Mikor lesz végre vállalható vasúti közlekedés a Balatonra?

2013.08.26. 07:00 beeni

Ez volt a nyár utolsó hétvégéje, a balatoni szezon vége. Nyilván sokakban felfrissült az élmény: a magyar tengerre tömegközlekedéssel lejutni rémálom. A vonat koszos, büdös, késik, meleg van, nincs rajta légkondi, se wifi. És persze rettenetesen lassú. Busz nincs. Autóval pedig 1,5 óra alatt lehet leérni, délen végig autópálya van, északon Balatonfűzfőig van meg az elkerülő. Aki teheti, nyilván az autót választja. A vonat mellett (ne értsük félre: a jelenlegi állapotú vonat mellett) szóló egyetlen tényleges érv az, hogy környezetbarát. Ez leginkább az elszállított utasok száma miatt igaz, ugyanis az északi parton még felsővezeték sincs:

balatonészaki.JPG

Budapestről

Fővárosunkból kétségkívül megfelelő gyakoriságú vasúti követés van az északi és déli partra egyaránt. A baj csak a menetidővel van, plusz azzal, hogy ez a menetidő se annyi, amennyi.

A déli parton: Budapest-Siófok 115 km, leggyorsabban 1:33 perc. Kb. 60 km-es átlag, nem túl jó - amíg autópályán ugye 130-cal lehet menni -, de ez még egész tűrhető lenne, ha tényleg mindig ennyi lenne. A problémák innentől kezdődnek: Siófoktól Keszthelyig tovább már 1:32 perc a minimum a 75 km-re, ez 45-nél is rosszabb átlag. Oka a szörnyű pályaállapotok és lassú jelek, melyek az elmúlt sok évben csak romlottak. Ez így már Budapest és Keszthely között 3 óra feletti menetidőt jelent, ami vállalhatatlan (több, mint egy London-Párizs).

Az északi parton Balatonfüredig 2:08 perc a legjobb eljutás a 135 km-re, ez is 60 körüli átlagsebesség. Innentől Tapolca végállomásig szintén tovább romlik a helyzet, 52 km-re: 1:17 perc kell a vasútnak. Ez azt jelenti, hogy mondjuk Budapestről Badacsonyba leugrani egy jó pohár bort meginni már 3:12 percbe telik állomástól állomásig. Cserébe nem is olcsó, gyorsvonati pótjeggyel már 3130 Ft egy útra.

Többi nagyvárosunkból

Debrecenből Balatonfüredre 5.33, Miskolcról Siófokra 4:36, Szegedről Fonyódra 5:22 perc alatt ér le napi 1-1 átszállásmentes vonatpár.

Közeli városainkból még viccesebb a helyzet: a közúton 97 km-re található Győrből nem árérzékeny gazdasági szereplő utasaink a legjobban úgy járnak, ha felmennek Budapestre és ott átszállnak, így, igaz, 255 km-t utaznak, de megússzák egy 3 és fél órával + késés. Ha a 188 km-es Celldömölk-Tapolca útvonalat választják, 4:45 percig élvezhetik az utat. Az okos győri nyaralók kicselezhetik a vonatot, ugyanis onnan megy busz, mely röpke 2:20 alatt letudja ezt a százast. Azért ilyen gyors, mert nyilván megáll többek között Csesznek, Suttony, és Ravazd, Erdőgazdaság megállóhelyeken is.

Pécsről Siófokra a közúton 115 km-es szakaszt a vonat - kaposvári és fonyódi városnézést is biztosítva - 190 km-en röpke 4:29-es menetidővel teljesíti.

Utazás a Balaton körül

Alapvető igény lenne a Balaton egyes települései között a megfelelő vasúti közlekedés, ami csak azon szerencsés esetekben teljesül, ha az utas kiinduló és végcélja egyazon Budapestre tartó fővonalra esik. Ugyanis a Balatont három vonal tárja föl, melyek egymással igen kezdetleges kapcsolatban állnak: az egyik a Balatonaliga-Siófok-Balatonszentgyörgy-Keszthely, azaz a déli vonal, mely teljesen villamosított. Másik az északi, felsővezeték nélküli vonal, mely a délitől már Székesfehérvár után nem sokkal elválik, Balatonakarattyától Balatonfüreden át Tapolcára megy. A harmadik, aprócska szakasz Tapolca és Keszthely között húzódik: a vonatsín ugyanis Szigligetet olyan furcsán kerüli meg Tapolcán át, hogy ezzel teljesen megszakad az északi part vonalának folyamatossága, ráadásul Tapolcán át is kell szállni.

Mindezért olyan alapvető vonatkapcsolatok hiányoznak, mint Siófok-Balatonalmádi/Balatonfüred, vagy Keszthely-Almádi/Füred. A legrosszabb az egészben, hogy a budapesti oldalon egyáltalán nincs kapcsolat az északi és déli part között, a szomszédos Balatonakarattya és Balatonaliga között óriási szabadbattyáni kerülővel lehet csak közlekedni:

csajág lepsény.JPG

A térképen pirossal jelölt Csajág-Lepsény közti szakasz egy régen megszüntetett mellékvonal része. Ha nem is akarunk a parton közvetlenül építeni új vonatsínt, ennek a régi pályának az újra forgalomba helyezése is megoldhatná a két part közti kapcsolat problémáját. Természetesen hajó közlekedik a Balaton két partja között, de csak szezonálisan, és sokkal drágább, mint a vonat, és nem is gyorsabb, mint a vonat lehetne.

Egyéb közlekedés

Hogy ne csak a vasúti közlekedésről írjunk: az autós közlekedést kihagynám, mert délen végig autópálya van, északon Fűzfőig elkerülő, úgyhogy ha nincsen dugó, autóval remekül megközelíthető a Balaton.

A tó körül - így vagy úgy, néhol töredezett betonon, keskeny utakon, vagy autókkal közös szakaszokon, - de megvan körben a bicikliút. Már csak a Budapestről Balatonra vezető kerékpárút hiányzik (a balatoni kerékpározás a turizmus miatt kiemelten fontos.) A tervezgetés már évek óta megindult, idén már komolyan meg akarják építeni. Kérdés, mikorra készül el?

Jövőkép

Vissza a vonathoz. Részben elkészült, és 2014 végére teljesen megvalósul a Budapest-Székesfehérvár szakasz rekonstrukciója. A felújításnak köszönhetően 160 km/h-s sebesség lesz lehetséges a szakaszon. A NIF erre nagyon büszke, de még mielőtt tényleg nagyon örülnénk, ez mindösszesen 15 perces gyorsulást jelent a balatoni vonatok számára. Továbbá ez még mindig nem jelent felzárkózást a nagysebességű vonatok közé, melyek nyugaton folyamatosan terjednek, és kétségkívül napjaink egyik legmodernebb közlekedési eszközének számítanak, ugyanis ezek a pályák 200-nál kezdődnek...

