A német megszállás emlékmű és az új elit
A Fidesz kormány történelemszemlélete, emlékezetpolitikája leválaszthatatlan arról az új elitről, amelynek eszköze a Fidesz-KDNP. A nemzeti eszmével párosuló áldozat önkép, a Magyarország kollaboráns helyett Gábriel arkangyalként való megjelenítése, a nem leszünk gyarmat lózungok annak az új gazdasági elitnek az önlegitimáló törekvései, amely keletre nyit piacokért, hitelért és legfőbb célja a tőkefelhalmozás bármi áron.
A német megszállás emlékműve kapcsán fellángoló indulatok Schiffer András szerint "túlméretezett hisztéria”-ként írhatók le. Az LMP társelnöke elmondása szerint ezekért a szavaiért azóta egy nyugalmazott fővárosi bírósági bíró (volt bírósági szóvivő) görénynek, "aljas sunyi kis mocsoknak" nevezte, más ostobának, vagy naivnak, megint más a lakosság általános közönyére építő politikusi hozzáállásnak tudta be. A Fent és Lenten a szobor állításról született két cikk, egyik szerint az emlékmű állításnak a lényege, hogy Magyarország szobrot állít a múlttal való szembenézésre való képtelenségéről, a másik szerint pedig a "politikai hercehurca mellett
jól tesszük, ha megnézzük, indokoltak-e az emlékmű elleni érvek". E sorok írója szerint érdemes a vitára más szemszögből is rátekinteni.
Közhely, hogy egy közösség identiását meghatározza a történelemszemlélete. Egy nemzet önképe, a történelmi traumái feldolgozása szempontjából meghatározó az, hogy mi alapján menti fel vagy hibáztatja a történelem alakításában szerepet játszó politikai és gazdasági elitjét, hogyan tekint az intézményeire. Mindemellett nem hagyható figyelmen kívül, hogy az uralkodó történelemszemlélet mindig a gazdasági-társadalmi-politikai térben egymással versengő érdekcsoportok közül győztesen kikerülők önigazoló narratívája. Így a magyar új burzsoáziának sem elsősorban az identitásából vezetendő vissza a liberális demokráciák polgári és politikai értékeitől való eltávolodásának igénye, hanem a gazdasági és politikai térnyeréséből, amihez politikai legitimációra és ehhez ideológiára van szüksége.
Az emberi és polgári szabadságjogok eszméjének kialakulása szorosan összefügg a polgárság kialakulásával és felelmelkedésével. A polgárság a gazdasági térnyerésével párhuzamosan a polgári és politikai szabadságjogokat önigazoló eszmeként használta fel politikai térnyerésére és uralkodó csoporttá válására. A tőkeerős európai
országok centrummá válása és más gazdasági rendszerek bekapcsolása a termelési rendszerbe nem utolsó sorban folyt és folyik a mai napig a humanizálás, az emberi és polgári szabadságjogok terjesztése jegyében is. A narratíva elfogadtatásánál tehát nem elhanyagolandó szempont, hogy ez egy meghatározott érdekcsoport olvasata a világról. Ma pedig a tőkeerős európai országok tőkeerős vállalalatainak a piacszerzését megtámogató liberális demokrácia alapelvei kerülnek szembe az új magyar burzsoázia önigazoló narratívájával. A Fidesz kormány történelemszemlélete, emlékezetpolitikája leválaszthatatlan arról az új elitről, amelynek eszköze a Fidesz-KDNP. A nemzeti eszmével párosuló áldozat önkép, a Magyarország kollaboráns helyett Gábriel arkangyalként való megjelenítése, a nem leszünk gyarmat lózungok annak az új gazdasági elitnek az önlegitimáló törekvései, amely keletre nyit piacokért, hitelért és legfőbb célja a tőkefelhalmozás bármi áron.
Mindezzel azonban amellett, hogy sokak identitásukban érzik magukat sértve az "új" történelmi narratíva uralkodóvá tételével, a legfőbb baj az, hogy továbbra is fenntartja az erőforrások igazságtalan újraelosztását. A csúcson levők cseréje nem oldja meg azt a problémát, hogy a rendszer továbbra is a sokak kárára épül a kevesek javára.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ugyanezt a szegény zsidó nénikét munka közben ebben a videóban láttam: hvg.hu/itthon/20140423_rendorseg_intezkedes_Szabadsag_ter_emlekm
Már a cink képén is gyanús volt a nénike életkora, valahogy nem tűnt elég öregnek ahhoz, hogy túlélő legyen. A HVG cikkéből kiderült, hogy a szegény zsidó nénike nem más, mint Magyar Fruzsina, Mécs Imre felesége, Magyar Bálint testvére. Gondoltam, utánanézek, mégis hány éves – ezt találtam: hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_Fruzsina tehát 1954-ben született, a Soá idején pontosan mínusz tíz éves volt. De ő TÚLÉLTE. Gratulálok neki, ügyesen túlélte a Soát.
