Az egykulcsos adó korrekciója
„Forró ősz”, „megszorításokra készül a kormány” „megbukott a matolcsyzmus” - ilyen és ehhez hasonló lózungok vezették be a sajtóban annak beismerését, hogy milyen tévútra is futott a kormány. A kénytelen fiskális restrikció bekövetkezik, a szokásos kotta szerint pedig azok, akik a pénzügyi stabilitást teszik mindennél előbbre valónak, megdicsérik a kormányt, ha pedig sikerül az eddigiek szerint „alternatív” eszközökkel és nemzeti retorikával magyar sikerként eladni a döntéseket, akkor a kormánypárti támogató is elégedetten hátradőlhet. A költségvetési kiigazítást most valamilyen kezdeményező lépésként próbálja a kormány eladni (az ország átalakítása), pedig az végletesen kényszer szülte (ÁFA-emelés, felsőoktatás utólagos tandíjazása). A Fidesz a kezdetektől ellentétes elvárások közötti politikával lavírozgat, ha költségvetésről van szó, tetszőlegesen szegényellenesnek és antikapitalistának is bélyegezhető, amire a kormány aztán nyugodtan válaszolhatta, hogy éppen ez a heteronóm kritika bizonyítja, hogy jó úton jár.
Az egykulcs
A Fidesz fő problémája azonban az, hogy az egyébként értelmetlen külső elvárások (hiánycél) mellé még egy mozgástércsökkentő és értelmetlen elemet kreált, amelytől - mint saját találmányától - sokkal nehezebb megszabadulnia, mint az IMF-től. Általában igaz lehet a megállapítás, hogy az egykulcsos adó társadalmilag igazságtalan jövedelemelosztó hatást gyakorol, a realitás azonban az, hogy mint egyetlen ígéret ettől nem fog megszabadulni a kormány, sokkal inkább saját szavazótáborát és a többi szereplőt kvázi „szokásos” módon sarcolja majd meg, mint említettem „alternatívnak” és nemzetinek beállítva mindezt. Lehet egyébként, hogy a Fideszen ülő elvárások és azok teljesítése amúgy szerencsésebb az országnak, mintha technokrata neoliberálisaink vezényelnék le mindezt, de megszorításnak megszorítás lesz abban az értelemben, hogy fájni fog és nem lesz növekedésbarát.
Nemzeti utalványt!
Mi a helyzet tehát a megváltoztathatatlan egykulcsos adóval, amely mint fogyasztásösztönző nem váltotta be a hozzá - talán a kormány által - sem fűzött reményeket? Az egykulcsos adó kiváló alkalom volna a kormánynak, hogy az eddig rossz zsebeket gazdagító cafeteria és utalványrendszert átalakítsa (a piac 60-70 százaléka az Accor Services-é, a Chéque Déjeuner-é és a Sodexho-é). Nem kellene egyebet tennie, mint az eddigi utalványszolgáltatókat kipenderítenie a rendszerből, majd bevezetnie egy „nemzeti utalványrendszert” kártyán és papíralapon is. A munkavállaló, aki az egykulcsos adó miatt többet visz haza, a Munka Törvénykönyvében szabályozottan fizetésének meghatározott hányadát „nemzeti utalvány”-ban kapná. A nemzeti utalvány rendszeréhez csatlakozó csak hazai termelők és szolgáltatók áruiból választhatna és nem mekdonáldszozná el a kajajegyet. Nemzeti utalványból lehetne venni magyar élelmiszeripari terméket (piacon!), lehetne nyaralni belőle magyar tulajdonú szolgáltatónál, lehetne belőle államkötvényt vásárolni, MÁV, BKV stb. jegyet, fellendíthetőek lennének vele a rendszerben résztvevő jó magyar gasztronómiát csináló konyhák, lehetne belőle hazai gyártású biciklit venni, és az energiaszolgáltatókkal együttműködve azt a százalékát a rezsinek is kifizethetnénk, amit az adott szolgáltató megújulókból vesz - és így tovább.
Egy ilyen kvázi pénz érzékelhetőbben növelné a belső fogyasztást, mint az egykulcsos adó miatti 200 milliárdnak forintban lakosságnál hagyása. Gyakorlatilag, egy társadalmilag indokolt cél érdekében leszűkíti a vásárló választási szabadságát hazai(bb) termékek és szolgáltatások irányába fókuszálva azt. Hogy az utalványnak ne alakulhasson ki feketepiaca, megérje benne részt venni és az EU versenyjogi és egyenlő elbánásról szóló elveit se sértse, azt jó szabályozással kell elérni.
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Nem szándékolt következmény = Elkövető nélküli hazaárulás 2011.09.18. 16:20:33
Trackback: Országvédelem: mennyivel lesz kevesebb? 2011.09.18. 15:26:01
Trackback: Országvédelem: mennyivel lesz kevesebb? 2011.09.18. 15:26:01
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
A protekcionizmus nem működik.
Nehogymá elmekdonácozza, meg elfüstölje a lóvét amit kap aztasuttyómindenit!
A nemzeti kártya utópia.
Egyedül az üdülési csekknek, vagy ami felváltotta, van annyi létjogosultsága, hogy az idegenforgalmi, vendéglátóipari vállalkozók nem tudják elsunnyogni azt a bevételt, amit csekkel/pihenőkártyával hagynak náluk. Bár írtad, hogy van feketepiaca, de előbb-utóbb valakinek be kell váltania az államnál és aki ezt megteszi, annak az adóhatóság a körmére tud nézni. Ezt hatékonyabb ellenőrzéssel, szigorúbb büntetésekkel lehetne kiváltani.
Tessék racionális, nemzetközileg versenyképes mértékű terheket rakni a bérekre (munkaadói oldalon is!!!), és nem kellenek csekkek, kártyák, utalványok, bónok, jegyek. Ez a közbeiktatott plusz rendszer agyrém, csak viszi a pénzt, akár nemzeti, akár a mostani multicéges.
Koszi, de amig az importaltat olcsobban megkapom, addig ne kenyszerits mar ra, hogy dragabb hazait vegyek. Ennyi erovel azt is mondhatnad, hogy utaljak egyenesen a hazai termelokhoz a fizetesem egy reszet. (Ami amugy allami tamogatasok formajaban mar jelenleg is megtortenik.)
Egyebkent pedig ahogy mar elottem is irtak nehanyan, a protekcionizmus nem igazan eloremutato dolog, es valoszinuleg hasonlo ellenlepesekre szamithatnank kulfoldrol. Szerinted mi lenne, ha mondjuk a nemet kormany azt mondana, hogy az olcso magyar import helyett inkabb a nemet arukat lesz kotelezo venni mindenkinek Nemetorszagban?
