azért mert szeretne közlekedni, és nem büntethetsz meg (verbálisan sem) egy kerékpárost, autóst, motorost, mert félórával azelőtt rossz tapasztalatod volt egy másikkal.
@szamarhegy: Mondtam én, hogy közük van hozzá? Igaz, azonosítja őket velük az átlag.

Az, hogy ki hogy közlekedik, magánügy. Aki mindenütt propagálja a léghajót pl, mondván az milyen csendes, környezetkímélő stb. azonban már azonosítható "csoportot képez, saját döntése, az elképzelései mellett kifejtett propaganda miatt.
A kerékpárosok is ilyenek.
Mivel pedig az összes egyébhez képest - akik nem agitálnak azzal, milyen pro dolog autózni, taxival járni, munkáltató által adott tehegépkocsival nyomulni, vagy gyalogolni - vagyis a nem velük mindenben egyetértőkhöz képest bizony kisebbség.

De nem ezen múlik, hogy mindig talál egy kerékpáros legalább egy kárörvendőt, gyúlölködőt stb. ha baja esett.
Ugyanígy a motoros sem.

Pár elvetemült hülyeségén múlik. A rossz propagandán múlik.
@kisceruza:
ne általánosíts, én nem használom ott, ahol lehet bringaúton menni. Szokatlan, de betartom a kreszt, és józan fejjel közlekedem. Valahogy még sosem lett belőle bajom. És nem is dudáltak le. Mérlegelni kell, körültekinteni. Közlekedni nem lehet ész nélkül. Lejobb példa erre majdnem az összes gyalogos.
Egyébként múltkor majdnem sikerült elütni egy bmx-est, aki kivágott elém, mert ő még átfér... ha nem vészfékezek, akkor meg már valszeg nem él. Aztán még neki állt feljebb. Nem értek sok bringást. Kimegy, közlekedik, de rengetegen játékszer módjára használják a kerékpárt. Amivel könnyen lehetne ezen változtatni: a CM-en lenne alapvető kresz-agyba-súlykolás is.
@kisceruza: Én napi 60-70 kilométert kerékpározom, azokon a helyeken ahol a kerékpárutat úgy alakították ki, hogy a korábbi járdára ráfestettek a kerékpár jelét és kiraktak egy táblát és 100 méterenként meg kell állni (ki kell kerülni az ott parkoló autósokat, zöldségest, buszra várókat) ott az autóutat használom, mert az a kerékpárút csak a boltba elugrom kempinggel jellegű közlekedésre használható. Nem ritka sajnos, hogy a kerékpárút megszakad, 1 km. kerékpárút után közút, majd vissza, majd jön egy kis pocsojás, sáros rész, majd megint kerékpárút. Ehhez jön még az elsőbbségadási kötelezettség, amit minden utcasarkon meg kell adni kerékpárral, míg a párhuzamosan haladó közúton nem, ezt én kevésbé balesetveszélyesnek tartom, mert a közútról lekanyarodó autósok állandó veszélyt jelentenek egy kerékpárosra és kerékpáros 100.-ik keresztezés is extra veszélyforrás, ahhoz képest ha az úton haladok. A másik, hogy nem sportból bicajozom, oda kell érnem időben és ez bizonyult a legalkalmasabbnak.
@vezereger: Az autósoknak és a többi közlekedőnek azért a kerékpározás kapcsán illene bekalkulálni, hogy amikor a hozzám hasonlók kerékpároznak, akkor egy közel 10 nm területet elfogaló, több mint 1 tonnás mozgó vastömeg otthonmarad, nem parkol, nem áll a dugóban, nincs kipufogógáz, és a fizikai állapota is javul, akik ezt választják. Tehát egy társadalmilag és a közlekedés számára is hasznos alternatíva. Én azt gondolom, hogy ez ey nyertes-nyertes helyzet, vagy rosszul?
@vezereger: Én úgy látom, hogy érdemes a kerékpározást reklámozni, mindenkinek érdeke, hogy pl. a hozzám hasonlók (akik egyébként egy közel 10 nm-es, 1,5 tonnás vasdarabbal közlekednek, aminek káros kipufogó gázai vannak, drága benzint éget, óriási parkolóhelyet foglal, terheli a közlekedést, akadályozza a többi autóst) mondjuk kerékpárra váltsanak. Ez egy olyan helyzet, hogy nyertes-nyertes helyzetben van mindenki, az egészségre gyakorolt hatásáról már nem is beszélve. Neked, mint autósnak nem jobb egy 12 kg.-os 2mx1m-es eszközt kerülgetni, ami nem foglal előled parkolóhelyet és nincs vegyianyag kibocsátása?
Szuper, azt hittem nem jelent meg, ezért ismétlésbe bocsátkoztam :)
@szamarhegy: Az utolsó bejegyzésedre válasz: ez itt most arról szól, ha jól veszem ki, hogy valami nem sikerült a "reklámban" mert rossz sztereotipiák alakultak ki a közvéleményben.
Pozitiv közvélekedés esetén nem az lenne az első, hogy " aztán akármelyik fogyatékos felül egy bringára stb."
Na ezen a véleményen csak egy módon lehetne változtatni, de az nem a kerékpárt nem használókon múlik. ;)
@Shinjuku: valamelyik kommentben pontositott, miszerint a "troli elott alltam a lampanal".
@vezereger:
a rossz sztereotipiak csak magyarorszagon alakultak ki. Ennek is meg lehetnek az okai.. Es ezek kozott nem szerepel az, hogy "kulfoldon nem szabalytalankodnak". De. Csak ott leszarjak, mert amig nem veszelyeztet senkit kit erdekel?
Ezen kivul nem fogjak fel ugy, hogy a kerekpar akadalyoz, es nem eszi oket az irigyseg, ha elore megy a lampanal (hanem inkabb elgondolkodik, hogy lehet, hogy neki is bringaval kene mennie, mert akkor o is elore mehet).
Itt a nagy difi.
@vuk_: Kedves VUK!
Látod ez is a rossz kommunikáció tipikus példája.