A hölgy tehát most hatvan éves. És valóban szegény zsidó nénike kinézete van, mármint rendkívül lepukkant, elhanyagolt benyomást kelt. Odaállított a helyszínre köldökig lógó csöcsökkel és olyan hajzattal, aminél már nem is a festék hiánya bántó, inkább a fodrász hiánya. Mintha egy bilit tett volna a fejére és körbevágta volna. Így valóban egy szegény, szerencsétlen, nyomorult pária benyomását kelti, arról nem beszélve, hogy az irdatlan méretű hátsóját is jobb lett volna szoknya mögé rejteni. De minimum egy melltartót felvett volna, ha már emberek közé megy.
És ez a nő Magyar Bálint húga? Mécs Imre felesége? Színházi dramaturg? Elit pesti értelmiségi? Aki arra büszke, hogy Szemere Bertalan ükunokája, sőt bizonyíthatóan az Árpád-ház leszármazottja? mandiner.hu/cikk/20120203_magyar_fruzsina_arpadhazi_es_zsido És ez a nő odaállít a kordonhoz és azt firkálja tele HAZUGSÁGGAL? Hogy ő túlélte a Soát? Ennyi telik tőle? És ennél nem több? A mandiner videójában is végig kajabál, nem is bírtam végignézni, annyira unalmas hisztéria.
Ez értelmiségihez méltó magatartás? Ez méltó Szemere Bertalan ükunokájához, egy árpád-házi leszármazotthoz, egy oktatási miniszter húgához? Ez? Mit tett le az asztalra, mit tud felmutatni, amivel előrelendítette Magyarország életét? Hogy túlélte a Soát mínusz tíz évesen?
Ha egy cirkuszi majom nyújtaná ezt a teljesítményt, azt még megtapsolnám. De mit szóljak ahhoz, akitől pesti zsidó értelmiségiként nem telik több?
Tudomásul vettem – ennyit tud, ezt képes felmutatni. Köldökig lógó csöcsökkel odafirkálja a falra, hogy mínusz tíz évesen túlélte a Soát. Rettegjen csak, ha neki jólesik.
Az alapállás: a magyarok bűnösségét, vétkét ránk erőszakoló sunyi erők nem érik el céljukat, pont az ellenkezőjét provokálják ki: a magyar fiatalok visszautasítják a „bűnösség” bélyegét és undorral fordulnak el azoktól, akik mindenáron rossz, negatív érzéseket akarnak beléjük sulykolni.
A cikkíró megemlíthette volna, h Schiffer tömérdek pozitív visszajelzést kapott – mind a jobb és mind a baloldalról – a bátor véleményét illetően
Úgy tűnik nekem, hogy ez az emlékmű azt az igényt fejezi ki, hogy mi is lehessünk olyan áldozatok mint a magyarországi zsidóság.
Ha így van, akkor az emlékművel kapcsolatos konfliktus nem más mint az áldozattudatok versengése.
Oké, de akkor mennyivel megalapozottabb a magyarság áldozati létének igazsága, mint a zsidóságé? Ha azt mondjuk, hogy a zsidóság nem igazi áldozat, akkor mitől leszünk mi igaz áldozatok? Ha a "magyar fiatalok" elutasítják a bűnösség gondolatát, akkor miért tartják fenn a totális ártatlanság és áldozatiság érzését?
A profi politikus aki békére törekszik tisztában van ezzel.
A profi politikus aki össze akarja ugrasztani az embereket, mivel nincs kenyér hát legyen cirkusz, szintén.
"g 100-an vannak a kordonbontók. egyáltalán nem érdekli ez a társadalmat. pont ez a 100 ember nem törekszik a békére, akik hangoskodnak. "
- Ja értem! Most már a kordon bontók száma és a társadalmi támogatottság nincs arányban.
Milyen gyorsan változik a felfogásod ugyanarról a dologról.
Nekem a témáról mindig a tatárjárás ugrik be.
Először is mint sokadik generációs tatárjárástúlélő kárpótlásra tartanék igényt a Mongol Köztársaságtól. Azonkívül ragaszkodnék hozzá, hogy Ulan Batorban egy olyan emlékművet állítsanak fel a Tatárjárás emlékére, amelyik nem tolja át a felelősséget a mongolokról más nemzetekre.
Már el is indítottam a petíciót.