Majd indul a déli parti vonal felújítása (itt 100-120 lesz a végsebesség), és régóta tervezik az északi part rekonstrukcióját, villamosítását, és a Balatonfűzfő-Hajmáskér közti átkötést, egyelőre nincs esély a megvalósulásra. 

Elfogadhatatlan színvonal

A posztban végig azzal dobálóztam, hogy a vonat így késik, meg úgy késik. Aki azt hiszi, túlzok, leprintscreeneltem a mostani állapotot (amikor a posztot írtam, véletlenszerűen) a balatoni vonalon: láthatják, tényleg mindig késik, nem is keveset:

ténylegmindigkésik2.JPG

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fenteslent.blog.hu/api/trackback/id/tr95476097

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1986-ban pl. Révfülöpig a Göcsej-expresszel 2 óra 10 perc alatt lehetett eljutni. Ma ez kb 3 és fél óra - késések nélkül... Fejlődünk...
"Megoldás lehetne pl. expressz buszok indítása a fővárosból, melyek autópályán haladva a vonatnál sokkal gyorsabbak lehetnének, és rá akármennyi felárat is kérhetnének. Majd ha a vasút megfelelő színvonalú lett, meg lehet őket szüntetni."
NEM! Soha többet nem lesz vonat, ha ezzel a hozzáállással állsz hozzá. Végre nem csak uniós pénzekből kellene vasutat építeni, és minden pénzt autópályába ölni, hanem fel kellene ismerni, hogy a vasút a 21. század első számú közlekedési eszköze.
a poszt igaz, a pálya tényleg katasztrófa. az idei késések egyébként pont a vonal felújítása miatt voltak/vannak, mert a felújított szakasz tárnok és érd között még nincs kész, így ott egy vágányon zajlik a forgalom, ami még villamosítva sincs. mivel a nyári menetrend eleve sűrű lett (ami jó egyébként), így a késések gyakorlatilag determináltak, az hogy mennyi lesz kizárólag mázli kérdése.

a felújításról meg annyit, hogy olvastam vhol hogy a teljes kelenföld-fehérvár szakaszra jutó költségből (miből tkp új vonalat építettünk) az országban található összes(!!) lassújelet meg lehetett volna szüntetni.
@Tarika: Szegedre pedig az IC 2 perccel lassabb, mint a 30-as években a gőzös. A magyar vasút egy rossz vicc.

vastagbor.blog.hu/2010/03/02/megy_a_gozos_megy_a_gozos_4
@Daniel W. Mcload: Ilyen busz megy Siófokra, laza másfél óra az út Pestről.

ujmenetrend.cdata.hu/uj_menetrend/volan/talalat_kifejtes.php?run_id=20840&domain_type=1&sls_id=16646&els_id=6824

Kár, hogy naponta ez az egy ilyen járat van (6:45-kor) a többivel 2 óra az út, és hogy a busz ugyanúgy a dugóban áll vasárnap este az M7-esen, mint az autó, úgyhogy nem versenyképes a kötöttpályával.
máshonnan közelítve: Fenyvesen idén alhattam egy sin mellett álló házban :) fergeteges. földrengés, vérpezsdítő dudaszó éjszakába, hajnalba nyúlóan. azt hiszem szumma 2 órát sikerült. kemény volt.
néha rám tör a vonatozhatnék (nosztalgia), de 5 perc után már utálom! ... sajnos
@// Gery Greyhound: A link sajnos nem működik igazán, se menetrend rendesen, se busz nincs rajta. Mindegy is. Busznál kevésbé kényelmetlenebb dolgot nehezen tudok elképzelni távolra, ha tehetem, kerülöm.
Én amilyen viszonylatban közlekedni szoktam vidéken keresztirányban, nem találom olyan rossznak azt a menetidőt Budapest-Siófok között, még a legjobbak közé tartozik.

Pécsről van Siófokra (Veszprémbe vagy Pápára) és Keszthelyre is busz, igaz csak napi 1-2, és a keszthelyi ráadásul pótjegyes, mert van napi 1 oda-vissza közvetlen vonat is, persze rosszabb menetidővel, mint a busz (a papíron lévőhöz képest nagyobb a különbség, mert nyáron 2 busszal szakaszosan oldják meg a sofőrök, egyikbe a végállomásra indulókat veszik fel, és az a felétől nem áll meg több helyen).

A legrosszabb egyébként a keresztirányú közlekedésben, hogy 14-16 óra körül vége mindennek, tehát a munkát valamilyen módon előbb be kell fejezni, ha valaki bárhová menne, ami nem Budapest, kivéve pár vicces átszállásos (busz-vonat) megoldást, amihez volt szerencsém, többek között emiatt vettem sok év szenvedés után autót.
hát soha, egyszerűen a menetrendkészítőket nem érdekli a Balaton, a nyár és a nyaralók.
Azért azt megjegyzem, látom mikor Pest felé szívnak vasárnap este a haza tartók, biztos, hogy minden esetben jobb az, mint vonatozni?
@Ensiada Arkoveitie: Attól biztosan jobb, mint Debrecenből Pestre 4 óra késéssel érkezni, és állás közben másfél óráig tájékoztatás nélkül ülni a vonaton.
Ezen a mocskos, koszos vonaton!
Akkor még nem beszéltünk arról, hogy Kaposvárról, Fonyódra 1óra 39 perc a menetidő, ez kb. 60 km. Bringával is majdnem annyi, pedig nem vagyok gyakorlott kerekezős! És horror drága, a távhoz képest. Vasutas barátomtól tudom, hogy a 80-s években, ez még kb. 50 perc volt. Csak azóta annyit romlott a pálya állapota, hogy le kellett lassítani a szerelvényeket a biztonság érdekében. Mellesleg én személy szerint kedvelem a vonatozást, mert van egy semmihez sem hasonlítható bája. Hajrá vasút!
"északon Balatonfűzfőig van meg az elkerülő". Igen, csak kb. az autópálya és az elkerülőt kezdő körforgalomig van egy kb. 5-6 kilométeres szakasz a 71-es útból, ahol remekül el lehet 20-30 percet cseszni a dugóban állva. Aztán ott van még a lámpa Almádiban, vagy ha a 8-as úton mész, akkor Várpalotán.
A busz ugyanott áll, ahol az autó, pénteken délután vagy vasárnap visszafelé, ezekben az időpontokban már szintén tele.
Vonat, északi part mondjuk Füredig napi 3-4 közvetlen, a többi pedig Fehérváron átszállós személy. Menetidő 2,5 - 3 óra között több mint 5.000 forint oda-vissza összegért.
Lehet választani.
Az pedig egy külön vicc, hogy a Balatonon a helyi vasúti közlekedés is megszűnik úgy este 9 körül.

