A BKV buszhelyzete: kényszerfejlesztés

2012.11.12. 07:30 beeni

3.jpeg

A napokban olvashattuk, hogy a BKK (alvállalkozóján, a VT Transmanon keresztül) 150 új Mercedes Citaro buszt állít forgalomba tavasszal. A szintén nemrég megjelent hír szerint a BKV közel 100 új trolit és 100 új villamost "vásárol" 98%-os EU- támogatással 2014-ig. Mindemellett az elmúlt 3 évben is összesen 131 használt, megkímélt alacsonypadlós buszt állított forgalomba a társaság. Újul a járműpark, fiatalodnak a buszok, Mercik és Volvok szelik a várost. Miért nincs ok mégse örömre?

Szomorú a helyzet

A válasz egyszerű: ezen fejlesztések motivációja a BKV járműparkjának tragikus állapota. A vállalat napi 20-25 autóbusszal tud kevesebbet forgalomba adni a szükségesnél - vallja be a BKK honlapján.

A BKV kb. 1300 autóbuszának átlagéletkora 18 év! Összehasonlításképpen: a Zala volán 310 buszáé 11 év, a Hajdú Volán 200 buszáé 7,5 év, a Tisza Volán 390 buszának átlagéletkora pedig 12 év. Persze 1300 buszt cserélni sokkal drágább, mint 2-400-at, de lássuk be: vízfejű országunk fővárosának buszparkjának állapota messze lemarad az ország bármely más régiója vagy városa mögött. És hogy fair legyen az összehasonlítás: a budapesti átlagéletkor a közel szintén 1300 buszt birtokló bukaresti buszparknál is rosszabb!

Kötöttpályások terén sem vidámabb a helyzet: a budapesti 584 villamos átlagéletkora 26 év volt 2010-ben. És a hat éves Combinók utáni legfiatalabb Tatrák átlagéletkora is már 30 felé közeledik. A metrók átlagéletkora is átlépte a 30-at, még az Alstomok érkezése előtt. A 153 troli átlagéletkora pedig 21 év.

Buszprivatizáció és alvállalkozók

A januári, majd augusztusi hírek szerint a BKV privatizálná néhány buszvonalát, mivel önmaga nem tudja megoldani a rossz állapotú buszok cseréjét - a privatizáció ellen a 4K! gyűjt aláírásokat. A BKV eddig is kiadta már alvállalkozóinak egy-egy vonal üzemeltetését, a 88-as buszt a Volánbusz üzemelteti, a Nógrád Volán idén áprilisig vett részt 23 buszvonal üzemeltetésében, és a BKK áprilisban hosszabbította meg a VT Transman szolgáltatását 24 vonalon, valamint augusztustól néhány egyéb budai járaton is.

A BKK régi-új buszai

Amióta 2004-2006 között összesen 150 új, alacsonypadlós Volvo 7700A csuklós buszt vettünk, nem érkezett új busz a BKV-hoz: vagy használtat vett a társaság, vagy valamely alvállalkozó vette azt.

A használt buszok vásárlása egyébként jelen helyzetben nem rossz dolog. Ugyanis egy régi Ikarus felújításánál nem sokkal kerül többe egy használt buszt venni. Ráadásul 8-10 éves buszokról van szó, melyek az Ikarusoknál sokkal fiatalabbak, kevesebbet futottak, megkímélt állapotúak, és korszerűbbek is: jobb a kibocsátásuk, alacsonypadlósak, jó esetben légkondival. Igaz, a BKV vészesen elöregedett járműparkján sem fiatalítanak sokat... Most pedig nézzük végig, hogy milyen buszokat vett a BKV és alvállalkozói a 150 Volvo csuklós óta (a buszokat bemutató képgaléria található a cikk végén).

A Nógrád Volán 2005-2007-ig 25, a VT Transman 2006-2007-ig 50 db Volvo-Alfa Localo szóló buszt állított üzembe a BKV alvállalkozójaként. A típust az azóta megszűnt magyar Alfa Busz Kft. gyártotta 2003 és 2009 között Székesfehérváron. 

2009-ben harminc használt, alacsonypadlós csuklós buszt vett a BKV. Az ex-brüsszeli Van Hool AG300-as buszok darabját 20 millió Ft-ért vette a társaság, akkor nyolc évesek voltak, és 300 ezer km-t futottak.

