Matolcsy tranzakciós adója és az adóellenes hisztéria

2012.04.12. 14:00 Döry L.

A kormány, mint más kormányok általában, pénzhez akar jutni - rengeteg vicc utal arra, micsoda kreativitás van egyre újabb adónemek kieszelésére az illetékes tárcánál.  Erre az adóellenes populáris közhangulatra épül rá egy gondosan hangszerelt világméretű  propagandája az adóelkerülő tőkének, amelyik az adókat általában, és az új adónemeket különösen, „versenyhátrányként”, növekedésgátló tényezőként fitymálja, pedig hát az adó csupán valamilyen közjószág ára, amit az adott korporáció is használ (munkaerő, természet).  És ahol magasak az adók, érdekes módon van csomó tőke is, mégsem menekülget az el olyan könnyen Zimbabwéba.

Matolcsyék valamilyen európai múzsa súgására hallgatva (de valójában súlyos halláskárosultként) banki tranzakciós adót vezetnének be. A jobbos Sarkozy, mint tudjuk, ezzel a virtigli baloldali adónemmel kampányol Franciaországban. Na de sem Franciaországban, sem az eredeti Tobin-adós ötlet szerint nem arra szolgál ez az adó, hogy a sajnálatos módon mindennapos, banki- ügyleti műveleteket az átlagos fogyasztói magatartáshoz kapcsolódó rutinjellegű következményeket adóztassa! Hanem arra, hogy a másodlagos piacok villámgyors – és ezért kártékony – tőkeáramlását fékezze, a pénzügyi tevékenység profitabilitását az egyéb tevékenységek profitabilitásának a szintjére csökkentse. Egy spekulatív tőke-ellenes eszközt sikerült megint lakossági sarcként bekalibrálni – így persze a mumust kiáltóknak is könnyebb a dolga, mint a Véleményvezérnek, aki a tényekből kiindulva olyan szép költészettel érvel a pénzvilág nélkülözhetetlensége mellett, minthogy az a gazdaság fő artériája (miközben a jelenlegi kamatrendszerrel legfeljebb is csak pióca a reálgazdaság egykor szálkás testén).

Matolcsy torzszülött, ál-Tobin terve miatt ismét sikerült adóellenes, neoliberális hisztériát teremteni, köszönet minden kedves közreműködőnek. Mert hát ettől még: Tobin-adót most!

A bejegyzés trackback címe:

https://fenteslent.blog.hu/api/trackback/id/tr874387714

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Viktor, rúgjatok csak bele Magyarországba! 2012.04.13. 10:47:16

Mi a köztársasági elnök szerepe? Hogyan lehet porig alázni Magyarország lakosait? Maradt-e egy csöppnyi jóérzés is a FIDESZ vezetőibe?  Áder vagy Kövér lesz az köztársasági elnök? Sok kérdés, ráadásul szomorú kérdések. Azonban az utolsó talán nem ...

Trackback: Ne a zemberek fizessék meg! 2012.04.12. 22:11:16

Hallottuk elégszer, kívülről tudjuk: "ne a zemberek fizessék meg". Pedig mi fizetjük meg - nemsokára már az adófizetés után is adófizetés a sorsunk. Legújabb kormányzati ötlet a pénzügyi tranzakciós adó, 100 milliárd forintos nagyságrendben. Ez ne...

Trackback: Jézus az én pénzügyi tanácsadóm 2012.04.12. 20:56:47

Fellázadt a KDNP a képviselői fizetéscsökkentés ellen HVGA magyarországi demokráciatörténet legszívósabb parazitapártjának prominensei annyira felkapták a vizet az anyagi lehetőségeik esetleges korlátozása miatt, hogy még a gazdaszervezetnek, a Fide...

Trackback: Negatív vasút és más állatságok 2012.04.12. 19:49:08

Az elmúlt hétre már megint összejött pár hajmeresztő gazdasági gondolat, amit szívesen kommentálnék. Az egyik, hogy kedvenc gazdasági miniszterünk elgondolkodott a pénzügyi tranzakciók adójáról. Ez politikusok között amúgy is rendszerese...

Trackback: 1 eurós bankszámlát! 2012.04.12. 17:17:08

Arról érdeklődik az állam, hogy mitől lehetne egyszerűbb. Amire reagáltak már néhányan, főleg akkor, ha azt kérdezik, mi a legfontosabb teendő, hogy az adminisztratív terheket csökkentsék. Szinte mindenki a banki átutalásra szavazott ezidáig, miszerint...

Trackback: Tranzakció a végletekig 2012.04.12. 17:13:54

Mi nem vagyunk olyan ország, amely megáll az egyszerű megoldásoknál. Sőt, ha valamiről hallunk, és lehet, hogy még jó ötletnek is tűnik, nagyon gyakran felcsavarjuk az erősítőt, hogy még nagyobb jó ötletet csinálunk belőle. Itt van pl. a mostani Matolc...

Trackback: Lehet-e malacunk Matolcsyval? 2012.04.12. 17:11:00

El a kezekkel Matolcsytól! Még, hogy nem hiteles a gazdaságpolitikája! Az Elvarázsolt Kastély birtokába jutott információk a legkétkedőbb balliberálisoknak is bebizonyítják, hogy a közgazdaságtan parafenoménja igenis feltámasztja a halottnak hitt magya...

Trackback: LMP: Szociális katasztrófát okozhat a tranzakciós adó 2012.04.12. 14:54:03

A párt számítása szerint a kormány terve közel 430 forint terhet is jelenthet átutálásonként az embereknek és a vállalkozásoknak.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jól értem, a kritizálók a hibásak, hogy szar ez a Matolcsy ötlet is?
Kedves szerző! Te akkora barom vagy, hogy ilyet lámpással keresve sem találni! Tapsikolj még egy kicsit az újabb adókhoz! Sőt, továbbmegyek: dögölj éhen családostul, mert minden megkeresett, milliószor megadóztatott filléred újabb adókra ment el!
Persze mit vár az ember egy tetves, neonáci blogon? (lásd még: "Antifasizmus sucks" című "alapvetése" ennek a söpredéknek!)
én szivesen adózok, ha ijjen nemes és szép dolgokra költik, mint

a felcsúti ramszesz piramisa amit dr mikovec tervez...
csak anyni kérésem lenne, hogy
-az átadási ceremóniát dr kerényi rendezze (a hepiend miatt)
-és dr rátóti filip szervezzen oda a stadionba 2,5 millió embert, hogy együtt éltethessük a führert... csak a BÉKEMENET kedvéért...

könnyes lett a szemem... ojjan +óóóóóó
Most komolyan... egyes kommentelők szövegértési képességei egészen félelmetesek. tessék lassan, tagolva elolvasni újra a bekezdést, és csak aztán billentyűzetet ragadni:

- a t. szerző ugyanis nem tapsikol az új adónemnek, sőt kifejezetten gáznak tartja.

-a problémája éppen az, hogy Matolcsy pajtás valamit rohadtul félreértett, mert a spekulatív tőke megadóztatását célzó Tobin adó helyett egy minden tranzakcióra vonatkozó, tehát a reálgazdaság szereplőit sújtó adónemet talált ki.

-a szerző pusztán azt fájlalja, (ezt tetszett félreérteni) hogy a kormány idióta adóneme miatt jó kis propaganda-anyagot szolgáltat a valódi Tobin-adót (illetve bármilyen adót) ellenző társaság számára is.
Lehet ott a töke,ahol magas az adó.De az a magas adó legalább kiszámitható,elöre làtható,és nem találnak ki kormányülésenkènt új sarcot,föleg nem visszamenöleg!
Baz+, írjátok már két tével hogy MELLETT!!!! Az egy tés verziót nem poliblogokban szokás nézegetni...
"másodlagos piacok villámgyors – és ezért kártékony – tőkeáramlása"

[citation needed]
Üdv!

Én speciel értettem a mondanivalójat a szerzőnek.
Mindössze nem értek egyet vele.

Egy idiótanak tartom.
Főleg amikor a masik blogger pocskondiazasa foglalja le villan elő, hogy esze semmi-füle nagy.