Egy kisebb településről csak úgy lehet bemenni mondjuk a Füredi Borhetekre (autó nélkül), hogy vagy
- 9-kor indulás vissza, mert utána se busz, se vonat
- taxi, ha előre megbeszélted a fuvart
- megvárod a hajnali vonatot

Hogy Bp-ről este 11-kor már nem indul vonat a Balatonra, azt értem.

De hogy legalább péntek és szombat este csak kocsival lehessen közlekedni a balatoni települések között, az felfoghatatlan.
nem is fog ez változni, amíg az a sok rohadék pártközeli fosadékot, meg a szoci időkben szocializálódott marhákat a vezetőségből ki nem dobálják... Az építkezések költségei meg akkor lesznek normálisak, ha szépen elkergetik a magyarok a teljes jelenlegi(és ezalatt a teljeset értem, nem csak a kormányt) politikai garnitúrát.
A balatoni vonalak legnagyobb baja az, hogy ket egyvaganyos vonalrol van szo. Ebbol az egyik ugyan villamositott, de egy vaganyon nem igazan lehet rendes menetidovel ketiranyu kozlekedest biztositani, foleg ugy, hogy annyi, sokszor egyvaganyos megallo van a balaton ket vege kozott.

A megoldas a deli parton a ketvaganyusitas lenne, de egyreszt draga, masreszt a legtobb helyen egy hazsor balatoni nyaralot/lakohazat/szallodat kellene lebontani, hogy legyen hol vezetni a sint.

A palyaallapotokkal azert nem nagyon van annyi gond, egyszeruen ilyen a vonal. Sok kis megallohely, keves vonattalalkozasi/kerulesi lehetoseg es az eszaki parton hajmereszto ivek, amiket meg kisebb es lassabb gozosokre terveztek. Van nehany hely ahol csoda, hogy a mostani vonatok egyaltalan beveszik a kanyart.

Az alternativa egy uj vonal megepitese lenne, vagy a parttol tavolabb vagy ahogy anno, kozvetlen a part menten. A tavolabbi megoldas jo, de az allomasok joval messzebb kerulnenek a viztol, mig a parti megoldas az osszes jelenlegi haz/nyaralo/szalloda/strand ele epitkezne, ami nem igazan jarhato.

Hosszu tavon egyebkent az idealis megoldas egy nagysebessegu vonal megepitese lenne a Balaton deli partjaval parhuzamosan, de joval beljebb, a mostani autopalya vonalan tul. Lehetne rajta 2-3 nagyobb allomas, amiket be lehetne kotni a regi vonalakhoz, igy helyi forgalmu motorkocsik szorhatnak/gyujthetnenk az embereket a mostani megalloknal, egyfajta hev-kent mukodve. Az eszaki part vasutforgalmara pedig jo megoldast jelentenek a modern dizel motorkocsik, amikbol egyre tobb lesz szabad ahogy a fontosabb vonalakat villamositjak. Ezeknek a vegallomasa lehetne Lepseny es pl. Balatonkeresztur. Ide is be lehetne tervezni egy-egy gyorsvasuti megallot, mondjuk Siofokon es Balatonboglaron kivul.

Ezzel a tranzit forgalmat ki lehetne vonni a regi vonalakrol es csak a celforgalom maradna meg, az viszont akar hevekhez merheto kovetesi idokkel es a nagysebessegu vonaltol mert kis tavolsagok miatt vallalhato menetidokkel.

A fenti otletben az az egyik legjobb, hogy zoldmezoskent sokkal olcsobban megvalosithato, mint a tobbi alternativa es a jovoben kepes lehet biztositani a tenylegesen nagysebessegu (tehat tgv/ice szintu) uzemet is.
Soha nem lesz itt normális vasút.
@kvp: nem iga, a déli parton végig megvan a 2. vágány helye. Nem kell bontani semmit.

Nagysebességű vasút meg ott lesz, ahol száz kilométerenként van egy 200-300 ezres város. Tehát nem Magyarországon.

Azt, hogy a Balaton mentén, 70km-en elnyújtva lógatja a lábát mondjuk 100 ezer ember egy hétvégén, nem lehet vasúttal kiszolgálni.
"Pedig egy demokráciában nem szabadna ilyen színvonalú szolgáltatásra rákényszeríteni a közönséget! "
Ezen komolyan mondom felröhögtem. Tudom, ki van adva, hogy lépten nyomon ezt kell nyomatni. Még jó, hogy nem volt olyan poszt, hogy valamire való demokráciában nincs márciusi hóesés :)

De ha így van, akkor vagy 30 éve nincs itthon demokrácia, mert kb. azóta kritikán aluli a hazai vasút...

Volt itt egy korábbi kormány, aki azt mondta, hogy a bezárt mellékvonalakon megspórolt pénzből majd hűdemekkora fejlesztések lesznek. Ahhoz képest az összes jelenleg futó felújítás EU pénzen megy. Ők pedig nem egytől egyig aljas, korrupt, hataloméhes gazemberek voltak, hanem igazi szakemberekből álló, nemzetközileg is elismert kormány. Ennek ismeretében nem igazán tudom hova tenni, a balatoni vonal felújítása csak 2009-ben kezdődött el, és az is EU-s pénzből.
Idén Pestről mentünk le Gyenesdiásra, nincs kocsim, gondoltam majd vonattal. Minimum kell egy átszállás és oda-vissza 7ezer alatt nem jön ki az út per fő, a menetidő meg 3óra 15 perc minimum. Ha onnan el akarok menni vonattal Badacsonyba (kb 25km), akkor be kell vonatoznom Tapolcára és át kell szállni és vissza Badacsonyba majd ugyanez vissza ha vonattal mennék át. Kölcsönkértem egy autót inkább és sokkal jobban jöttem ki anyagilag, időben. Ennyit a balatoni vonatozásról...
@Daniel W. Mcload: Itt van képként:

kepfeltoltes.hu/130826/busz_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Budapest és Siófok között megállás nélkül, utána helyi járatként tovább a déli part mentén. A koncepció jó lenne, csak vonattal, az első szakaszt minimum 160-as átlagsebességgel megtéve, és naponta legalább háromszor.
Muhaha! Júniusban Tapolcára mentem, természetesen végig gyorsvonati pótjeggyel. Székesfehérváron a csatlakozás, ahova egyébként 20 perc késéssel érkeztünk, egy két szerelvényből álló BZMOT volt. Béláim az Úrban, na erre varrjunk gombot.
Mi ez a nagy sírás?? Az autópályán nagyon ritka kivétel aki a 120-at eléri, ebbhl látszik, hogy nem sietnek az emberek a balatonra. Különben is a nyaralásra nem szokás perceket számolva utazni.
"Autóval pedig 1,5 óra"
"amíg autópályán ugye 130-cal lehet menni"