Kívülről azt lehet észrevenni, hogy a csoport hadakozik a valóság ellen – és ha valaki a valóság ellen hadakozik, akkor mindig a valóság nyer. Valamint azt lehet látni, hogy valós teljesítmény nélkül igyekeznek elismertetni magukat a külvilággal – de ami sikerül a szűk csoporton belül, az már nem fog sikerülni egy tágabb kontrollcsoportban, mert ott már csak a valós teljesítményt tisztelik. A külvilág felé a csoport elismertetési törekvése ebből következően csakis destruktív formát ölthet, pontosan úgy, mintha egy punkbandáról lenne szó. Ahhoz, hogy előbbre jussak, két utat választhatok: vagy mindent bevetve dolgozom azért, hogy előrébb kerüljek (mondjuk egy társadalmi rangsorban); vagy mindenkibe belerúgok, aki előttem van. Mivel egy zárt csoport tagjainak az energiáját teljesen igénybe veszi a szubkultúra kiépítése és fenntartása, ezért a valós társadalmi szerepvállalásra, előbbre jutásra már nem marad erejük; a külvilággal való elismertetésre számukra csak egy mód lehetséges, a negatív megnyilvánulás, az előttük vagy fölöttük állók vegzálása.
De ahhoz, hogy valaki a külvilághoz roncsolóan álljon hozzá, először is önmagát kell roncsolnia. Ez a belső széthullás pedig megnyilvánul Magyar Fruzsina kinézetén. Ezért én komolyan azt gondolom, mindenféle vicc nélkül, hogy Magyar Fruzsina több jót tenne az emberiséggel, ha felvenne egy melltartót stb, mintha bármit is firkálna egy köztéri kordonra. Ha néha tükörbe nézne, szoknyát húzna az előnytelen nadrág helyett, fodrászhoz járna stb, az neki személy szerint is jót tenne; és a közösségnek is az a jó, ami valakinek személyesen, valósan jó. A kritikátlan összeborulás ugyanis nem valós jót eredményez, ahhoz rendkívül sok belső áldozatot kell hozni, az egyénnek, mint önálló személyiségnek le kell darálnia magát, hogy megfeleljen egy csoport belső elvárásainak. Ez az áldozathozatal a személyiség fokozatos széthullását, elbambulását eredményezi; ezzel még jobban belepréseli önmagát a csoportba, hiszen a külvilág felé egyre kevésbé tud megfelelően teljesíteni, egyre jobban szétesik, tehát egyre jobban rászorul a csoport elismerésére, elfogadására. Nyilván szociálpszichológiában ezt a folyamatot már rendkívül jól dokumentálták, én csak egy másik, bulváros reakciót hozok még ide: "Amint megjön Heller Ágnes a légkalapácsával, szerkesztőségünk átáll az események élő közvetítésére." 444.hu/2014/04/09/megint-bontjak-a-kordont-a-szabadsag-teren/
nem igazán tudom követni a "logikád", vergődésnek érzem amit csinálsz, olyan kétségbeesett vergődésnek
A legtöbben nem tudunk mit kezdeni ezzel a hisztériával. Min problémáznak a kordonbontók? Hogy Magyarországot nem szállta meg Németország? De hiszen ez történelmi tény. Hogy a háborúnak nem voltak magyar áldozatai? Mi az hogy! Nagyon is voltak! A családunkból többen megjárták a frontot. Volt, aki hazatért a Don-kanyarból, volt, aki megőrült, volt, aki egyszerűen eltűnt. Minden családnak megvannak a maga történetei, a maga halottai. Rengeteg volt a polgári áldozat is, a háború utóhatásairól nem is beszélve. Ezt akarják elvitatni? Ezért rikácsolnak köldökig lógó csöcsökkel a pesti zsidók? Hát csak rikácsoljanak nyugodtan, és akkor mi van? Leszarom, szerintem mindenki leszarja. Ez az emlékmű csak nekik fontos, csak ők akarják eltüntetni, miért? Tán csak nem azért, mert bűntudatuk van? Szerintem azért, de ez nem az én gondom, hanem az övék. Randalírozzanak csak, firkáljanak, fessenek, ettől a tények nem változnak, és a halottak se szólalnak meg, ők hallgatnak.
Az ókori Egyiptomban azt mondták, hogy az ország lakói az istenek, a halottak és az élők, ilyen fontossági sorrendben. Szerintem Magyarország az élőké. Nem a halottaké, pláne nem az isteneké.
Már csak azért sem érdekel senkit a szobor, mert nem is értjük. Ki az a Gábriel arkangyal és mit keres egy háborús emlékművön? Magyarország védőszentje? És az mit jelent? És mi köze Gábrielhez az Orbán kormánynak, és pláne mi köze van Gábrielhez Magyar Fruzsinának meg a többinek?
Ismerek néhány embert, akik pont úgy viselkednek, mint akinél elakadt a lemezjátszó, és a tű ugyanazon a barázdán pattog, újra és újra és újra, kísértetiesen. Megszállottan ugyanazt hajtogatják, és az az érdekes, hogy amit hajtogatnak, az legfeljebb részigazság, de sosem a teljes, így aztán nem is visz sehová, csak körbe-körbe. Kicsit olyan ez, mint Ágnes asszony, aki megszállottan mosta a lepedőjét a patakban, pedig már rég nem volt véres, sőt már lepedő sem volt; de Ágnes asszony a változásból mit sem látott, az agyába beégett a vérfolt, és akörül pörgött mániákusan.
