Artmozik: tényleg csőd
A mostanában már amúgy is alig vegetáló artmoziknak a Fidesz-érában valószínűleg vége lesz. Kárörvendjünk vagy rinyáljunk? Két dolog.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Egyébként van létjogosultsága az artmoziknak, és azt az érvelést is jónak tartom, miszerint az artmozizás egyik lényegi eleme a közös élmény, és a film megvitatása. Viszont - ahogyan azt sokszor kifejtettem már - sajnálatos módon rá van telepedve erre a szférára valami magyaros elitkedő hajlam (tudom, a macska meg fel van mászva a fára). És ez nem csak a magyar művészfilmkészítők belterjességéről, hanem a közönségről is szól, akik mintegy önkifejezésként használják magát a tényt, hogy ők bizony a Toldiba járnak, és már 12 éve nem tették be a lábukat a suttyó Westendbe.
Ha pedig színvonalat szeretnék, továbbra is elszántan kutatok neten európai filmek iránt, ősszel pl. legalább 20 norvég filmet rántottam le innen-onnan, így pótolhatatlannak sem tűnik az artmozik világa.
szerintem az egyetemek nagyelőadóit kellene átalakítani mozinak IS alkalmas helyiségekké, eleve a bölcsészek (magam is az vagyok, mielőtt nekem estek) szoktak ilyen filmekre járni, és akkor bemehet az is oda, aki éppen ilyenre vágyik. de ebből a célból egy rakás igencsak nem múködő kultmozit fenntartani óriási pénzszórás.
Én egy bunkó jogász vagyok, mégis csomó ilyet nézek, csak nem az artmozikban, pontosan a közönség miatt.
most hirtelen kell újra kitalálni magukat, de szerintem van lehetőség a túlélésre, csak ezért áldozatokat kell hozni - pl. magasabb jegyárak (a színházakhoz közeledve)
Persze ott van a közösségi élmény, de ez nem igazán ellensúlyozza azt, hogy nem te döntöd el, hogy mit nézel meg, hanem az aktuálisan műsoron levők közül kell választani.
A mozinak valami komolyabb pluszt kellene nyújtania. A populáris mozik a 3D-vel ezért próbálkoznak, de egy művészfilmnél még ez sem jön be, mert a 3D nem sokat ad hozzá az élményhez, ha nem a látványon van a hangsúly.
Igaziból úgy érzem magam, mintha egy roma srác lennék, aki betévedt a jobbik vagy a gárda rendezvényére..=D
Inkább autópályát kell építeni mer' az jó gyors meg metrót mer' az kell!
Vazze! ez a pár guriga legyen a legnagyobb felesleges kiadás! Ez nagyobb szegénységi bizonyítvány, mint a média törvény!
Nem jó magas lovon ülni,mert erősebbet üt a talaj. Most bezzeg milyen jóvón' kis pénz a gyökér pórnéptől.
Banxámla oszt adakozzunk,jónapot.
január 2.-án próbáltunk beülni a barátnőmmel egy angol vagy francia nyelvű moziba (mivel nem beszél magyarul). ehhez képest a Művészben 2 db hely volt az első és második sorok szélén... úgyhogy átmentünka Kino-ba, ahol tényleg nem voltak sokan, de az tényleg rétegfilm volt és ők meg elsősorban kávéház, másodsorban filmet is lehet nézni (DVD+projektor kombóval tolják).
szóval nekem kicsit ez sántít, hogy nincsenek a mozikban. az viszont tény, hogy nem 2000HUF/kopf az ár, mint a cinemacityben.
Ami a való világot illet, a filmeseknek látniuk kell, hogy a net jövő, és alkalmazkodniuk kell hozzá. Vagyis tegyék a neten legálisan és olcsón (!) letölthetővé a filmjeiket. Az emberek többsége hajlandó fizetni egy méltányos árat a tartalmakért, ha legálisan könnyebb és gyorsabb hozzájutni, mint letöltőlinkeket keresgélni a neten ki tudja, milyen minőségben.
Az Apple zeneboltja jó példa ennek a modelnek a sikerességére. Miért ne működhetne ugyanez filmekkel is?
Az Apple zeneboltja pedig éppen rossz példa, hiszen nem hogy olcsóbb, de esetenként drágább, mintha megvenném cd-n.
Szerintem a ződ.Kurvaanyád,a piros! :) LOL
De a lényeg a modell, hogy az Apple boltjában ott vannak az anyagok, és egy kattintással (tehát nem kell kézzel beírnom kártyaszámot vagy hasonlót) meg lehet venni.