Csúsztatsz. Az autópályán szinte minden alkalommal baleset és dugó van, ha az ember péntek délután / szombat délelőtt-délben akar eljutni a balatonra. A vasárnap délutánit meg jobb nem is emlegetni.
na, megint a magyar vinnyogas...

1, wifi - ugyis van mobilneted, nem mindegy? komolyan, en 10 napig voltam otthon, kifizettem erte a 200 huf-ot es nem nyekeregtem

2, fehervaron at kell szallni - tekintve, hogy addig viszont egy bp napijeggyel is olcsobban utazol, talan ki lehet birni

3, menetido, koszos, stb. egyaltalan nem olyan veszes, komolyan, felszalsz a vonatra, kiciccentesz egy sort, olvasol vmit es mar ott is vagy. amugy gyerek nelkul hova a faxba sietsz???

4, ar: hat ez baj, en azert olcsobban gurultam le a dizellel a balatonra mar egyedul is, de nyilvan nem a palyan.
nincs rendes csaladi es csoportos kedvezmeny - de ugye ido alapu jegy sincs kabe sehol az orszagban, ez az elcseszett, nem az, h a reggeli hanyos jarat tele van hanyva...
@tomfree: Kölcsönkért autó mindenkinek olcsó.
@Függetlenbaloldali:

Nem mondták, hogy hűdemekkora fejlesztések lesznek, csak simán azt mondták, hogy nincsen ennyi lóvé, bezárjuk és kész. Bezárták, aztán nem spóroltak rajta egy fillért sem, (ahogyan ezt előre lehetett tudni), úgyhogy nem volt azóta sem miből hűdefejleszteni. Ez van, ennyit termelünk meg, ebből ilyen életünk van. Meg ilyen politikusaink. Komolyam gondolkodóba esnék, ha választani kellene, a politika áll alacsonyabb színvonalon, vagy a vasút….
@Pályaelhagyó autóversenyző: "4, ar: hat ez baj, en azert olcsobban gurultam le a dizellel a balatonra mar egyedul is, de nyilvan nem a palyan. "

Éjjel mentél, vagy hajnalban? Csúcsidőben a hetes orbitális szívás, az üzemeanyagban kb kifizeted a pályamatricát.
Amelyik tanulmány nem a 30-as vonal (Bp-Nagykanizsa) kétvágányúsításával foglalkozik legalább Szentgyörgyig, de legeslegalább első körben Siófokig, az nemes egyszerűséggel nem oldja meg a problémát. Ha reggel egy vonat valami miatt késve indul valamelyik állomásról, akkor már borul az egész nap, és a pillangó hatás miatt estére simán összejönnek 20-25 percek, hiába vannak egy-két állomáson látszólag csak puffer-célból betervezett álldogálások. A nemzetközi vonatokról, meg a tényleges forgalmi akadályokról (vezetékszakadás stb.) nem is szólva. A kétvágányú pálya megoldható, bár sok helyen közel vannak a nyaralók, nem egy tanulmány foglalkozik ezzel. Kanizsára már 5-6 éve busszal megy, aki teheti, szinte ugyanannyi mint a vonat árban, de nem egy sofőrrel 2 és fél óra alatt lehet felérni (menetrend szerint 2:40 - 3:20 alatt). Ahhoz, hogy ezzel, vagy az autókkal versenyezzen a vonat, legalább Siófokig 160-as kétvágányú pálya kellene, majd onnan is 120-as. Állítom, ha ez összejönne, az M7-en, meg az északi parton számottevőn csökkennének a dugók is.
hajó sem közlekedik...keszthelyről pl nem lehet eljutni a déli partra hajóval ami még viccnek is rossz.
@olcso: miért? Ahhoz ingyen benzin van?
@walter sobchak: Ja igen, és Tapolcánál deltavágány, plusz a nemrég még üzemelő Lepsény-Csajág szakaszt is újra üzembe kéne helyezni. Ezek még nem is olyan iszonytató költségek és nem hiszem el, hogy egy kör-balaton járatnak nem lenne utazóközönsége, még akár ezek nélkül, ilyen szar állapotok között is.
Hát nyáron sikerült egyszer úgy összeszedni Szemesig 80 percnyi késést, hogy nem csak a Déliből indultunk el pontosan, de még Fehérvárról is.

Ami a bicajt illeti, a hetesen le lehet tekerni, bár igaz, nem egy családi program, inkább csak az olyan elszánt hülyéknek való, mint én...
Valamikor reggel lehetett közvetlen vonattal menni Szombathelyről Balatonfüredre, igaz a nyári idószakban.
Egyszer pedig -igaz elég cowboy vonattal- Pécs Kaposvár Fonyód Keszthely Celldömölk Szombathely. Volt vagy 5-6 óra, de szép táj volt és lehett közben olvasni. Nagyon élveztem. Sajnálom, hogy ezek a vonatok már nincsenek. Valamikor volt olyan, hogy Szombathely-Pozsony. Az ember reggel ment, este jött. Ma erre nincs igény ? Kötve hiszem...
@walter sobchak: Magam is sokat gondolkodtam, hogyan lehetne egy körvasutat feldobni és arra gondoltam ,hogy nosztalgiaszerelvényekkel, egy napos kirándulás mondjuk az egykori Kádár vonattal. Nem véletlenül népszerű a Kárpát és a Csíksomlyó expressz a Nohabbal...
Ennek a hátránynak is van előnye, legalább nem kell izgulnod a meghirdetett terrortámadásoktól amit az európai nagysebességű vasútvonalakra kilátásba helyeztek nemrégiben. Ha meg fontoskodni akarsz legközelebb is valamit a vasútról, akkor nézzél utána minimum annak, hogy mi a sin és a vágány között a különbség. Javaslom járj inkább kerékpárral addig is, ezzel a vehemenciával hátha lekörözöd a railjetet.
@ezüstszem: Nem kellett volna egyszerűen azt javasolnod, hogy ne legyen vasúti közlekedés Magyarországon ?
Te biztos egy rosszindulatú vasutas vagy...
Ja és egy lényeges dolgot ne felejtsünk el ! Bármilyen irányú és mértékű fejlesztés alapja az lenne, hogy amit elér(t)ünk, azt a szinvonalat meg is kéne tudni tartani , nem pedig megépíteni, felújítani aztán kb 10 év alatt újra visszatérni a kiindulási allapotba, vagy az alá, mert a színvonal fenntartására szánt források nem részei a terveknek ! Ezért is tart ott a magyar vasút többek között , ahol most van . Az elmúlt 10-15 évben a vonalak 90 %-ának esetében amit fejlesztettek estig, az elavult reggelig, mert sz..tak rá. Vannak fővonalak,ahol 15 évvel ezelőttihez képest 50%-al nőtt a menetidő ...( pedig akkor diesel vontatás volt, ma villamos)
Győrtől a 11-es vonalon le lehetne menni Veszprémig, onnan Vilonyától egy éles kanyarral az egykori Fűzfőgyártelepen keresztül Fűzfőn át Tapolcáig le lehetne döngetni. (csak a vágányok egy részét kéne visszaépíteni amit felszedtek)