Az ilyen embereket nem lehet meggyőzni arról, hogy tévednek, ahogy Ágnes asszonyt sem lehetett. Hagyni kell őket, hadd éljék meg valóságnak azt, amit annak hisznek.
Az egész cirkuszból nekem már csak az számít, hogy azok a jelenleg élő emberek, akik rikácsolva eltiporják a 2. világháború mindazon áldozatának emlékét, aki nem volt askenázi (mert a második világháború az ő nagy dobásuk volt, csakis ők voltak a szereplői, mindenki más takarodjon a stáblistáról, a második világháború egy film, A csíkos pizsamás fiú, a második világháború = holokauszt, aminek sosincs vége, áldozatainak száma annyi, ahány askenázi élt, él és élni fog a földön, bárki, aki nem askenázi, genetikailag nácinak születik, és irigyli az askenáziktól a felsőbbrendűségüket, az áldozati létüket és a kárpit). Ezeket kár is kommentálni, inkább csak azt konstatálom, az idézett hvg-s, cinkes képek és videók alapján, hogy szemmel láthatóan rendkívül instabil lelki és szellemi állapotban vannak. Tényleges, valós hiánnyal küzdenek. Nyilvánvalóan nem blöffölnek a szenvedésről, ezek az emberek láthatóan valóban szenvednek, elgyötörtek, megfáradtak, elcsigázottak, kínlódnak, jajveszékelnek, boldogtalanok.
De azt is tudom, hogy a szenvedésük oka nem az, amit annak hisznek. Magyar Fruzsina nem 90 éves anyóka, még ha annak is hiszi magát, nem élte túl a Soát, és nem bántotta senki. Ami neki fáj (mert nyilvánvalóan tényleg fáj neki valami), annak oka nem ez a szobor, de még csak nem is ez az ország. Rajta nem lehet segíteni, mert amilyen segítségre szüksége volt, azt már mind megkapta. Ezt produkálja, ezt termeli ki mindabból, amihez hozzájutott. Elkönyvelem és tudomásul veszem. A szobornál sokkal inkább érdekel az, hogy egy ember mit kezd azzal, amihez hozzájut élete során. Mire fordítja a javait, tanulmányait, tapasztalatait. Hol kezdi és hová jut. Nem mellékesen milyen hatást gyakorol a környezetére, hová juttat másokat.
Van egy askenázi költő, Kántor Péter, ő egy versében olyasmit írt, hogy mi kellett volna még, mi kellett volna? Magyar Fruzsináék csillapíthatatlan éhségéről ez jut eszembe. Mi kellett volna még, mi kellett volna? Valami nagyon hiányzik, amit folyton keresnek, de soha nem találnak és soha nem nyugodhatnak nélküle.
De mondanivalóm lényege talán az lett volna, h érthetetlen az a káros és veszélyes harcmodor, amit a zsidóság radikális szárnya folytat a nemzeti gondolkodású magyarokkal szemben. A szomorú eredményt látom, mikor ismerőseim – akik még 6-8 éve azt sem tudták, hogy mint van a zsidósággal – most a közösségi oldalakon, magánbeszélgetésekben egyre inkább zsidó ellenességnek adnak hangot. Ez egy olyan terjedő jelenség, amihez a radikális, szüntelenül harcot kereső, sokszor provokáló zsidó vezetők, önjelölt zsidó szószólók, megmondóemberek szervesen hozzájárulnak. Nem kellene olyanból ellenséget csinálni, aki különben nem lenne az.
Van az egésznek egy jó oldala is: ezek a szélsőséges figurák (Mécs, Konrád, fruzsina stb.) rá vannak csimpaszkodva az MSZP-re, amit megosztó viselkedésükkel garantáltan tönkre fognak tenni és az MSZP. egy egyre zsugorodó valamivé lesz.
A szövegből az az érdekes, hogy az itthon maradottak, akik megúszták a tábort, áldozatnak érezték magukat. Köves Gyuri, aki túlélte, azt érezte, hogy ez a számára valamiféle tudatos vállalás volt, amiből tanult és ami által fejlődött; valamiképpen ő maga döntötte el, hogy mi történjen vele, ő maga az ura a saját életének. A rokonok ezt nem akarták belátni, mert valóban nagyon nehéz, sőt lehetetlen belátnia annak, aki nem éli át. Nem a munkatábort, hanem az áldozati létből való megszabadulást.
Az áldozati lét ugyanis egy tudatforma. Egy olyan állapot, amiben az ember teljesen tehetetlen, semmi ráhatása nincs az eseményekre, sodródik az árral, mint egy vízihulla. Kizárólag a külső körülményektől függ, hogy mi történik vele, ő maga a végletekig passzív, a hatóereje nulla, tulajdonképpen rabszolga. Az áldozati tudat mindig dühvel, bosszúvággyal párosul; tulajdonképpen a bennem levő agressziót az áldozati tudathoz kötöm, és azzal racionalizálom, hogy valamikor, valaki elkövetett ellenem valamit, ami kiváltotta a dühömet.
