A nagyhírű Tatra villamosok
Posztunkban a ČKD Praha Tatra villamosgyárat, és az általuk gyártott legelterjedtebb, ma is közlekedő villamosokat mutatjuk be. A gyár a KGST szinte minden országába adott el villamosokat: Nálunk is megtalálhatók Budapest, Miskolc és Szeged utcáin, majdnem minden szomszédos országunkban, a volt Szovjetunióban és NDK-ban, de Észak-Koreában, és a Fülöp-szigeteken is.
Ex-német Tatra T4 Nagyváradon (A T4 a T3 keskenyebb kocsiszekrényű változata)
A Tatra gyár története
A Tatra villamosokat a csehszlovák ČKD, a Českomoravská Kolben-Daněk gyártotta. Az üzem 1927-ben alakult, két Monarchia-beli gyár egyesülésével. A szocialista időszakban államosították, a ČKD Tatra villamosgyára 1963-ban nyitotta meg kapuit. Az üzem a Prága 9-es külvárosban működött, az államszocializmusban kb. 50 ezer embert foglalkoztatott. A Tatra a KGST első, és a világ egyik legnagyobb villamosgyártójává vált. A Tatra T3, melyből közel 14 ezret adtak el, a világ legsikeresebb villamosa (összehasonlításképp: a napjainkban elterjedt, Budapestről ismerős Siemens Combinóból kb. 500–at adtak el). A rendszerváltás után a Tatra elvesztette piacának nagy részét, de még tovább működött. ’94-ben privatizálták, ’98-ban ment csődbe.
A következőkben az egyes Tatra villamosokat mutatjuk be típusonként. Aki sokat utazott a környező országokban, azoknak biztos ismerősek lesznek!
Tatra T3
A T3 a valaha legtöbbet gyártott villamos. 1960-89-ig összesen 13 991 példány készült. A villamos kb. 100 férőhelyes, és ahogy szinte az összes többi Tátrából, ebből is több fajta létezik: egy vezetőfülkés - mely csak egy irányba tud menni, és hurokvégállomáson fordul-, és kétoldali vezetőfülkés, valamint egyoldali és kétoldali ajtósorosak. A T3-asok általában csatoltan közlekednek.
T3 Rigában
Tatra T3, Volgográd, Oroszország
Tatra K2
A K2 a T3 csuklós, hattengelyes változata. 1966-83-ig 550 db készült belőle. Általában 150 férőhelyes.
K2 Szarajevóban
Jellemző a T3-ra és K2-re a puritán belső elrendezés. A képen egy vezetőfülkés K2 látható Brnóban (saját fotó).
Tatra T5
A T5 azt hiszem mindannyiunk számára ismerős: fővárosunk egyik leggyakoribb járműtípusa, mely csatoltan megtalálható az 1-es, 1A, 12-es, 14-es, 18-as, 61-es, 28-as, 37-es vonalakon. Egy speciálisan Budapest igényeinek megfelelően kifejlesztett villamosról van szó, ennek megfelelően csak Budapesten fordul elő. Fővárosunk számára 322 példány készült 1979-84 között.
Tatra T5, Budapest
Tatra T6
A Tatra T6-osnak 2 fő típusa van, a T6A2, melyből 1985-98 között kb. 250-et gyártottak, és a T6A5, melyből közel 300 példány készült '91-98 között. A Tatra T6 a kerekded T3 új generációja, mely már szögletes formatervezést kapott. Elődjéhez hasonlóan kialakítástól függően kb. 100 férőhelyes. A T6-os,- KT8-as generáció többsége már a rendszerváltás után készült, ezért kevesebbet adtak el belőlük, nagyrészt helyi piacra: Csehországba, Szlovákiába, de azért kerültek Szegedre, Németországba, és Rigába is. Érdekes, hogy Magyarországra a budapestieken kívül a rendszerváltás után éreztek a Tátrák, addig nekünk többé-kevésbé sikerült saját villamosainkat gyártani: Ganzt, Bengálit.