Őket követte tavaly nyáron 13 szóló társuk, a Van Hool A300-ak, a hollandiai Nijmegenből. A buszok darabja 26.250 euró (kb. 7 millió Ft) volt.

A 43 Van Hool után 31 Mercedes Citaro érkezett. A kb 8-10 éves, Berlinből, Frankfurtból, Madridból és Salzburgból származó buszok 4-500 ezer km-t futottak, darabja 20 millió volt.

A fordulat

Az első megpróbáltatást a 28-as - 37-es villamos pótlása miatti extra buszigény jelentette idén márciusban. A hiány pótlására a BKV a már megérkezett, de még nem honosított Mercedes Citaro-it vetette be, ezért van az, hogy mind a mai napig különböző színben rohangálnak a Mercik, még befesteni sem volt idő őket.

Ha már a befestésnél tartunk, az új buszok már bugyikékek lesznek, ugyanis a BKK nemrég találta ki, hogy új busz-színnel lepi meg a budapestieket, hiszen nyilván az a legfontosabb dolog most, hogy a tragikus állapotban levő buszparkot festegessék...

Na de 2012 április 30-án jött el az égető kényszer napja, ugyanis a Nógrád Volán és a VT Transman szerződése lejárt többek között a 75 alacsonypadlós Alfa Localo üzemeltetésére, és a Nógrád Volán nem is pályázott újra, hanem kiszállt, és vitte magával a Localokat Salgótarjánba. Noha a VT Transmannal újra szerződést kötött a BKK, az így is jelentkező buszhiánnyal az is kérdésessé vált, hogy egyáltalán lesz-e elég használható busza a társaságnak, amit kiküld az utcára. Ekkor pénzszűkében további használt alacsonypadlós buszokat kezdtek keresni, gőzerővel, és ebből a kényszerből született a 150 új Merci beszerzése is.

Idén júliusban 19 Volvo- Aabenraa 8500LE érkezett a társasághoz. A 8-9 éves volt koppenhágai buszokat a VT Transman üzemelteti. Az Alfa Localókhoz hasonlóan részben alacsonypadlós járműveket a Volvo dán leányvállalata, az Aabenraa építette.

Még a balhé előtt, áprilisban 38 db Volvo 7700 típusú szóló autóbuszt vásárolt a BKV, de az elsők csak a honosítás után, október végén álltak forgalomba. A hollandiai Veldhovenből származó buszok 8 évesek, közel félmillió kilométert futottak, és egyenként 16,3 millió forintba kerültek (55 ezer euró). A buszok a már ismert, százötven itt közlekedő Volvo szóló változatai.

Mi fog történni ezután?

Jövő tavasszal jön a már említett 150 új Mercedes Citaro: 75 szóló és 75 csuklós. 

Az EU támogatásával 96 új villamos és 93 új troli is érkezik, 2014 végéig.

Szóval lesz mire várni. Ha utánaszámolunk, 2013-ra 480 új busza lesz a BKK-nak, alvállalkozóival együtt, noha addigra a 150 új Merci kivételével mindegyik életkora meghaladja a 8 évet: a 150 néhai új Volvó első 50 példánya akkor tölti be a kilencediket, a Localók legöregebbjei nyolc évesek lesznek, a használt Van Hoolok, Volvók és Mercedesek pedig legalább 9-10 évesek lesznek. Szóval a helyzet nem sokat javul. Bármilyen durva is, még mindig több mint 800 Ikarus marad, amiből 500 db a 400-as szériából lesz (405, 412, 415, 435). De még mindig marad összesen 320 db 260-as-280-as! Azok a 260-280-asok, melyek addigra átlag 25 évesek lesznek, és Budapesten kívül már minden magyarországi nagyvárosban, és néhány Volánnál is leselejtezték mindet! Persze régi híres buszgyárunk akkor nagyon jó járművei nem csak Budapesten közlekednek még: maradt még belőlük egy-két bezzeg- országban is, pl. Etiópiában és Kubában.

A BKK "új" buszai:

Volvo- Alfa Localo:

localo (1).jpg

Van Hool csuklós:

van hool cs.jpg

Van Hool csuklós más színben:

van hool cs más.JPG

Van Hool szóló:

van hool sz.jpg

Mercedes Citaro zöld:

citaro zöld.jpg

Mercedes Citaro fehér:

citaro fehér.jpg

Volvo- Aabenraa, új BKV- kékben:

aabenraa.jpgVolvo 7700, frissen festve:

volvo 7700.jpg

(borítókép forrása: photoshop + ez + ez.)