És a legszebb: "lehetne belőle államkötvényt vásárolni" --- Békekölcsön, újratöltve????
Napi fejadag van paraszt, a sarki CBA-ban kiadják a 20 dkg karfiolt és a 4 dkg vajat mára, egyenrezsi fizetésből levonva, évi egy pár cipő és két váltás ruha azt' a többi mehet ahová gondolják, államkötvény, adósságcsökkentés, képviselői költségtérítés, Nemzeti Vágta, sínfelújítás.
Alig várom az első észak-koreai kispajtásokat hogy tudjunk kikre irigykedni...
Egyébként a cafeteria rendszer megszüntetését én is jó ötletnek tartom, a millió színes cetli helyett adnék a népnek például magyar fizetőeszközt: forintot.
Nincs még a világon egy olyan teljességgel fölösleges szolgáltatás, mint amit a Sodexho meg a többiek szép profittal nyújtanak.
S ha már itt tartunk akkor szerintem valami limit is kéne, mennyit válthat, mennyit vihet ki.
Komolyan mondom, mi magyarok zsenik vagyunk, hiszen olyan fasza időgépet csináltunk. Utazunk visszafelé a múltba...
(Ti. magyar gyártású ruha, cipő alig van a távolkeleti dömping mellett, leszámítva néhány ballagási ruha készítő kisiparost.)
vesznek rajta BKV bérletet, üdülési csekket, kajajegyet, meg esetleg egészségpénztárba fizetnek be. Namost, ezek közül a kajajegyet elesszük egy menzán, meg elvásároljuk a coop-ban. A BKV bérletet leutazzuk, az egészségpénztári befizetéssel meg magyar orvosoknak adunk munkát (leginkább fogorvosnak), az üdülési csekkből pedig magyar étteremben eszünk, illetve magyar szállásadóknál alszunk. Merthogy, semmi másra nem lehet felhasználni.
Ezek után nem tudom, hogy mennyire tudnánk nemzetibben elkölteni a pénzt, de várom a javaslatokat.
Ja, az egykulcsos SZJA-ról meg annyit, hogy érdemes megnézni, hogy a kiesésből mennyi a gyerekek után járó adókedvezmény, és mennyi a 36/32->20% csökkenés. Meglepő lesz.
Érdekes, hogy aki hasznos dolgokat szorgalmasan, sok munkával tanult, a tudását igyekezett fenntartani az idők során, komolyan vette, lelkiismeretes volt, az most jól jár. A többiek meg pislognak, hogy nekik már megint rosszabb lesz... (És igen, van kivétel, vannak végtelenül alulfizetett, ámde nagyon hasznos és fontos szakterületek otthon, ezeknek a művelőit egyrészt nagyon sajnálom, másrészt őszintén nem értem, mit csinálnak még Magyarországon.)
"két ember közül az egyik nem simán csak sokkal többet, hanem még a fizetéséhez mért arányaiban is többet fizet be SZJA-ként, mint a másik,"
Bocs, gyenge voltam matekból. Hogy is van ez?
A 16% az arányaiban mennyiben más 500000-nél, mint 50000-nél?
Hogy az 50 ezres arányaiban többet fizet mint az 500 ezres, ez számomra világos, de ugyanez fordítva..., hát, no comment.
"Érdekes, hogy aki hasznos dolgokat szorgalmasan, sok munkával tanult, a tudását igyekezett fenntartani az idők során, komolyan vette, lelkiismeretes volt, az most jól jár."
Ezzel csak az a baj, hogy a többségnek dolgoznia kellett, nem engedhette meg magának azt a luxust, hogy tanuljon.
Akinek volt ideje például szabad bölcsésznek tanulni 21 éves koráig, az közben pontosan mikor dolgozott?
"Akinek nem tetszik az egy kulcsos SZJA, az meg tudná mondani, hogy miért igazságos az, hogy két ember közül az egyik nem simán csak sokkal többet, hanem még a fizetéséhez mért arányaiban is többet fizet be SZJA-ként, mint a másik, miközben az államtól _pontosan_ ugyanazokat a szolgáltatásokat kapják?"
Ühüm.
Akkor egy másik matek.
A 80 000 nettót hazavivő ember a (fene tudja, pontosan mennyi, de lényegtelen, az elv a fontos) 1600 Ft-os áram alapdíjért a nettó fizetése 2%-ával adózik, míg ellenben a nettó 240 000-et hazavivő a havi fizetése 0,6 %-át, a 800 000-et hazavivő pedig a nettó fizetése 2 ezrelékét. Pedig ugyanazt kapják érte.
Hivatalos ügyekért - ha jól emlékszem - most 2400 Ft az eljárási díj. 80E-nél 3%, stb, stb. Pedig ugyanaz az intézmény ugyanazt adja mindkettőnek.
És van még jó pár olyan dolog, amely nem életviteltől és fogyasztástól függ, jogszabály által előirt tételek, stb, és arányaiban sokkal jobban terheli a kevesebb, mint a több bérből élőt.
Ezért használják a civilizáltabb országok a progressziv adórendszert. (A posztkommunisták meg az egykulcsosat.)
Ezzel a dologgal sokan próbálkoztak, általában ezt hivjuk szocializmusnak.
Megbukott.
Fiatal vagy e barát vagy amnéziás?
Van valakinek szabatos, igazságos és gyakorlatban problémamentesen alkalmazható definíciója arra, hogy ki a magyar gyártó/szolgáltató és mi a magyar termék/szolgáltatás? Tudomásom szerint pl. a MacDo összes magyarországi étterme jogilag megyar vállalkozás (magyar társasági formában működik, magyar cégjegyzékbe van bejegyezve), és adót is belföldön fizet.
Arról meg aztán különösen ne is beszéljünk, hogy mi az a jó magyar gasztronómiát csináló konyha (és van-e egyáltalán ilyen az országban).
"Hogy az utalvány [...] az EU versenyjogi és egyenlő elbánásról szóló elveit se sértse, azt jó szabályozással kell elérni."
Már most szólok, hogy e témakörben ilyen szabályozás NINCS. Efölött kár is vitát nyitni.
Vajon honnan az a téves elképzelés, hogy aki keveset keres az haszontalan, vagy kevésbé hasznos munkát végez?
A minibálbéres eladó, vagy az alig fizetett fodrász, a reggeltől estig utcákat járó postás munkája mind haszontalan lenne? A fejvadászok által a minimálbértől alig magasabb bérért kölcsönzött emverek, akik napi 8-10 órát állnak a gépek mellett, azok is haszontalan munkát végeznek?
Nem tudom hol élsz, de hogy nem szép hazánkban és nem a mai magyar valóságban, az biztos.
