Miért csak árvízkor láthatjuk a Dunát?
A Duna-parton a kellemes vízillat helyett szmogfelhőbe ütközünk. A Duna két oldalán autópálya halad. 100-200 méterenként a kalandvágyó gyalogos halált megvető bátorsággal átjuthat a sztrádán. Néhány elszánt horgász tartja a frontot a Duna-parton, egyébként semmi. Se gyalogosok, se piknikezők, se homoktortát arcukra kenő gyerekek. Pedig nem összeférhetetlen jelenség a város és a folyó. Drezda és az Elba, Düsseldorf és a Rajna, Párizs és a Szajna jól kiegészítik egymást.
Budapesten akkor juthatnak az emberek a Dunához, ha valaki összeszervez például egy Plázs nevű rendezvényt, és nyáron két hónapra lezárnak egy kisebb partszakaszt, ahogy ez történt 2003-ban és rá egy évre. Esetleg néha egy-egy futóversenyen a futók végigroboghatnak a lezárt részeken. Egyébként meg csak akkor lehet közelebb kerülni a Dunához, ha kiárad.
Itt az idei első árvíz. Szót ejthetnénk itt az éghajlatváltozásról, arról, hogy miért van mostanában háromhavonta árvízkészültség a városban, vagy hogy hova tegyük a januári 15 fokot; de most inkább ragadjuk meg az alkalmat, hogy végre lemehetünk a partra, igazán közel a Dunához. Sétáljunk, fussunk, biciklizzünk. Éljük át, milyen lenne, ha ezt bármikor, vagy legalább csak hétvégenként megtehetnénk. Néhány fiatal már odáig jutott a lelkesedésben, hogy kacsakő-dobáló bajnokságot szerveztek a Jászaihoz. Képzeljük el, milyen lenne, ha szerelmünkkel andalogva, gyermekünkkel játszadozva, barátokkal sörözgetve, meg-megállva behajíthatnánk egy követ a Dunába, és nem csak árvíz idején. Láttad?! 8 volt!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Viszont ott van a Margit-sziget, az Óbudai-sziget és a "természetközeli" Palotai-sziget, ezeken viszonylag nyugodtan lehet kacsázni. :)
Továbbá a Duna parton nem lehet homokos partot fenntartani, mert az erős sodrás a kavicsnál kisebb szemcseméretet azonnal elmosná.
Először is, amit már többen mondtak, ez nem egy "zöldterületi" part, hanem a város közvetlenül kiépült a folyam partjára.
Másodszor, szép dolog lehetne a Duna-parton "piknikezgetni", viszont - sajnos - szerintem annyira nem tiszta a folyó, hogy az igazi élményt nyújtson.
Harmadszor pedig a rakparton - főleg éjszaka - közlekedésnek megvan a maga bája. Európa talán legszebb panorámája nyílik ilyenkor.
A forgalom CSILLAPÍTÁSÁN viszont már el lehetne gondolkodni. Akár bizonyos járműveket, akár bizonyos időszakokra gondolva.
maps.google.com/?ie=UTF8&hq=&hnear=Budapest,+Magyarorsz%C3%A1g&ll=47.501823,19.045548&spn=0.000961,0.001418&t=h&z=20
A kettes villamost levinni a föld alá, a felső Széchenyi-rakpartot megszüntetni (cserébe az Akadémia utca a parkolósáv megszüntetésével nyugodtan lehetne kétirányú) valamint az alsó rakparton is csak a helyet foglalja a parkolósáv, amióta fizetős lett, elvétve látni ott pár autót. Így máris ki lehet ott alakítani egy nagyobb parkot, már csak pár felüljáró kellene a felső rakpartról, lépcsővel, hogy ne kamikaze-módon kelljen átszaladni.
Így a városlakók is jól járnak, és az autósok érdekei se sérülnek annyira.
Viszont, ha jól tudom, a Világörökségi tagság miatt ekkora átalakítás nagyon bonyolult lenne.
Ezért:
index.hu/belfold/budapest/2011/01/18/budapest_bedugult_az_arviz_miatt
Ha véglegesen lezárnák a rakpartot az állandósult dugókat eredményezne, ami sok egyéb negatív hatás mellett Budapest levegőjén is rontana. Miért akarjátok, hogy rosszabb levegő legyen Budapesten?
Ne csinál már úgy mintha idén lenne először árvíz. Minden évben kell egy-két nap míg az emberek megszokják, hogy a rakpartot elfoglalta s Duna és visszaáll a "normális" megszokott dugó, aztán majd ha apad és megnyílik újra akkor jön a következő dugó.
Az autókat elsősorban úgy kéne tiltani, hogy behajtási díjat kérni főként az agglomerációkban élőktől. Mert belőlük van sok.
Budapest saját autósforgalma nem olyan szörnyen nagy, sőt. Éppen ezért nem kéne mindenkit ezzel szivatni, főleg nem az ittlakókat.
De nem ez történik. Gyakorlatilag -már bocsánat- a seggüket kinyalják az agglomerációban élőknek, akik pestre járnak dolgozni-élni, nyilván azért, mert a főfontos emberek is ilyen parasztok, élen Demszkyvekl, aki BP polgármesterként nem BP-en lakott és bevezette a városi terepjárózást.
Ahelyett, hogy az irreális nagyságú bejövő autós forgalmat megfognák, inkább tönnekközt ha épp olyan kedvük van, megtiltják nekem, ittlakónak, hogy egy héten egyszer kocsival menjek, mert pl megvagyok fázva és mindenkinek jobb így. Miközben az agglomeráció felé meg építik az utakat. Lásd Andor utca kiszélesítése: budán keresztülre csináltak egy ingyenes autópályát a budaörsieknek, érdieknek.
A város szerkezete is rossz. Az M0 körgyűrű hála a szánalmas sötétzöldeknek olyan helyre és úgy épült, hogy most is használhatatlan olyan embereknek, akiknek épült elvileg. Történetesen, hogy ne a Hungáriát használják. De sikerült akkora kerülővel csinálni, hogy még a GPS-el is veszekedni kell, hogy használd az M0-t.
Úgyhogy most szerintem minden gigaberuházás helyett csak simán meg kéne nézni, hogy ha a napi agglomerációból jövő autós forgalmat mondjuk 90%-al levinnék, akkor is, autópályányi autó használná-e a rakpartot. És ha nem, márpedig nem vsz, akkor lehet át lehetne valahogy szabni.