A vonat lehetne mondjuk Desiró, Győr Veszprém távot (normális menetrenddel) 1 óra alatt teljesíteni lehetne, Füredre 2 óra alatt beérne.
A 90-es évek elején, amikor divat és színvonal volt az IC, Budapest-Keszthely kb. 2 óra 15 perc alatt megvolt!!!

2 óra 15! És ez 20 éve volt!

Ma 3 óra körül! Ez a szánalmas!
@olcso: persze, főleg ha vigyázni kell rá meg tankolni bele. :-) Komolyan olcsóbb kocsival a Balaton, mint vonattal, ez egy vicc.
@VT Man: Még 8-10 éve is a Bp-Nagykanizsa táv 2 óra 58 perc volt IC-vel, 3 óra 25 perc gyorsvonattal, sőt a Lepsénytől mindenhol megálló sebesekkel is alig több mint most a gyorsvonatokkal. Kanizsáról a Balatonig a vonat az autóval vetekedett... (90-es években 37 perc Nk.-Bmária), Budapestre még gyorsabb is volt, főleg nyáron. Voltak halvány anekdoták a belső 7-esen zötykölődő buszjáratokról, de a kutya sem járt azzal. A vasút szerintem az autópálya-építésekkel "összhangban" rohadt le teljesen errefelé. Régen, ha Tapolcán 3 perc volt csak a két csatlakozó vonat között, simán bevállaltuk, ma még fél óra különbségnél is fosnék, hogy beér-e a keszthelyi...
@sanyix: Neem : )

Arra gondoltam elsősorban, hogy a kölcsönautó után nem fizetsz az amortizációért, a biztosításért, az adóba sem szállsz be, gumicsere, olajcsere stb.
@ kvp 2013.08.26. 16:35:07
"A balatoni vonalak legnagyobb baja az, hogy ket egyvaganyos vonalrol van szo. "

Állítólag a Déli vasút 150 éve két sínpárral épült eredetileg. Az egyik sínpárt a trianoni döntés után fel kellett szednünk. Sajnos sehol nem találtam olyan hivatalos dokumentumot, ami ezt a tényt megerősítené... Úgy látszik nem csak a sínpár lett felszedve, de még az egykori létezése is ki lett radírozva a köztudatból.
@tomfree: Attól függ honnét, mert ha mondjuk 2 óra alatt jutsz ki az autópályára, akkor már egy vonatjegy elment a levesbe...
@Tarika: Kizárt... Van régi menetrendkönyvem, meg tudom mutatni. Túlozni nem kell.
@Daniel W. Mcload: Tipikus volábuszos hozzáállás... Pedig a Volán sem jobb semmivel. Teljesen másképp szivatja az embert. És kényelmetlen is...
@rowi: Ettől függeltlenül a 30a-ra is ráfért jócskán a felújítás, mert 40-60-40-60 lassújelek váltogatták egymást... és okkal.

Az Érd-elág - Tárnok szakasz nagyon is villamosított...
@230e: Sajnos valóban kevés a közvetlen vonat, de mániája a menetrendeseknek, hogy nem kell az északi partra. Ezt a pár db. közvetlen vonatot is el akarják venni :(

A szezonálisan közlekedő 19722 sebesvonat tavasszal 6-7 kocsis szerelvény volt, kerékpárszállító kocsival. Mától desiro lett rá téve, lemaradt 200 utas egyből. Nem képesek gondolkodni... A desiro kis kapacitású, de modernebb, és tetszetősebb a tyúkól feelingű Bz motorkocsikáknál, nem értem, miért nem ezeknek a helyére lettek betéve így ősszel...
A nyáron mi is vonattal mentünk a Balatonra. Vannak élményeink.
Sopronból megszüntették a nyáron közlekedő közvetlen járatot, mert hát "fejlődik" a vasút. Igaz ez közel 5 óra alatt ért le (kb 220 km), de legalább nem kellett átszállni.
Véletlenül rábukkantam a Balaton mix jegyre (3200 Ft), ami roppant praktikus, nem csak azért, mert 50 százalékos kedvezményt lehet vele igénybe venni, hanem egy nap kirándulhattunk vele vasúton és hajón korlátlanul. Igaz a tervezett programot át kellet variálni, mert azzal kezdődött a kirándulásunk, hogy a vonatunk 50 percet késett, így lekéstük a hajót, szerencsére aztán a komppal eljutottunk Tihanyba, de sajnos így kevesebb időnk maradt a városnézésre.
Azt tapasztaltuk, hogy az embereket le is szoktatták a vasúton való közlekedésről, de a tapasztalataink alapján nem csodálkoztunk.
Sajnos a vasutasok is nagyon tájékozatlanok voltak.
A gyorsvonati pótjegy a szinte mindenhol megálló sebesvonatoknál érthetetlen.
Én úgy gondolom, hogy nyáron a Balatonon a vonatoknak körbe kellene járni, mondjuk 30 percenként, és vinni a nyaralókat. Ehhez kellene csatlakozni a településeknek, persze sok reklám és szervezés, de azt hiszem megérné, mert hát imádjuk a Balatont.
Mellesleg a buszközlekedés is csapnivaló, Fonyódon június 30-án már a július 1-től érvényes menetrend alapján azt sem tudtuk, mikor indul busz.
De nem hagytuk magunkat, "csakazértis" jól éreztük magunkat.
Az egész cikk egyébként nyafka, és nevetséges. Szakmaiság nagy nulla, és undorító módon próbál a buszra terelni, miközben az sem jobb, sőt, egészen másképp képes szivatni az embereket...

