A jó üzlet alapja a rossz kivitelezés

2011.02.25. 08:11 gorbacsov

Nehéz hosszú távra utat építeni. Költségesebb, mintha gyorsan, kevés munkával, az anyagot kispórolva csinálunk meg valamit. Ráadásul végig kell gondolni, megfelelő kivitelezési tervet készíteni, követni az esetleg nem is létező előírásokat. Érteni kell az útépítéshez. Kivéve persze, ha a jó üzlet, és nem az út készül hosszú távra.

A városban sok helyen feltűnik két jelenség, ami útépítés átgondolatlanságát jelzi: az egyik kocka/macskaköves utak felújításával, a másik a buszmegállókkal és buszöblökkel kapcsolatos. Alapvetően pozitívan állok hozzá a dolgokhoz, ráadásul nem is vagyok műszakilag túl képzett, tehát ha már nekem is feltűnik valami az utak minőségét illetően, ott biztos olyan gond van, amit a szakmai szemnek észre kell vennie. Valamiért nem teszi.

A főváros legtöbb útját az 1960-as évekig kockakővel burkolták, ezután kezdték őket felszedni és az utcákat leaszfaltozni. Viszont a városban előbb-utóbb kialakuló kátyúk láttatni engedik az alapokat, ami számos helyen a korábbi kockaköves útfelületet jelenti.

Jól látszik, hogy a kövek felszedése, a rendes alapozás és a megfelelő vastagságú aszfaltozás helyett egyszerűen húztak pár centi aszfaltot a macskakőre oszt' jóvan. A macskakő nem egyenletes felületű, a terhelés hatására könnyebben berepedezik az aszfalt, kialakul a kátyú, amit hiába tömnek be, újra és újra ki fog újulni, amíg teljes réteg aszfalt nem kerül az adott útszakaszra.

A másik feltűnő jelenség a buszmegállókban, buszöblökben kialakuló nyomvályú. A buszok nehezek, mindig ugyanúgy állnak be a megállóba, felgyűrik az aszfaltot. Bringásként különösen veszélyesnek tartom a néhol tíz centi mélységet is elérő gyűrődéseket, de az autók kerekeit is könnyen megvezetik. Több megoldást is láttam a buszmegállók burkolatának kialakítására:

Itt látszik, hogy külön aszfalt van a buszmegállóban, talán eltérő alapozással, vagy több rétegben. Nem nagyon gyűrött.

Ez a buszöböl már más színű burkolatot is kapott, viszont nagyon súlyosan gyűrődik.

Beton. Ez a legjobb, a régi M7-est és a katonai utakat idézi, talán egy tank sem tenne benne kárt. A tavaly átadott M31-es autópálya is beton burkolattal készült, hogy bírja a kamionokat. Miért nem ez a szabvány?

Mivel több megoldást is alkalmaznak, feltételezem, hogy nincs is szabvány a buszmegállókra, de a józan ész és a tapasztalat azt sugallja, érdemes lenne a betont használni, mert az bírja leginkább a terhelést.

Ezek nem óriási problémák, inkább bosszantóak, ha találkozunk velük, de összességében több pénzt, időt és energiát igényel minduntalan kijavítani őket, mint a tapasztalatokat és a szakértelmet felhasználva tartós, jó minőségű, átgondolt megoldásokat találni. Ha az útkezelőnél nem tudnak ilyen megoldásokat kitalálni, az szomorú. Ha nem akarnak, mert az a kifejezett cél, hogy gyakran kelljen felújítani, az viszont dühítő.

A bejegyzés trackback címe:

https://fenteslent.blog.hu/api/trackback/id/tr92687889

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A beton nem túl jó, zötykölődtél anno végig a régi M7-en? Ugye nem? Vagy nem emlékszel már rá.
Akik értenek hozzá azt mondják, az lenne a tuti, hogy az alap beton lenne, a kopóréteg meg aszfalt, és bár úgy is sérülne, de sokkal könnyebb lenne javítani.
Mentem a régi M7-esen, tényleg szar, de nem is azt mondom, hogy mindenhol ez legyen, csak a buszmegállókban, ahol mindig ugyanott kapja a nagy terhelést.
A beton alap amúgy jól hangzik.
Annak kéne beleverni ide a fejét aki ezeket hagyja így csinálni!!!!
@ChPh: ne keverjük már a dilatációk pocsék megoldását az anyag alkalmasságával.

érdekes az usában tömegével alkalmaznak betont kopórétegnek is, nagyforgalmú helyeken.

egyszerűen drágább, mint az aszfalt. viszont jobb.

normálisabb helyeken azért is vannak jó minőségű utak, mert akinek bármi kára keletkezik (járművében, vagy bármi másban) az nagyon durván perli az út kivitelezőjét, és a kártérítésen kívül is jelentős összegeket hajt be rajta.

egyszerűen nem éri meg nekik szarul építeni, mert nagyon csúnyán ráfáznak. az építők és a megrendelők is.

tessék perelni itthon is, talán ráébrednek a szolgáltatók és az önkormányzatok, hogy nem érdemes rosszul kivitelezni.
barhol (szakirodalomban) utana lehet nezni: egy egyszeru ut 8 reteg es kb. 40 centi. ami ettol kulonbozik, az nem ut hanem szaritott fos. durva, hogy ez nem igy van a szabvanyban, ez csak ajanlas. a szabvany ugy van megfogalmazva, hogy a szaritott fos papiron pont megfelel. magyarorszag...
Szvsz a legtöbb buszöböl alapozása nem megfelelő, gyakran több évtizedes utak mellé lettek "toldozva".
Én csak azt nem értem, a megrendelő miért nem él garanciális követeléseivel?
Bele sem merek gondolni, hogy talán nincs is ilyen a megkötött szerződésekben.
@frikazojd: csakhogy amikor a presszóban aláírják a teljesítés igazolást, akkor ezt nem tudják leellenőrizni a zilletékesek. Ők elhiszik becsszóra, hogy az jó, minek menejek ki a hidegbe kötekedni?
@rushman: Valahol azt olvastam, hogy van egy olyan trükk, hogy az n értékű munkára beadott 2n árú ajánlatra azt mondja a hivatal, hogy
-hú ez sok, nem lehetne olcsóbb?
-de igen, 1,95n-ért is meg tudjuk csinálni, de akkor csak fél év garanciát tudunk vállalni.
-hú ez klassz, rendeljük. És a prémiumot is felvesszük a beszerzési ár csökkentéséért.
felénk nem olyan okosak mint a fővárosban és biza a mostanában átépített buszöblökben beton alapra térkőburkolat kerül.
Az aszfalt a létező legrosszabb megoldás bárhol ahol indul, forduló kocsik vannak, mert gyűrődik.
Magántelepken ahol nagy a kamionforgalom, össze-vissza forgolódnak nincs is sehol aszfalt...
@mcs: ez is igaz, bár nem nagyon jártam amcsiban, de akkor itt nem tudnak ilyen minőséget produkálni, mert pl. az új 0-áson is van ilyen szakasz, nem sokkal jobb, mint a régi hetes.
meg kell mondani a busznak h amíg amíg ki nem simul a megálló, ne a nyomvályúba, hanem a tetejére álljon.
Sajnos nem csak az utak állapota rossz ebben az országban. De egyszer majd jönnek a fényes szelek.. :)
süti beállítások módosítása