Adózz te barom. Adózz a fütésszamlad és a fizetésed utan is. Adózz örökre, mert a szeretett parttestvéreid ezt jónak talaljak.

gyere elő a financ-tökével és a liberalbosikkal vagy amivel akarsz, de te is szopni fogsz, sőt te még bólogatsz is közben, ez talan par % kedvezményt ér majd.
"És ahol magasak az adók, érdekes módon van csomó tőke is, mégsem menekülget az el olyan könnyen Zimbabwéba."

Ne haragudjatok, ha nem vagytok képben egy témáról, akkor minek írtok róla?
Konkrétan menekülnek a cégek a magas adózású országokból. Csak nem Zimbabwéba, amelyik egyébként szintén magas adózású ország, csak egyszerű volt beírni egy vicces nevű elmaradott afrikai országot, ugye?

Ugye azt is tudjátok, hogy a tőkemozgások megadóztatása is igen vitás, ahol megpróbálták bevezetni (Svédország), ott óriási bajt okozott.
Arra már nem is térnék ki, hogy miért lenne baj a villámgyors tőkemozgatás? Vigyék szekérrel, amikor van világháló??
És ha már ilyen általános igazságokat is beleraktatok a posztba, hogy "adóelkerülő tőke", akkor abba nem gondoltatok bele, hogy vajon miért? Mert mindenki a napra tör és mindenkinek joga van arra, hogy törvényes keretek között a lehető legkisebb sarcot fizesse. Nemcsak a kisnyugdíjasnak, hanem a keménykalaposszivarosrohadttőkésnek is.
Hozzászoktunk már az elmúlt időkben, hogy valahányszor a kormány az emberek helyett a bankokra próbálja terhelni az elmúlt nyolc év gazdasági garázdálkodásából és szabadrablásából eredő szomorú következmények legalább egy részét, legott kerül egy tucat neoliberális megmondóember, aki elmagyarázza, miért nem a bankoknak, miért inkább az embereknek kellene megfizetniük az elkúrás árát. Szerencsére van egy kormányunk, amely nem ezeknek a levitézlett neoliberális uraknak az iránymutatása szerint, hanem a nemzet, az emberek, a hazánk érdekét szem előtt tartva alakítja a politikáját. De ti azért persze rikoltozzatok csak tovább a szemétdombon, ahová 2010-ben a magyar nép helyezett titeket.
@troll ellenpólus: te tényleg ennyire hülye vagy, avagy fizetnek napidíjat?
" elmúlt nyolc év gazdasági garázdálkodásából "
" hanem a nemzet, az emberek, a hazánk érdekét szem előtt tartva alakítja a politikáját."

Olvasni tudsz?
Értelmezni?

A tranzakciós díj nincs jól, illetve sehogy nemzetvédő módon kidolgozva.
TE, TE IDIÓTA fogod a fizetésedből és a szamlaid mellett megfizetni.
@troll ellenpólus: Még szerencse, hogy az elkúrásnak vége. A nap is másképpen süt. Naponta nyerjük a csatákat, amíg el nem fogy minden emberünk.
@ikaljan: Ugye azért te sem gondolod nagyon értelmesnek azt az írást, amit neked kell magyarra fordítani?
@troll ellenpólus: Hát, tudod ha olyan messze laknál, mint amilyen baromságot irtál és vizionáltál itt, akkor soha nem érnél haza.
Ugy hivnának hogy a "narancsszinű bolyongó trollbolygó. "
@recruit: Szerintem nézz rá a srác blogjára és egyből érteni fogod amit írt. :)
azt gondolom ha már ennyire szarul megy az országnak... (persze mert elmut8év, meg a eu hanyatlás ránt minket)

akkor legalább a szeretett
-vitya a pánk
-dr zorbán
-felcsúti ramszesz
-führer
-tejhatalmú ormányzó
-V. Orr bán
-fődakota
-ővajdasága
-ovi pa(j)tás
stb

legalább ő érezze a népe jóságos szeretetének sugarait...

kölcsük az utolsó adóforintokat egy makovec stadion (masztabára) a hátsókertjében, mej egyben lehet temetkezési heje is... (+huja), a felcsúti ramszesz piramisa...
Azt a kurva anyjukat!!! De mi ezt érdemeljük.
Mi szavaztuk meg, mert elvégre itt igazi demokrácia van!!!
Szóval,amikor a bankbetétem után járó mondjuk 5% kamatból levonják a 20% kamatadót (hagyva így 4% kamatot...), akkor még a kamatadó befizetését is megadóztatják 1%-al?
Az adó adója már megint, mint a szuperbruttónál...
Szomorú dolog, hogy sok barom simán lenyeli azt a szart, amit pártunk és kormányunk megetet vele.
Az viszont felháborító, hogy jóízűen csettintenek utána, és még repetát is kérnek belőle!
Értjük, hogy vannak emberek akik úgy érzik: kényszeresen meg kell ideologizálniuk a FIDESZ minden döntését. És tudjuk, hogy van amikor ez a mondvacsinált ideológiát a 80-ast meg nem haladó IQ-jú tipikus FIDESZ-szavazó meg is kajálja. De ez a mostani megmagyarázás annyira szarra sikerült, hogy még az ilyen lobotomizált páciensek sem veszik be az új adónemről, hogy jó, mikor úgy rossz, ahogy van. Minden szempontból.
A pénzmozgás a legritkább esetben jelent spekulációt. A tranzakciók az élet elengedhetetlen részei. Amennyiben ez nehézkessé válik, az egész gazdaság nehézkessé válik.
Amellett, hogy egyértelműen a feketegazdaságot ösztönzi, mert további versenyelőnyt biztosít neki.

És a Véleményvezérnek igaza van. A pénzügyi szektor tényleg olyan, mint a vérkeringés. Ez juttatja el a tőkét a megtakarítótól, a hiteligénylőig. Ha valaki ezt a folyamatot akadályozza, az számos gazdasági szereplőt szívat.

Az, hogy egy piac gyors, nem kártékony.
A Tobin-adó pedig egyáltalán nem jó ötlet. Kipróbálták, gazdasági visszaesést tapasztaltak, de a volatilitást nem csökkentette.
@troll ellenpólus: ismételten egy gyöngyszem, bravó! csak nem Rétvári urat tisztelhetem önben?
SZép napot mindenkinek!
Ritkán van alkalmam követni az eseményeket, de látom, hogy megint csak a "népnyúzós-lehúzós" megoldást "kellett" választania tisztelt Pártunknak és Kormányunknak. Mindez azért nagyon érdekes, mert Drábik János könyvében- A pénz diktatúrája-, nagyon sok dolgot amit leír az a FIDESZ-szel "egyeztetett" álláspontnak tünik... Azonban kormányon gyorsan "felejtenek".
Akinek van alkalma és lehetősége szerezze be a könyvet, és láthatja, hogy igenis Drábik leírja a megoldást is - a problémák mellett-, és amennyiben valamelyik kormány venné igazából a bátorságot, azt végrehajtva, meg lehetne újítani a magyar gazdaságot....
követelem hogy dr matolcsiné férje mongyon le !!!

ez az elcseszett gazdaságpolitika nyilván álamcsődhöz vezet !