A bejegyzés trackback címe:

https://fenteslent.blog.hu/api/trackback/id/tr884896417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az egész cikk szakmaiatlan, sárdobálásoktól nem mentes mondatok összessége. Például az egyik hatalmas tévedés a járműpark pusztán átlagéletkor alapján való megítélése. A Tátrák lehet hogy 30 év körüliek, de sok fel lett újítva közülük. Ugyanez vonatkozik a Ganz ICSkre. Ha már itt tartunk, szintén sok 400-as Ikarus kapott teljeskörű felújítást.
A buszok átfestését illetően: nem csak úgy véletlenszerűen festegetik le őket, nagyjavításkor kapnak új színt amikor amúgy is újrafestenék őket, tehát ennek nincs pluszköltsége.
Legközelebb talán futja majd minőségibb, tájékozottabb cikkre.
-járműpark: végletekig leromolva
-pénz: nuku
-hitelállomány, amit rövidesen vissza kell fizetni: egekben

Budapest liberális város!
Látjuk...
@Dr. Doctor:

A felújított jármű nem új, máshol is újítgatnak fel járműveket, attól még az életkoruk annyi amennyi. Mint ahogy szarból se lehet várat építeni, régi buszból se lesz új busz attól, hogy újra festik és kicserélik a kijelzőket, attól az még ugyanolyan elavult, korszerűtlen jármű marad.

Az újrafestés meg most lehet, hogy nem kerül pénzbe, de majd fog, amikor vissza kell festeni erről a gusztustalan, ocsmány bugyikékről, ami a budapesti tömegközlekedés történelmétől tökéletesen idegen és kb még nem láttam embert akinek tetszett volna. Persze értjük, hogy a Fidesz ezzel akarja jelezni, hogy mennyi sok "új" buszt hoztak Budapestre, mert esetleg fennáll a veszélye, hogy a színén kívűl másból nem vennénk észre, hogy "új" buszon ülünk és így nem tudunk hálásak lenni a Kedves Vezetőnek.

De majd a hazai ipar támogatásának jegyében Széles Gábor cégétől "olcsón" bérelt 150 új Mercedes busz... (miközben hegyekben állnak a Credo buszok Győrben)

Gusztustalan ami ebben az országban folyik.
A kötött pályás járművel közül kimaradt a hév, melyek kora 42(!) év!
"Miért nincs ok mégse örömre?

A válasz egyszerű: ezen fejlesztések motivációja a BKV járműparkjának tragikus állapota."

Furcsa is lenne, ha kitűnő állapotban lévő buszokat akarnánk leváltani, nem? Azért kell a fiatalítás, mert elöregedett a járműpark, ez a gondolatmenet így egy kétdarabos puzzle.
Nekem az a bajom, hogy lényegében egy PPP konstrukciót csinálnak. Nincs állami pénz, akkor vonjunk be magántőkét. A kormány meg pont ezt tartja az ördög melegágyának. ;)
@RometPark:
"Mint ahogy szarból se lehet várat építeni, régi buszból se lesz új busz attól, hogy újra festik és kicserélik a kijelzőket"
Te tényleg azt gondolod, hogy ennyit tartalmaz egy busz felújítása? Tejóisten... :(

Gondolom akkor se a vázcserés felújítás, se a váz korrózióvédelme, se motor/váltó csere kifejezések nem túl ismerősek számodra.

Ettől függetlenül a BKV mostani buszaiba minden fillér kár, de nem azért, amiért írod. Az összesnek a kukában lenne a helye.

De a Tatra villamosoknál teljesen jól bejött az átépítés. A régi korszerűtlen elektronikát kidobták, helyette jött egy teljesen korszerű teljesítményelektronikás vezérlés, a váz korrózióvédelme is meg lett csinálva, pár utaskényelmi dolog is be lett építve. Nyilván nem új jármű, de teljesen vállalható.

"De majd a hazai ipar támogatásának jegyében Széles Gábor cégétől "olcsón" bérelt 150 új Mercedes busz... (miközben hegyekben állnak a Credo buszok Győrben)"
Szezont a fazonnal, Kossuthot a vasúttal...