A déli parton nem igazán költöttek a pályára sosem, ezért elhasználódott, és be van lassítva.
Az északi parton a pályát immár 50 éve ugyanazon a szinten tartják, és gyorsabban menni sosem lehet, mivel a vonalvezetés ennyit tesz lehetővé. A 30a által még mozdonycserével is tartható lenne a Budapest-Balatonfüred táv kb. 2 óra alatt, csak akarni kellene. Sajnos ez nem így van...
Ezen a nyáron igenis volt színvonal emelkedés az északi parton is: bár sokszor lerohadtak, és kicsi volt a kapacitásuk, de jártak desirok, és a sebesek nagyobb részén a Nyugatiból átcsoportosított, IC színvonalhoz közelítő Bmx kocsik jártak, elejükön egy InterCity kocsival. Ezeknek volt a menetideje kicsit több, mint 2 óra, ami szerintem jó.
A dízelmozdonyok környezetre gyakorolt hatásáról írt dolgok még röhejesebbek. Ilyet hogy lehet leírni? Az emberiség amit művel a Földdel, amennyi autó van... egy dízelmozdony, ami a sokszorosát szállítja töredék szennyezéssel, mennyire is bántja a környezetet??
Az északi partot villamosítani értelme nincs, a teherforgalma alacsony, és a főszezon kivételével a személyforgalom sem fővonali. Ettől függetlenül télen is több közvetlen vonat kellene, és a máv-Startnak színvonalasabb kocsikat kellene a gépek mögé akasztani. Emellé kellene a normális menetrend, és a nyomorék Bz motorkocsik elfelejtése...
@rowi: "mert a felújított szakasz tárnok és érd között még nincs kész, így ott egy vágányon zajlik a forgalom, ami még villamosítva sincs. "

Hogy mi? El vagy tévedve.
Háááát ...

Viszonyítás kérdése. Én balatonparti vagyok (észak), egyetem és munka miatta haza, és felutazások során kismillió tapasztalatot szereztem az elmúlt 10 évben.

Ami idén történt, az a legcsodásabb dolog ami az elmúlt 10 évben ért! Egyrészt valaki eléggé elnézte a menetrendet, de gyakorlatilag óránként, volt vonat a pest felé, illetve haza. Mivel üres vonaton nem ültem, ezek szerint igény is volt rá.

Tudom valószínűleg az igény az oka, de télen volt hogy napi 1 (!) közvetlen vonat volt csak. Hát igen így jár aki szezonális helyre születik :-) .

Ami viszont szívderítő volt: a Flirt-ek. Komolyan, légkondis, rendesen sötétített üvegű vonatok, kényelmes nem hót retkes ülésekkel ... És a most közlekedő vonatok 85%-a ilyen volt!

Ok tudom már nagyon alacsony nálam az inger (megedzett ez a 10 év :-) ), de idén nyáron először mondtam, hogy "ez igen, most elégedett vagyok azzal amit a pénzemért kaptam".
A bevezetőből:
"A vonat koszos, büdös, késik, meleg van, nincs rajta légkondi, se wifi. És persze rettenetesen lassú."
Szvsz te idén nyáron tuti nem jártál arra, az északi parton semmiképp.
Egyik állítás sem állja meg a helyét általánosságban.
Légkondi volt, wifi volt, működött is (mind az IC kocsikban, mind a Katica sebesvonatokon közlekedő Desirókban), a tisztasággal sem volt igazán probléma.
És az eljutási idők is elég jók voltak (2 óránál kevesebb Bp.-Balatonfüred viszonylatban).
@ComLo:
Flirt tuti nem járt az északi parton.
Desiro viszont igen.
Vagy én értettem félre, amit írtál.:-)
laikusként szeretném hozzáfűzni az ötletbörzéhez:
évről-évre hallatszik a nyavajgás, hogy nem érkezik elegendő német/osztrák turista a plattensee partjára. arra emlékszem, még 2000 körül volt közvetlen vonat Bfüredről Sopronon át Bécs/München felé - nem mondok újdonságot, ma már ez sincs. helyette 4 (!!) átszállással juthatnék el pl Bécsből Keszthelyre, Ukknál 2perces átszállási idővel (itt már vinnyogtam a nevetéstől). még az öbb / db esetében is kétkednék, hogy ez megvalósítható, a máv kapcsán pedig..

csak azt nem értem, hogyha sikerült a kontinens egyik legdrágább autópálya-hálózatát kiépíteni - igaz, m4, m8 és m9 még hiányzik, tehát bőven lehet még nyúlni pénzt - akkor miért nem perspektíva a vasútfejlesztés, amit még számos módon támogat is az eu. ja, hogy akkor kontroll van és el kell számolni a pénzzel, vagy úgy!
ezért nem lesz semmilyen vasútfejlesztés az észak-balkánon belátható időn belül.
@Sir Gombóc: Egész biztosan én kevertem össze (eszkimo, fóka, nem mindegy? hal-hal ... ;-) ), nekem az volt a lényeg hogy piros, új, kényelmes, és KULTURÁLT volt :-)
@kvp:
"A megoldas a deli parton a ketvaganyusitas lenne, de egyreszt draga, masreszt a legtobb helyen egy hazsor balatoni nyaralot/lakohazat/szallodat kellene lebontani, hogy legyen hol vezetni a sint."

