Éljen a Bajcsy-bringasáv és az egész napos 109-es busz!

2013.04.29. 07:37 beeni

Holnaputántól vehetik birtokba a közös busz-és biciklisávot a közlekedők a Bajcsy-Zsilinszky úton, továbbá holnaputántól az eddig csak este és hétvégén közlekedtetett 109-es busz is egész napos üzeművé válik, 9-es számmal. A létrehozott új közös sáv szaggatott piros lesz. A járdán a biciklisávot még idén megszüntetik. A következőkben azt fejtük ki részletesen, hogy miért lesz jó a változás minden közlekedőnek, és hogy miért óriási szemléletbeli fejlődés ez!

Bajcsy-Zsilinszky_uti_buszsav_2.JPG

(Az új sáv biciklis része már kész)

A tömegközlekedés gyorsul, színvonala emelkedik

Az egyre népszerűbbé váló 109-es busz teljes üzemidőssé tételének egyik nagy akadálya a belvárosi dugó volt, ami egy ennyire hosszú viszonylat menetrendjét még sérülékenyebbé teszi. Az egyik legkritikusabb rész a Bajcsy volt, de a buszsáv megépülésével jelentősen csökken az új 9-es busz forgalomnak való kitettsége. Az intézkedéshez kapcsolódóan a lámpákat újraprogramozzák Óbudán, és a Kiskörúton is. Az új 9-es busz nagyon fontos szerepet tölt majd be a közlekedésben, ugyanis a mostani 9-es busz és 83-as troli közös szakasza és a 206-, 86-, 160-, 260-as buszok közös szakaszai számítanak a legforgalmasabb nem kötöttpályás vonalak egyikének, és a két vonal ezzel a megoldással kapcsolatot kapna egymással és a belváros egészével. Emellett a buszsáv a 72-73-as troli forgalomnak való kitettségét is csökkenti. Az új 9-es busznak plusz megállót helyeznek ki a Bajcsy-Andrássy saroknál, csatlakozást biztosítva a földalattira. A vonalon az új Mercedes Citarók fognak közlekedni.

A bringás közlekedés jobb lesz, a gyalogosoknak több hely marad

A KRESZ tiltja a kijelölt kerékpárúttal párhuzamosan az úttesten való bringázást, mégis sok biciklis használta eddig is a Bajcsy úttestét a kijelölt kerékpárút helyett. Ennek oka a járdán vezetett kerékpársáv számos hátránya:

- hiába van elsőbbsége a kerékpárosnak, a főútvonalra kikanyarodó autók sok esetben lassítás nélkül hajtanak át a bringasávon, ami rendkívül balesetveszélyes;

- a gyalogosok is folyamatosan rámennek az amúgy pirossal festett, szintben és térelemekkel is elválasztott kerékpársávra, ugyanis egy óriási gyalogosforgalmú járdáról van szó;

- a bringaút az Alkotmány utcában és a Kiskörúton is az úttesten folytatódik, ezért a siető bringás nem akar átkavarni a zebrán a járdára, veszítve egy zöldet, hogy utána hamarosan visszakavarhasson a bringaút végénél;

A Bajcsy-kerékpárút állatorvosi lova volt a járdán vezetett bringaút minden problémájának: balesetveszélyes volt, állandó konfliktusokat szült, ráadásul a folyamatos fékezések miatt a bringások számára lassabb is volt, ezért megszüntetése jogos, így a gyalogosok visszanyerik a járda másik felét is.

Az autósok helyzete nem változik

Elsőre az ember azt gondolná, hogy ha elvesznek sávot az autóktól, attól nő a dugók száma. Pedig ez nem ilyen egyszerű. Egyrészt a dugót részben a belváros helyhiánya okozza: a belvárosi autózás nem fenntartható, több az autó, mint a hely, ezért a bevezető utak úgyis vissza fognak torlódni. 

Ráadásul ha belegondolunk, a Nagykörút és a Váci út felől 1-1 sáv, a másik oldalon a Kiskörút felől 2 sáv érkezik a Bajcsyra, tehát pont két keskenyebb keresztmetszet között a Bajcsy a szélesebb, amit a forgalmi viszonyok egyáltalán nem indokolnak.

