Pride: a szellemi polgárháború jelképe

2014.07.04. 08:00 Döry L.

Már megint gondolni kell valamit a Pride-ról? Szívesen érezne valamit, de nem tudja, kivel tartson? Vagy pont elege van abból, hogy muszáj ehhez viszonyulnia? Segítünk! Miért és hogyan lett a 2000-es évekre a Pride a Nagy Politikai Kérdéssé?

artworldtalk.jpg

Magyarországon a rendszerváltást követően a társadalmi csoportok tudatai és ideológiái a politikai harc sokkal élesebb terepén találták magukat. A pálya (ebben az értelemben tényleg) kinyílt.

A később majd uralkodó társadalmi csoportok anyagi és szellemi értelemben már a rendszerváltás előtt formálódásnak indultak, csak éppen rejtett módon - az apparátuson belül és az uralkodó ideológia nyomása alatt. Ezek a csoportok a rendszerváltással a politikai kiváltságok és az ezzel összefüggő tőkefelhalmozás lehetőségéhez való hozzáférés versenyében találták magukat. Ehhez a versenyhez szervezték meg a pártjaikat, vagy „belülről” az egykori apparátus maradékából, vagy az ennek az egyeduralmát a hetvenes évektől különböző ideológiai platformokról „kívülről” kihívó ellenzék politikai erőiből.

Ezen csoportok vetélkedése számára a fő kérdés az erőforrások elosztása volt, ráadásul egy igen mozgalmasan átalakuló világgazdaságba való mélyebb beilleszkedéssel együtt. Ma már úgy látszik, hogy a kádári hitelfelvételt működő-tőke beáramlással (privatizáció) felváltó félperifériás modell eleve nem volt hosszan fenntartható időszak. Ennek a korszaknak a lezárulta 2010-ben az elitcsoportokat is újrarendezi.

A vetélkedés természete azonban olyan - hasonlóan más uralkodó csoportok közötti vetélkedéshez -, hogy a fő kérdés (jelesül a termelő erők fölötti rendelkezés) világosan csak kivételes pillanatokban látszik. Jellemzőbb, hogy pártok intézmények fölötti harcaként jelenik meg (médiaháború, színház-háború).  És az is jellemző, hogy a versengés a kulturális hegemóniáért a társadalmi tudat alakulásában, a nyilvánosságban, kultúrában mindenhol széltében jelen van. A rendszerváltást követően az ideológiai harc hirtelen nyílt ki és a harc szétterjedése is viharos gyorsasággal történt. A periféria egyik jellegzetessége, hogy az uralkodó csoportoknak egyre inkább szétszakadó, egymással ellentétes érdekű társadalmi rétegekből kell politikai többséget formálniuk, legkevesebb négyévente. Ennek egyik bevett eszköze a kulturális harc is („szimbolikus politizálás”). A magyar társadalom, arra a jelenségre, hogy a versengő uralkodó csoportok a társadalmi tudatok területén is harcot vívnak egymással a „minden átpolitizálódott”, „már mindenben ott a politika”, „szellemi polgárháború zajlik” fásultságával reagált.

Az uralkodó csoportok és pártjaik szerkezetéből adódik, hogy a kultúrában, vagy a közéletben a harc tárgyává tett témában kettő uralkodó álláspont ütközéseként jelenik meg a vetélkedés. Az itt felvett álláspontok – bár érveket tartalmaznak - elsősorban azt a funkciót töltik be, hogy az abban részt vevők a politikai hűségüket kifejezhessék, az ellenfelet pedig megbélyegezzék. A harc jellegzetessége még, hogy következmények nélküli, vég nélkül fenntartható, egy-egy témája időszakonként ismétlődik, ám csak kampányszerűen válik fontossá, története és emlékezete nincs (lásd: „ügynökkérdés, zsidókérdés, kommunizmus-kérdés, meleg-kérdés”). Az ideológiai harc szabályai egyszerűen felfoghatóak és követhetőek. Elégséges az egyik állásponttal való azonosulás kinyilvánítása, az ismert szókészlet használatával. Ez az alapgyakorlat viszont kötelező, ennek elmulasztása teljes elszigetelődéshez vezethet.

Miami-Beach-Gay-Pride-Parade-by-Brian-Butler.jpg

Kelet-Európában a kétezres évektől a harc elemévé vált a nyugati polgárjogi hagyományra építő (homo)szexuális egyenjogúság politikai témája (amely máshol is a világnézeti összeütközések egyik pontja) és ennek szimbolikus megjelenése a Meleg Büszkeség Napi felvonulás. Ennél a témánál is kialakult a harc rítusa: a felvonulás környékén megjelennek a saját politikai pozíciót tisztázó és az ellenfelet becsmérlő írások, tartalmak.

