Éljen a Bajcsy-bringasáv és az egész napos 109-es busz!
Holnaputántól vehetik birtokba a közös busz-és biciklisávot a közlekedők a Bajcsy-Zsilinszky úton, továbbá holnaputántól az eddig csak este és hétvégén közlekedtetett 109-es busz is egész napos üzeművé válik, 9-es számmal. A létrehozott új közös sáv szaggatott piros lesz. A járdán a biciklisávot még idén megszüntetik. A következőkben azt fejtük ki részletesen, hogy miért lesz jó a változás minden közlekedőnek, és hogy miért óriási szemléletbeli fejlődés ez!
(Az új sáv biciklis része már kész)
A tömegközlekedés gyorsul, színvonala emelkedik
Az egyre népszerűbbé váló 109-es busz teljes üzemidőssé tételének egyik nagy akadálya a belvárosi dugó volt, ami egy ennyire hosszú viszonylat menetrendjét még sérülékenyebbé teszi. Az egyik legkritikusabb rész a Bajcsy volt, de a buszsáv megépülésével jelentősen csökken az új 9-es busz forgalomnak való kitettsége. Az intézkedéshez kapcsolódóan a lámpákat újraprogramozzák Óbudán, és a Kiskörúton is. Az új 9-es busz nagyon fontos szerepet tölt majd be a közlekedésben, ugyanis a mostani 9-es busz és 83-as troli közös szakasza és a 206-, 86-, 160-, 260-as buszok közös szakaszai számítanak a legforgalmasabb nem kötöttpályás vonalak egyikének, és a két vonal ezzel a megoldással kapcsolatot kapna egymással és a belváros egészével. Emellett a buszsáv a 72-73-as troli forgalomnak való kitettségét is csökkenti. Az új 9-es busznak plusz megállót helyeznek ki a Bajcsy-Andrássy saroknál, csatlakozást biztosítva a földalattira. A vonalon az új Mercedes Citarók fognak közlekedni.
A bringás közlekedés jobb lesz, a gyalogosoknak több hely marad
A KRESZ tiltja a kijelölt kerékpárúttal párhuzamosan az úttesten való bringázást, mégis sok biciklis használta eddig is a Bajcsy úttestét a kijelölt kerékpárút helyett. Ennek oka a járdán vezetett kerékpársáv számos hátránya:
- hiába van elsőbbsége a kerékpárosnak, a főútvonalra kikanyarodó autók sok esetben lassítás nélkül hajtanak át a bringasávon, ami rendkívül balesetveszélyes;
- a gyalogosok is folyamatosan rámennek az amúgy pirossal festett, szintben és térelemekkel is elválasztott kerékpársávra, ugyanis egy óriási gyalogosforgalmú járdáról van szó;
- a bringaút az Alkotmány utcában és a Kiskörúton is az úttesten folytatódik, ezért a siető bringás nem akar átkavarni a zebrán a járdára, veszítve egy zöldet, hogy utána hamarosan visszakavarhasson a bringaút végénél;
A Bajcsy-kerékpárút állatorvosi lova volt a járdán vezetett bringaút minden problémájának: balesetveszélyes volt, állandó konfliktusokat szült, ráadásul a folyamatos fékezések miatt a bringások számára lassabb is volt, ezért megszüntetése jogos, így a gyalogosok visszanyerik a járda másik felét is.
Az autósok helyzete nem változik
Elsőre az ember azt gondolná, hogy ha elvesznek sávot az autóktól, attól nő a dugók száma. Pedig ez nem ilyen egyszerű. Egyrészt a dugót részben a belváros helyhiánya okozza: a belvárosi autózás nem fenntartható, több az autó, mint a hely, ezért a bevezető utak úgyis vissza fognak torlódni.
Ráadásul ha belegondolunk, a Nagykörút és a Váci út felől 1-1 sáv, a másik oldalon a Kiskörút felől 2 sáv érkezik a Bajcsyra, tehát pont két keskenyebb keresztmetszet között a Bajcsy a szélesebb, amit a forgalmi viszonyok egyáltalán nem indokolnak.
A sávváltoztatás során viszont lámpahangolást is végeznek, aminek következtében kevesebb sávban ugyanannyi autó fog áthaladni a keresztmetszeten.
Változás a szemléletben
A Bajcsy anno
A városvezetés végre felismerte a tömegközlekedés és a bringázás előnyben részesítésének szükségességét. Nem ez az első eset, a tendencia évek óta tart, pl. a felújított Thököly úton egy kerékpár-, egy busz-, és egy autósáv épült, és a Kiskörúton is szélesedett a járda, helyette mégis az úttestre került a bringaút.
Nem volt ez mindig így: a szocializmusban iszonyatos ballépésként a villamosvonalak lebontásába kezdtek, ekkor veszett el a villamos a Rákóczi útról, és a Bajcsyról is, melyek azóta is fájó hiányzói a hálózatnak. Az indoklás az volt, hogy az autósközlekedés elől veszi el a helyet, (akkor még nem tudták, hogy az autóknak nincs hely a belvárosban). Szintén érv volt, hogy az új metróvonallal (2-es, majd 3-as) átfedésben fognak állni, ami ugyancsak nem volt helytálló, mert más igényeket elégítenek ki: a Déli pályaudvar és "Széll" felől az emberek nyilván a volt 44-es visszaállítása után is metróval jönnének be az Astoria felé, ellenben a Krisztina tér belvárosi villamoskapcsolata nagyon hiányzik.