A sávváltoztatás során viszont lámpahangolást is végeznek, aminek következtében kevesebb sávban ugyanannyi autó fog áthaladni a keresztmetszeten.

Változás a szemléletben

bajcsy v.jpg

A Bajcsy anno

A városvezetés végre felismerte a tömegközlekedés és a bringázás előnyben részesítésének szükségességét. Nem ez az első eset, a tendencia évek óta tart, pl. a felújított Thököly úton egy kerékpár-, egy busz-, és egy autósáv épült, és a Kiskörúton is szélesedett a járda, helyette mégis az úttestre került a bringaút.

Nem volt ez mindig így: a szocializmusban iszonyatos ballépésként a villamosvonalak lebontásába kezdtek, ekkor veszett el a villamos a Rákóczi útról, és a Bajcsyról is, melyek azóta is fájó hiányzói a hálózatnak. Az indoklás az volt, hogy az autósközlekedés elől veszi el a helyet, (akkor még nem tudták, hogy az autóknak nincs hely a belvárosban). Szintén érv volt, hogy az új metróvonallal (2-es, majd 3-as) átfedésben fognak állni, ami ugyancsak nem volt helytálló, mert más igényeket elégítenek ki: a Déli pályaudvar és "Széll" felől az emberek nyilván a volt 44-es visszaállítása után is metróval jönnének be az Astoria felé, ellenben a Krisztina tér belvárosi villamoskapcsolata nagyon hiányzik.

Ma is probléma, hogy fő útjainkon (Váci, Üllői) egyáltalán nincs felszíni közlekedés, a Rákóczin, és Bajcsyn pedig csak busz van. Pedig a villamos jelenléte bizonyítottan növeli a nyomvonal melletti boltok forgalmát (válasz a mér' zár be minden a Rákóczin-problémára!).

Összességében tehát elmondható, hogy mindenki jól jár a változtatással: a gyalogosoknak szélesedik a járda, a bringások pedig a biztonságosabb, gyorsabb, és szélesebb közös sávban haladhatnak. A felszíni tömegközlekedési hálózat pedig visszanyeri egy fontos hiányzó elemét, a Nyugati-Deák közti szakaszt. Az autósok helyzete lényegében nem változik, kevesebb sávban, de jobb lámpahangolással tudnak majd közlekedni.

A mostanában állandóan tárgyalt Rákóczi út mellett a Bajcsy volt a másik hírhedt budapesti "belvárosi autópálya". Nekem mint a Bajcsyn naponta közlekedő embernek az egyik legnagyobb hiányérzetem ennek az útnak a közlekedők közti igazságosabb és racionálisabb újrafelosztása volt. Most érzem úgy, hogy a közlekedéspolitikában végre a modern, emberbarát, környezetbarát szemlélet vált uralkodóvá. És ha a villamos egyhamar nem is kerül vissza - bár a Nyugati felé néző 47-es-49-es végállomás reménnyel tölti el az embert -, addig is egy kicsit a helyére kerültek a dolgok, szó szerint!

A bejegyzés trackback címe:

https://fenteslent.blog.hu/api/trackback/id/tr135247808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az eddigi egyetlen balesetemet is a Bajcsyn szenvedtem el. Jött ki az autós és a stop tábla ellenére simán rám hajtott... szóval éljen!
@eagbus: Az ember - ha jol latom a tobbi hozzaszolasat - egy 1990-es eset miatt hoborog meg mindig, 2013-ban.

Amugy ha letoltak, hogy tul lassan ment, mert kovette a bringast, akkor hogy tudott annyi serultet osszeszedni, amikor satuzott, es miert kellett satuzni?

Egyebkent meg a szokasos, amikor valami valtoztatas van: mindenki meg fog halni, verbulvar, kihal az emberiseg, a kerekparosok kocsogok, ennyi.