Ehhez képest jövőre elkezdődik a felújítás első szakasza hosszabb szakaszon a második vágány megépítésével.
A második vágánynak amúgy végig meg van a helye a parton.
pont ma ültem a füredi sebesen, olyan igazi hamisítatlan rozsdás-szocreál húgyszagú vonaton, hogy ezt külön reklámozni kéne a nyugatiaknak. Geciszar volt. Igazi proli bunkisztán hangulatú rémség.
@ComLo:
Utas szempontból természetesen (majdnem) mindegy, hogy két teljesen különböző állatfajról (villany vs dízel) van szó. Egy dízel Flirt viszont magasan verné a Desirókat minden szempontból.
@V43 1157: Remélem a hétvégén azért még elcsípek egy Desirot. Vagy nem. Igaz most nézem, hogy vasárnap már nem tudom megúszni visszafelé az átszállást Fehérváron délelőtt.
Az idén költöztem Siófokra (Bp-ről, mert van olyan is, aki megcsömörlik ettől a tetves vízfejtől!!), mivel sajnos havonta 1x-2x kellett a vízfejbe mennem, ezért gyűjtöttem bőséggel autentikus tapasztalatokat, legutoljára 21-én. Akkor egy sebesvonattal utaztam, mely Szabadi-sóstón már fullon tele volt, tehát aki ott szállt fel, nos az már állva utazott a Déli-ig, mely a 2 rugó feletti (100%-os jegyár, mivel én ennyit csengetek, ezért ebből indulok ki) jegyárért kissé horrorisztikus! Ami a késéseket illeti; általában a Keszthely felől érkező szerelvények csatlakoztatása miatt, illetve az egyes megállókban történő kényszer dekkolás miatt -hiszen a Pest, Miskolc,stb felől érkező vonatok is begyűjtenek annyi késést, hogy mondjuk nem Siófoki P.U.-n ,hanem mondjuk Szárszónál találkoznak, azt is úgy, hogy az egyik vár 10-15 percet, hiszen annyi ideje már nincs, hogy mondjuk Szántód-Kőröshegyi 6 vágányos P.U-n találkozzanak. Ha jól tudom, a következő EU-s pénzosztó időszakban Siófokig megépül a 2. vágány (arra mondjuk kíváncsi leszek, hogy miképpen fogják elhordani a rézsűt Aliga és Sóstó közt??) ,így már a Lepsény és Siófok közti szakaszon megszűnhet az egymás feltartása, illetve a Fehérvár-Siófok közti szakasz is 160-as lesz, tehát ezáltal a Déli-Fehérvár-Lepsény-Siófok 115Km bőven 1 óra alatt lesz teljesíthető! Ami a Pécs-Balaton, illetve Győr-Balatont ileti; az tényleg vendettáért kiált, épp ezért kell kissé lecsupaszítani a vízfejet és az ott található cégekből pár 10ezret sorsolással, EU, illetve hazai forrású támogatással átköltöztetni -többek közt- a Dél-Dunántúlra, mert ezáltal olyan lökést kaphatnának a vasutak is, hogy többé nem lenne téma egy, mondjuk 300ezres Pécs és a Balaton, valamint egy 120ezres Kaposvár és a Balaton közti európai szintű vonatozás, akár 160-al. Ugyanígy egy, 350ezres Miskolc-Balaton, 250ezres Szeged-120ezres Szekszárd-Balaton, vagy egy 150ezres Békéscsaba-200ezres Kecskemét-Balaton viszonylat akár 200-al történő lenyomása... Ehhez kell egy másképp gondolkodó Hazaszerető Nép, aki gyökerestől írtja ki a jelenlegi politikai" elitet", azaz a módszerváltás politikusait!!!
@Gitti60:
"... Én úgy gondolom, hogy nyáron a Balatonon a vonatoknak körbe kellene járni, mondjuk 30 percenként, és vinni a nyaralókat. "

Szívemből beszélsz! A balatonparti idegenforgalmon az segítene a legtöbbet, ha tisztességes tömegközlekedés lenne a balatoni települések között, azaz sűrűn (ca. 30-40 percenként induló), ütemes menetrend szerint közlekedő (késő éjszaka is), vonatok lennének, amik össze lennének hangolva az észak-déli partokat összekötő hajójáratokkal, esetleg a vasút- és hajóállomások közötti buszokkal.

Szerintem a tömegközlekedés fejlesztésére kellene szánni azt a jelenleg 8 milliárd forintra taksált összeget, amiből a személyautók számára terveznek új kompot építeni Badacsonynál. Semmi szükség nincs az autókat (borturistákat?) átvinni a Balatonon, ami csak a parkolási káoszt növeli a céltelepülésen. Kompok helyett sűrűbben közlekedő, a vasúttal összehangolt menetrendű észak-déli települések közötti személyhajók kellenek.
@KissGecihuszár:
Ha jól tudom, a következő EU-s pénzosztó időszakban Siófokig megépül a 2. vágány (arra mondjuk kíváncsi leszek, hogy miképpen fogják elhordani a rézsűt Aliga és Sóstó közt??) ,így már a Lepsény és Siófok közti szakaszon megszűnhet az egymás feltartása, illetve a Fehérvár-Siófok közti szakasz is 160-as lesz, tehát ezáltal a Déli-Fehérvár-Lepsény-Siófok 115Km bőven 1 óra alatt lesz teljesíthető!

Nem jól tudod. egyrészt még ebben a ciklusban, jövőre elindul a felújítás, másrészt 2. vágány nem lesz végig, nem is kell, a menetrendi struktúra nem indokolja, csak a tóparti szakaszon. Az első ütemben Balatonszabadi-Szántód között. Fehérvár Lepsény között nem lesz változás.
@Sir Gombóc: Elnézést, de én ezt találtam egy kiadványban, hogy idézem (...) "2 vágányon Bp-től a Balatonig(...)", ebből joggal hihettem, hogy ezt azt jelenti; az egész útvonalon 2 vágány lesz, de akkor ezek szerint már megint valaki csak egy méreteset hazudott, csak ahogy ezek szokták...
Van itt még egy fontos szempont, amit a cikk nem említett. Milyen vajon a csatlakozás a vonatok és a kapcsolódó buszok közül? Tehát aki nem egy vonattal megközelíthető településre utazik, hanem mondjuk Tihanyba, Köveskálra, Dörgicsére, Szigligetre, az vajon mire számíthat?

Azt inkább örömmel olvasom, hogy a gyatra menetidők, a rendszeres késések, a nem mindig működő klíma (ami különösen modern, nyithatatlan ablakú vonatokon tud kellemetlen lenni) ellenére utas az van! Tehát lenne miért fejleszteni.
Én is nagyon szerettem a Balaton mellett vonatozni, de az elmúlt években már inkább autóval mentem, ezért friss tapasztalatom nincs, de gondolom, sokat nem változott az elmúlt években.

A Wifi jelentőségét nem szabad lebecsülni. A vonat, különösen az északi parton, eljutási időben sosem fogja az autót legyőzni, másban adhat többet. Például abban, hogy autóvezetés helyett mással lehet foglalkozni útközben. Például elővenni a laptopot. Vagy inni egy kávét.

Étkezőkocsi mostanában mennyire van? Ha jól sejtem, vagy nincs, vagy egyszerre drága és gyenge minőségű.
Szoktak még jönni mozgóbüfék a bevásárlókocsijukkal? Egyáltalán, a MÁV Utasellató mint ilyen, még létezik?
Hatalmas tartalék van még ezen a fronton.