vagy viktorbán az azt akar? álamcsődör? követelem vágja le a jobb kezét !
@Lord_Valdez: de akkor az volt a mantra, hogy de a lokális Tobin-adó nem baba, globális kell. szóval egyelőre várni kell a világállamra - no ezen elempés balosok meg pont globalizációellenesek, szóval a zavar olyan fokú, hogy rendezni sem érdemes, maximum valamiféle Mikola-típusú paleonevelési módszerekkel.
Miért "neoliberális hisztéria" az, ha a jónép zúgolódik az adók emelése miatt?
ha az unió az összes pénzügyi tranzakciót egységesen megadóztatná, akkor annak lenne értelme. mivel a pénz is áru. a forgalom után fizessél adót. oké, ne tizedeket. mert a pénz gyorsan forog. de mondjuk századot, a származékos ügyeteknél ezredet. az eu ez ügyben jó úton halad.
@Lord_Valdez:
abban igazad van, hogy ez a kapitalizmusnak végét jelentené. hiszen a pénz többé nem áramlana szabadon (ingyenesen). de semmilyen áru sem áramlik szabadon. a termelői és fogyasztói oldalról egy-egy tizedet levesznek belőle. mondjuk a zsemléből. és a pénz állítólag ugyanilyen áru. a különbség, hogy nagyságrendileg gyorsabban forog. de akkor is kell valami fék. adót kell kivetni rá. ha nem is tizedet, de századot a kivétre-betétetre, és ezredeket a tőzsdei adás-vételre. még így nagyságrendekkel nagyobb esély van meggazdagodni a tőzsdén, mint meggazdagodni a zsemlén. szerintem örülnötök kellene, hogy a parasztok nem húzzák fel az alkuszokat. vagy nem gyújtják fel a bankot. szerintem 100-ból 99 ember így képzeli. a többség számára a nyilvánvaló megoldás ez lenne. ehhez képest a tobin-adó ésszerű kompromisszumnak tűnik.
@Kusics Iván:
nézd, az elég nyilvánvaló, hogy semmilyen nagybefektető nem fog 1% extrát kifizetni. ha nem muszáj. és ezzel nem a kisemberek járnak jól. hanem ők is megszívják. mert ők nem tudnak hová menni. tehát ez egy újabb versenyhátrány lesz az országnak. főleg a határszéleken. miért költsem a pénzem komáromban, ha komárno-ban legalább 1%-kal olcsóbb minden. miért tartsam a pénzem budapesten. miért ne tartsam bécsben, vagy pozsonyban. tehát ez arra egyébként így arra jó lehet, hogy budapest a pénzügyi központ szerepét elveszítse. ha ez a cél, akkor helyes az irány.
@takács bálint: "szerintem örülnötök kellene, hogy a parasztok nem húzzák fel az alkuszokat. vagy nem gyújtják fel a bankot. szerintem 100-ból 99 ember így képzeli. a többség számára a nyilvánvaló megoldás ez lenne. ehhez képest a tobin-adó ésszerű kompromisszumnak tűnik."

ööööö, szerintem normális helyeken már majdnem több az alkusz, mint a paraszt.

A Tobin-adó megint egy lehúzás, nehogy már ideológiát kreáljunk mögé, hogy miért "jó". Mert ha jó, akkor te is fizess többet, mert az jó. Mint az Istennek tetsző egyházi adó. Egyébként hajrá EU, legalább megint ad lehetőséget a kisebb, a központi akaratra nagy ívben tevő országoknak, hogy keressenek egy kis pénzt, meg csábítsanak néhány befektetőt. (Persze nem neked írtam, hogy úgy gondolod, hogy "jó", mert csak ésszerűt írtál). Egyébként a Budapest a pénzügyi központ szerepét elveszítse mondatra, pont pár hete írtunk: a vizsgált 74 pénzügyi központból hátulról a harmadik. Innen azért elég nehéz hátrébb csúszni.
@takács bálint: "hogy budapest a pénzügyi központ szerepét elveszítse" - mintha az valaha is meglett volna neki
Meg ez a magyaros anti-Tobin dolog ellentétes a SEPA-val, így első ránézésre is, tehát nekifutásból elkaszálja Brüsszel teljes joggal, meg jöhet a megszokott és szokás szerint jól megérdemelt bünti is a hülyegyereknek.
@Wrex: a szövegben a "fitymálja" szó is helytelenül szerepel. Helyesen: fitymája. :)
Kétségbeesett hajkurászás a pénzek után. A Fidesznek fel kéne végre ébrednie, és kormányt cserélni.
@Lord_Valdez: "A pénzmozgás a legritkább esetben jelent spekulációt." Ezt meg hol tetszett olvasni?
A globális pénzmozgások túlnyomó részét a "forró pénz"-nek nevezett spekulatív tőke elektronikus száguldozása (mondhatni ámokfutása) teszi ki.Ennek teljes összegét 10 éve 15-16 000 milliárd dollárra becsülték. Gyengébbek kedvéért: ez akkor nagyobb volt, mint az USA GDP-je! Na ennek az ámokfutásnak a fékezésére találták ki a Tobin adót, de sajna Matolcsy ötlete nem erről szól.
@ijontichy: "Kétségbeesett hajkurászás a pénzek után. A Fidesznek fel kéne végre ébrednie, és kormányt cserélni." Ja. És akkor mindjárt lenne pénz is ugye.
@Lord_Valdez: " A pénzügyi szektor tényleg olyan, mint a vérkeringés. Ez juttatja el a tőkét a megtakarítótól, a hiteligénylőig." Igen, a tankönyvekben tényleg így van. Tessék már megkérdezni a magyar kis-és középvállalkozókat, hogy az utóbbi 10 (20) évben melyikük mert komolyabb (normál piaci) hitelt felvenni a bankoktól? Mekkora profitrátát kellene realizálniuk, hogy csak a kamatot fizetni tudják?
@vargánya: Nem, ez nem ennek a kérdése. Az alkalmatlannak bizonyult alkalmazottat én el szoktam tanácsolni. Ez nem "szeretem-nem szeretem" kérdése, piaci követelmény. A minelnök közgazdhoz hülye, nemzetközi diplóban súlytalanná vált (nem tud már hasznot hajtani), a jobbkeze gazdpolja meg bukott üzlet. Ebbe nem szabad több pénzt önteni.
@vargánya:
nincs mese olyan kormányfő kell, akit a világ, és olyan pénzügyminiszter, akit a pénzügyi világ elfogad. momentán két alternatíva van: az egyik a navracsics-varga, a másik a bajnai-oszkó tandem. orbán viktorral és matolcsy györggyel ez az ország a pokolra fog jutni. politikai szimpátiától függetlenül be kéne látni, hogy ezek az emberek hegyeshalmon túl hiteltelenek.
@vargánya: Sok. És nem kérdezem meg a kkv-kat, akkor (magyra módra) sírni fognak. A kkv-k legnagyobb ellensége nem a pénzügyi szektor, hanem a magyar állam.
Eleg ha egy kicsit elgondolkozik az ember egy nagyobb vallalkozasnal mekkora extra teher lenne az, hogy a dolgozoknak atutaljak a penzt es minden dolgozo utan a bank elvon a cegtol x% tranzakcios adot.
Havi szinten akar tobb szaz ezer forintrol van szo amit mashova lehetne tenni, pl.:
- a melosok berenek az emelesere (muhahahahahahahhaaaa).
- fejlesztesekre.
- uj munkahelyek teremtesere.

Ennek az egesznek az lesz a vege, hogy megint boritekba fogjak az emberek kapni a penzuket vagy meg jobban le fog lassulni az amugy is a bevaliumozott terhes anya lajhar sebessegevel vanszorgo magyar gazdasag.
@volankombi:

"sikerült adóellenes, neoliberális hisztériát teremteni"

Hát ezen szénné röhögtem magam! :)

Adóellenes hisztéria baszki? Pont a jelenlegi kormánypártok voltak azok, akik 8 éven keresztül mást se csináltak, csak minden adóemelést népnyúzásnak minősítettek, nem foglalkozva azzal, hogy miről van szó vagy milyen mértékű, a 300 Ft-os vizitdíjról még népszavazást is rendeztettek és most te beszélsz adóellenes hisztériáról? Akkor az mi a tököm volt?

Érdekes, hogy az egykulcsos adót és a vele járó adócsökkentést mégis teljes mellszélességgel támogatod, ami részemről elég érthetetlen, hiszen ha az eheti véleményed szerint az adóemelés korlátlanul fantasztikus dolog, akkor miért olyan csudijó, ha pont azoknak kell kevesebbet fizetniük akiknek több van?

Amúgy hallottál már arról, hogy a költségvetés egyensúlyba helyezésének fegyvertára normális helyeken nem merül ki az adóemelésben, hanem vannak ám olyan fegyverek is mint pl a költségcsökkentés, a racionalizálás, a korrupció csökkentése? Ez utóbbit pl a legújabb TI felmérés szerint már sikerült state capture szintre emelni ami végülis elég sok mindent megmagyaráz.
tévedés, ez nem csak lakossági sarc ...
valaki utána számolt, hogy a vállalkozásoknak önkormányzatoknak valójában ez mennyibe is fog kerülni? és nemzetgazdasági szinten? minimum 5%-os árfelhajtó hatása lehet az adómultiplikáló hatása miatt ...