Néha szét kellene nézni, nem fog fájni. Nem neked fog fájni.
Mitől értelmetlen?
A költségvetési hiány a további gondok alapvető oka.
Miatta nő az államadósság, miatta van infláció, és miatta nem fejlődik az ország.
Ahogy az állandó hiányos költségvetések miatt folyamatosan emelkedő államadósság egy lefelé vivő spirálba hajszolják az országot, ugyanígy ezzel ellentétes irányú spirál is működne, ha egyensúlyba hoznák a költségvetést.
Persze nem újabb és újabb és újabb adókkal, adóemelésekkel, hanem kiadáscsökkentéssel.
"Általában igaz lehet a megállapítás, hogy az egykulcsos adó társadalmilag igazságtalan jövedelemelosztó hatást gyakorol,"
Nem igaz. Az egykulcsos adó felel meg a közteherviselésnek. aki többet keres többet adózik. Ösztönöz a több, a jobb munkára és visszaszorítja a szürkegazdaságot.
"A nemzeti utalvány rendszeréhez csatlakozó csak hazai termelők és szolgáltatók áruiból választhatna és nem mekdonáldszozná el a kajajegyet."
Ebbe az EU belekötne.
"Gyakorlatilag, egy társadalmilag indokolt cél érdekében leszűkíti a vásárló választási szabadságát hazai(bb) termékek és szolgáltatások irányába fókuszálva azt."
Az emberek valódi pénzt alkarnak keresni a munkájukkal, amivel szabadon rendelkezhetnek. Nem játékutalványokat.
Betegágy melleti nővér 3 műszakban, etet-kötöz-gyógyszerel-infundál-segged törli havi nettó 90 E.
Szijjáró Petya havi nettó 1 400 E. Nyilván Szíjjáró Petya 15x értékesebb munkát váégez. Tudod mit? Akkor törölje ki adott esetben a seggedet a Szíjjártó :)
"ha valaki netto 1 milliót keres, akkor fizessen 16 ezer huf áram alapdíjat, aki 100 ezret, az 1600 hufot, akinek a fizetése pedig 1000 huf (tudom, nem lehet), annak 16 huf legyen az áram alapdíj?"
Nem. Hanem a - teszem azt, és ezen lehet vita - 500 E Ft fölötti jövedelméből fizessen 16%-nál több adót. Ahogyan a civilizált országokban.
(Van egy jó ismerősöm, Ámerikában él, 56-os disszidens, 88 éves, autószerelő/kereskedő - és még időnként dolgozik, szerel!!!- elég tehetős, aki azt mondta: "Tudod, miért örülök, ha több adót kell fizetnem? Azért, mert azt jelenti, hogy sokat keresek. Jobban szeretek sok adót fizetni, mint szociális nyugdíjból élni" )
Nem tudom, gyanús, hogy nem magyar, pedig ismerem a családját elég jól. Magyar ilyet nem mondhat.
(márha átjutnak élve a határon)
nekünk nincs hova menekülni innen.
De az szimpatikus lenne, ha jó, magyar politikusoknak utalványokban adná a magyar nép (a munkáltatója) a fizetését. Kíváncsi lennék, mennyire lennének boldogok. Vagy, ha a mindenkori minimálbérben lenne meghatározva a fizetésük és semmiféle juttatást nem kapnának. Na, jó 12000 forint értékű ételutalványt és bérletet kaphatnának. Aztán éljenek és dolgozzanak pusztán hitből és hazaszeretetből. :-) Oh, de szép is lenne!
További szép estét !
A lényeg, amit mondani akartam csak annyi, hogy egy hatékony árazású piacon a munka ellenértéke pontosan annyi, amennyit az adott munka ért.
Egyébként (nem csak neked címezve) úgy érzem, hogy azt gondoljátok, hogy Fidesz szavazó vagyok, pedig mint mondtam, soha nem szavaztam rájuk, és jelenleg is az utolsó előtti párt lenne, akire szavaznék (bár az összeset tekintve csak rossz helyezések lennének). De amit most a gazdaságban kitaláltak (megjegyzem még nem fogadták el), az véletlenül jó, az egyetlen jó út előre, nem mellesleg 180 fokos fordulat a korábbi kommunikációhoz képest. De attól, hogy a Fidesz csinálta, még nem eredendően rossz.
Magyarországon soha nem sikerült a gazdagokat megtalálni, szja-val meg főleg nem. Az csak megint az osztályharcos szellemet hivatott erősíteni, hogy az átok gazdag milyen jól jár.
Persze ehhez az is hozzá tartozik, hogy átlagbérrel már gazdag lehetsz, akommunikáció szerint és ez még amerikában sem megy.
Ennyi gazdag ember, mint nálunk a világon nincsen.
a cafetériát már rég meg kéne szüntetni, csak megint az van, hogy a minimálbéreseket ilyen trükkel fizettéki és nekik a havi bevételük érzékelhető része a cafetéria
Mindezt leszámítva is erősen korlátoz, hiszen nem költheted akármire, csak amire szól. Allokálja a fogyasztást, és kiszúrja a dolgozók szemét. 1000 Ft cafeteria nem egyenértékű 1000 Ft készpénzzel, mert pénzt bármire költhetsz, cafeteriát meg nem.
Eszembe jut az a közröhej a hidegétel utalványok adóztatása körül...
Magyar vezetőknek, döntéshozóknak tényleg nincs sok esze...
nyilasi.tozsdeforum.hu/blog/blog.htm
Valahol megragadtál a keynes-i közgazdaság-elméleteknél...
Amúgy kimondtad a kulcsszót: ideális esetben...
Csakhogy ideálisan nem viselkedik se a munkaerőpiac se semmilyen piac a valóságban. Ideális esetben a nővérek se 90 nettőért gürcölnének, mert egyikük se lenne hajlandó ennyiért dolgozni, nem adná ennyiért a munkaerejét, szakértelmét, mert ez nem a tisztességes piaci ár, alattta van a valós értékének. Csakhogy valamiből élni is kell, meg egyéb kényszerek...
A nemzeti utalvány a középosztályban nem váltana ki nagy ellenállást szerintem, mert ők - minden ellenkező híresztelés dacára - nagyrészt nem "külföldi luxuscikkekre" költik, amit nyernek.
@Hack.Elek: -nek igaza van, ha nézed a további adózási feltételeket:
1.) Aki ma havi bruttó 500.000 Ft-ot keres és van 3 gyereke (mert megengedheti magának), annak a személyi jövedelemadója csak 2.600 Ft.
2.) Aki ma havi bruttó 50.000 Ft-ot keres és van 3 gyereke (mondjuk mert régebben volt munkája, de a válság óta csak részmunkaidős állást talált), annak a személyi jövedelemadója ugyan 0 Ft, de ettől még konkrétan éhen halhat...