Ha lenne ilyen szolgáltatás filmekhez, ahol itthonról ilyen kényelmesen lehetne online vásárolni egy helyen bármilyen magyar vagy külföldi filmet, akkor én használnám, és hajlandó lennék fizetni mondjuk 200-300 forintot egy filmért. Többet nem, hiszen nincs nagy vászon, otthon játszom le, stb. tehát a lényeg az olcsóság lenne, és az egyszerű fizetés/használat.
Na ugye.
Néhány hete voltam a Művészben, és ez volt a meglátásom (arról ne is beszéljünk, hogy alig fértünk el az előtérben, annyian álltak sorban jegyért). Persze a jegyszedők tipikus "bicajjaljárokjujjdezöldvagyok" rasztafrizurás-füvezős emberkék, de ettől még el lehet tekinteni. A mozikínálat meg 50%-ban átfedést mutat a multiplexek kínálatával is. Én azért járok néha oda, mert a barátnőm utálja, hogy mindenki popcornt zabál a film alatt, az artmozikban ez ritkább (bár múltkor az egyik liba sósmogyorót majszolt, majdnem kinyomtam a szemét:)
És lehet azzal jönni, hogy elavult a forgalmazási rendszer, online elérhetővé kéne tenni a filmeket, oké. De a film nagyvászonra való és kész.
Amúgy pedig érdemes nézegetni a Boxofficemojot, mondjuk olyan filmeknél, mint a 4 hónap, 3 hét... Tessék megnézni, velünk egy méretű és hasonló gazdaságú országokban mennyit hozott és mennyit itthon. Hát, kurvára nem a filmekben van a hiba.
Másrészt szívesen látnék egy statisztikát az art mozik látogatottságáról, bevételeiről, vagy kiadásairól, csak hogy meg is értsük miről beszélünk. Hogy valóban van-e még hagyományos moziba járó törzsközönség, vagy tényleg visszaszorultak a házimozik elé?
De ahogy elnézem ez csak az art filmek statisztikája, nem a moziké. Engem kifejezetten az art mozik látogatottsága érdekelne.
Szombathelyre jártam főiskolára (ó de rég volt), három mozi volt a városban akkor, melyek az aktuális tömegfilmeket vetítették. A Főiskola nagytermében pedig minden nap tematikusan ún. művészfilmeket adtak... Nagyon élveztem.
Simán megvalósíthatónak érzem ezt... de azért nem szeretném, ha nem lenne többé Odeon és Puskin... :)
Mondjuk, én a plázamozikat kötelezném egyéb filmek leadására is a tömegfilmeken kívül...
Azon pedig szintén fölösleges polemizálni, hogy közösségépítő szerep és közéletformálás. Mi is járunk a Művészbe, a Cirkóba, és magasból teszünk rá, hogy kik ülnek mellettünk, meg hogy mit gondolnak egy filmről. Mi csak egész egyszerűen jól akarjuk érezni magunkat, és egy olyan más szemszögből világlátást, meg abszurd humort akarunk, amit a normál filmdömpingben nem kapunk meg. Ez néha lehet nagyon komolyan elgondolkodtató is, de valahogy bazira nem számít, hogy milyen hatással van a közéletre, meg hogy a későbbiekben meg lehet-e vele váltani a világot.
Lehet, hogy például a zseniális Zöld hentesek nem egy olyan film, ami után a 'zemberek leülnek vitaklubozni a húsevésről, az állatok jogairól, a bűnözésről vagy netán az eutanáziáról, de akkor is egy igényesebb szórakozási mód, ami némileg többet ad az embernek, és utána tovább fogja ajánlani a hasonszőrű haverjainak. Meg fenntart egy olyan világlátást és gondolkodó réteget is, amelyre valahogy senki nem tart igazán igényt, mert nem fér bele sem a "szakállas altersznobok" sem a hollywoodi nyáltenger uralkodó sémájába (melyeket tessék a filmeken túlra is kiterjeszteni) - de talán pont ezért is van rá nagyon szükség.
a művészmoziknak is meg kell találniuk a kitörési lehetőségeket. a filmklub jó ötlet, legyen lehetőség a film után is megbeszélni a látottakat, de legalább legyen lehetőség meginni még egy kávét/teát, és ne pedig a multiplexekben megszokott "már-a-vége-főcímnél-lámpát-gyújtunk-te-pedig-dobd-ki-a-popcorn-maradékát-aztán-húzzál-innen" típusú hozzáállás legyen az általános.