úgyhogy a legnagyobb veszteség nem a sárgacsekk 1%-a, hanem az, hogy a hazai termék egyetlen tollvonással 5%-kal fog drágább lenni, mint a külföldi. Na, ezt gazdálkodja ki az átlagvállalkozó ...

arról már nem is beszélve, a debreceni stadion 12 milliárdos beruházása esetén ez az adóteher akár 600 milliós többletköltséget is okozhat.

morgasjoga.blog.hu/2012/04/12/ado_utan_adot
Ha esetleg gumicsont, mit tussolnak el vele?
@takács bálint:
Kell? Nem, nem kell rá fék. A piac gyors mozgása nem árt senkinek. Buborékok létre tudnak jönni forró tőke nélkül is.
A lassú mozgása, na az igen. Akkor sokáig tud fennmaradni kielégítetlen kereslet és kínálat egy időben.

Egyébiránt meg van adó az árfolyamnyereségre és van az osztalékra is, méghozzá ennél több is. Most kivetni még egyet...

@vargánya:
Hidd el, hogy sokkal többet vásárolnak a boltokban, vagy fizetnek számlát, mint amennyi az értéktőzsdén megfordul. Az csak töredéke az egésznek.

Nem csak közvetlen vállalkozói hitel létezik. Van folyószámlahitel, van lakáshitel, van áruhitel, anyámkínja hitel. És persze, nem csak kisvállalkozások vannak.
@jhony68: Drábik egy kuruzsló, az alapfogalmakat is keveri (szerintem direkt, hogy beleilljen az ideológiájába).
@vargánya: El tetszett felejteni az inflációt meg a kockázatot. Ahol olyan a fizetési morál, mint nálunk, ott a hitelfelvevőknek kell fizetniük azok helyett is, akik nem fizetnek (persze azt is hozzá kell tenni, hogy az elbaszott gazdaságpolitika miatt a ténylegesen fizetésképtelenek aránya is nagy, de ettől még a törlesztőknek ezt is meg kell fizetni.
Amúgy meg ne tessék a hitelt és a pénzforgalmat összekeverni (azt hiszem, ezt már valaki leírta).
Nézzük csak:

12x Villany
12x Gáz
12x Víz
12x Csatorna (Van ahol külön szedik!)
4x szemétdíj

12x Telefon
12x Mobil
12x Internet
12x TV

4x Kötelező biztosítás
12x Casco
4x Lakásbiztosítás
2x gépjárműadó
2x kommunális adó

Ez összesen 124 db tranzakció. Ha ezeket 430 Ft-al adóztatjuk meg, akkor ez éves szinten 53320 Ft.
Köszi gyerekek!

Kérdezem: Ezt annak is ki kell fizetni, aki nem szavazott rátok, vagy csak a híveknek, mint Németországban az egyházadót?

Még egy! Mi lenne, ha erre az 53 ezerre rányomnánk még 27% ÁFÁ-t? Az pont 14396 Ft. Összesen 67716 Ft. Ez már üti a minimálbért!!!
Mai posztokat olvasva az a gyanúm a ballibek még annál is hülyébbek mint amilyennek valaha is gondoltam őket.
A Matolcsy féle ötlet egy értelmetlen hülyeség, de amiket jobbára összehordanak ellene az sem különb egy hangyafasznyival sem. Mondanám hogy megérdemlik egymást, de sajna a hülyék tevékenységének pártállástól függetlenül mindenki megissza a levét.
Matolcsy egyszerűen megőrült, vegyétek már észre legalább ti, ha a kormányban ezt senki sem teszi meg!
@Lord_Valdez:
nézd ma a világban nincs egy olyan ország, nincs egy olyan ágazat, ahol a fináncokat szeretnék. ez a szakma közutálatnak örvend mindenhol. ugyanúgy, mint a média-kommunikáció. szerintem azért kellene tobin adó, hogy ne legyen nagyobb gáz.

mert mondjuk az anonymous azt gondolja, hogy a new yorki, vagy akármelyik tőzsde ugyanolyan apache servereken fut, amiből ezret feltörtek már. ha kell, akkor lenullázzák a virtuális számlákat bizonyos összeghatár felett. és akkor mi van. értem én, hogy biztonsági mentés. visszaállítják a tegnapot. de holnap lenullázza egy másik. ugyanaz az apache server marad. írj egy nap alatt másikat. a világ a hekkereknek szurkolna. szerintem ez egy nagyon veszélyes játék. beláthatatlanok a következményei. ezért úgy gondolom, hogy a tobin adó az ésszerű kompromisszum.
@Rwindx:

"Mondanám hogy megérdemlik egymást, de sajna a hülyék tevékenységének pártállástól függetlenül mindenki megissza a levét."

Milyen igaz.
Elnézve a kommenteket, itt elég sokan _lettek kitiltódva_ ma :)) vagdalkozás nélkül nem megy, ahogy látom.

Na ezen tessenek...
@takács bálint:

"a fináncokat szeretnék"

A "finánc" pénzügyőrt jelent, nem olyasvalakit aki pénzügyekkel/befektetéssel/tőzsdézéssel foglalkozik.

"a világ a hekkereknek szurkolna"

Az lehet, de az amerikaiak durván megbasszák a hekkereket. És viszonylag könnyen elkapják őket: csak egyet kell bevinni az ügyészhez, aki szépen elmagyarázza a versenyzőnek hogy vagy dalol, és akkor megússza 5 évvel amiből szabadul 18 hónap után, vagy hős lesz és kap 30 évet, feltételes szabadulás lehetőségével 15 év után. Mindenki tudja, mi történik: beköpi a haverjait. Eléggé Gestapo módszer, de az amerikai ügyészek politikusok: őket csak az eredmény érdekli (tisztelet a ritka kivételnek).
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Marha egyszerű. Fogtad a magyarinfo.blog.hu-n talált a napi.hu teljes cikkéből kiragadott egy szót "430Ft" és azt végigszoroztad a tranzakcióiddal. Erre a műveletre vélhetően helyes eredmény jött ki, csak éppen a művelet ökörség.

Ha nem arra lennél te is beállítva hogy mindent beszopjál amit a szád elé tesznek, akkor fogod és elolvasod a napi.hu cikkét az elejétől a végéig, és rájössz hogy ez egy átlagos tranzakciós költség amit a kieső bankadó összegéből és a tranzakciót számából (osztással) határoztak meg. Ellenben 1 bekezdéssel később kiszámolnak egy százalékos értéket is, mivel feltételezik (sajnos hibásan) hogy nincs olyan hülye aki azt hiszi hogy 1mrd Ft és 100Ft átutalására ugyanakkora adót kellene fizetni. Ezért leírják hogy utalási összegre vetítve ez kb 0.2%-ot jelentene, az általuk vélt számok alapján.
Így helyesen a "számaid" eredménye az össze átutalás/befizetés össszege szorozva 0.02-vel. Tehát a számod az esetben jöhetne ki ha felsorolt átutalásaid összege 2.666.000Ft. Ami ha valóban annyi akkor úgy vélem kissé magas a rezsid és költözz el sürgősen...
azt magyarázza már el nekem valaki, hogy a pénzforgás sebességét hogy csökkenti a tranzakciós díj? mert időbe kerül míg azt is átutalod?:)
nekem ez kicsit olyan, mintha a kocsik sebességét a benzin árával akarnák szabályozni.
@takács bálint: tréfás elképzeléseid vannak arról, milyen rendszereken futnak a tőzsdék... ;)
Kíváncsi vagyok, hogy ha lakást vesz az ember és átutalással fizet, akkor ez lényegében az illeték 1%-kal történő emelése lesz majd?

Vagy ha az összes megtakarítását átutalja egy másik bankhoz, mert ott kedvezőbb a kamat, akkor kapásból bukik 1%-ot?

Amúgy tényleg elképesztő, mire képes a kormány, hogy ne kelljen a nyugdíjasokhoz nyúlni. Észrevette valaki, hogy amíg a reálszféra bérei nettó csökkennek, a nyugdíjak emelkednek?

Tréfás lesz, amikor/ha az IMF/EU bedobja majd a nyugdíjcsökkentést feltételként. Márpedig elég valószínű, hogy be fogja - minden más országban is bedobta, és elég régóta papolnak a növekedést nem gátló kiadáscsökkentések szükségességéről, az alanyi transzferek megvágásáról. Na meg Orbánnak is szeretnének aláfűteni erősen.