Ma is probléma, hogy fő útjainkon (Váci, Üllői) egyáltalán nincs felszíni közlekedés, a Rákóczin, és Bajcsyn pedig csak busz van. Pedig a villamos jelenléte bizonyítottan növeli a nyomvonal melletti boltok forgalmát (válasz a mér' zár be minden a Rákóczin-problémára!).
Összességében tehát elmondható, hogy mindenki jól jár a változtatással: a gyalogosoknak szélesedik a járda, a bringások pedig a biztonságosabb, gyorsabb, és szélesebb közös sávban haladhatnak. A felszíni tömegközlekedési hálózat pedig visszanyeri egy fontos hiányzó elemét, a Nyugati-Deák közti szakaszt. Az autósok helyzete lényegében nem változik, kevesebb sávban, de jobb lámpahangolással tudnak majd közlekedni.
A mostanában állandóan tárgyalt Rákóczi út mellett a Bajcsy volt a másik hírhedt budapesti "belvárosi autópálya". Nekem mint a Bajcsyn naponta közlekedő embernek az egyik legnagyobb hiányérzetem ennek az útnak a közlekedők közti igazságosabb és racionálisabb újrafelosztása volt. Most érzem úgy, hogy a közlekedéspolitikában végre a modern, emberbarát, környezetbarát szemlélet vált uralkodóvá. És ha a villamos egyhamar nem is kerül vissza - bár a Nyugati felé néző 47-es-49-es végállomás reménnyel tölti el az embert -, addig is egy kicsit a helyére kerültek a dolgok, szó szerint!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Amugy ha letoltak, hogy tul lassan ment, mert kovette a bringast, akkor hogy tudott annyi serultet osszeszedni, amikor satuzott, es miert kellett satuzni?
Egyebkent meg a szokasos, amikor valami valtoztatas van: mindenki meg fog halni, verbulvar, kihal az emberiseg, a kerekparosok kocsogok, ennyi.
Ideje lenne ujitani, mert ez mar 5 eve sem volt meno, es azota minden valtoztatasnal kiderul, hogy folosleges volt a korai panik.
Mellesleg ha valaki nem megy be a buszsavba, amikor nem szbaad neki, akkor meg azert szidjak, szoval "eljenek" a frusztralt arcok...
A probléma ma is él, 23 évvel később, és attól függetlenül ki mondja.
Én rendszeresen kerékpározok, buszsávban is, ( tilosban, mert a KRESZ szerint a buszsáv melletti sáv jobb szélén kellene tekerni,ez egy tipikusan életveszélyes helyzet.)Nagy járművek rendszerint kisebb oldaltávolsággal előznek, mert szélesebbek, az autóbusz pont ilyen. Ha az út szélén autók parkolnak, nagyjából 1,5m-es oldaltáv a biztonságos, az ajtórányitásos balesetek elkerülése érdekében) Ez azt jelenti, hogy nagyjából a sáv közepén kell közlekedni, így az autóbusz akadályoztatva van, mert a legtöbb kerékpáros nem képes 40-50-es tempóval tekerni) Csak sávváltással lehet megelőzni a kerékpárosokat, ha be van dugulva az út akkor úgy se. Ez így nem megoldás, valószínűleg meg kellene szüntetni a parkolást, és a parkoló kocsik helyén egy normális bringasávot kialakítani.
azert ovatosan ezzel a kijelentessel, megsem mehet a haziovos vagy gyerekorvos mentovel!
helyesen ugy kell megfogalmazni, hogy nincsen helye a napi szintu autohasznalatnak!!!
csak akkor a rogantoni fele mongolidiotak verjek csak pofan a belvarosi prolikat is, javaslom elso menetben a nagykoruti parkolasi sav atalakitasat bringasavva, mert lassuk be az meg frankobb lenne mint ez a majmoskodas a busz elott!
ulloit nem ismerem, viszont az ujpesti remizt mar lattam, javaslom a poszt tolonak is hogy tekintse meg!
szoval koszi kedves metrogyulolo blogger de nem kell a 40 evvel ezelotti szinvonalat visszahozni, szerintem elegge jo az az eszak-deli metro
PONTOSAN!!!
csak ez igy lehetetlen megcsinalni, elobb SZIVATNI KELL!!!
mint pl. lehetetlen volt az autosokat megfingani cca 18 eve...
en alltam dugoban pont 1996ban a busszal, es LATTAM mit kellene tenni, lenge 2010re azon a szakaszon meg is oldodott a kerdes a buszsavval, addig meg szivjon csak a szavazo prolija, mert ha nem sziv eleget akkor meg despotanak fogjak kikialtani azt a politikust, aki csak szimplan megelozne a sok szavazonak a szivasat
tehat szopjon a sok szavazo mint a kisboci!!!
Nyilvan egy Rakoczin mas a helyzet, de azt meg fogod, es elkerulod. Ha nem tudod elkerulni, akkor meg figyelsz az utemezesre.
Egyebkent meg ne legyenek ketsegeid. En kihagyom a buszsavokat, ami miatt rendszeresen le is buntetnek a szabalykovetok. Ez van. Mindig lesz olyan, akit zavar, hogy ott mesz, ahol...