Ebből az következik, hogy ha a zsidók ragaszkodnak az áldozati tudathoz, akkor nagyon negatív dologhoz ragaszkodnak, amit aztán végképp nem kell senkinek "irigyelnie" tőlük; az áldozati tudatból szabadulni kell, nem pedig belesüllyedni, mint a sírba.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy nem történik velünk olyasmi, amivel szemben tehetetlenek vagyunk, és ami roncsolóan, fájdalmasan, tragikusan vagy csak bosszantóan hat ránk, nem történhet semmi olyasmi, amivel szemben alulmaradunk.
Dehogynem, ez az emberi életnek általános élménye, ettől nem lehet megmenekedni. A kérdés csak az, hogy mit kezdek azzal a vereséggel, veszteséggel, fájdalommal, bántalmazással, ami ér, ami megkeseríti vagy megnyomorítja az életemet.
Ha jót akarok magamnak, akkor muszáj valamiképpen átalakítani a látásomat az életemmel, a velem történt eseményekkel kapcsolatban, és azt mondani, hogy a veszteségekből felállhatok; hogy minden, ami történik velem, megtanít valamire; minél jobban bánt, fáj, ingerel, annál inkább képes tanítani. Minden rossz, ami ér, arra jó, hogy megeddzen, tudatossá tegyen.
Nagyon nehéz és kellemetlen a vereséggel megküzdeni, egy roncsolt állapotból felállni, a fájdalomból kigyógyulni; de ha sikerül (legalább egy kicsit), az sokkal erősebb pozitív erővé válik, mintha csak úgy az ölembe pottyant volna az "energia". Kifelé több jó származik abból az erőből, ami egy fájdalom leküzdése során keletkezik, mint ami csak úgy természettől fogva volt adott.
Gondolj a nyomorékokra, akik megtanulnak mosolyogni és másoknak segíteni.
És most képzeld el ugyanezt a nyomorékot úgy, hogy egész életében csak hisztériázik és mutogatja a nyomorékságát és követeli a jogait meg erőszakosan követel mindent. Mekkora különbség.
Mind a két esetben igaza van, hiszen az objektív tény mindkétszer ugyanaz, tényleg beteg. De hová jut az egyik vagy a másik módon?
Nem biztos, hogy előbbre jut, ha mosolyog és küzd. Lehet, hogy több előnyt kap, ha követelőzik, hisztériázik, másokat bűntudatossá tesz, a saját problémájával vegzál és a nyomorékságával dicsekedik.
Kínkeserves, félelmetes és ijesztő elindulni egy olyan irányban, amikor lemondok az áldozati tudatról, mert ezzel azt döntöm el, hogy nem fogok másokra támaszkodni, és ez gyakran olyan, mint valami halálugrás. Kényelmesebb arra számítani, hogy majd mások támogatnak, hiszen nekem erre jogom van és ez nekem jár, hiszen nekem igazam van, bajban vagyok.
Viszont észrevettem, hogy amíg arra várok, hogy mások segítsenek rajtam, hajlamos leszek arra, hogy még jobban elhagyjam magam, még jobban rájátsszak az áldozati tudatomra. A tehetetlenség érzése nem segíti a fejlődésemet, csak ha magamtól próbálok tenni a javulásomért, tehát ha kilépek az áldozati tudatból.
www.youtube.com/watch?v=99WgR24jWcw
indavideo.hu/video/Boldogsagos
Ez a két videó kitűnően illusztrálja a kétféle tudatállapot különbségét. Lehet választani, melyik jön be.
Mondok valamit: ismerek egy egypetéjű ikerpárt, 17 évesen mindkettejüket leszázalékolták skizofréniával. Valójában csak szomorúak és erőtlenek, csüggedtek voltak, nyilván sok rossz élmény érte őket gyerekkorukban, de nem bolondok egyáltalán.
Az egyikük megpróbált innen felállni, elfoglalta magát, dolgozott, férjhez ment, igyekszik teljes életet élni. A másikuk úgy döntött, hogy ő beteg. Belecsimpaszkodott mindenkibe, akibe csak bírt, teljesen elhagyta magát. Most épp a zárt osztályon van. Nem bolond, teljesen normális, csak egyszerűen lusta élni. Könnyebb sajnáltatnia magát, miközben belemar minden segítő kézbe, visszalök minden segítséget, amit csak kap. Nem hajlandó fölhasználni a segítséget, mert ahhoz neki is meg kéne mozdulnia, tennie kéne valamit, kezdenie magával valamit, de könnyebb elterülni, mint a nagyalföld. Most aztán lehet, hogy ottragad a valóban bolondok között. A nemakarásnak nyögés a vége. Ez olyan közmondás, ami nem csak őrá, hanem mindenkire vonatkozik.