Ideje lenne ujitani, mert ez mar 5 eve sem volt meno, es azota minden valtoztatasnal kiderul, hogy folosleges volt a korai panik.

Mellesleg ha valaki nem megy be a buszsavba, amikor nem szbaad neki, akkor meg azert szidjak, szoval "eljenek" a frusztralt arcok...
@terror:

A probléma ma is él, 23 évvel később, és attól függetlenül ki mondja.
Én rendszeresen kerékpározok, buszsávban is, ( tilosban, mert a KRESZ szerint a buszsáv melletti sáv jobb szélén kellene tekerni,ez egy tipikusan életveszélyes helyzet.)Nagy járművek rendszerint kisebb oldaltávolsággal előznek, mert szélesebbek, az autóbusz pont ilyen. Ha az út szélén autók parkolnak, nagyjából 1,5m-es oldaltáv a biztonságos, az ajtórányitásos balesetek elkerülése érdekében) Ez azt jelenti, hogy nagyjából a sáv közepén kell közlekedni, így az autóbusz akadályoztatva van, mert a legtöbb kerékpáros nem képes 40-50-es tempóval tekerni) Csak sávváltással lehet megelőzni a kerékpárosokat, ha be van dugulva az út akkor úgy se. Ez így nem megoldás, valószínűleg meg kellene szüntetni a parkolást, és a parkoló kocsik helyén egy normális bringasávot kialakítani.
en komolyan azt hittem hogy az allatorvosi lo az az andrassy volt
"Az indoklás az volt, hogy az autósközlekedés elől veszi el a helyet, (akkor még nem tudták, hogy az autóknak nincs hely a belvárosban)."

azert ovatosan ezzel a kijelentessel, megsem mehet a haziovos vagy gyerekorvos mentovel!
helyesen ugy kell megfogalmazni, hogy nincsen helye a napi szintu autohasznalatnak!!!
csak akkor a rogantoni fele mongolidiotak verjek csak pofan a belvarosi prolikat is, javaslom elso menetben a nagykoruti parkolasi sav atalakitasat bringasavva, mert lassuk be az meg frankobb lenne mint ez a majmoskodas a busz elott!
"Ma is probléma, hogy fő útjainkon (Váci, Üllői) egyáltalán nincs felszíni közlekedés, a Rákóczin, és Bajcsyn pedig csak busz van."

ulloit nem ismerem, viszont az ujpesti remizt mar lattam, javaslom a poszt tolonak is hogy tekintse meg!
szoval koszi kedves metrogyulolo blogger de nem kell a 40 evvel ezelotti szinvonalat visszahozni, szerintem elegge jo az az eszak-deli metro
@eagbus: "Ez így nem megoldás, valószínűleg meg kellene szüntetni a parkolást, és a parkoló kocsik helyén egy normális bringasávot kialakítani."

PONTOSAN!!!
csak ez igy lehetetlen megcsinalni, elobb SZIVATNI KELL!!!

mint pl. lehetetlen volt az autosokat megfingani cca 18 eve...
en alltam dugoban pont 1996ban a busszal, es LATTAM mit kellene tenni, lenge 2010re azon a szakaszon meg is oldodott a kerdes a buszsavval, addig meg szivjon csak a szavazo prolija, mert ha nem sziv eleget akkor meg despotanak fogjak kikialtani azt a politikust, aki csak szimplan megelozne a sok szavazonak a szivasat

tehat szopjon a sok szavazo mint a kisboci!!!
@eagbus: Annyira azert nem dramai a helyzet. Egy atlagos buszsavban nem jon percenkent busz. Lehuzodsz/felreallsz, elengeded, mesz tovabb.

Nyilvan egy Rakoczin mas a helyzet, de azt meg fogod, es elkerulod. Ha nem tudod elkerulni, akkor meg figyelsz az utemezesre.

Egyebkent meg ne legyenek ketsegeid. En kihagyom a buszsavokat, ami miatt rendszeresen le is buntetnek a szabalykovetok. Ez van. Mindig lesz olyan, akit zavar, hogy ott mesz, ahol...