És mi a helyzet az éjszakai közlekedéssel? Nyáron, a főszezonban azért sokan járnak bulizni ide-oda. Kisebb távolságoknál még a bicikli lehet megoldás, nagyobbaknál már csak az autó. Ezt is meg lehetne oldani, akár vonattal, akár busszal, amivel praktikusabb. Nem csak a klasszikus vonaljárat van, mint lehetőség, hanem a gyűjtőtaxi (vagy iránytaxi), amely telefonon hívható, de a személytaxinál olcsóbb. Biztos sok mikrobuszos vállalkozó szívesen működtetne ilyet, ha lenne egy központi fuvarszervező, amely a buszokat és az utasigényeket koordinálja.
@V43 1157: én azzal jártam, nehezen túlzok... 1989-es menetrendkönyvet nézz már meg... érdekelne, hogy a '86-osban mennyit láttál, hogy túloznék, tedd már meg, hogy ideírod :)
Tisztelt cikk író!

Van autópályán haladó expressz busz Siófokra (1:30) is és Balatonszentgyörgyre (2:05) is. (Illett volna utánanézzen mielőtt ilyet állít!)

A vasút esetében viszont önmagában a felújítás - miszerint 120 km/h-val, 160 km/h-val mehessen a vonat -, nem megoldás. Sem pl. Agárd belterületén sem pl. Balatonföldvár belterületén nem fogja elérni ezt a sebességet a szerelvény. Még a töredékét sem. (Legfeljebb teljesen zárt vonal esetén.)

A megoldás egyrészt a szintbeli kereszteződések csökkentése, amik egy részét kiváltották az új Bp-Fehérvári vonalon - ezt kell folytatni a Balaton mellett is (képzeljétek el, ahogy strandpapucsban gumicsónakot cipelve bukdácsolnak át a strandolók a 120 km/h-ás pályán).
A másik a párhuzamosítás, a dupla vonal kiépítése! Ugyanis a késések nagy része a váltó és előző vonatok megvárásából adódik és összegződik, halmozódik.
@ kvp 2013.08.26. 16:35:07-nek nincs igaza, hogy ne lenne hely! Emlékeim szerint ez a földvári platán sor és az aligai partfal kivételével mindenhol könnyen kivitelezhető lenne.
A harmadik pedig a teher-, a nemzetközi-, illetve a Keszthelytől távolabbi célállomás forgalmának külön pályára helyezése az M7-es autópálya "mellett", "alatt" Lepsény és Balatonszentgyörgy között. És csak a célforgalmat hagyni a párhuzamosított parti szakaszon! Ez kétségkívül sokkal nagyobb költség, de ebbe az irányba kell gondolkodni!

Még egy utolsó megjegyzés: Azért ne felejtsük el, hogy a 12 hónapból bő 2 hónapban csúcsra járatott szolgáltatást akarunk forint milliárdokért fejlesztgetni. Ha év közben nincs kihasználva, nem találnak neki egyéb funkciót, legalább félgőzös kihasználtságot, vajmi kevés esély van rá, hogy bármely kormány belevágjon.
Az M7 legalább egész évben használt "alternatív tranzit útvonal Sevilla és Volgográd" között!

P
@Ahoj-:
A poén, hogy nemrég hallottam ismerőstől, hogy 10 éve még volt Győr-Pécs járat, Veszprémen keresztül.
@Gitti60:
Sopronból déli irányba a Szombathely-Szentgotthárd vasút kivételével csakis busszal érdemes menni (már ha tömegközlekedés), a közvetlen busz 4 óra alatt ott van Füreden, de gondolom Keszthelyre is van közvetlen, ennél jobbat nem nagyon találsz.
Meg lehet nézni, hány km autópálya épült az utóbbi 20 évben, és közben mennyi vasúti pálya újult meg.... És akkor nem is beszélve arról, hogy a vasútvonalak jelentős részének technikai szintje az 1930-as évekét tükrözi.

Szerintem ez mindent elmond, sajnos a következő években sem lesz jobb a helyzet. Az meg egy vicc, hogy a fehérvári vonal átépítése miért is tart ennyi ideig.

És meg lehet nézni, kik használják a Balatonra menet a vonatokat. Az utasok 80%-a diák, mivel nekik megéri vonatozni. Teljes árú jegyet nem vesz senki sem, mivel kb ugyanennyiért autózhat is, főleg ha már min. 2-en ülnek egy kocsiban.
@Mensikov: Nem vagyok, de ne irkáljon már hülyeségeket XXL-es magabiztossággal.
Szükség van a vasúti közlekedésre természetesen, bár történtek már vonalmegszüntetési tervek egyesek részéről.
"@ kvp 2013.08.26. 16:35:07-nek nincs igaza, hogy ne lenne hely! Emlékeim szerint ez a földvári platán sor és az aligai partfal kivételével mindenhol könnyen kivitelezhető lenne."

En tobbnyire vagy foldvaron vagy aligan nyaraltam idaig, es mivel egyik helyen sem latszik a hely a masodik sinparnak, ezert ebbol indultam ki. A foldvari allomasnal en a regi fotokon sem talaltam masodik sinpart, ha volt, akkor meg a mostani allomas megepitese elott szedhettek fel. (a regi allomas egyebkent meg all a mostanival szemben, kozvetlen a sin mellett, mellekepuletkent)

A nagysebessegu vasut alatt meg nem az ertendo, hogy alapbol 300-al megy a vonat, hanem az, hogy nincs tul sok felszini keresztezodes es apro megallo minden masodik bokorban. Ezert kellene egy nagysebessegu (mondjuk 160-as) vonal, keves megalloval es a mostani maradhatna hev vonalkent. Akkor ki lehetne szolgalni a teljes nyaralo tomeget tisztan vonattal is.

"És csak a célforgalmat hagyni a párhuzamosított parti szakaszon!"

Pontosan ezt irtam le. Akkor miert is nincs igazam?
„A déli parton: Budapest–Siófok 115 km, leggyorsabban 1.33 perc. Kb. 60 km-es átlag, nem túl jó – amíg autópályán ugye 130-cal lehet menni”

Tehát a vasúton átlagsebességgel, az autópályán a legnagyobb megengedett sebességgel utazunk (ami nem is végig 130-as). : )

Az átlag amúgy kb. 60 km/h-s (nem km-es, de pláne nem km/h-ás).
süti beállítások módosítása