És Kelet-Európában ez a téma is beleilleszkedik az uralkodó csoportok önmeghatározását régóta beborító „nyugat-kelet” „modern-elmaradott” „civilizáció-balkán” öngyarmatosító nagy-elbeszélésbe.

Ha valakiben nem támadt föl a kényszer, hogy mindenáron gondoljon valamit a Pride-ról - támogassa, vagy ellenezze - az összefügghet azzal is, hogy elutasítja a politikai hűség kinyilvánításának ilyen rituáléit. Mivel a Pride az uralkodó csoportok harcának egyik lecsapódása a szimbólumok világában, az emberek többsége számára nem egy alávetett csoport jogokért vívott küzdelméről szól.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fenteslent.blog.hu/api/trackback/id/tr886471323

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Egy poszt nyitottaknak 2014.07.04. 15:59:25

// BejegyzésKötöttségek nélkül által

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez a baloldal és a .liberálisok értékvesztésének jele, semmi egyéb.

Miután a liberalizmus győzött a legfontosabb területen, a gazdaságban, hirtelen keresni kellett valamit, amivel meg tudják különböztetni magukat a többi eszmétől. Rátaláltak hosszú keresgélés után a devianciákra, s azok védelmére.

A baloldal meg teljesen feladta eredeti eszméit, mára a kapitalizmus fő támogatója lett. Mára már csak a destruktív társadalmi jelenségek támogatása maradt, mint megkülönböztető elem a jobboldaltól, mert gazdaságpolitikában a baloldal ultraliberális lett.

Így lett a homoszexuális perverzió felkarolása egyfajta baloldali ügy.
Hozzá kell még tenni: mindez Kelet-Európában, ahol az elfajulás foka jóval kisebb, mint Nyugat-Európában, abszolút kontraproduktív. Dehát a magyar ballibeket ez nem érdekli, nekik eleve mindig az az álláspontjuk, hogy a nép buta és rossz, így nevelni kell a jóra. Ezért képesek még saját magukat is arcon köpni. Tavaly a szerencsétlen Bajnait meg is sajnáltam: elment valami homoklobbista rendezvényre, de hát nem jó színész Bajnai és nem tudja az arcát meghamisítani: látszott az egész arcán, hogy a legszívesebben hányna a homokosoktól, s műmosolya teljesen erőltetett.
Jó írás!
A harc vég nélkül fenntartható, az állásfoglalás pedig kikényszeríthető?
Mi lesz ha belefárad a társadalom?
Szerintem már fárad!
A buzeránsparádé szervezői karóbahúzást érdemelnének.

Jelenleg pedig kiskorú veszélyeztetése és közszemérem elleni szabálysértések miatt kellene eljárások tömkelegét indítani az aberráltak ellen.
Egy fenét. Senkit sem érdekel a téma a kattintáshajhász blogászokon kívül még a buzikat se.
Ráadásul amióta megbélyegzik azokat, akik nem akarnak benyalni a fartúróknak, és amióta a fartúróknak való be nem nyalás idegen beavatkozásra is "alapot" ad, azóta indokolt nemzetbiztonsági kockázatként is kezelni a buzeránslobbit.

Európai választ érdemelnek a fartúrók. Olyat, amilyet az oroszok is adnak nekik.
@maxval, a gondolkodó birca:
Fú öreg, te kevered a liberalizmust és a libertarianizmust.
Ha jobban belegondolsz, akkor a libertarianizmus sokkal jobban beleillik a jobboldali emberek világképébe.
@Istóczy úr: Karóba húzni, komolyan? Te itt tartasz? Kiskorú veszélyeztetése? Megnézném a hozzád hasonlók fejét, mikor megtudják a saját gyerekükről, hogy meleg. Egyem a törékeny szemérmedet, te civilizáció legalja. Te vagy megbélyegezve? Fenyegetve érzed magad, te gyökér? Véletlenül se te vagy a megbélyegző, igaz?

Európai válasz, mi? Putyin diktatúrája, mint európai válasz… Tegyük illegálissá a homoszexualitást, mint pl. Ugandában, vagy a legtöbb afrikai országban! Akkor lenne csak szép az élet, ha abban a tudatban kelnénk fel reggelente, hogy mi bizony eltapostuk a nekünk nem tetsző embertársaink önkifejezését, létjogosultságát! A békés együttélés, elfogadás, tolerancia paradicsoma!