3.) Aki ma havi bruttó 150.000 Ft-ot keres és van 1 gyereke (mert többet ilyen kevésből nem tudna eltartani), annak a személyi jövedelemadója 20.480 Ft.
4.) Aki ma havi bruttó 100.000 Ft-ot keres és nincs gyereke (mert ebből még albérletre sem futja), annak a személyi jövedelemadója 20.320 Ft.
5.) Aki ma havi bruttó 400.000 Ft-ot keres és van 3 gyereke, annak a személyi jövedelemadója 0, azaz nulla Ft!
Azaz, egy fillérrel sem járul hozzá a közterhekhez: 4-es metró, Margit híd, autópályák, közigazgatás stb. Sőt, az a játszótér, ahová lehordja a gyerekeit, az is NEKI INGYEN VAN, mert a többiek adójából épül...
Hát ha ezt nevezitek aránytalanságnak, akkor mit?
Fontos a képzés meg a tanulás, de ebben az esetben irreleváns.
Milyen mentalitásod és elképzelésed van a világról, ha azt hiszed, hogy aki rosszul keres az biztosan nem tanult eleget, illetve a tanulás meg képzés az automatikusan jobb fizetéssel is jár?
Csak nézd meg ezt a sok tanult közgazdászt a minisztériumban meg úgy általában a világban, eléggé nehezen vagy sehogy se bírnak ezzel a válsággal.
* "Hát ha ezt nevezitek aránytalanságnak, akkor mit?" --> Hát ha ezt NEM nevezitek aránytalanságnak, akkor mit?
Ennyi gazdag ember, mint nálunk a világon nincsen."
Mint mondottam, a honnan kezdődik a gazdagság-on lehetne vitatkozni. Nyilván nem az átlagbér kétszeresére gondoltam.
"Magyarországon soha nem sikerült a gazdagokat megtalálni,"
Többek között ezért élhetetlen ez az ország. És egyre inkább az is marad.
OMG...
Nyilván van kivétel, de szerintem 90%-ban az van, hogy aki rosszul keres, az nem tanult eleget (vagy nem szorgalmas), a tanulás és a képzés pedig 90%-ban jobb fizetéssel is jár. Ha te ennek az ellenkezőjét próbálod meg szajkózni és elhitetni, az iszonyúan kontraproduktív. Remélem, a környezetedben a szerencsétleneket nem azzal vigasztalod, hogy "Lusta és buta vagy, de nem baj, egyszer majd gazdag leszel" vagy pedig "Felesleges tanulni, úgysem lesz semmi haszna!" Úgyhogy légyszí ne gyere ilyen demagóg dumával, nagyon jól tudod, hogy inkább igaz az én állításom, mint a tied! Természetes, hogy nem mindig igaz, de 90%-ban igaz (legalábbis az én családomban)! Édesapám fizikai munkás, de hihetetlenül szorgalmas, a szakmájában nagyon meg is becsülték, meg is lett a haszna. Én tanultam, mint a gép, ráment a fiatalságom, munka mellett másoddiplomáztam, de meglett a haszna. Szorgalom és kitartás mellé már nem volt szükségünk se szerencsére, se protekcióra! Bárki utánunk csinálhatja, nem tilos.
Az egy kulcsos SZJA-t ez a kormány tényleg rosszkor vezette be, ebben egyetértünk. Abban is, hogy szavakkal nagyjából leírhatatlan és egy demokratikus jogállamban elképesztő, ami az MNYP témában történt, vagy ami a fix árfolyamon törlesztés ügyében hamarosan történni fog (meg még jónéhány dolog, fel se tudnám hirtelen sorolni).
Én két dolgot állítok most is. Egyrészt az egy kulcsos SZJA igenis nagyon igazságos, ennél csak a mindenkire nézve azonos abszolútértékű adó kivetése az igazságosabb (de egyáltalán nem biztos, hogy jobb is!). Másrészt onnan kiindulva, hogy különböző kommunikációs indokok miatt (teljesen direkt módon be kéne ismerni, hogy hazudtak) az egy kulcsos SZJA nem visszavonható, az egyetlen helyes irány az, ami remélhetőleg történni fog, gyakorlatilag a klasszikus megszorítás. Ettől még az egy kulcsos SZJA bevezetésének időpontja lehet hibás! Természetesen részleteiben lehetne mégjobb a helyzet, például lehetett volna a bevételek növelése helyett sokkal nagyobb hangsúlyt helyezni a kiadások csökkentésére. Akkor most azért hőbörögnének itt az emberek, mert kirúgnak 30 ezer közalkalmazottat.
De ez marhaság. Azzal, hogy mennyit "normális" elkölteni, azzal csak a költésre kivetett adót (ÁFA) lehet indokolni, a jövedelemadóra ez irreleváns. Ugyanis abból, hogy az embernek mennyi a jövedelme, nem következik, hogy mennyit illik költenie alapszükségletekre (vagy bármi egyébre). Ha ez így arányos lenne, akkor nem lenne miből éljenek az állampolgárok az életük kezdeti időszakában, amikor még mások tartják el őket a már adózott jövedelmükből.
Más szóval, ugyanaz a jövedelem teljesen mást jelent a fogyasztás szempontjából egy szingli esetében, illetve egy nagycsaládot fenntartó, gyermeket nevelő, idős nagyszülőket támogató esetében. Pusztán a jövedelem alapján nem lehet megmondani, hogy valaki gazdag-e vagy szegény.
Az egykulcsos adó esetében viszont ennek nincs jelentősége, mert a családtagok jövedelmét ugyanannyi szja terheli, akármilyen eloszlásban keresik meg és költik el.
Ő neveli a jövő adófizetőit. Azért arra is szükség lesz.
De. Magyarországot leszámítva egész Európa protekcionista, csak te ezt nem látod.
Az "elmekdonálcozásról" annyit, hogy azok leginkább magyar tulajdonú franchise cégek. Kb. annyira gazdagítom vele a külföldi tőkét, mint az a panziós, aki IKEA bútorokkal, Whirlpool hűtőkkel és japán légkondival szereli fel a szobáit.
Én havi 280.000 Ft-ot kapok kézhez + 20.000 cafateriát. Havi 170.000 Ft-ot vonnak le tőlem járulék és adó jogcímeken, plusz amit a cégtől vonnak le, ahol dolgozom (láss csodát), teljesen fehéren. Mindezért cserébe - részben a munkámnak köszönhetően - új gyógyszerek, növényvédő szerek és egyéb vegyipari készítmények születnek. Nyilván nem 4 általános kell ehhez sem. A feleségem munkanélküli, ugyanis az ő diplomája sajnos "nem piacképes", általában túl- vagy alulképzett.