Van egyszer az, hogy milyen cég szolgáltat. Széles cége (bár tudtommal nem csak az övé) lassan évtizedes múltra tekint vissza a fővárosi buszágazatban. Ő lett kiválasztva, mint szolgáltatócég.

Másfelől meg van az, hogy milyen járművel. Tudtommal ott volt valami olyasmi kikötés, hogy a bank akkor ad hitelt, ha nem hazai járművet vesznek. Mondván, hogy ha el kell esetleg adnia, akkor azt nem tudja... (igen, ilyenkor kinyílik a bicska az ember zsebében, mert a Credo-nál tényleg ott állnak raktáron a buszok Győrben)

Nem akarlak megbántani, de az a helyzet, hogy el kellene dönteni, hogy politikai vagy szakmai oldalról akarod a kérdést megközelíteni. Próbálsz szakmai lenni, de süt rólad, hogy fogalmad sincs a dolgokról...
Mondjuk tényleg nem értem, hogy miért nem a magyar gyártású buszokat támogatják, a finanszírozást biztosan meg lehetett volna oldani, ráadásul a Credo-k újak, szépek korszerűek.Azt nem értem, hogy Los Angelesbe jók a Credo-k, Budapestre nem?

Jaaa! VT-Transmann? nem kérdeztem semmit :((
@Önnek megyünk:

"Gondolom akkor se a vázcserés felújítás, se a váz korrózióvédelme, se motor/váltó csere kifejezések nem túl ismerősek számodra."

Lemaradtam valamiről? Hány BKV buszban cseréltek motort és milyenre? A 260/280-as Ikarusokban legalább már D10-es motorok vannak? A 400-asokban Euro6-ok? Hány busznak cserélték a komplett vázát? Ne vicceljünk már.

De még ha minden egyes buszon mindezt meg is csinálták volna felújítás címén (amit nem tettek), akkor is ugyanott tartunk, hogy van egy rakat elavult buszunk, aminél max annyit sikerült elérnünk, hogy gurulgatnak még egy darabig meg jó esetben nem eszi meg őket a rozsda. Azért hagy ne ez legyen már a szint egy ország fővárosában! Az átlagéletkor, attól még átlagéletkor, ezen a felújítás nem segít, legfeljebb az üzemkészségen.

Igen, én is olvastam a maszlagot arról, hogy miért kell szegény VT-nek Mercedes Citarokat vennie, csak ugye ha Dávidka valami okból nem erőltette volna, hogy feltétlenül bérelni kell a buszokat egy magáncégtől milliárdokért, akkor nyugodtan lehetett volna magyar buszt is venni. Szívesen megnézném, hogy a 150 Citaro egyetlen éves bérleti díjából hány db Credo jött volna ki.

És tudod pont ez az amit a legjobban rühellek ebben a bandában. Nyomatják itt a nagy nemzeti dumákat, nemzeti összefogás, meg hazai termék, hazai munkaerő, aztán közben az ellenkezőjét teszik és ponthogy megfojtják a hazai ipart, még azt a részét is, ami eddig működött.

Abba szerintem ne nagyon menjünk bele, hogy kinek miről nincs fogalma és kiről mi süt. Politikai döntéseket nehéz nem politikai oldalról nézni, márpedig sajnos nem nagyon volt olyan időszak amikor a BKV-ban nem politikai, hanem tisztán szakmai döntések születtek volna. A VEKÉ-s korszakából kiindulva én bíztam Vitézyben, de amit művel azóta, hogy a BKK élére került arra már szavaim sincsenek.
@tusuanzen:

Los Angelesben NABI buszok járnak, de amúgy rájuk is igaz amit írtál. A Kravtex azért van nehezebb helyzetben, mert ők nem állították le a gyártást, hogy ne kelljen alkalmazottakat elbocsátaniuk, így hosszú ideje raktárra gyártanak, abban a hitben, hogy majd lesz itthon aki megveszi.

Csak ugye a kormány annak ellenére letiltotta a Volánok buszbeszerzéseit, hogy nekik lett volna rá pénzük, a BKV meg ugye Mercedes-t vetet magának, szóval ha így megyünk tovább akkor az egyik legnagyobb magyar buszgyárat is sikerül tönkretenniük.

Eközben meg a Rábából akarnak közpénzből buszgyárat csinálni, akik korábban megbuktak ezzel, ahelyett, hogy hagynák élni azt aki megél magától is.