Tatra T6A5 Kassán
T6A2, Szeged
A Tatra T6A5-ösök belülről. A képen a kassai látható. A KT4-esek egy része is így néz ki belülről, másik részük a K2 elrendezésére hasonlít, továbbá a régebbi KT8-asok belseje is ilyen.
Az újabb Tatra T6A2-esek belülről - a képen a brnói (saját fotó). Az új KT8-asok is ilyesmi kinézetűek, csak dupla soros üléssel.
Tatra KT4
A KT4 szintén a Tátrák újabb, szögletes formájú generációjához tartozik. A T5-höz és T6-hoz hasonlóan négytengelyes, annak ellenére, hogy előbbiekkel ellentétben csuklós. Ennek megfelelően a kapacitása sem (lényegesen) nagyobb azoknál (típustól függően 100-120 fő). Gyártása 1977-91-ig folyt, vagyis már a T3-mal párhuzamosan indult, több, mint 1700 példányt adtak el belőlük, amivel a T3 után a legnépszerűbbek lettek.
A Németországból használtan vett KT4 Lembergben (Lviv, Ukrajna)
KT4 Zágrábban
Tatra KT8
A 220 férőhelyes, 8 tengelyes, duplacsuklós KT8-asok a legnagyobb kapacitású Tátrák. Ezért is történt, hogy Kassa, mely 40 db KT8-ast szerzett be, később rájött, hogy villamosai kihasználatlanok, és pár év után eladta egy részüket. Legtöbbet a közeli Miskolc vette meg (17-et), ezek máig ott közlekednek, további 3 pedig a német Strausbergbe került.
A miskolci KT8-as
A KT8 később gyártott példányaiba már alacsonypadlós középrészt építettek. KT8-asokat 1984-98-ig gyártottak, összesen mintegy 200 darab készült.
A brnói Tatra KT8, alacsonypadlós középrésszel. Szintén alacsonypadlósak Prága és Ostrava KT8-asai.
Tatra RT6
A Tatra gyár egyik utolsó villamosa, az RT6, mely 63%-ban alacsonypadlós. Érdekes próbálkozásról van szó, de valljuk be, ezek már nem csak a piac beszűkülése miatt nem lettek túlzottan sikeresek. 1993-97-ig összesen mintegy 30 készült Poznanba, és Brnóba.
RT6 Poznanban
Felújított Tátrák
Tatra K2S: felújított K2 Pozsonyban
Az utolsó évektől eltekintve a Tatra villamosok nagyon sikeresek voltak. Noha a gyár már 15 éve szűnt meg, a Tátrák a volt KGST-országokban ma is tömegével előfordulnak. A mára 30-40 év körül járó T3-asok még mindig a leggyakoribb villamosok, és a többi régebbihez hasonlóan (K2, KT4) egyre többet újítanak fel vagy adnak el. Például Szeged is használtan vette KT4-eseit Németországból, de Románia és Ukrajna városai is sorra veszik a már 20 év fölötti, de még mindig tökéletesen működő Tatra villamosokat. Budapesten is a Tátrák számítanak a Combinók után a legújabbaknak, és az egyik legkorszerűbbeknek is. Még biztosan sokáig találkozhatunk velük Közép-, Kelet-Európa, és Ázsia-szerte.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
A budapesti is egyirányú, de kétoldali ajtós, tehát ha kettőt összekapcsolsz B-B véggel, akkor kapsz egy két irányba használható szerelvényt.
(ahogy ha az ikarussal sem ez történik, hanem folyamatosan fejlődik ma a legjobb buszaik lennének)
bár lehet éppen az volt ezeknek a gyáraknak a végzetük, hogy túl jót gyártottak, aztán a rendszerváltás után nem volt újabbakra pénz, de igény sem, mert a meglévő 5-10-20 éves buszok/villamosok remekül működtek.