Nincs autónk, sem lakásunk, s az összes megtakarításunkért mi dolgoztunk meg (leszámítva azt, amit nászajándékba kaptunk). Gyerekeink még nincsenek, de szeretnénk. 30négyzetméteren élünk ahol a főzőhely egy légtérben van az alvóhellyel. Szeretnénk jobb helyen élni, ehhez gyűjtögetjük a pénzt.
Sem sajnálkozni, sem dicsekedni nem szeretnék. De kérlek, mondd meg nekem: mennyi pénzt kellene még kifizetnem, hogy mindenki boldog legyen, és mi se számítsunk "mocskos gazdagnak"?
én csak olyan példákat tudok, ahol arra használták az egykulcsosat, hogy a nemesek még jobban megszedjék magukat és még inkább szolgává tegyék a népet.
- miért a jövedelmtől függ bármely jószág értéke - itt az adófizetés a jószág. a kenyér, a benzin miért nem jövedelmfüggő? (az igazolt minimálbéres pl megkaphatná az A6-os Audit 2,3 mFt-ért, a rendesen kereső pedig fizessen érte rendesen, 12mFt-ot. röhejes, ugye?
- egy olyan országban, mint Mo, ahol az szja bevételek 20%-t fizette 2% adófizető, értelmetlen igazságos adórendszerről beszélni, ahol a munkavállaló és munkaadó összekacsint, hogy "kaphatsz 30eFt-tal többet, de azt nem hivatalosan..."
a fő probléma, hogy mindenki azt hiszi, alapjoga a lakás, autó, nyaralás, plazmatévé. pedig nem az. ha valaki csak olyan munkát tud végezni, mint a kinaiak, akkor kinai bért fog kapni, ezért kell(ene) tanulni, fejlődni nem pedig siránkozni, hogy "a gazdagok".
összességében pedig a gazdasági ámokfutása a dilettáns Matolcsynak félelmetes és ez tényleg fájni fog, sokkal durvább lesz, mint amit Ferenc testvér jelentett be 2006-ban. Igaz, erre most megvan a felhatalmazás, vagy mégse? most nem kellene a parlament elé menni?
Nem lenne gond az egykulcsos adózással, akkor, ha valaki napi 8 órai kemény munkával (árufeltöltő, ápolónő vagy akár takarítónő) meg tudna keresni annyit, amennyiből biztosítható a lakhatása, az élelme, az alap tisztasági dolgok, és Karácsonyra mondjuk ajándékot tud venni a rokonainak-barátainak.
De most nem ez a helyzet.
Jövőre a tervek szerint ki fognak terelni az építőiparba és a mezőgazdaságba 300.000 ezer munkanélküli közmunkásnak, akik bruttó 57.000 Ft-ot (hetibér esetén csak br. 53.000 Ft-ot) fognak kapni.
Ebből ugye lejön a 16%-os adó, és az eddigi 12.000 Ft alkalmazotti adókedvezmény. Nopláne OV azt akarja, hogy csak 4 órás közmunkák legyenek (hogy minél több embernek jusson belőle, jaj, de jó!), akkor ennek a felét kapja szerencsétlen segédmunkás. De ezt is csak akkor, ha 100%-os teljesítményt nyújt, ez is benne van a törvényben.
Na, itt aztán köszönőviszonyban sem lesz a szorgalom és a jólét.
Én úgy gondolom, hogy egy olyan fejlett országban, ahol az állatvédelmi törvény bünteti, ha pl. egy kutyát éheztetnek vagy nem biztosítanak fedelet a számára, ott az embereknek is járna ennyi.
Véleményem szerint a fogyasztást, a vagyont és a tőzsdei spekulációt (éven belüli vétel és eladás) kellene adóztatni, a munkából származó jövedelemre pedig a lehető legkevésbé.
De az egykulcs szerintem is qrva igazságtalan, miért adózzon ugyanúgy az, akinek az éhhalál elkerüléséhez éppen elég a fizetése? Kellen 300 bruttó felett egy másik kulcs, mondjuk 25 százalék.
De milyen lyukról beszélnek egyesek? Ez jó kérdés lenne, mert egyébként még most is nagyon magas az elvonás mértéke és növekszik a járulékokkal.
Tehát nem lyukütésről kellene inkább beszélni, hanem elvonás konszolidációról, mert ezt jelenti az egykulcsos, hogy némileg szelidült az űrületes mértékű elvonás. És hát igen, milyen érdekes, annak lehet az adóját csökkenteni, aki fizetett is adót, aki nem, annak nem nagyon, hacsak nem kötelezik az átlagbéren dőzsölő gazdagokat, hogy fizessenek a szolidartiás jegyében a minimálbéreseknek havonta x ezer forintot, mert ok olyan jó fejek és a minimálbéreseknek ez jár.
Ez olyan, mint amikor a minimálbéres ismerősöm sírt, hogy nem tud igénybe venni adókedvezményt, mondom neki, azért, mert nem is fizetsz egy fillér adót sem. De akkor is, volt a válasz, ő nem érti ezt neki az járna. Na ilyen szellemi színvonalon állnak sokan és szidják az átlagbéren élő -hozzájuk képest- gazdagokat.
Fizetés nem beváltható államkötvényben=békekölcsön. Nem tűnik fel? Lehet, hogy annyira le vagyunk már robbanva, hogy erre van szükség.
Szerintem a mostani irány jó, de nem fogjuk tudni fenntartani ezt a támogatási szintet, és a progresszivitása egy kicsit durva (2 gyerekes és 3 gyerekes támogatás különbsége).
Az egykulcsos és a többkulcsos adórendszert is nagyon jól meg lehet indokolni, mindkettőnek megvannak az előnyei és esetenként a hátrányai. De az egyik esetben sem elfogadható érv, hogy a büdös jobban keresők csak azértis fizessenek többet kétszázötven százalékos kulccsal, mert a rohadtaknak töübb pénze van.
Mindkét adórendszerben többet fizet, aki többet keres, az egyikben abszolut-értelemben arányosabban többet, a másikban szociális értelemben arányosabban többet (hogy szépen fogalmazzak). A gond nem itt van, hanem ott, hogy kedves országunkban bődületes tömegek vannak, akik 1. rákényelmesedtek a szociális támogatási rendszerre és ennek nyírásával most jobban szívnak, és/vagy 2. szarnak az arányos vagy aránytalan adórendszerre és minimálibéren papiroznak (ergo átvágják az államot és minden rendesen adózó állampolgárt is) ezzel szopatva mindenki mást, és/vagy 3. nincs elegendő végzettségük, tudásuk, vagy szerencséjük rendes fizetéshez ezért zsigerből szopatni akarnak minden náluk jobban keresőt.
