Budapest közlekedésfejlesztésének útvesztőiben V.: A trolibuszhálózat fejlesztése
Öt fejezetes sorozatunk befejező részéhez érkeztünk, melyben azt mutatjuk be, hogy lehetne kis változtatásokkal, kevés pénzből a meglevő trolihálózatot jobbá tenni. Eddigi négy részben a metróhálózat álomszerű tervét, a kevésbé álomszerű leendő négyes metrót, a villamoshálózat lehetőségeit, és az expressz busz-rendszer Budapesti alkalmazásának ötletét mutattuk be.
A 72-es troli fejlesztése a 30A busz befordításával
A 72-es troli legnagyobb forgalma a Nyugati pu. és Dózsa György út közé esik. Ahhoz ritkán jár, hogy ezt a forgalmat megfelelően kielégítse, külső szakasza viszont így is kihasználatlan. A 30-as és a 30A buszok viszont nem szolgálják ki angyalföldi szakaszuk igényeit teljesen, mivel a Dózsa György útig bevezető úton jönnek, aztán haránt irányba fordulnak, és nem érik el a belvárost. Ezért a Hősök tere után a Szondi utcán (kifelé Podmaniczkyn) be kéne fordítani a 30A-t, a Nyugatinál találkozna a 3-as metróval és a 4-es - 6-os villamossal. Ezzel a megoldással a 72-es érintett szakaszán sűrűbb lenne a követés, mégis lehetne tovább ritkítani a járatot. A 30-as busz viszont továbbra is a Keletiig menne, a 20E-vel együtt, így Angyalföld és a Keleti között a követés továbbra is elég nagy maradna. A busz a Bajcsy-Zsilinszky út után viszont a Kossuth térig menne tovább, nem az Arany János utcáig, hogy a Nyugatinál a 3-as metróval való találkozás után a 2-es metrót, és 2-es villamost is érintse, ami az angyalföldi és terézvárosi utasoknak is jelentős javulást jelentene. Mindennek megvalósítása csak átszervezésbe kerülne, se plusz kapacitás beiktatását nem jelentené, se új vonal építését. Hosszútávon a 30-as, 30A busznak is érdemes lenne felsővezetéket építeni (legalább Újpestig, és ott végállomásoztatni és kettévágni, esetleg), hiszen a Keleti felé a 79-essel párhuzamosan megy a Hősök terétől, és így a 72-es vonalán is végig felsővezeték alatt haladna.
A 83-as troli hosszabbítása
Bizonyára sokan látták már, hogy a 83-as trolibusz felsővezetéke a Könyves Kálmán körútig tart. Onnantól Kőbánya városközpontig kéne csak továbbépíteni, és a 9-es buszt kiváltaná. A trolibusz rövidebb változata továbbra is a Fővám tértől az Orczy térig járhatna, viszont Budapest egyik legforgalmasabb járatpárja így teljesen környezetbarát lenne. Ahogy a 30-as angyalföldi vonala, a 9-esé Kőbányáig is egy fontos gerincvonal, melyek részben trolival közösen mennek, így mindkettőt érdemes kötöttpályással kiváltani.
72-es és 83-as összekötése
A 30-as busz Kossuth térig vezetésével, és a 83-as troli mai vonalának megtartásával azt vehetjük észre, hogy a Kőbányáról jövő hosszabb 83-as a Kálvin tértől még hosszabbításra vár a Deák térig, míg a 72-es troli ma az Arany János utcánál végállomásozik, ahonnan továbbvezetése a Deák térig szintén hasznos lenne. A két járat funkcióját külön-külön is megnövelné az, ha a belvárost keresztülszelnék. Ma a Nagykörútnál mindkettő leteszi utasainak nagy részét, de összekötve nem lenne kihasználatlan azon belül sem, mert ott más igényeket is kielégítene, ahogy a csúcsforgalmon kívül megvalósult 109-es busz is. Az összekötött járat két felének követési ideje is nagyjából megegyezik, hiszen nagy forgalmú közös vonalukon mindkettőnek van egy járatpárja. Így a belváros legforgalmasabb részén a ma teljesen föld alá száműzött forgalmat - a korábbi cikkben leírt Bajcsy- villamosal együtt - részben visszahozná a felszínre, miközben nem venne el utast a metrótól.
A 79-es hosszabbítása a Népfürdő utcán
A 75-ös-79-es legforgalmasabb szakasza a Kárpát utcáig tart, így addig a 79-es hosszabbítása mindenképp racionális lenne. Onnantól pedig, mivel a haránt irányú utazási igények nem csak a Jászai felé mennek, hanem a Róbert Károly körút felé is, a járatot ki kéne vezetni odáig. Mindemellett a Népfürdő utcának mostaninál jobb, és gyakoribb követést biztosítana, mint ma a 133-as busz. Gyorsabb kigyalogolni a lakótelepen lakóknak az Árpád hídig, és ott metróra szállni, mint a 133-assal a Lehel térig menni. De a Dózsa György utat a troli rövidebb idő alatt érné el, így a 133-as buszt kiváltaná, jobb színvonalon, és a haránt irányú forgalomnak is alternatíva lenne.
A 70-es, 78-as racionalizálása
A 70-es troli is gerincjárat, az 1-es, 3-as, 69-es villamos csomópontjától indul, és a VII. kerületet tárja fel, majd egyszer csak a Körút után azzal párhuzamosan haránt irányba kanyarodik. Amellett, hogy nem fejezi be útját, és a Kiskörutat nem éri el, a 3-as metróval egyáltalán nem találkozik. Ezért a 78-as trolit - mely pedig a Keleti felől érkezve pont ezt a haránt igényt szolgálja ki - változatlanul hagyva, a 70-est az Akácfa utca után a Deák térig kéne továbbvezetni a Király utcán a Kossuth tér helyett. Megállna a Kazinczynál, a Rumbach Sebestény utcában végállomásozna, és a Dob utca-Akácfa utca vonalon jönne vissza a Király utcába (szintén megállva a Kazinczynál).
(Saját térkép a BKV térképe alapján)
A fent leírt kis útvonal-módosítások, hosszabbítások egyszerű változtatások, melyek nem kerülnének jelentős költségbe, mégis a belső kerületek közlekedését jelentősen fejlesztenék. Ráadásul kiaknázatlanul hagyunk egy óriási lehetőséget: kötöttpályás fejlesztésre az EU bármikor ad pénzt. Trolihálózat fejlesztés mégse történt Budapesten 1983 óta, a 82-es troli két megállóval való hosszabbításától eltekintve, mely szintén alig valamekkora költségből a járat jelentős javulását okozta.
A borítóképen a BKV által több mint egy éve használtan vett MAN trolik egyike látható, melyek elvileg nem sokára forgalomba állnak.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.