Ha jobban akarok lenni, akkor egy idő után, történjen bármi is, de jobban leszek. Addig persze keserves eljutni, amíg biztonsággal visszanézhetek, és azt mondhatom, hogy egy nyomorult lelki- vagy testi állapotot már biztosan magam mögött hagytam; de ha nem teszek érte semmit, akkor biztosan nem leszek jobban. Matthew Andrews mondta, hogy egyetlen ember sincs, aki azt mondaná: egész nap tanulok, dolgozok, sportolok, fejlesztem magam, és soha semmi jó nem történik velem. Ilyen ember nincs. Ha bele akarok kapaszkodni abba, hogy élni jó, és én szeretnék élni, akkor a legkisebb szalmaszál is képes felemelni. Andrew Matthews írta le azt a történetet is, hogy egy embert annyira sok kudarc ért, hogy elhatározta, öngyilkos lesz. Hazabotorkált kötélért, amire majd fölköti magát - és a kutyája ugrálni kezdett, amikor meglátta. Enni adott neki, és közben arra gondolt, hogy hiszen van a világon egyetlen lény, akinek szüksége van őrá; és ha van egyetlen lény, akinek ő kell, akkor már megéri élni. Innentől iszonyú keserves út kezdődött a számára, de sikerült valahogy visszatornáznia magát a mélységből.
Szóval, ha meg akarok kapaszkodni az életben, akkor meg fogom találni azt, amibe belekapaszkodva megmaradhatok.
Ez döntés kérdése.
Soha nem az számít, hogy honnan indultam, hanem hogy hová érkezem.
A fenti két videóban szereplő fiatal férfiak hasonló közegből indultak, de a debreceni rosszabb feltételek közül indult, mint a gyöngyösi. És mégis, összehasonlíthatatlanul messzebb jutott. Ne mondd nekem azt, hogy ő több segítséget kapott az életben, mert ez viccnek is rossz. Azt mondta: ELDÖNTÖTTEM, hogy csakazértis kovács leszek.
Mi ez? VÁLASZTÁS.
Ha azt mondod, hogy Zsákai Istvánnak könnyű, vagy Nick Vujicicnak kezek és lábak nélkül könnyű, hiszen mások a feneke alá tolták az aranybilit, akkor azt mondom: hagyjuk már a hülyeséget.
Mindazon felül, amit leírtam, van egy jó módszer az igazi fájdalom felismerésére. Ha valami valóban fontos dolgot vesznek el tőled, pl. az életedet, vagy csak komolyan megbetegszel, vagy elveszted a munkádat, elhagy a párod, megdöglik a kutyád stb, akkor dühös vagy? Nem, nem vagy dühös. Csak sírsz. De ha a feneked alá tesznek egy rajszöget, ha valaki eléd hajt, ha a pincér hidegen hozza ki a kávét, akkor sírsz? Nem, akkor dühös vagy. Ezek is veszteségek, de nem olyan létfontosságú, igazi veszteségek, mint amik miatt sírva fakadsz.
A Szab. téri emlékmű kapcsán te láttál bárkit is sírni? Mert én nem síró, hanem dühös embereket láttam, akik rázták a rácsot, graffitiztak, rendőrrel kötözködtek, kiabáltak stb. Érte ezeket az embereket bármiféle valós, komoly veszteség, fájdalom? Nem. Ezek az emberek haragszanak, de nem gyászolnak.
A Biblia azt mondja, haragudjatok, de NE VÉTKEZZETEK, a nap le nemjen a ti haragotok fölött. A haragtartás bűn. Aki dühösködik, bűnt követ el.
Péld 29,22 A haragos háborgást szerez; és a dühösködőnek sok a vétke.
A gyöngyösi cigány is egy haragos ember, és sok a vétke. Aki haragot tart, az vétkezik, tök mindegy, mivel racionalizálja és mentegeti a bűneit.
Ha ez sem tetszik, vitatkozz magával Jehovával. Persze bibliai kérdésekben én is szívesen állok rendelkezésedre; ha zavarosnak találod a Szentírást és kifürkészhetetlennek Isten útjait (hogy engedhette meg ezt vagy azt stb), akkor kérdezz bátran.
Ezekkel a megállapításaiddal is egyetértek: „Az áldozati tudat mindig dühvel, bosszúvággyal párosul” – „ha a zsidók ragaszkodnak az áldozati tudathoz, akkor nagyon negatív dologhoz ragaszkodnak”
Ha tényleg így csinálod akkor az nagyon dicséretes: „A tehetetlenség érzése nem segíti a fejlődésemet, csak ha magamtól próbálok tenni a javulásomért, tehát ha kilépek az áldozati tudatból.”
Egy picit bővebben: "az univerzum" nem ismeri azt a szót, hogy nem. Tehát ha valaki tagadóan kötődik valamihez, ha harcol valami ellen, és úgy koncentrál rá, akkor is arra koncentrál, azzal tölti meg az elméjét, szívét, szellemét, ahhoz ragaszkodik és azt éri el.