Az lesz az a pont, ahol ki kell mondaniuk, hogy a nyugdíjakat nemnemsoha, vagy bevállalni a 2014-es választási buktát. Azaz vagy azonnal lemond a kormány, vagy az összeomló magyar piac miatt mond le később, vagy elbukja a választásokat.

Orbánék szerintem sejtik, hogy a mandátumuk nagyjából az IMF tárgyalásokig tart, ezért nem sietnek vele túlságosan - hátha a negyedik opció jön be, és addigra nem lesz már rá szükség. A jelenlegi tárgyalunk is, meg nem is a legkellemesebb állapot számukra.

Addig meg maradnak a hülyeségek az egyre szaporodó lyukak foltozására.
@Rwindx:

Tény: Nem minden cikket olvastam el a témában, sőt, ma nem nagyon volt időm még híreket olvasni.

Tény: 0,2% sokkal jobban hangzik, mint 430 Ft.

Következtetések:

A rezsimet (és a havi egyéb fizetendőimet) még mindig több mint 4000 Ft-al sarcolja a kormány. Ez két tálca minőségibb sör ára.

A cégemnek ez a 0,2% havonta alsó hangon is 80 ezres kiadás. Ez egy négy órás állás!

Megéri-e beszedni ezt a 0,2%-ot egy 2100 Ft-os telefonszámlára? 4 Ft.
@Rwindx:
"Így helyesen a "számaid" eredménye az össze átutalás/befizetés össszege szorozva 0.02-vel. "

Elírtad! 0,2% = 0,002 szorzó
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Annak ellenére hogy tájékozódni nem volt időd azért láttam osztottad a tutit több blogon...

Valóban elírtam és rosszul is számoltam, így nem 2.6misi, hanem 26.6 misi rezsinek kell öszejönnie az értékhez.

Ha havi 40 miliót utalgat a céged, akkor az tényleg 80ezres költséget fog okozni a napi.hu becslése alapján, ami azért valljuk be elenyésző, pont úgy ahogy a 2100Ft telefonszámlán a 4Ft.

Természetesen mindettől függetlenül fenntartom amit az első megjegyzésemben írtam: "A Matolcsy féle ötlet egy értelmetlen hülyeség".
@Bal:
jóska egy böngészőből, vagy egy natív kliensből bármilyen tranzakciót el tud indítani a bróker cégnél az interneten. innentől kedve a bróker cég sebezhető. az összes bróker cég. bróker jóska hasonlóan fejlett kliensből bármilyen tranzakciót el tud indítani a tőzsdei intraneten. ezek hasonló elven működnek, és nincs semmilyen szuper feltörhetetlen protokoll. elvileg nincs. a matematikusok azt mondják: ezt vagy azt a kódolást valós időben megfejteni nem lehet. csakhogy a matematikus például abból indul ki, hogy van véletlen. de nincs. pszeudo véletlenek vannak. és onnantól kezdve valós időben minden megszámlálható. többek között azért van, hogy jön egy szakállas szemüveges, és amit elvben százezer év alatt lehetne feltörni azt kikódolják öt perc alatt. és akkor felveszik a fazont. de ez csak egyik probléma. egy a sok közül.

aki írt akárcsak játékot az tudja, hogy a rendszerek néha nagyon hülyén tudnak látszólag jól működni. ilyankor az van, hogy kijavítasz egy bugot, és időlegesen felborul minden. mert paradox módon az a bug tartotta össze a rendszert. kijavítják a hibát és kaki van. ilyenkor a rendszerek időlegesen ugyan, de végtelen sebezhetőek.

általában két véglet működik. az egyik, hogy a rendszergazdák össze-vissza patch-elnek mindent. a másik, hogy több évtizedes kódok futnak. nem foltoznak semmit, mert rég nincs támogatás. a változó igényekhez szkripteket gányolnak. ilyenkor a általában a rendszergazda jóskának is van egy saját eszköztára a home directory-ban, amivel "megcsinál bármit". minden informatikai rendszer így működik. a bankok baromi büszkék szoktak lenni arra, hogy nem. de. és a tőzsdék is. szerintem végtelen naivitás azt gondolni, hogy ezek sebezhetetlenek.

az atomtöltetet nem tudod távolról ellőni. fizikailag ott kell lenni a pentagonban. nincs az elnöknél semmilyen piros gomb. a rakétát fizikailag kell elindítani. nem virtuálisan. ott helyben. de a tőzsdék nem ilyenek. alapvetően szoftver működteti ezeket, nem beágyazott firmware, és tőzsdék hálózatra vannak kötve. azért, hogy a távolról bármilyen tranzakciót lehessen indítani. innentől kezve pont annyira sebezhetőek, mint bármilyen apache server. a globális kereskedés nem gazdasági, hanem védelmi szempontból problémás. a virtualizáció korlátozott biztonságot jelent. vállalatokat ki lehet szolgálni. de kormányzatot nem lehet.

a bankok és a tőzsdék kormányzati célokat szolgálnak. nyilván ezért kellene ezeket közkézbe adni. ezeket a tulajdonosok nem fogják megtenni. na most persze senki sem buzdítok erre. az elvi lehetőségét látom annak, hogy a globális tőzsdei kereskedést percekre, órákra, vagy akár napokra megbénítják. szerintem beláthatatlan következményei lennének. aztán lehet, hogy ilyen nem fordulhat elő. mert te sokkal okosabb vagy. oké.
@takács bálint: ugyan ez a téma abszolúte nem ide tartozik, de rosszul gondolod. Bróker Jóska csak egy júzer a tőzsdei rendszerben. Ha nem vigyáz, az ő accountját feltörhetik, és az ő nevében kiadhatnak hülyeségeket, de ettől még a tőzsde nem dől össze. Ahhoz magát a tőzsdei zárt rendszert kéne feltörni, ami nincs kint a weben, a kliensekkel protokollokkal érintkezik, amelyekben nincs 'su' parancs.

Ráadásul a valóban jelentős ügyfelek általában banki közvetítőn keresztül végzik a tranzakciókat, ahol emberi felügyelet ellenőriz mindent, és leállítja a gyanús kötéseket.

A tőzsdék amúgy elég gyakran leállnak mindenféle hacker nélkül is belső programhibák miatt. Sőt, hétvégenként üzem szerint sem működnek, mindenféle globális következmény nélkül.

Azt végképp nem tudom, honnét veszed, hogy a bankok és a tőzsde kormányzati célokat szolgálnak ...
@takács bálint:

"nincs semmilyen szuper feltörhetetlen protokoll. elvileg nincs. a matematikusok azt mondják: ezt vagy azt a kódolást valós időben megfejteni nem lehet. csakhogy a matematikus például abból indul ki, hogy van véletlen. de nincs. pszeudo véletlenek vannak. és onnantól kezdve valós időben minden megszámlálható. többek között azért van, hogy jön egy szakállas szemüveges, és amit elvben százezer év alatt lehetne feltörni azt kikódolják öt perc alatt."

Először is: van véletlen; determinisztikus folyamatok (sejtautomaták) képesek gyakorlatilag véletlenszerű eredményeket előállítani, olyanokat amiket képlettel nem lehet kiszámolni. Csak úgy tudhatóak meg ezek az eredmények hogy a szgép végigsakkozza az összes szabályt ami a sejtautomatát definiálja az összes adatsorra (továbbiakért ld. Stephen Wolfram "A New Kind Of Science" c. művét).

en.wikipedia.org/wiki/Rule_30

Vannak futásidő szempontjából durván asszimetrikus műveletek: pl. két nagyméretű prímszám összeszorzása triviális, de a szorzat faktorizálása (annak megállapítása hogy milyen két prím került összeszorzásra) könnyedén meghaladja a létező de még az elméletileg elérhető számítási kapacitásainkat is (legalábbis működő nagyméretű kvantumszgépek hiányában). A PGP titkosítás pl. ezen alapszik és nem hallani arról hogy szakállas vagy borotvált arcok gyakran törögetnének 2048 bites kulcsokkal titkosított fájlokat.

en.wikipedia.org/wiki/Integer_factorization

en.wikipedia.org/wiki/Public-key_cryptography
@doryL: ...akor az csak rád vonatkozzon te marha.
Az elképzelés, visszalépést jelent a technikai haladásban, környezetemben arról beszélnek, inkább készpénzben kérik a fizetésüket, így is sok már a különféle bankköltség.
A fizetések átutalásossá tételekor sok ellenérzés volt, van ismerősöm, aki a mai napig készpénzben veszi fel a keresetét, akkor ő azt mondta, hogy a tranzakciók csak emelkedni fognak, és már így is eleget adózott a fizetéséből, akkor mi mosolyogtunk rajta, most derül azon, mennyire bejött a jóslata.
Én keziccsókom azt nem értem, hogy ha a forró tőkét akarjuk kordában tartani, akkor miért tetszett a kormánynak a csökkenteni a kamatadót 20%-ról 16%-ra. Meg egyébként is, minek a tőkét kordában tartani, túl sok van belőle egy kifejezetten tőkeszegény gazdaságban mint Magyarország?