1. Nem biztos, hogy a témáról szól.
2. Nem azért utálják, a bringást, mert előre mehet, ld fentebb a poszt szövegét, ahol pontosan ott van a vélemény ;)
3. én azt hiszem igyekeztem megválaszolni a posztíró számára (is) az írásában utolsóként feltett kérdésre a választ.

Részemről ennyi, a szokvány bicajos-nembicajos filozofálás - sajnos az is taszító, hogy bár itt még talán idokolt is lehetne, de majdnem mindenütt megjelenik előbb utóbb egy bicajos hittérítő, legyen szó a nagymama papucsáról, vagy bármiről - folytatásában itt sem kívánok igazán résztvenni ;)
biciklizel? buzi vagy?
OFF:
Délután az északi vasuti hidon büntették aki nem tolja.
Elvileg olyan nincs, hogy "egyikünk sem hibás". Mert akkor a KRESZ vagy az úthálózat olyan, hogy időről-időre a résztvevők tetteitől függetlenül balesetet okoz. Na ne.
Tapasztalataim szerint a biciklisták egy jelentős része, beleértve az összes biciklisfutárt, folyamatosan szabálytalankodik, veszélyezteti elsősorban saját magát, másrészt gyalogosokat és az autósokat. A városi biciklizés Budapesten arról szól, hogy bicikliseknek nem kell szabályokhoz tartaniuk magukat. Visszataszító, ön- és közveszélyes agresszív és büdös bicikliző majmok lepték el a várost, nem csoda, hogy a lakók többsége utálja és megveti az összes biciklistát.
Nyilván te vagy az egyetlen kivétel, aki sosem szabálytalankodik. Vagy mégsem?
@vuk_:
Az autó száz esetből kilencvenegynéhányban gyorsabb és mindig kényelmesebb a biciklinél, ráadásul ki nem szarja le, hogy ki ér oda előbb. Inkább a biciklistákat frusztrálják az autók, ahogy én látom, ezért a többségük az "ott akadályozzuk és veszélyeztetjük a közlekedést, ahol tudjuk" egyszerű elvéhez tartja magát.
Normális országban ez nem így van. Sokat vezettem Hollandiában, ott is van minden, de nem napi 200 provokáció jön a biciklisektől, hanem napi egy-kettő, és sokszor még ilyenkor is kijár egy bocsánatkérő gesztus. Mert néha mindenki követ el hibát.
Budapesten naponta több millió ember közlekedik autón, autóbuszon, trolin, stb. Nem gond nélkül, de működik a rendszer. Néhány ezer biciklista megjelenése nagyobb káoszt tudott csinálni, mint mondjuk százezer új autó.
Annyi a probléma, hogy a bicigliseknek az ég világon minden megvan engedve, és ezt pofátlanul kiis használják, tolakodnak, és elvárják, hogy mindemellett, mi vigyázzunk rájuk.
Kedvencem volt amikor egyirányú utcában szembejött velem egy, 1 sáv volt, nemfér volna el mellettem, ha nincs épp egy szünt a szélen parkoló autókban, akkor egy az egyben belém jön.
Emellett pedig ismerjük a magyar társadalmat, mindenki ott tesz be a másiknak ahol tud, ez hőseinkre is igaz, keresztbe tesznek ahol csak tudnak, és anyáznak is hozzá sokszor, ezvan.