Nem is tudok már erre mit mondani, komolyan.
Sok mindent elbír a net és sok mindent el lehet hitetni és hinteni a Zemberekkel...
Ugyanakkor minden egyes szerzőnek, hozzászólónak és olvasónak is javasolnám: Tegyék tisztába a budapesti tömegközlekedés szereplőit (BKV, BKK, Transmann, Főpolgármesteri Hivatal, stb.) . Ki kicsoda, ki a megrendelő, ki a szolgáltató, ki milyen BMV-t (busz-metró-villamos), trolit, HÉVet vesz, üzemeltet. Ki a megrendelő, kinek a tulajdonában és fenntartásában vannak a járművek. Stb....
E csoda bugyikéket nem a BKV hanem dávidka találta ki és erölteti.
@RometPark: A szegedi troli és villamosgyártás is leállt, ugye?

A Rába nagyon sikeres volt, amikor 2 évig buszokat gyártott licenc alapján...
Ahogy fentebb is írták: mindenki ért és belepofázik a közlekedésbe Budapesten. Ez lett a vesztünk is. Legalább annyira tájékozódhatnának, hogy ki, kicsoda, illetve ha már valami cikket belinkelnek - a címe alapján - akkor legalább olvassák is el. Buta, ostoba, BKK seggnyalós cikk. Valami pozícióra fáj a foga a szerzőnek, azt hiszem.

SzedlmajerLaszlo (törölt) 2012.11.12. 16:59:20

Az egész cikk számszaki tévedésektől terhes, ez pedig különösen zavar, mert nem igaz:
"A válasz egyszerű: ezen fejlesztések motivációja a BKV járműparkjának tragikus állapota. A vállalat napi 20-25 autóbusszal tud kevesebbet forgalomba adni a szükségesnél - vallja be a BKK honlapján."

Október elseje óta egy kocsinál nagyobb reggeli kiadási eltérésünk nem volt, az üzemegységvezető kollégáimat egy darabos eltérésnél, vagy műszaki késésnél is riportoltatom tételesen. A műszaki menetkimaradási értékeink is javulnak az útóbbi időben (legyek önkritikus, van honnan). És mielőtt nekemtámad valaki, pontosan tudom, hogy a BKV-nak illetve az ágazatnak milyen komoly problémái vannak, csak az ilyen cikkek szerintem többet ártanak az ügynek mint használnak. A kellően zilált közvéleményt szakmástúl, politikusosotúl,"közemberestül" tovább keveri.
A BKV és a MÁV (alul)finanszírozásának közgizdasági modelljét kéne megváltoztatni, korrekt viszonyokra lenne szükség. Nem kellett volna adósságcsapdába taszajtani ezeket a cégeket. Pártállástól függetlenül minden politikai erő és a "szakma" egy része is sáros ebben a dologban - és sok másban is.
@Dr. Doctor:

"A buszok átfestését illetően: nem csak úgy véletlenszerűen festegetik le őket, nagyjavításkor kapnak új színt amikor amúgy is újrafestenék őket, tehát ennek nincs pluszköltsége."

- De értelme sem. Az egyik átfestett 412-es átfestés után (amikor elvileg fel lett újítva) rendszeresen a dögsor vendége volt.
@tusuanzen:
Los Angelesbe jók a Credo-k, Budapestre nem?

- LA-ben NABI, nem Credo. A NABI piacra gyárt, nem az udvarra.
@online távmunkás:
"A Rába nagyon sikeres volt, amikor 2 évig buszokat gyártott licenc alapján...2

- Azok finoman szólva, de elég szarul sikerültek. Nem is annyira a termék maga (Bár privát véleményem szerint egy fos, de ez szubjektív, mert nekem nem tetszik.), hanem a minősége. Esztergomban minden reggelre mindegyik alatt tócsa volt. Érdekesség, hogy néha olaj, néha víz, néha mindkettő.
@SzedlmajerLaszlo:

Elképzelhető, hogy a szerző a 20-25 darabot arra érti, amik hosszabb időre fekve maradnak?

Az, hogy naponta 20-25 busz tolná be a vontatót a telepre nekem soknak tűnik, de láttam már nyáron a 22-esen olyat, hogy 4 db busz várta a segélykocsit, ki egy ötödiknél volt.