Ez a híres-neves "ne gondolj a fehér elefántra" effektus.
Ezzel nincs mit csinálni, mert mindenkinek szabad akarata van, hogy arra használja az életét, amire csak óhajtja. Akinek ennél nincs jobb dolga, annak ez a célja, ezt a valóságot teremti meg.
Akinek ennél több kell, az ennél jobb célokat tűz ki és jobb valóságot teremt.
Legvégül mindenki pontosan oda jut el, ahová akar.
Van egy görög szó, a "hamartia", céltévesztést jelent, az újszövetség ezt a szót használja arra a fogalomra, hogy bűn. A bűn tehát - céltévesztés.
Ha rossz célokat tűzök ki, akkor rossz dolgokat fogok elérni. És ha elértem, ne csodálkozzak rajta, hogy hová jutottam. Ha jót akarok elérni az életben, akkor tűzzek ki jó célokat.
Teréz anya azt mondta: ne hívjatok, ha valami ELLEN tüntettek. Majd ha valamiÉRT tüntettek, ha valamit tényleg el akartok érni, csak akkor szóljatok.
George Carlin meg ezt mondta: Harcolni a békéért annyi, mint baszni a szüzességért.
De csak rajta, felőlem lehet próbálkozni.... ennyi erővel lehet harcolni azért is, hogy a férfiaknak legyen joguk szülni - "harcoljon ő a valóság ellen, ha akar", vontak vállat erre a Brian életében.
Amit megteremtenek, az nem az én valóságom lesz. Nem nekem teremtik, hanem maguknak.
Nem véletlen, hogy Radnóti özvegye ebben nem vett részt. Azt mondta, semmi közöm hozzájuk. judaizmus.blogspot.hu/2009/10/radnoti-dosszie-egy-par-beszegett-feher.html
Bálint Györgyről, Popper Péterről, Ranschburg Györgyről se hallottam, hogy az életüket az antiszemitizmus elleni küzdelemnek szentelték volna; volt dolguk, ami örömöt okozott nekik, értelmet adott az életüknek, és nem értek rá ilyesmivel vergődni.
A Bibliában van egy mese, ami szerintem tanulságos abból a szempontból, hogy ki mit tart fontosnak és elhanyagolhatónak az életben:
Bírák könyve 9,8-15 Egyszer elmenvén elmentek a fák, hogy királyt válaszszanak magoknak, és mondának az olajfának: Uralkodjál felettünk! De az olajfa így felelt nékik: Elhagyjam az én kövérségemet, a melylyel tisztelnek Istent és embereket, és elmenjek, hogy ingadozzam a fák felett? Akkor a fügefának szólottak a fák: Jer el te, és uralkodjál rajtunk! De a fügefa is azt mondta nékik: Elhagyjam-é édességemet és jó gyümölcseimet, és elmenjek, hogy ingadozzam a fák felett? Azután a szőlőtőnek mondák a fák: Jer el te, uralkodjál rajtunk. Azonban a szőlőtő is azt mondta nékik: Elhagyjam-é mustomat, a mely isteneket és embereket vidámít, és elmenjek, hogy ingadozzam a fák felett? Mondának végre a fák mindnyájan a galagonyabokornak: Jer el te, uralkodjál mi rajtunk. És monda a galagonyabokor a fáknak: Ha igazán királylyá kentek engem magatok felett, jőjjetek el, nyugodjatok az én árnyékomban: de hogyha nem, jőjjön tűz ki a galagonyabokorból, és égesse meg a Libanonnak czédrusait.
..... ennyi.......ennyike......
Jól fején találtad a szöget, rámutatva a sok elmebeteg harcoló görcsös igyekezetére, mikor példának hoztad fel egyik csoportjukat, akik azért harcolnak: "hogy a férfiaknak legyen joguk szülni"
Komolyra fordítva - azt láttam a hírekben, hogy "Székhelyi József színművész, az Élet Menete Alapítvány egyik alapítója azt mondta: "szíve szerint" megalapítaná a pártonkívüliek pártját, a Szenvedélyes Élet Pártját, amelynek "akarata, szorgalma, tehetsége, teremtő ereje, tudása, munkabírása türelme és innovatív leleményessége alkalmi zsenialitással párosulna, (...) gyógyítaná a gyengélkedőt (...) és soha-soha nem ölne".
Az agyam elzsibbad tőle. Aki pártonkívüli, annak nem kell pártot alapítani. Akik pedig valóban azzal töltik az idejüket, amiket felsorolt, azoknak nincs külön energiájuk arra, hogy különféle menetekben vonuljanak és "harcoljanak a békéért". Tehát az a véleményem, hogy azokat az embereket, akik vonulnak, csak hitegetik és becsapják azzal, hogy
1. nekik pártosodni kell
2. ők tképpen szinte zseniálisak
3. és legfőképpen - békeszeretők
mert ennek a valóságban pont a fordítottja igaz; akik az életüket vonulással meg tiltakozással meg "békeharccal" töltik, azok eleve pártosak, nem valami önmeghaladó, produktív tevékenységre koncentrálnak és meglehetősen harcias benyomást keltenek.