Őszintén teli van a hócipőm az adók rétegzésével, komolyan azokat bántják a legjobban, akik igyekeznek megtakarítani.

Egyébként pénzügyi tranzakciós adó a svédeknek totál bejött, tessék megkérdezni őket: ugyan bevételük alig volt belőle, de a határidős piacokat sikerült vele effektíve eltörölni, a kötvénypiacok jelentősen visszaestek, a tőzsdéről pedig összességében 10% körüli értéket sikerült kiradírozni. De ezekre amúgy sincs szükség, a tőzsdén idegenszívű, a nemzettestet rágó spekulánsok dolgoznak, ideértve a jelentős részvénykitettséggel rendelkező államot, a tetszőleges honfitársunk pénzét kezelő befektetési alapot meg a villámló tekintető daytrader tőkeáttételes háziasszonyokat. Ejj már.
igen, egy valódi tobin adó jó lenne. azonban ha csak egy országban vezetik be, akkor az a tevékenység abban az országban meg fog szűnni, azaz a spekuláció előnyét nem, de negatív hatásait mégis érezni fogja. (egyszerűsítve pl.: a magyar nem fog tudni itthon spekulálni, haszon sem jön). persze azt is lehet, hogy az adott tőzsde lesz adóztatva, akkor az meg kiesik a világ fenekén. szóval valódi tobin adó kell, de egységesen. ez, amiról most szó van, egyszerű sarc.
@Bal: igen. ez valójában egy összetett adó. ha a bér oldalát nézzük, a munkáltató a bruttód, te a nettód után fizetsz, de utóbbit duplán (hiszen amikor kiveszed a pénzt akárhogy is, ismét adózol), azaz ez olyan 2,5% szja. ha nyugdíjat kapsz, csak 2. lakásvásárlásnál ez ugy néz ki, hogy ha felveszed a lakástámogatást, fizetsz, felveszed a kölcsönt fizetsz, kiveszed a betéted fizetsz, kifizeted a lakás előleget, fizetsz, fizeted a részletet, fizetsz, fizetsz illetéket, fizetsz, stb. na akkor kérem kiszámolni, hogy egy lakás mennyivel is lenne drágább?
@troll ellenpólus: Ez már művészi :) +1, go troll counterpole go!!! :)
@Rwindx:

Annak ellenére hogy tájékozódni nem volt időd azért láttam osztottad a tutit több blogon...

Valakinenk ki kellett már végre számolnia, mert csak a fröcsögés ment.

80 ezer Ft-ot nem neveznék elenyésző összegnek. (40ezer híján egy millió évente!)
"A kormány, mint más kormányok általában, pénzhez akar jutni..."

Verje meg az Isten, elég magas az adóterhelés így is, európai szinte is, nem??? Kiadást kéne csökkenteni, nem újabb adókat kitalálni. Pláne nem a "söralátét" szellemében...
@hamisnero: A "valódi Tobin adóval" sem értek igazán egyet, pontosabban annak megideologizálásával nem. Ha elfogadjuk, hogy ez is csak egy tetszőleges adó, akkor végülis pár ezrelékes mértékben valszeg nagy bajt nem okozna.

Mindazonáltal részemről a jelenleginél kisebb állam híve vagyok és szeretném, ha nem növelné az állam tovább a javak újraelosztását. Az állam működését természetesen finanszírozni kell adókon keresztül, ám jelen esetben nem látom a komoly kormányzati szándékot arra, hogy a kiadási oldalon faragjon először. Épp a napokban került a kezembe az MNB 5 millió alatti beszerzéseinek publikus listája, ahol a piaci ár négyszereséért szereztek be informatikai eszközöket, megáll az eszem és akkor ezt tényleg a jéghegycsúcs csimborasszójának tetején a csőrét fenő kismadár, hogy egy igazán összetett képzavarral éljek.

Ennek megfelelően a Tobin-adóval, meg semmilyen új adóval nem tudok egyetérteni addig, amíg az nem egy közel-optimális kiadásszerkezetű büdzsé hiányát igyekszik pótolni. Egész biztos vagyok benne, hogy néhány százmilliárdot össze lehetne gereblyézni csak a közbeszerzések táján és akkor még az állam szerepének csökkentéséről egyes területeken nem is beszéltünk.

Azt meg már egyenesen szórakoztatónak vélem, hogy ezekkel a nézetekkel a világ nagy részén jobboldali-konzervatív szavazó lennék, nálunk meg balliberális? :)
@hamisnero: Komolyan elgondolkoztam rajta reggel, hogy gyorsan kiszámolom, összesen hány % adó terhel egy lakás vagy autóvásárlást a bruttó bértől kezdve - zicher van legalább 50% és ha bejön a képbe a hitel is, akkor jajj nekünk :) 14% THM lakáshitelre bakter... én is szeretnék ilyen szép hozamot úgy, hogy bármikor a piacra dobhatom az ingatlant és maximum az ingatlan 75%-át finanszírozom amellett, hogy előtte a piaci érték jó 70%-án árazom be... Szép szakma is az aktuáriusoké, biztos meg tudnák magyarázni, hogy ez így hogy jött ki :)
@ihatethisindapassthingy:

en.wikipedia.org/wiki/Tax_Freedom_Day

Mo-n 2008-ban május 20-ig csak az adók befizetésére keresett a polgár. Ideje lenne újraszámolni...
@takács bálint:
Azért kell az adó, mert utáljuk a bankárokat? Ez számomra nem szakmai érv.

És az, hogy vannak anarchista terroristák még mindig kevés nekem. Életveszélyes precends behódolni terroristák előtt.
Lesz azért kiskapu is:
emiksz.blog.hu/2012/04/13/88_a_spekulans
"- Hogyan, kérem? Fizetek egy százalék adót az adófizetésem után? Mert spekuláns vagyok?
- Nos ha másként nem, az adóhivatal csődje ellen spekulál. Igen."
@ihatethisindapassthingy: "Komolyan elgondolkoztam rajta reggel, hogy gyorsan kiszámolom, összesen hány % adó terhel egy lakás vagy autóvásárlást a bruttó bértől kezdve" - ne vállalkozz felelőtlenül ilyen embert próbáló feladatokra! Annyi söralátéted nincs!
@ihatethisindapassthingy: Már nicket kellene váltania, mert már nem vesszük be, csak jót röhögünk rajta.
Ezt adta a bóvlista fideszes kormány a magyar népnek:
- szégyen a bóvliba sorolás miatt
- csaló, hazug fideszes köztársasági elnök
- sose látott forint romlás
- üzemanyagárak történelmi csúcson
- szomszédaink és a világ utál bennünket
- látványosan fogy a magyar
- rengeteg a bedőlt cég
- pesszimizmus, elégedetlenség, tüntetések
- "sikeres" országmegosztás,
- magánnyugdíjak lenyúlása
- óriási munkanélküliség,
- hitelből vett MOL részvényeken több száz milliárdos bukás
- egészségügy, oktatás...padlóra küldése
- rokkantnyugdíjasok megalázása
- az eddig ellenzett tandíj bevezetése
- utcák, terek, reptér, Magyarország kamu átnevezése,
--stb...stb....stb!