az artmozi lehet érték, a filmkínálaton túl is. mivel sokat dolgoztam ilyen helyen, nem egy külföldivel beszéltem, aki el volt ájulva a mozi berendezésétől, dekorációjától, annyira tetszett neki.
amúgy az artmozik akkor lehetnek csődben, ha:
a. túl alacsony a jegyár, mert a támogatásra mennek (ami most megszűnik) --> emeljenek valamennyit.
b. nem bejáratott hely --> marketingeljenek.
c. szar filmeket adnak --> cseréljék le a műsorigazgatót. én pl az örökmozgóban is gyakran megfordulok hatvanasévekbeli szamurájfilmekre, káeurópai hetvenesekre, stb
d. valakik lopnak. ---> an igen, erre nem tudok megoldást.
Az Örökmozgó ebből a szempontból különleges helyzetben van, ők saját archívummal rendelkeznek, de ebben egyedülállóak az országban.
A pécsi CC-ben rendszeres, h 5-6 ember, vagy még annyi sem üldögél egy vetítésen. Szerintem heti 2-3 alkalommal bármilyen filmre összejönne ennyi ember. Reklámot, előzetest ezek elé is be lehet vágni.
És - továbbra is Pécsen maradva, mert ezt ismerem - talán az Apollót is rákényszerítené egy konkurens megjelenése, hogy ne fél éves késéssel mutasson be filmeket. És talán még a forgalmazók is örülnének a dolognak.
Szerinted, de most komolyan, van olyan mozi, amely _direkt_ késve mutat be filmeket?
Art mozikban rengeteg a dráma, rengeteg különös ember életét lehet ezáltal megismerni, esetleg a hibáikból tanulni, v látni az, h nem kéne csinálni.
Másik, szerintem a multikban a jegyárak horribilisek. Nem látom be, h 3000Ft-ot kell ott hagynod ha akarsz inni vmi lőrét, meg nyammogni 15 szem kukoricán. :S Plusz érdekes mód art mozikban tudnak kulturáltan viselkedni az emberek (ezalatt azt értem, h nem telefonál, pofázik a film alatt stb.), míg a multikban eléggé érdekes közönség is megfordul.
Azzal meg semmiképp nem értek egyet, h kultúrsznob az, aki artmoziba jár. Biztos valaki ezzel próbál a baráti társaságában pedálozni, de én meg szerintem sokan mások szimplán a jó filmeket szeretik! Ilyen egyszerű. :)
A torrentezésről csak annyit szeretnék mondani, hogy bár én is csinálom, de sokszor szívesen mennék el egy-egy filmet megnézni filmszínházban is, de az esetek cirka 99.5%-ában valami miatt ez nem valósítható meg. Ennek lehet több oka, ilyen pl. a mozi kínálata (nem azt nézem, amit én szeretnék, hanem amit az orrom alá dugnak; nem nézhetek meg olyan filmet, amit nem játszanak, de én mégis kíváncsi vagyok rá stb.), nem egyezik az időbeosztásom a mozi által elképzeltével, vagy csak egyszerűen nincs kedvem a "közösségi élményhez" (pl. remek tud lenni, amikor a katartikus csúcsponton megszólal valakinek a telefonja, vagy nem hallom a mellettem ülő kukoricazörgésétől a filmet). Ezért, habár támogatnám egy kisebb létszámú moziból álló művészhálózat fenntartását, hiszen mégiscsak a magaskultúráról van szó, egyet kell értenem a filmklubokat előtérbe helyezők véleményével ebben a kérdésben.
Mert magaskúltúra.
Na ez az igazi agymosó, önhülyítő fasság.
Próbáltál már iráni filmet torrentezni? Greenawayt streamelni? Hanekét legalább ki lehet kölcsönözni. Na de hol? Az Odeon tékájában. Ami egy rétegigényt kiszolgáló sznob artmozi.
Mert az egyértelmű, hogy torrenten csak a legfrissebb kommerszhez (megengedem: fesztiválokon vetített, "független" amerikai gyártású filmekhez) lehet hozzájutni. Már pl. a kortárs orosz gyártású kommerszfilmek is alig hozzáférhetőek.
Ezzel megint az a probléma, hogy megszűnik egy olyan fórum, aminek hiányában azt sem fogja tudni még a szakirányban érdeklődő közönség sem, hogy MIT is kéne keresnie.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal