Mikor lesz végre vállalható vasúti közlekedés a Balatonra?
Ez volt a nyár utolsó hétvégéje, a balatoni szezon vége. Nyilván sokakban felfrissült az élmény: a magyar tengerre tömegközlekedéssel lejutni rémálom. A vonat koszos, büdös, késik, meleg van, nincs rajta légkondi, se wifi. És persze rettenetesen lassú. Busz nincs. Autóval pedig 1,5 óra alatt lehet leérni, délen végig autópálya van, északon Balatonfűzfőig van meg az elkerülő. Aki teheti, nyilván az autót választja. A vonat mellett (ne értsük félre: a jelenlegi állapotú vonat mellett) szóló egyetlen tényleges érv az, hogy környezetbarát. Ez leginkább az elszállított utasok száma miatt igaz, ugyanis az északi parton még felsővezeték sincs:
Budapestről
Fővárosunkból kétségkívül megfelelő gyakoriságú vasúti követés van az északi és déli partra egyaránt. A baj csak a menetidővel van, plusz azzal, hogy ez a menetidő se annyi, amennyi.
A déli parton: Budapest-Siófok 115 km, leggyorsabban 1:33 perc. Kb. 60 km-es átlag, nem túl jó - amíg autópályán ugye 130-cal lehet menni -, de ez még egész tűrhető lenne, ha tényleg mindig ennyi lenne. A problémák innentől kezdődnek: Siófoktól Keszthelyig tovább már 1:32 perc a minimum a 75 km-re, ez 45-nél is rosszabb átlag. Oka a szörnyű pályaállapotok és lassú jelek, melyek az elmúlt sok évben csak romlottak. Ez így már Budapest és Keszthely között 3 óra feletti menetidőt jelent, ami vállalhatatlan (több, mint egy London-Párizs).
Az északi parton Balatonfüredig 2:08 perc a legjobb eljutás a 135 km-re, ez is 60 körüli átlagsebesség. Innentől Tapolca végállomásig szintén tovább romlik a helyzet, 52 km-re: 1:17 perc kell a vasútnak. Ez azt jelenti, hogy mondjuk Budapestről Badacsonyba leugrani egy jó pohár bort meginni már 3:12 percbe telik állomástól állomásig. Cserébe nem is olcsó, gyorsvonati pótjeggyel már 3130 Ft egy útra.
Többi nagyvárosunkból
Debrecenből Balatonfüredre 5.33, Miskolcról Siófokra 4:36, Szegedről Fonyódra 5:22 perc alatt ér le napi 1-1 átszállásmentes vonatpár.
Közeli városainkból még viccesebb a helyzet: a közúton 97 km-re található Győrből nem árérzékeny gazdasági szereplő utasaink a legjobban úgy járnak, ha felmennek Budapestre és ott átszállnak, így, igaz, 255 km-t utaznak, de megússzák egy 3 és fél órával + késés. Ha a 188 km-es Celldömölk-Tapolca útvonalat választják, 4:45 percig élvezhetik az utat. Az okos győri nyaralók kicselezhetik a vonatot, ugyanis onnan megy busz, mely röpke 2:20 alatt letudja ezt a százast. Azért ilyen gyors, mert nyilván megáll többek között Csesznek, Suttony, és Ravazd, Erdőgazdaság megállóhelyeken is.
Pécsről Siófokra a közúton 115 km-es szakaszt a vonat - kaposvári és fonyódi városnézést is biztosítva - 190 km-en röpke 4:29-es menetidővel teljesíti.
Utazás a Balaton körül
Alapvető igény lenne a Balaton egyes települései között a megfelelő vasúti közlekedés, ami csak azon szerencsés esetekben teljesül, ha az utas kiinduló és végcélja egyazon Budapestre tartó fővonalra esik. Ugyanis a Balatont három vonal tárja föl, melyek egymással igen kezdetleges kapcsolatban állnak: az egyik a Balatonaliga-Siófok-Balatonszentgyörgy-Keszthely, azaz a déli vonal, mely teljesen villamosított. Másik az északi, felsővezeték nélküli vonal, mely a délitől már Székesfehérvár után nem sokkal elválik, Balatonakarattyától Balatonfüreden át Tapolcára megy. A harmadik, aprócska szakasz Tapolca és Keszthely között húzódik: a vonatsín ugyanis Szigligetet olyan furcsán kerüli meg Tapolcán át, hogy ezzel teljesen megszakad az északi part vonalának folyamatossága, ráadásul Tapolcán át is kell szállni.
Mindezért olyan alapvető vonatkapcsolatok hiányoznak, mint Siófok-Balatonalmádi/Balatonfüred, vagy Keszthely-Almádi/Füred. A legrosszabb az egészben, hogy a budapesti oldalon egyáltalán nincs kapcsolat az északi és déli part között, a szomszédos Balatonakarattya és Balatonaliga között óriási szabadbattyáni kerülővel lehet csak közlekedni:
A térképen pirossal jelölt Csajág-Lepsény közti szakasz egy régen megszüntetett mellékvonal része. Ha nem is akarunk a parton közvetlenül építeni új vonatsínt, ennek a régi pályának az újra forgalomba helyezése is megoldhatná a két part közti kapcsolat problémáját. Természetesen hajó közlekedik a Balaton két partja között, de csak szezonálisan, és sokkal drágább, mint a vonat, és nem is gyorsabb, mint a vonat lehetne.
Egyéb közlekedés
Hogy ne csak a vasúti közlekedésről írjunk: az autós közlekedést kihagynám, mert délen végig autópálya van, északon Fűzfőig elkerülő, úgyhogy ha nincsen dugó, autóval remekül megközelíthető a Balaton.
A tó körül - így vagy úgy, néhol töredezett betonon, keskeny utakon, vagy autókkal közös szakaszokon, - de megvan körben a bicikliút. Már csak a Budapestről Balatonra vezető kerékpárút hiányzik (a balatoni kerékpározás a turizmus miatt kiemelten fontos.) A tervezgetés már évek óta megindult, idén már komolyan meg akarják építeni. Kérdés, mikorra készül el?
Jövőkép
Vissza a vonathoz. Részben elkészült, és 2014 végére teljesen megvalósul a Budapest-Székesfehérvár szakasz rekonstrukciója. A felújításnak köszönhetően 160 km/h-s sebesség lesz lehetséges a szakaszon. A NIF erre nagyon büszke, de még mielőtt tényleg nagyon örülnénk, ez mindösszesen 15 perces gyorsulást jelent a balatoni vonatok számára. Továbbá ez még mindig nem jelent felzárkózást a nagysebességű vonatok közé, melyek nyugaton folyamatosan terjednek, és kétségkívül napjaink egyik legmodernebb közlekedési eszközének számítanak, ugyanis ezek a pályák 200-nál kezdődnek...
Majd indul a déli parti vonal felújítása (itt 100-120 lesz a végsebesség), és régóta tervezik az északi part rekonstrukcióját, villamosítását, és a Balatonfűzfő-Hajmáskér közti átkötést, egyelőre nincs esély a megvalósulásra.
Elfogadhatatlan színvonal
A posztban végig azzal dobálóztam, hogy a vonat így késik, meg úgy késik. Aki azt hiszi, túlzok, leprintscreeneltem a mostani állapotot (amikor a posztot írtam, véletlenszerűen) a balatoni vonalon: láthatják, tényleg mindig késik, nem is keveset:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
NEM! Soha többet nem lesz vonat, ha ezzel a hozzáállással állsz hozzá. Végre nem csak uniós pénzekből kellene vasutat építeni, és minden pénzt autópályába ölni, hanem fel kellene ismerni, hogy a vasút a 21. század első számú közlekedési eszköze.
a felújításról meg annyit, hogy olvastam vhol hogy a teljes kelenföld-fehérvár szakaszra jutó költségből (miből tkp új vonalat építettünk) az országban található összes(!!) lassújelet meg lehetett volna szüntetni.
vastagbor.blog.hu/2010/03/02/megy_a_gozos_megy_a_gozos_4
ujmenetrend.cdata.hu/uj_menetrend/volan/talalat_kifejtes.php?run_id=20840&domain_type=1&sls_id=16646&els_id=6824
Kár, hogy naponta ez az egy ilyen járat van (6:45-kor) a többivel 2 óra az út, és hogy a busz ugyanúgy a dugóban áll vasárnap este az M7-esen, mint az autó, úgyhogy nem versenyképes a kötöttpályával.
néha rám tör a vonatozhatnék (nosztalgia), de 5 perc után már utálom! ... sajnos
Pécsről van Siófokra (Veszprémbe vagy Pápára) és Keszthelyre is busz, igaz csak napi 1-2, és a keszthelyi ráadásul pótjegyes, mert van napi 1 oda-vissza közvetlen vonat is, persze rosszabb menetidővel, mint a busz (a papíron lévőhöz képest nagyobb a különbség, mert nyáron 2 busszal szakaszosan oldják meg a sofőrök, egyikbe a végállomásra indulókat veszik fel, és az a felétől nem áll meg több helyen).
A legrosszabb egyébként a keresztirányú közlekedésben, hogy 14-16 óra körül vége mindennek, tehát a munkát valamilyen módon előbb be kell fejezni, ha valaki bárhová menne, ami nem Budapest, kivéve pár vicces átszállásos (busz-vonat) megoldást, amihez volt szerencsém, többek között emiatt vettem sok év szenvedés után autót.
Ezen a mocskos, koszos vonaton!
A busz ugyanott áll, ahol az autó, pénteken délután vagy vasárnap visszafelé, ezekben az időpontokban már szintén tele.
Vonat, északi part mondjuk Füredig napi 3-4 közvetlen, a többi pedig Fehérváron átszállós személy. Menetidő 2,5 - 3 óra között több mint 5.000 forint oda-vissza összegért.
Lehet választani.
Egy kisebb településről csak úgy lehet bemenni mondjuk a Füredi Borhetekre (autó nélkül), hogy vagy
- 9-kor indulás vissza, mert utána se busz, se vonat
- taxi, ha előre megbeszélted a fuvart
- megvárod a hajnali vonatot
Hogy Bp-ről este 11-kor már nem indul vonat a Balatonra, azt értem.
De hogy legalább péntek és szombat este csak kocsival lehessen közlekedni a balatoni települések között, az felfoghatatlan.
A megoldas a deli parton a ketvaganyusitas lenne, de egyreszt draga, masreszt a legtobb helyen egy hazsor balatoni nyaralot/lakohazat/szallodat kellene lebontani, hogy legyen hol vezetni a sint.
A palyaallapotokkal azert nem nagyon van annyi gond, egyszeruen ilyen a vonal. Sok kis megallohely, keves vonattalalkozasi/kerulesi lehetoseg es az eszaki parton hajmereszto ivek, amiket meg kisebb es lassabb gozosokre terveztek. Van nehany hely ahol csoda, hogy a mostani vonatok egyaltalan beveszik a kanyart.
Az alternativa egy uj vonal megepitese lenne, vagy a parttol tavolabb vagy ahogy anno, kozvetlen a part menten. A tavolabbi megoldas jo, de az allomasok joval messzebb kerulnenek a viztol, mig a parti megoldas az osszes jelenlegi haz/nyaralo/szalloda/strand ele epitkezne, ami nem igazan jarhato.
Hosszu tavon egyebkent az idealis megoldas egy nagysebessegu vonal megepitese lenne a Balaton deli partjaval parhuzamosan, de joval beljebb, a mostani autopalya vonalan tul. Lehetne rajta 2-3 nagyobb allomas, amiket be lehetne kotni a regi vonalakhoz, igy helyi forgalmu motorkocsik szorhatnak/gyujthetnenk az embereket a mostani megalloknal, egyfajta hev-kent mukodve. Az eszaki part vasutforgalmara pedig jo megoldast jelentenek a modern dizel motorkocsik, amikbol egyre tobb lesz szabad ahogy a fontosabb vonalakat villamositjak. Ezeknek a vegallomasa lehetne Lepseny es pl. Balatonkeresztur. Ide is be lehetne tervezni egy-egy gyorsvasuti megallot, mondjuk Siofokon es Balatonboglaron kivul.
Ezzel a tranzit forgalmat ki lehetne vonni a regi vonalakrol es csak a celforgalom maradna meg, az viszont akar hevekhez merheto kovetesi idokkel es a nagysebessegu vonaltol mert kis tavolsagok miatt vallalhato menetidokkel.
A fenti otletben az az egyik legjobb, hogy zoldmezoskent sokkal olcsobban megvalosithato, mint a tobbi alternativa es a jovoben kepes lehet biztositani a tenylegesen nagysebessegu (tehat tgv/ice szintu) uzemet is.
Nagysebességű vasút meg ott lesz, ahol száz kilométerenként van egy 200-300 ezres város. Tehát nem Magyarországon.
Azt, hogy a Balaton mentén, 70km-en elnyújtva lógatja a lábát mondjuk 100 ezer ember egy hétvégén, nem lehet vasúttal kiszolgálni.
Ezen komolyan mondom felröhögtem. Tudom, ki van adva, hogy lépten nyomon ezt kell nyomatni. Még jó, hogy nem volt olyan poszt, hogy valamire való demokráciában nincs márciusi hóesés :)
De ha így van, akkor vagy 30 éve nincs itthon demokrácia, mert kb. azóta kritikán aluli a hazai vasút...
Volt itt egy korábbi kormány, aki azt mondta, hogy a bezárt mellékvonalakon megspórolt pénzből majd hűdemekkora fejlesztések lesznek. Ahhoz képest az összes jelenleg futó felújítás EU pénzen megy. Ők pedig nem egytől egyig aljas, korrupt, hataloméhes gazemberek voltak, hanem igazi szakemberekből álló, nemzetközileg is elismert kormány. Ennek ismeretében nem igazán tudom hova tenni, a balatoni vonal felújítása csak 2009-ben kezdődött el, és az is EU-s pénzből.
kepfeltoltes.hu/130826/busz_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Budapest és Siófok között megállás nélkül, utána helyi járatként tovább a déli part mentén. A koncepció jó lenne, csak vonattal, az első szakaszt minimum 160-as átlagsebességgel megtéve, és naponta legalább háromszor.
"amíg autópályán ugye 130-cal lehet menni"
Csúsztatsz. Az autópályán szinte minden alkalommal baleset és dugó van, ha az ember péntek délután / szombat délelőtt-délben akar eljutni a balatonra. A vasárnap délutánit meg jobb nem is emlegetni.
1, wifi - ugyis van mobilneted, nem mindegy? komolyan, en 10 napig voltam otthon, kifizettem erte a 200 huf-ot es nem nyekeregtem
2, fehervaron at kell szallni - tekintve, hogy addig viszont egy bp napijeggyel is olcsobban utazol, talan ki lehet birni
3, menetido, koszos, stb. egyaltalan nem olyan veszes, komolyan, felszalsz a vonatra, kiciccentesz egy sort, olvasol vmit es mar ott is vagy. amugy gyerek nelkul hova a faxba sietsz???
4, ar: hat ez baj, en azert olcsobban gurultam le a dizellel a balatonra mar egyedul is, de nyilvan nem a palyan.
nincs rendes csaladi es csoportos kedvezmeny - de ugye ido alapu jegy sincs kabe sehol az orszagban, ez az elcseszett, nem az, h a reggeli hanyos jarat tele van hanyva...
Nem mondták, hogy hűdemekkora fejlesztések lesznek, csak simán azt mondták, hogy nincsen ennyi lóvé, bezárjuk és kész. Bezárták, aztán nem spóroltak rajta egy fillért sem, (ahogyan ezt előre lehetett tudni), úgyhogy nem volt azóta sem miből hűdefejleszteni. Ez van, ennyit termelünk meg, ebből ilyen életünk van. Meg ilyen politikusaink. Komolyam gondolkodóba esnék, ha választani kellene, a politika áll alacsonyabb színvonalon, vagy a vasút….
Éjjel mentél, vagy hajnalban? Csúcsidőben a hetes orbitális szívás, az üzemeanyagban kb kifizeted a pályamatricát.
Ami a bicajt illeti, a hetesen le lehet tekerni, bár igaz, nem egy családi program, inkább csak az olyan elszánt hülyéknek való, mint én...
Egyszer pedig -igaz elég cowboy vonattal- Pécs Kaposvár Fonyód Keszthely Celldömölk Szombathely. Volt vagy 5-6 óra, de szép táj volt és lehett közben olvasni. Nagyon élveztem. Sajnálom, hogy ezek a vonatok már nincsenek. Valamikor volt olyan, hogy Szombathely-Pozsony. Az ember reggel ment, este jött. Ma erre nincs igény ? Kötve hiszem...
Te biztos egy rosszindulatú vasutas vagy...
A vonat lehetne mondjuk Desiró, Győr Veszprém távot (normális menetrenddel) 1 óra alatt teljesíteni lehetne, Füredre 2 óra alatt beérne.
2 óra 15! És ez 20 éve volt!
Ma 3 óra körül! Ez a szánalmas!
Arra gondoltam elsősorban, hogy a kölcsönautó után nem fizetsz az amortizációért, a biztosításért, az adóba sem szállsz be, gumicsere, olajcsere stb.
"A balatoni vonalak legnagyobb baja az, hogy ket egyvaganyos vonalrol van szo. "
Állítólag a Déli vasút 150 éve két sínpárral épült eredetileg. Az egyik sínpárt a trianoni döntés után fel kellett szednünk. Sajnos sehol nem találtam olyan hivatalos dokumentumot, ami ezt a tényt megerősítené... Úgy látszik nem csak a sínpár lett felszedve, de még az egykori létezése is ki lett radírozva a köztudatból.
Az Érd-elág - Tárnok szakasz nagyon is villamosított...
A szezonálisan közlekedő 19722 sebesvonat tavasszal 6-7 kocsis szerelvény volt, kerékpárszállító kocsival. Mától desiro lett rá téve, lemaradt 200 utas egyből. Nem képesek gondolkodni... A desiro kis kapacitású, de modernebb, és tetszetősebb a tyúkól feelingű Bz motorkocsikáknál, nem értem, miért nem ezeknek a helyére lettek betéve így ősszel...
Sopronból megszüntették a nyáron közlekedő közvetlen járatot, mert hát "fejlődik" a vasút. Igaz ez közel 5 óra alatt ért le (kb 220 km), de legalább nem kellett átszállni.
Véletlenül rábukkantam a Balaton mix jegyre (3200 Ft), ami roppant praktikus, nem csak azért, mert 50 százalékos kedvezményt lehet vele igénybe venni, hanem egy nap kirándulhattunk vele vasúton és hajón korlátlanul. Igaz a tervezett programot át kellet variálni, mert azzal kezdődött a kirándulásunk, hogy a vonatunk 50 percet késett, így lekéstük a hajót, szerencsére aztán a komppal eljutottunk Tihanyba, de sajnos így kevesebb időnk maradt a városnézésre.
Azt tapasztaltuk, hogy az embereket le is szoktatták a vasúton való közlekedésről, de a tapasztalataink alapján nem csodálkoztunk.
Sajnos a vasutasok is nagyon tájékozatlanok voltak.
A gyorsvonati pótjegy a szinte mindenhol megálló sebesvonatoknál érthetetlen.
Én úgy gondolom, hogy nyáron a Balatonon a vonatoknak körbe kellene járni, mondjuk 30 percenként, és vinni a nyaralókat. Ehhez kellene csatlakozni a településeknek, persze sok reklám és szervezés, de azt hiszem megérné, mert hát imádjuk a Balatont.
Mellesleg a buszközlekedés is csapnivaló, Fonyódon június 30-án már a július 1-től érvényes menetrend alapján azt sem tudtuk, mikor indul busz.
De nem hagytuk magunkat, "csakazértis" jól éreztük magunkat.
A déli parton nem igazán költöttek a pályára sosem, ezért elhasználódott, és be van lassítva.
Az északi parton a pályát immár 50 éve ugyanazon a szinten tartják, és gyorsabban menni sosem lehet, mivel a vonalvezetés ennyit tesz lehetővé. A 30a által még mozdonycserével is tartható lenne a Budapest-Balatonfüred táv kb. 2 óra alatt, csak akarni kellene. Sajnos ez nem így van...
Ezen a nyáron igenis volt színvonal emelkedés az északi parton is: bár sokszor lerohadtak, és kicsi volt a kapacitásuk, de jártak desirok, és a sebesek nagyobb részén a Nyugatiból átcsoportosított, IC színvonalhoz közelítő Bmx kocsik jártak, elejükön egy InterCity kocsival. Ezeknek volt a menetideje kicsit több, mint 2 óra, ami szerintem jó.
A dízelmozdonyok környezetre gyakorolt hatásáról írt dolgok még röhejesebbek. Ilyet hogy lehet leírni? Az emberiség amit művel a Földdel, amennyi autó van... egy dízelmozdony, ami a sokszorosát szállítja töredék szennyezéssel, mennyire is bántja a környezetet??
Az északi partot villamosítani értelme nincs, a teherforgalma alacsony, és a főszezon kivételével a személyforgalom sem fővonali. Ettől függetlenül télen is több közvetlen vonat kellene, és a máv-Startnak színvonalasabb kocsikat kellene a gépek mögé akasztani. Emellé kellene a normális menetrend, és a nyomorék Bz motorkocsik elfelejtése...
Hogy mi? El vagy tévedve.
Viszonyítás kérdése. Én balatonparti vagyok (észak), egyetem és munka miatta haza, és felutazások során kismillió tapasztalatot szereztem az elmúlt 10 évben.
Ami idén történt, az a legcsodásabb dolog ami az elmúlt 10 évben ért! Egyrészt valaki eléggé elnézte a menetrendet, de gyakorlatilag óránként, volt vonat a pest felé, illetve haza. Mivel üres vonaton nem ültem, ezek szerint igény is volt rá.
Tudom valószínűleg az igény az oka, de télen volt hogy napi 1 (!) közvetlen vonat volt csak. Hát igen így jár aki szezonális helyre születik :-) .
Ami viszont szívderítő volt: a Flirt-ek. Komolyan, légkondis, rendesen sötétített üvegű vonatok, kényelmes nem hót retkes ülésekkel ... És a most közlekedő vonatok 85%-a ilyen volt!
Ok tudom már nagyon alacsony nálam az inger (megedzett ez a 10 év :-) ), de idén nyáron először mondtam, hogy "ez igen, most elégedett vagyok azzal amit a pénzemért kaptam".
"A vonat koszos, büdös, késik, meleg van, nincs rajta légkondi, se wifi. És persze rettenetesen lassú."
Szvsz te idén nyáron tuti nem jártál arra, az északi parton semmiképp.
Egyik állítás sem állja meg a helyét általánosságban.
Légkondi volt, wifi volt, működött is (mind az IC kocsikban, mind a Katica sebesvonatokon közlekedő Desirókban), a tisztasággal sem volt igazán probléma.
És az eljutási idők is elég jók voltak (2 óránál kevesebb Bp.-Balatonfüred viszonylatban).
Flirt tuti nem járt az északi parton.
Desiro viszont igen.
Vagy én értettem félre, amit írtál.:-)
évről-évre hallatszik a nyavajgás, hogy nem érkezik elegendő német/osztrák turista a plattensee partjára. arra emlékszem, még 2000 körül volt közvetlen vonat Bfüredről Sopronon át Bécs/München felé - nem mondok újdonságot, ma már ez sincs. helyette 4 (!!) átszállással juthatnék el pl Bécsből Keszthelyre, Ukknál 2perces átszállási idővel (itt már vinnyogtam a nevetéstől). még az öbb / db esetében is kétkednék, hogy ez megvalósítható, a máv kapcsán pedig..
csak azt nem értem, hogyha sikerült a kontinens egyik legdrágább autópálya-hálózatát kiépíteni - igaz, m4, m8 és m9 még hiányzik, tehát bőven lehet még nyúlni pénzt - akkor miért nem perspektíva a vasútfejlesztés, amit még számos módon támogat is az eu. ja, hogy akkor kontroll van és el kell számolni a pénzzel, vagy úgy!
ezért nem lesz semmilyen vasútfejlesztés az észak-balkánon belátható időn belül.
"A megoldas a deli parton a ketvaganyusitas lenne, de egyreszt draga, masreszt a legtobb helyen egy hazsor balatoni nyaralot/lakohazat/szallodat kellene lebontani, hogy legyen hol vezetni a sint."
Ehhez képest jövőre elkezdődik a felújítás első szakasza hosszabb szakaszon a második vágány megépítésével.
A második vágánynak amúgy végig meg van a helye a parton.
Utas szempontból természetesen (majdnem) mindegy, hogy két teljesen különböző állatfajról (villany vs dízel) van szó. Egy dízel Flirt viszont magasan verné a Desirókat minden szempontból.
"... Én úgy gondolom, hogy nyáron a Balatonon a vonatoknak körbe kellene járni, mondjuk 30 percenként, és vinni a nyaralókat. "
Szívemből beszélsz! A balatonparti idegenforgalmon az segítene a legtöbbet, ha tisztességes tömegközlekedés lenne a balatoni települések között, azaz sűrűn (ca. 30-40 percenként induló), ütemes menetrend szerint közlekedő (késő éjszaka is), vonatok lennének, amik össze lennének hangolva az észak-déli partokat összekötő hajójáratokkal, esetleg a vasút- és hajóállomások közötti buszokkal.
Szerintem a tömegközlekedés fejlesztésére kellene szánni azt a jelenleg 8 milliárd forintra taksált összeget, amiből a személyautók számára terveznek új kompot építeni Badacsonynál. Semmi szükség nincs az autókat (borturistákat?) átvinni a Balatonon, ami csak a parkolási káoszt növeli a céltelepülésen. Kompok helyett sűrűbben közlekedő, a vasúttal összehangolt menetrendű észak-déli települések közötti személyhajók kellenek.
Ha jól tudom, a következő EU-s pénzosztó időszakban Siófokig megépül a 2. vágány (arra mondjuk kíváncsi leszek, hogy miképpen fogják elhordani a rézsűt Aliga és Sóstó közt??) ,így már a Lepsény és Siófok közti szakaszon megszűnhet az egymás feltartása, illetve a Fehérvár-Siófok közti szakasz is 160-as lesz, tehát ezáltal a Déli-Fehérvár-Lepsény-Siófok 115Km bőven 1 óra alatt lesz teljesíthető!
Nem jól tudod. egyrészt még ebben a ciklusban, jövőre elindul a felújítás, másrészt 2. vágány nem lesz végig, nem is kell, a menetrendi struktúra nem indokolja, csak a tóparti szakaszon. Az első ütemben Balatonszabadi-Szántód között. Fehérvár Lepsény között nem lesz változás.
Azt inkább örömmel olvasom, hogy a gyatra menetidők, a rendszeres késések, a nem mindig működő klíma (ami különösen modern, nyithatatlan ablakú vonatokon tud kellemetlen lenni) ellenére utas az van! Tehát lenne miért fejleszteni.
Én is nagyon szerettem a Balaton mellett vonatozni, de az elmúlt években már inkább autóval mentem, ezért friss tapasztalatom nincs, de gondolom, sokat nem változott az elmúlt években.
A Wifi jelentőségét nem szabad lebecsülni. A vonat, különösen az északi parton, eljutási időben sosem fogja az autót legyőzni, másban adhat többet. Például abban, hogy autóvezetés helyett mással lehet foglalkozni útközben. Például elővenni a laptopot. Vagy inni egy kávét.
Étkezőkocsi mostanában mennyire van? Ha jól sejtem, vagy nincs, vagy egyszerre drága és gyenge minőségű.
Szoktak még jönni mozgóbüfék a bevásárlókocsijukkal? Egyáltalán, a MÁV Utasellató mint ilyen, még létezik?
Hatalmas tartalék van még ezen a fronton.
És mi a helyzet az éjszakai közlekedéssel? Nyáron, a főszezonban azért sokan járnak bulizni ide-oda. Kisebb távolságoknál még a bicikli lehet megoldás, nagyobbaknál már csak az autó. Ezt is meg lehetne oldani, akár vonattal, akár busszal, amivel praktikusabb. Nem csak a klasszikus vonaljárat van, mint lehetőség, hanem a gyűjtőtaxi (vagy iránytaxi), amely telefonon hívható, de a személytaxinál olcsóbb. Biztos sok mikrobuszos vállalkozó szívesen működtetne ilyet, ha lenne egy központi fuvarszervező, amely a buszokat és az utasigényeket koordinálja.
Van autópályán haladó expressz busz Siófokra (1:30) is és Balatonszentgyörgyre (2:05) is. (Illett volna utánanézzen mielőtt ilyet állít!)