Miért veszel állampapírt, államkötvény, ha a fidesz mindent megtehet mi a garancia a pénzedre?
@Bal:
újat fogok mondani. az apache servereket is emberek felügyelik. te úgy látod, hogy ez biztonsági szempontból jó. de egy hekker pont fordítva van bekötve. azt gondolja, hogy az a jó, hogy az automatizmusban vannak emberek. mert be lehet őket csapni. pont azért állna le az egész kereskedés, mert pánikba esnek. egyezzünk meg abban, hogy nem értünk egyet.
@Bal:
újat fogok mondani. az apache servereket is emberek felügyelik. te úgy látod, hogy ez biztonsági szempontból jó. de egy hekker pont fordítva van bekötve. azt gondolja, hogy az a jó, hogy az automatizmusban vannak emberek. mert be lehet őket csapni. pont azért állna le az egész kereskedés, mert pánikba esnek. egyezzünk meg abban, hogy nem értünk egyet.
@neoteny: " de a szorzat faktorizálása (annak megállapítása hogy milyen két prím került összeszorzásra) könnyedén meghaladja a létező de még az elméletileg elérhető számítási kapacitásainkat is": ez a megállapítás csak addig igaz, amíg meg nem találják azt az algoritmust, amivel az n-edik prímet meghatározhatod. Az, hogy nincs ilyen algoritmus, nincs bizonyítva, az ellenkezője sem. Amíg ez a kérdés nincs eldöntve, a világ prímszámokkal való titkosítására igenis valós veszélyt jelent. Ha Turingról nem derült volna ki hogy buzi, és nem lesz öngyilkos, akkor lehet hogy a Riemann sejtést is bebizonyítja, így sokkal közelebb kerülnénk e kérdés megoldásához.
@neoteny:
ha van egy eszköz, akkor arra például a fizika törvényszerűségek vonatkoznak. innentől kezdve nincs véletlen, hanem csak álvéletlenek vannak.
@troll ellenpólus: "amely nem ezeknek a levitézlett neoliberális uraknak az iránymutatása szerint, hanem a nemzet, az emberek, a hazánk érdekét szem előtt tartva alakítja a politikáját"

Ha itt a fideszre gondoltál, akkor kezdj el pironkodni. Azontúl hogy egy idióta tehetségtelen identitászavaros csürhe, igazából egyetlen dolog érdekli, a párt és holdudvara túlélése. Egyetlen nemzeti pártot ismerek, aki lehet esetlen és suta módon csinálja, de legalább a szándék jó: Jobbiknak hívják. A 20 éve piócaként vérünket szívó mocskokat fideszestül mszp-tül remélem hamarosan eléri a sorsuk.
@Esztergom a hős város, hajrá Tétényi Éva!: "Ezt adta a bóvlista fideszes kormány a magyar népnek"

Nemcsak a fidesz. Ez egy igazi magyar összteljesítmény volt, beleértem ide az idióta magyar szavazókat is, akik majd 2014-re elfelejtik, hogy gyurcsány kilövette a szemüket, és úgy várják vissza majd mint a megváltót. Magyarország, ne akarj jobbat, te ilyet érdemelsz!
kösz a moderációt.
@takács bálint: nahát, a webszervereknél is ellenőriz valaki minden hozzáférést, mielőtt az megtörténik? Akkor biztos ettől olyan lassú a gugli ma, a kis kínai kiment kávészünetre.

Amúgy mit tudsz te a tőzsdei rendszerekről az álmaidon kívül? Én egy tőzsdén kereskedő cégnek dolgozom.
@Lord_Valdez:
a pénz ugyanolyan áru, mint a zsemle. nem egyszerűen fizetőeszköz, hanem áru. az áruforgalom adózik. elvesznek belőle 1+1 tizedet. ezt találták ki anno az arisztokraták. és még most is ez van. veszel 10 zsemlét. és marad 8. vagy megfordítva 8 zsemle helyett 10 árát kell kifizetni. azért, mert a zsemle áru.

na most a pénz is áru. innentől kezdve valamilyen forgalmi típusú adót ki kell vetni a bankügyletekre. és maguk a cégek is áruféleségek. cégeket is lehet adni venni. azok kereskedelme után is kellene forgalmi típusú adót fizetni.

10+10% a valós áruforgalom után, 1+1% a pénzforgalom után, és 0.1+0.1% a származékos ügyletek, és a tőzsdei kereskedések után teljesen jó lenne. ezzel a reálgazdaság kapna valamennyi előnyt, aztán ezek után hitelezzenek a bankok. másképp az egész rendszer fog bedőlni. vagy köztulajdonba kell venni az egészet. nem a részvénytársaságokat, hanem a bankokat, és a tőzsdét. a bankárok és a brókerek közalkalmazottak lesznek.
@ihatethisindapassthingy: "Azt meg már egyenesen szórakoztatónak vélem, hogy ezekkel a nézetekkel a világ nagy részén jobboldali-konzervatív szavazó lennék, nálunk meg balliberális? :) " Ez nagyon jó. De így igaz.
@neoteny: Sőt, augusztus 6. az átlagember számára, addig csak az államnak kereste a pénzt... és ebben csak a jövedelemadó, bérre vonatkozó közterhek és várható áfateherhelés van. Vedd hozzá a megtakarításokra vonatkozó terheket és még tetszetősebb az eredmény :) 59.4%-al a magyar volt a legmagasabb adóterhelés az EU-n belül, zseniális :) És még csak most jött el az "erős állam" kora Matolcsy szerint, amit nyilván mindannyian finanszírozunk. Pontosabban a privát szektorban foglalkoztatott 1.868.100 (2011-es adat) ember a 10 millióból.
@belekotty: Bár lenne annyi söröm, hogy annyi söralátét kelljen :)
Teljesen jó ötlet, kicsit finomítani kell még rajta, de inkább így adóztassunk, mint úgy, hogy 2.5 millió ember tartson el 10 milliót.
@Ixos:
Miért, így hány ember tart el 10 milliót?
@Bal:
te azt hiszed, hogy az emberi ellenőrzés erősebb, mint a gépi. vagy ezek kombinációja erősebb. ott van bróker jóska, és le kell ütnie az entert. jóskát nem lehet becsapni. mert jóska olyan okos, hogy nincs náluk okosabb. na most van olyan gép, amelyik bármikor becsapja jóskát. jóska a hekker szemében nem egy extra biztonsági elem, hanem egy újabb biztonsági rés.
@recruit: "Én speciel értettem a mondanivalójat a szerzőnek.Mindössze nem értek egyet vele.
(...)
Adózz te barom. Adózz a fütésszamlad és a fizetésed utan is. Adózz örökre, mert a szeretett parttestvéreid ezt jónak talaljak."

Ezek szerint mégsem érted...
Adó kell, mert ha nem fizet VALAKI adót, akkor nincs orvos, nincs iskola, nincs aszfaltút, nincs rendőr (=Szomália, Ghána, Afganisztán és hasonló középkori szinten ragadt országok szintje). Az adófizetés persze nem hozza egyből az államrendet, a fejlett nyugatnak is 6-700 évébe került az első egyházi tizedtől eljutni a mai Svédországig.

A szerzőnek az a baja, hogy megint fűnyíró-elven akarják levenni azt, aki valóban a megélhetésére költ, miközben én, Rotschild Jenő ha múlt kedden 292 árfolyamon vettem 30.000.000 eurót, ma meg eladom 300-on, akkor azon 240.000.000 (igen, kétszáznegyvenmillió) ADÓMENTES forintot kerestem EGY HÉT ALATT. (Te 240 milliót egész életedben összesen sem fogsz keresni.) A Tobin-adó ezt a fajta pénzkeresést adóztatná, úgyhogy IGEN, LEGYEN TOBIN-ADÓ VILÁGSZERTE!
@ikaljan: a szerző a fájlalás mellet oly mértékben fikázza azokat akik most muníciót kaptak, hogy már-már azt a látszatot kelti, hogy ők a hibásak azért is, hogy Matolcsy hülye.
@troll ellenpólus: El vagy te tévedve, de alaposan. Mivel a bankok stb. továbbhárítják az ügyfelekre a rájuk kivetett adót. Így Orbán tetszeleghet az adót nem emelő szerepébe, de ezt csak az agyhalottak szopják be. Jelen esetben ráadásul nem is a bankokra vágják az adót, hanem az emberekre. Gratulálok a nemzeti megmentés, szabadságharc, forradalom stb. kormányához.
@Zak:

Mi köze van az n-edik prím meghatározásának a faktorizáláshoz?
@takács bálint:

Azt, hogy egy radioaktív izotóp _hány_ atomja bomlik el egy adott idő alatt, elég pontosan meg tudjuk mondani, de hogy _mely_ atomok bomlanak el, nem; az teljesen véletlenszerű.