Arra persze miért is gondolnának a kedves szoci-komm csapatok, hogy az egységes adókulcs például sokaknak segített abban, hogy ne csövesek legyenek, hanem továbbra is fizessenek, ami akár tetszik akár nem mindenkinek jó.
A "gazdagok" szopatása működik egyes országokban (pl. most USA) csak nem gondolnak kedves okoskodóink arra, hogy ott a "gazdag" réteg célpont evi $1mil. fölötti keresetet jelent, nálunk pedig minden kulákot (i.e. aki minimálbérnél jobban keres és nem panaszkodik minden nap szaros fórumokon).
Nőjetek fel b+.
A 2/3 pontosan a komcsiba hajló ígéretek miatt van. A buta tömeg szavazta meg ezt a barmot aki hatalmon van.
Nagyon sok ember tanul munka mellett (ez nem lehet kifogás). Volt, hogy 12 órát dolgoztam és mellette tanultam. Most, hogy már azt dolgozom, amit a főiskolán tanultam, így már csak életem végéig kell tanulnom (munka mellett).
talvánnyal?
Rosszul aludtál talán, hogy ekkora marhaságot sikerült itt létrehozni, vagy csak simán bosszantani akarod az embereket.
16%-os, no jóváírás, no s.bruttó Jenő.
Hogyan szerezte meg Orbán a teljhatalmat?
1. Nem ismerte el, 2002.ben sem és 2006-ban sem a vereséget. Nem fogadta el a demokratikus választási rendszert. Ez ellen használta föl a titokban megszerzett jelentős gazdasági hatalmat. Miközben Medgyesit bankárkormányozta, Gyurcsányt oligarházta.
2. A jelentős parlamenti erőt amivel rendelkezett, arra használta, hogy megakadályozza a szoci kormányokat a gazdasági kiigazítások megvalósításában. Csak olyan törvényt nem kritizált ami kiadásnövekedéssel járt. A többit viszont a leg alpáribb módon a leg mocskosabb hazugságokkal ócsárolta a zembereket ellene uszította, ha ettől sem riadt vissza a kormány akkor népszavazást kezdeményezett.
3. Lejáratta a politikát és a politikusokat. Aki a jobboldalról nem állt mellé, azt ellehetetlenítette. A Baloldali és liberális politikusokat gátlástalanul becsmérelte, hazug módon a zemberek ellenségének állította be, a minimális tiszteletet is megvonta tőlük. (még azt is sikerült elérnie, hogy Gyurcsányt és Bajnait is harácsolónak állítsa be, akik a Miniszterelnöki munkájukért egy forintot sem vettek föl.
4. Mind ezeket a mértékadó értelmiségiek jelentős része érzéketlenül, kajánul nézte.
A zorbán kormány pedig, ha nem akarja saját méretes baklövéseit (hazugságait) elismerni, kénytelen lesz még nagyobbat mondani,(hazudni) még kiszámíthatatlanabbá válni, még több dolgot saját hatáskörbe vonni (ellopni). Az új szakzsargonnal (hazugsággal) élve: „tovább gyorsítani az ország újjáépítését.”
" Már az egy kulcsos SZJA is igazságosabb, mint egy progresszív adórendszer, de ennél is igazságosabb lenne, ha mindenki ugyanannyi adót fizetne, abszolútértékben is, legalábbis ugyanazért a szolgáltatásért (figyelem, igazságosságról van szó!).
Érdekes, hogy aki hasznos dolgokat szorgalmasan, sok munkával tanult, a tudását igyekezett fenntartani az idők során, komolyan vette, lelkiismeretes volt, az most jól jár. A többiek meg pislognak, hogy nekik már megint rosszabb lesz... "
Én néhány embernek (képviselők, miniszterek stb.) azért adnék fizetést, hogy ne dolgozzon. Ami a tudást illeti: Még a gombot se találják el, pedig megmondják nekik, hogy melyiket nyomják.
A lényegi részre már néhányan válaszoltak.
Minek? nem ilyen f*szságokkal kéne kábítani a népet, hanem tisztességes béreszintekkel. Aztán a csóka majd eldönti, hogy kaját akar-e venni a pénzéből, vagy színházjegyet, vagy nyaralni akar-e...
Irtad az aramdijat. Muhahahaha... Hat oregem az fogyszas nem pedig jovedelem. De ha ugy gondolod, hogy aki x-szer tobbet keres annak az aramdija legyen x-szer annyi, akkor megint ugyanoda jukadunk ki, mint amit feljebb irtam. Nonszensz lenne.
Akkor figyu, az adorendszerek, donts el melyik az igazsagos:
1. Mindenki fizessen ugyanannyit. Aki 80e-t kap az is 20e-t es aki 800e-et az is 20e-t. Igazsagos? NEM!
2. Mindenki annyit fizessen, hogy a nettoja ugyanannyi legyen pl. 60e. Aki 80e-t kap az 20e-t, aki 800e-t az 740e-t. Igazsagos? NEM!
3. Mindenki fizesse a fizetesenek x %-at, mondjuk 20%-ot. Aki 80e-t kap, az 16e-Ft, aki 800e-t, az 160e-t. Igazsagos? IGEN!
+ a progressziv ado a 2-eshez all a legkozelebb, mellesleg az a segghulye szocializmus folyomanya.....
A legigazsagosabb tehat a 3-as.
Én is tanultam munka, háztartás, kisgyerek mellett.
De nem rólunk van szó, hanem azokról akiknek nem volt rá lehetőségük. Akik vagy egy Isten háta mögötti kistelepülésen laknak, vagy egyszerűen munka mellett sem tudnak tanulni, mert vagy nem tudják finanszirozni, vagy a kedves munkáltató nem biztosítja nekik még azt sem, hogy vizsgára mehessenek.
Van ilyen, hidd el!
@l3v1:
Úgy tűnik néztél, de nem láttál.
Már úgy hiányzott ez a komcsizós szöveg.
Csak tudnám honnan olyan ismerős...?
Ja! Megvan!
A fidesztől. Aki nem ért egyet a posztkommunista, hazaáruló, a bankok csicskása és kiírta magát az össznépi miből is?
No comment!
"A 80 000 nettót hazavivő ember a (fene tudja, pontosan mennyi, de lényegtelen, az elv a fontos) 1600 Ft-os áram alapdíjért a nettó fizetése 2%-ával adózik, míg ellenben a nettó 240 000-et hazavivő a havi fizetése 0,6 %-át, a 800 000-et hazavivő pedig a nettó fizetése 2 ezrelékét. Pedig ugyanazt kapják érte. "
Mi ez a baromság?