Felsoroltam pár nevet (szegény Ranschburgot átkereszteltem); vannak még sokan, akik ebből nem kérnek, mert épp eléggé leköti őket a saját életük és tevékenységük, amire koncentrálnak.
Egy olyan embernek, mint pl. Erőss Zsolt, nem véletlenül nem gyűlt meg a baja a cigányokkal. Gondolom, soha nem kellett különösen félnie tőlük. Nem azért, mert harcolt a jogvédelemért és engedményeket tett nekik; egyszerűen nem érdekelte az egész, eszébe se jutott, lekötötte a saját élete, azzal törődött, hogy folyton meghaladja önnön képességeit. És valahogy nem álltak az útjába. Nem kellett hátrálnia tőlük, egyszerűen nem támadták. Az útjába egyetlen ember állt - saját maga, amikor elszámította magát. De más nem tudta megakadályozni abban, hogy azt tegye, amit eltervezett. Mert voltak céljai. A saját célok, tervek kitűzése és megvalósítása, az önmeghaladásra való törekvés ERŐSEBB, mint idegen akaratoknak való behódolás, bármilyen csoportosuláshoz való tartozás és együttes bégetés, sajnálom, ha ez erős kifejezés, de akkor is igaz. Lehet a nyájat hülyíteni azzal, hogy ők milyen zseniálisak, békések, de ez nem igaz. Azért tudom, mert én is voltam nyájnak a tagja, és én is azzal voltam hülyítve, hogy azért vagyok nagyon klassz, mert ennek a nyájnak a tagja vagyok, és ez a nyáj szuper. De attól még senki sem lesz "szent", hogy csatlakozik egy csoporthoz. Önmagával mindenkinek egyedül kell megküzdenie, csak az az övé, amit valóban egyedül ért el. Amit másokra támaszkodva ér el, mint a nyáj egy birkája, azt bármikor elvehetik tőle, nem marad az övé. És hogy visszatérjek Erőss Zsolt példájára - valójában ő is azon vesztett rajta, hogy kénytelen volt mások segítségét igénybe venni a terveihez, hiszen amit el akart érni, arra nem volt elegendő a saját kerete; és ha így van, akkor az ember kénytelenül elkezd kifelé játszani, idegen akaratoknak alárendelődni, amik nem belülről fakadnak, külső elvárásoknak megfelelni, amik már nincsenek belső kontroll alatt és amik nincsenek összhangban a valós képességeivel.
Tehát, hogy pontosítsak a dolgon - Erőss Zsoltnak csak Erőss Zsolt tudott az útjába állni, aki alárendelte magát a külső elvárásoknak, mert igénybe vett külső segítséget.
A felvonulók még többet várnak el egy csoporttól, még inkább alkalmazkodnak, még inkább kiszolgáltatják magukat valamiféle külső érdeknek. Amiről valójában nem sok fogalmuk van. Lehet, hogy egyesével még jószándékúak a vonulgató emberek, de összességében már nem azok. Mert a tömeg már sohasem önálló akaratok összessége, hanem az önálló akaratok feloldódása egy masszában. Erről, mármint a tömegpszichológiáról és tömegpszichózisról sokat írtak a 20. sz-ban.
Ez mindenféle menetre érvényes, tévedés ne essék. Azt nem tartom megoldásnak, hogy ha az egyik menet nem tetszik, akkor csatlakozom egy ellenmenethez.
A tömeg csak látszólag erős - valójában legyengített akaratú emberekből áll, akik ki vannak szorítva a saját életpályájukról.
Ha nem vagyok elég stabil, akkor könnyedén megtehetik velem, hogy magukhoz rántanak és egy idegen akarat szolgájává tesznek. Ide menj, oda állj, vonulj fel, tartsd a zászlót, kiabálj; lehet bonyolult a csoporttudat, de egyszerű trükkel táplálják: az áldozatisággal. A csoporttagok áldozatai a külvilág rosszindulatának, ezért jogos a küzdelmük a külvilág ellen, az pedig csak együtt sikerülhet. Ez a saját akarat elvesztésével jár, a saját célokról való lemondással. Az viszont hazugság, hogy a csoport együtt kiharcolja azt, amitől az egyénnek frankó lesz (mert csak együtt sikerülhet, mindenki ezt szajkózza, aki másokat maga alá akar rendelni és manipulálni). Elég csak a Majdanra gondolni, annak a résztvevői mit harcoltak ki maguknak? Csak háborúságot és bajt. Jacenuknak és Timosenkónak kaparták ki a gesztenyét, idegen érdek ostoba bábjai lettek. Sőt halottai.