A vasút esetében viszont önmagában a felújítás - miszerint 120 km/h-val, 160 km/h-val mehessen a vonat -, nem megoldás. Sem pl. Agárd belterületén sem pl. Balatonföldvár belterületén nem fogja elérni ezt a sebességet a szerelvény. Még a töredékét sem. (Legfeljebb teljesen zárt vonal esetén.)
A megoldás egyrészt a szintbeli kereszteződések csökkentése, amik egy részét kiváltották az új Bp-Fehérvári vonalon - ezt kell folytatni a Balaton mellett is (képzeljétek el, ahogy strandpapucsban gumicsónakot cipelve bukdácsolnak át a strandolók a 120 km/h-ás pályán).
A másik a párhuzamosítás, a dupla vonal kiépítése! Ugyanis a késések nagy része a váltó és előző vonatok megvárásából adódik és összegződik, halmozódik.
@ kvp 2013.08.26. 16:35:07-nek nincs igaza, hogy ne lenne hely! Emlékeim szerint ez a földvári platán sor és az aligai partfal kivételével mindenhol könnyen kivitelezhető lenne.
A harmadik pedig a teher-, a nemzetközi-, illetve a Keszthelytől távolabbi célállomás forgalmának külön pályára helyezése az M7-es autópálya "mellett", "alatt" Lepsény és Balatonszentgyörgy között. És csak a célforgalmat hagyni a párhuzamosított parti szakaszon! Ez kétségkívül sokkal nagyobb költség, de ebbe az irányba kell gondolkodni!
Még egy utolsó megjegyzés: Azért ne felejtsük el, hogy a 12 hónapból bő 2 hónapban csúcsra járatott szolgáltatást akarunk forint milliárdokért fejlesztgetni. Ha év közben nincs kihasználva, nem találnak neki egyéb funkciót, legalább félgőzös kihasználtságot, vajmi kevés esély van rá, hogy bármely kormány belevágjon.
Az M7 legalább egész évben használt "alternatív tranzit útvonal Sevilla és Volgográd" között!
P
A poén, hogy nemrég hallottam ismerőstől, hogy 10 éve még volt Győr-Pécs járat, Veszprémen keresztül.
Sopronból déli irányba a Szombathely-Szentgotthárd vasút kivételével csakis busszal érdemes menni (már ha tömegközlekedés), a közvetlen busz 4 óra alatt ott van Füreden, de gondolom Keszthelyre is van közvetlen, ennél jobbat nem nagyon találsz.
Szerintem ez mindent elmond, sajnos a következő években sem lesz jobb a helyzet. Az meg egy vicc, hogy a fehérvári vonal átépítése miért is tart ennyi ideig.
És meg lehet nézni, kik használják a Balatonra menet a vonatokat. Az utasok 80%-a diák, mivel nekik megéri vonatozni. Teljes árú jegyet nem vesz senki sem, mivel kb ugyanennyiért autózhat is, főleg ha már min. 2-en ülnek egy kocsiban.
Szükség van a vasúti közlekedésre természetesen, bár történtek már vonalmegszüntetési tervek egyesek részéről.
En tobbnyire vagy foldvaron vagy aligan nyaraltam idaig, es mivel egyik helyen sem latszik a hely a masodik sinparnak, ezert ebbol indultam ki. A foldvari allomasnal en a regi fotokon sem talaltam masodik sinpart, ha volt, akkor meg a mostani allomas megepitese elott szedhettek fel. (a regi allomas egyebkent meg all a mostanival szemben, kozvetlen a sin mellett, mellekepuletkent)
A nagysebessegu vasut alatt meg nem az ertendo, hogy alapbol 300-al megy a vonat, hanem az, hogy nincs tul sok felszini keresztezodes es apro megallo minden masodik bokorban. Ezert kellene egy nagysebessegu (mondjuk 160-as) vonal, keves megalloval es a mostani maradhatna hev vonalkent. Akkor ki lehetne szolgalni a teljes nyaralo tomeget tisztan vonattal is.
"És csak a célforgalmat hagyni a párhuzamosított parti szakaszon!"
Pontosan ezt irtam le. Akkor miert is nincs igazam?
Tehát a vasúton átlagsebességgel, az autópályán a legnagyobb megengedett sebességgel utazunk (ami nem is végig 130-as). : )
Az átlag amúgy kb. 60 km/h-s (nem km-es, de pláne nem km/h-ás).