Mind a ketten 25% AFA-t fizetnek az áram alapdíjra.
Aki 800 ezret visz haza, az pedig havonta 800 ezret még befizet SZJA+járulékok formájában.
Aki csak 80 ezret visz haza, az csak 80 ezret adózik.
A "gazdag" ember 800 ezer adóért ugyanazt az orvosi ellátást kapja, ugyanabba az iskolába mehet, ugyanabba a hivatalba mehet, mint a "szegények".
Csak ő ezért 10-szer annyit adózott.
Ez nem zavar senkit?
A másik dolog, hogy aki gazdag, az papíron szintén "csak" 80 ezret fog keresni, a többi pénzt offshore-al, vagy céges módon veszi majd ki.
"a progressziv adorendszer messze van az igazsagostol. Tudod mihez van kozel? Mindegy mennyit keresel ugyanannyit kapj kezhez. Hat sztem ez egyaltalan nem igazsagos."
Mindegy mennyit keresel ugyanannyit kapj kezhez = kommunizmus.
Persze ez sok baloldalinak tetszik, mert nehogymár a szomszéd jobban keressen! És dögöljön meg a tehene is a szomszédnak!
"A "gazdagok" szopatása működik egyes országokban (pl. most USA) csak nem gondolnak kedves okoskodóink arra, hogy ott a "gazdag" réteg célpont evi $1mil. fölötti keresetet jelent, nálunk pedig minden kulákot (i.e. aki minimálbérnél jobban keres és nem panaszkodik minden nap szaros fórumokon)"
Pontosan erről van szó.
Az MSZP az irigységre épít, és úgy próbálja beállítani, hogy aki bruttó 250 ezret keres (nettó 140 ezer), az gazdag kulák, azt fel kell négyelni, a vagyonát el kell venni, mert az neki NEM JÁR!
Ha utána számolna valaki, kiderülne, hogy magyarországon nem a magas jövedeleműek adója hiányzik, hanem az alacsony jövedelműeké, akik sok esetben egyáltalán nem fizetnek adót.
Amíg van egy olyan széles réteg, akik a fakultatív adófizetők kategóriájába tartozik - vagyis annyit fizet amennyit bevall, nyilván a minimálbért fogja bevallani - addig senki nem papoljon "igazságos" progresszív adóért, ami valójában nem igazságos, hanem büntető adó.
"...nemzeti utalványból lehetne venni MÁV, BKV stb. jegyet ... lehetne belőle hazai gyártású biciklit venni"
Ez mind nagyon szép és jó, az ötlet is igazán eredeti, de ha a posztoló által megjelölt jövedelmi réteg - vagyis az egykulcsos adóval igazán jól járók - lesznek a "nemzeti utalvány" fő (kizárólagos?) felhasználói célcsoportja, akkor nem sok sikert jósolok a kezdeményezésnek.
Azt még tudom követni, hogy egy topmenedzser a jól megérdemelt havi 500 ezres, 1 millás bruttó fizetése mellett eljár a piacra "magyar (bio-)élelmiszert venni", esetleg hobbiból kerékpárra ül (természetesen csakis MAGYAR kerékpárra - ?), na de hogy MÁV, meg BKV jegyekre fordítja???? - Már elnézést, de a legtöbbjük max. a sorompónál lát vonatot, és talán a budapesti 4-es 6-os villamos útvonalát ismeri fejből. Sőt a rezsiköltségei befizetésénél sem biztos, hogy megéri neki pepecselni azzal, hogy egy részét kp-ben, egy másik részét meg "nemzeti kártyával" egyenlítse ki...
Egyébként mindenki úgy vásárol és közlekedik, ahogyan akar/tud (!), de ha arra törekednek a kártya ötletgazdái, hogy a kezdeményezés célhoz érjen, akkor mindenképpen célszerű volna bevonni a kártya felhasználói körébe az alacsonyabb jövedelműeket is - azokat, akik nem járnak annyira jól az új adószabályokkal. Vagy pedig elfelejteni az egészet.
Jövőre pár hónap után kiderül, hogy tarthatatlan a Matolcsy-féle remekmű és jobb híján elkezdik faszolni megint a gazdagokat...
Akkor majd mindenki visszaolvashatja a kommentjeit, majd vakarózhat, hogy Orbán nem elvi-ideológiai alapon hoz szja törvényeket, hanem hogy épp mennyit lehet és honnan bevasalni...
Nem kívánok itt most azon vitatkozni, hogy az egykulcsos adó igazságos-e vagy sem (én speciel a családi adókedvezménnyel majdnem kijövök nullszaldósra), de ugye azt nem gondolod komolyan, hogy aki 800 ezer után adózik, az pontosan ugyanazt az orvosi ellátást érheti el, ugyanabba az iskolába mehet, mint a "szegények"??
Bizonyára nem kell felsoroljam azokat a fővárosi - és vidéki - alapítványi és elitgimnáziumokat, magánegyetemeket, magánklinikákat (a különféle diagnosztikai központoktól kezdve a belvárosi/budai sebészetekig és Dental Centerekig), amelyek egy "átlagos" 213 ezer HUF bruttó jövedelmű állampolgár számára ma elérhetetlenek (és akkor a tényleges minimálbéresekről már ne is beszéljünk...).
Nem hiszem, hogy egy bérből-fizetésből élő munkavállaló (vagy akár egy vidéki kisvállalkozó) valaha is meg tudná fizetni azt az óvodát, ahová - például - Demcsák Zsuzsa vagy Erdélyi Mónika járatja a saját csemetéjét. Mondjuk nekem ez egyáltalán nem okoz komplexust, de azért tegyük helyre a dolgokat, és ne írjunk le olyan orbitális blődségeket, amit Magyarországon a mindennapi élet lépten-nyomon megcáfol!
bár nem vagyok szociológus (meg minimálbéres), de azért van egy pici véleményem:
a kevés keresetből az ugyanannyi (rezsi) költség azt jelenti kevesebb marad a zsebben. Ha megnézed, hogy az alacsony végzettségű ember mennyit tesz hozzá a GDP-hez, értem itt mielőtt félreértés történik, a valós értékteremtést, mondjuk állattenyésztés, mezőgazdaság terén, akkor azt látod, hogy a magas keresetű akkor tud kaját venni, ha az alacsony keresetű előállítja. Hogy melyik végez több munkát az lehet vita tárgya, de a fogorvos, Apeh ellenőr, rendőr, stb. nem állít elő GDP-t, csak hozzájárul ahhoz.