És akkor még csak egy véletlenszerű fizikai folyamatot említettem...

en.wikipedia.org/wiki/Hardware_random_number_generator
@neoteny:
valójában az sem teljesen véletlenszerű folyamat. egyes elemeit nem ismerjük pontosan. nem is ismerhetjük meg. ezt legalább heisenberg óta lehet tudni.

egy háztartási gépet biztos tudásra lehet építeni. radioaktív bomlást sehogy sem tudod abba betervezni. szóval mindegy, hogy a háztartási gépben milyen véletlen program fut. maga a rendszer viszonylag könnyen kiismerhető. a mosógépnél elvben véletlen, hogy mikor rezonál be az öt perces centrifuga. de a gyakorlatban nem véletlen. egyes vájtfülű háziasszonyok tudják, hogy amikor a mosógép azt mondja, hogy "brumm-brumm-brumm", akkor a centrifugálásból még van két perc. aztán majd azt mondja, hogy "tyom-tyom-tyom", akkor egy perc van hátra. amikor azt mondja, hogy "trrrrr" akkor még 30 másodperc. utána leáll a centrifuga. a "hekker" háziasszony kiismeri véletlen centrifuga programot. a wikipedia szerint nem így kellene lennie. véletelen kellene rezonálnia. valójában az csak egy pszeudo véletlen.
@takács bálint:

"valójában az sem teljesen véletlenszerű folyamat. egyes elemeit nem ismerjük pontosan. nem is ismerhetjük meg. ezt legalább heisenberg óta lehet tudni."

Azt hiszem te egy igen egyedi "véletlen"-fogalommal rendelkezel.

Olyan, hogy "pszeudo véletlen" csak a számítástechnikában létezik, amikor is a véletlenszám-generátor pszeudo-véletlenszámokat generál, ti. azonos kezdőérték (seed) esetén ugyanazt a szekvenciát generálja.

A centrifugálási fordulatszám változik a mosógép programjának végrehajtása során; nincs abban semmi véletlenszerű, sem pszeudo sem másmilyen. A háziasszony a változó fordulatszámot hallja, nem "véletlen berezonálást".
@neoteny:
tudtam, hogy ezt fogod mondani. a "hekker" háziasszony a mosógép programját hallja.
@takács bálint:
Attól tartok, hogy te is azt hiszed, amit Matolcsy. A reálgazdaság és a pénzügyi szektor nem riválisai egymásnak.
Ellenkezőleg. Ezek feltételezik egymást, sőt segítik egymást. Ha egyik szenved, a másik is szenved.
A pénz valóban áru, de némileg kitüntetett szerepű áru, ugyanis ez a közös csereeszköz és elszámolási egység. Emiatt ebből sokkal több áramlik és az áramlás hatása is sokkal nagyobb. A pénzmozgás adója, minden ponton megjelenik.
Amikor te gyártani akarsz egy szekrényt, akkor a pénzmozgás viszi oda a fát és a csavart. A pénzmozgás mozgatja a melós kezét. A pénzmozgás fűti a csarnokot.A pénzmozgás viszi el a vevőhöz. A pénzmozgás a gazdaságban olyan, mint az energia a fizikában. A változtatási képesség.
Amikor ezt megadóztatod, megadóztatod az anyag beszerzését, megadóztatod a munkát, a fűtést, majd az eladást.
Azaz végső soron a gazdaság _működését_ adóztatod.

Lehet utálni a bankokat, meg a tőzsdét, de baromi fontos képződmények a működő gazdasághoz.
@takács bálint:

A programot (ill. annak manifesztációját, a fordulatszámot), ami nem véletlenszerű.

Ez az egész eszmecsere a véletlenről a viccet juttatja eszembe, amikor megkérdezik a falusi embert a börtönben:

- Józsi, te mi miatt kerültél ide?
- Hát belecsapott a villám az asszonyba.
- Na de azért nem ítélnek börtönre!
- De a kezemben volt a nyele.
@Lord_Valdez:
nézd én a szoftver-hardver ipart ismerem valamennyire. és valami fogalmam van róla hogyan is működik. eric schmitt a kockázati tőkések, obama embere. az egy játszma volt, hogy ezt az embert gyakorlatilag egyszerre rakták ki az apple igazgatótanácsából, és a google éléről. a cégalapítók akarata volt. a tőzsdeválság kellett hozzá. az, hogy a tőkepiaci pozíciók időlegesen meggyöngültek.

nem igazad a tételed. makroszinten nem igaz. mikrogazdaságban persze igen. egy kft nem ellensége a bankoknak. meg általában pénzpiacnak.

csakhogy a nagyon sok sztori nem a pénzről szól. hanem a hatalomról. egy pontig az apple, a google alapítói örültek annak, hogy szárnyaltak a papírjai. hiszen végtelen hitelük lett, a vagyonuk a végtelenbe emelkedett. a kockázati tőkések megfinanszírozták a kezdeti botlásaikat. teljesen jó dolog. jó a banknak, jó a reálgazdaságnak. erről beszélsz.

csakhogy a google fiúk egyáltalán nem örültek annak, hogy egy strohmann vezeti a céget. kifejezetten örültek az árfolyamzuhanásnak. steve jobs azt mondta: őt egyszer kitették a saját cégéből, de másodjára nem fogják. akkor sem, ha belebukik az amerikai gazdaság, ha belebukik az amerikai tőzsde. az apple-t akkor sem fogja egy strohmann vezetni. most értem, hogy te azt mondod, hogy a ezek a cégvezetők ne így gondolkodjanak. de így gondolkodnak. egy ponton az árfolyamok megzuhanásában voltak érdekeltek. azért, hogy a hatalmi pozíciókat megőrizzék. tehát a tételed akkor igaz lenne ha a tőkepiaci szereplők nem akarnának reálgazdasági pozíciókat. csakhogy az ipar szalmaemberekkel.

az amerikai autógyártás hozzá nem értők kezében volt. az autógyárak az árbevételből a saját papírjaikat vásárolták. a nyereségük árfolyam nyereség volt. amikor jött a válság, akkor a szuper nyereséges autógyárak egy pillanat alatt váltak szuper veszteségessé. de nem azért, mert nem kellett az autó. ez parasztvakítás. mert ugye a szériáknak idő kell, amíg kifutnak. egyik pillanatban szuper nyereség volt. másik nap szuper veszteség. az autógyárban.

a yahoo az ingatlanválságban brutál veszteséges lett nagyhirtelen. de nem azért, mert nem voltak hirdetések. mindenki hirdetni akart. a yahoo-nak szuper nyereségessé kellett volna válnia. csakhogy ők a pénzüket az ingatlanpiacba forgatták. nem azért, mert a yahoo alapítóit érdekelte az ingatlan biznisz. hanem mert, a yahoo spekulatív tőkések irányítása alatt állt. és azt tűnt jó üzletnek.

a példákat sorolni lehet. ugyanúgy, mint a kommunizmus esetében. van egy szép elmélet. csak az elmélet nem találkozik az emberi természettel. mert a közgazdaságtan abból indul ki, hogy a gazdaságot a pénz mozgatja. a munkavállalókat valóban az motiválja. de a munkaadókat, a döntéshozókat elsősorban a hatalom érdekli.
Ez megint valami balos blog? Kussoljunk a kiadási oldalról, annak nincs köze a helyzethez.
@takács bálint:
Összefoglalom az eddig elhangzottakat, hogy miért kell:
- mert a pénz áru és az áruforgalmat adóztatják
- mert különben a népharag a bankáror ellen fordul
- mert vannak cyberterroristák

Most pedig azért, mert egy cég megveheti a saját papírjait is, illetve a tőke a reálgazdasági ágak között is tud áramlani.

Bocs, ezt hívják hadoválásnak...
süti beállítások módosítása