Szóval ha az alacsony keresetű még jobban leszakad, akkor nem fog tudni saját maga termelni, elmegy rabszolgának a multihoz, aki igaz, hogy fizet neki bért, de a tetemes hasznot elviszi az országból! A szegény tehát nem tud kikapaszkodni, nem tud olyan élelmiszert gyártani ami egészségesebb, ergo TE a több keresetből, többet fogsz orvosra költeni! stb.
Akkor inkább támogatom a kevesebb keresetűt, hogy tudjon úgy működni, ahogy az "természetesebb"! Ez nem biztos, hogy az adórendszeren belül "igazságos" de igencsak el vagyunk torzulva és sok dolog nincs a helyén!
Valamit csinálni kell, de nem a kisebb keresetű emberek kárára.
A 2008-as "hülyenépszavazáson" sokan nem a nyomorult 300 Ft miatt voksoltak fogcsikorgatva igennel, hanem azért, mert elegük volt a gátlástalan hazudozásból, a közvélemény előtt soha be nem következett gyurcsányi "nyílt szembenézésből".
Majd ha mindenki előtt tiszta lesz, hogy a Matolcsy-csomag - munkavállalói eü. járulék címén - havonta 7 (!) vizitdíjnyi összeget von el az aktívaktól, és pofátlanul hazudják tovább minden csatornán, hogy "niiiiiiincsenek mekkkkkszorítások" akkor ne félj barátom, a Fidesz torkán is hamar ott fog szorulni a kés.
A kormányzati sodródás, a kapkodva kiigazítás, az egyre fájdalmasabbá váló koncepciótlanság és ötlettelenség a "legszebb" kúrcsányi időket kezdi idézni.
Kár, mert Magyarország jobbat érdemelne. A fideszesek is. Mindenki.
ezeket a kérdéseket már nagyon régen felvetették ám, s mellettük azt is, hogy ugyan ki az, aki ezeket az értékeket meghatározza? logikus, hogy a piac. namármost, ha a piac határozza meg minden ember értékét, az elég gyorsan elég csúnya véget ér, arról nem is beszélve, hogy az államra, mint olyanra szükség se lenne.
támogatom, de:
gondolj bele abba, hogy ma szerintem senki nincs aki nem ad borítékot az orvosnak! A vizitdíj ezt "legalizálta" volna egy picit, mert ha egyszer már fizettél, akkor nem akarsz, vagy nem fogsz annyit tenni a borítékba mint egyébként. Szóval ez a 300 Ft egy komoly lépés lett volna a fekete pénzek egy részének legalizálására.
Az, hogy elhazudták ezt a programot szerintem nagyon sajnos, függetlenül attól, hogy melyik oldalon vagy. És a programot lehetett volna tovább finomítani a krónikus, vagy valós betegek segítésével, akik továbbra is rakják a borítékot, azaz a teher nem csökkent, a jövedelem továbbra sem adózik.
drága barát!!!
mitől lett a gazdag gazdag és a szegény szegény???
Ne mond, hogy grófnak született, vagy rabszolgának, mert ez nálunk az elmúlt 60 évben nem volt igaz!!!
A büdös kapitalizmusra sem az a jellemző, hogy dögöljön meg a szegény, hanem ma már inkább az, hogy ne dögöljön meg, mert akkor a gazdag sem tud gazdagabb lenni! Csak mi a végletek országa (népe) vagyunk és nem vigyázunk azokra akik talán megérdemlik! Akik nem érdemlik meg azokra én sem vigyáznék, lásd segíjek a szegény uzsorát nyögő etnikumnak, akik kénytelenek arany nyaklánccal a nyakukban kölcsönből tengetni életüket.
Ha nem gondoskodsz a szegényebbekről akkor nem leszel gazdagabb!
Ui: te adtál már borravalót valaha az életedben? Ha igen akkor benned van a gondoskodási szándék, csak nem találod a kereteket!
Kedves Barátom,
Amiről te beszélsz, azoknak a segítése, akik önmaguktól nem tudnak kitörni a szegénységből. Maximálisan egyetértek veled abban, hogy ezeket a rétegeket segíteni kell. Ennek nem az adórendszer az eszköze, de az adórendszer termeli ki azt a pénzt amivel segítünk ezeken az embereken. Jelenleg éppen azon vitatkozunk, hogyan osszuk szét ezt a terhet azok között, akik képesek annyi adót fizetni, ami több annál mint amennyit az állam "rájuk költ".
Ideális világban mindenki pontosan annyival többel járulna hozzá a közöshöz mint amennyivel több jövedelmhez jut. Ennél igazságosabb közteher viselés nem létezik. Ezt hívják egykulcsos adórendszernek. A probléma ezzel csak az, hogy az ember hajlamos a jövedelme eltitkolására és ha alkalma adódik rá el is titkolja. A konfliktus nem a magas és az alacsony jövedelműek között húzódik, hanem azok között akik bevallják a jövedelmüket és akik nem. Ezek között vannak magas jövedelműek is, de ugyanúgy és még nagyobb számban, ott vannak a közepes és alacsony jövedelműek, minimálbérre bejelentettek, feketén fusizók, lakáskiadók, stb.
A progresszív adórendszer azért igazságtalan, mert - a könnyű utat választva - azokra rak aránytalanul sok terhet akik amúgy is rendesen adóznak a jövedelmük után és futni hagyja az adócsalókat. Az össznépi nagy adócsaló játéknak legfőbb motiváló ereje éppen a magas progresszív kulcsok, amelyek arra biztatják az embereket hogy "feketén" gazdagodjanak".
@Angelo_: írod: "Ideális világban mindenki pontosan annyival többel járulna hozzá a közöshöz mint amennyivel több jövedelemhez jut. Ennél igazságosabb közteher viselés nem létezik. Ezt hívják egykulcsos adórendszernek." A dolog sajnos jóval bonyolultabb. Ennek oka a társadalmi munkamegosztás sajátos bonyolultsága. De mindegy. Jó, hogy vagy. Írjál még ilyeneket.
Ha ezt értelmesen (márhogy én, mint hülye megértsem) elmagyarázod, komolyan bocsánatot fogok Tőled kérni.
Egy evezős gályán 100 szabad ember próbálja minél hamarabb elérni a partot. 30 evezős hely van, ezért váltásokban eveznek. Két váltás van, mindig ugyanaz a 30 ember váltja egymást, összesen csak 60-an eveznek, 40 ember sosem ül le evezni.
Amikor valaki a mai magyarországi helyzetben a progresszív jövedelem adó mellett érvel, az olyan mint amikor a gályán azon vitatkozik a 60 ember, hogy azok közül akik eddig is eveztek, kinek is kellene többet evezni (mert valaki magasabb, erősebb, kevésbé fárad el, stb), a helyett hogy leültetnék a maradék 40 embert is evezni.