Fogalmad nincs miről beszélsz, csak fröcsögöd az agyhalott előítéletes, intoleráns, gonosz, bigott, fasiszta, betanított mantráidat. Aki itt aberrált, az te vagy meg a fajtád. Semmit nem tanított nektek a történelem…

Ja, és nem vagyok meleg.
@Istóczy Győző: Tudom egyes embereknek nehezére esik felfogni, hogy vannak akiknek elvei vannak és nem feltétlen azért szimpatizál egy üggyel, mert közvetlen érdeke fűződik hozzá.
Mégis arra kérnélek, próbáld meg megérteni hogy nem mindenki meleg aki liberális!
@maxval, a gondolkodó birca: Nincs? Akkor nézd meg hány ponttal és melyik kategóriában szerepel Oroszország a Demokrácia Indexen, aztán gyere vissza, és köss bele valami másba a hozzászólásomban.
@twisted:

Mi a bajod Afrikával? Antinégerista vagy? Mit szólnál, ha kiderülne, hogy rablógyilkos vagy pedofil a gyereked?
@twisted:

Mert az az index egyedül a nyugati típusú liberális polgári demokráciát ismeri el demokráciának, márpedig Oroszországban valóban nincs nyugati típusú liberális polgári demokrácia.
@Istóczy Győző: Nem. Látom problémáid vannak a szövegértéssel. Nem vagyok meglepve.
@maxval, a gondolkodó birca: Szerintem olvass utána kicsit. Kezdetnek írd be Google-ön, hogy Putin 140%!
@kabelbarat:

Szerintem neked vannak gondjaid a szövegértéssel. Éppen azért kérdeztem rá egyenesen, hogy buzi vagy-e, mert meguntam a maszatolásodat.
@maxval, a gondolkodó birca:
Na pont most futottam bele ebbe a cikkbe:
index.hu/tech/2014/07/04/oroszorszag_betiltja_a_nem_orosz_szervereket/

Ne legyenek illúzióid Oroszországgal kapcsolatban!
@kabelbarat:

Mi a gond evvel az adatvédelmi intézkedéssel?

Vagy az a demokrácia, ha az NSA és a Moszad elolvashatja a leveleid?
"A tavaly nyáron kirobbant megfigyelési botrány óta csendes háború bontakozott ki az EU és az USA között. A németek és a franciák arról egyeztetnek, miként lehetne létrehozni egy európai internetet, hogy az európaiak adatai elkerüljék az amerikai szervereket."

index.hu/kulfold/eurologus/2014/02/19/europai_internetet_almodnak/
@Istóczy Győző: Az, hogy ez jogi lehetőséget ad a cenzúrához. Egy ilyen törvény alapján nagyon sok honlapot és szolgáltatást lehet letiltani.
Meg ugye ezáltal oroszként nem tudsz kikerülni a gondoskodó orosz tekintetek alól.
Azért ez nem csak a politikai hűségről szól. Messze nem.

Én abból indulnék ki, hogy a konzervatív "munkaköri kötelessége", hogy pesszimista legyen - hogy ne higyjen abban, hogy a világ töretlenül a béke, öröm, habostorta fele halad, hogy lesznek még durva idők, háború akár, polgárháború, Mad Max, akármi.

Mindez természetes módon azt igényli, hogy az értékrend ne az önkifejezésről, hanem a közösségi túlélésről szóljon - már ebben az értelemben: en.wikipedia.org/wiki/Political_spectrum#mediaviewer/File:Inglehart_Values_Map.svg

A közösségi túlélési értékrend része a kemény, férfias, domináns, hierarchikus, versengő, konfliktusokat felvállaló értékrend. Aki egy percre belegondol, hogy a közmondásos lövészárokban ki fedezze inkább a hátát, egy felvilágosult, humanista értelmiségi-e vagy egy barsadi vérmacsó, az könnyen be tudja látni, hogyan függ össze a túléléscentrikusság mindezzel.

Namármost, a melegek egész egyszerűen ennek a férfias értékrendnek az ellenkezőjét szimbolizáljék. Ez egy közvéleménybeli sztereotípia, hasonlóan ahhoz a sok más sztereotípiáshoz, hogy a magyar szereti a csípős kaját, a cigány zenél vagy lop, az amerikai kövér, a meleg meg "buziskodik" (nyafog, kényeskedik, megalázkodik, nem harcol, nem domináns, nem fogadja el a hierarchiát, nem "zorall" stb.) Mint minden sztereotípia, ez is olyan, ami nem teljesen igaz, mert mindegyikre, így a meleg sztereotípiára is lehetne ellenpéldákat felhozni, de mint minden sztereotípiának, ennek is van alapja. Az egyes meleg emberek eltérőek, de a meleg szubkultúrának, kluboknak stb.-nek valóban van egy olyan irányultsága, hogy nem kedvelik a férfias dolgokat.

A sztereotipizált embercsoportok szimbólummá, példaképpé, egy támogatott vagy elutasított értékrend szimbólumává válnak. A csoportba tartozó emberekkel szembeni ellenszenv az általuk szimbolizált értékrend elutasítását jelenti.

Így aztán az anti-Pride lényegében anti-puhaság, anti-férfiatlanság, mélyebben pedig az önkifejezés helyett a közösségi túlélés kultúrája.

Én csak egyet nem értek. Miért kellett ezt a kommentet egyáltalán leírnom? Miért kell ezt folyton magyarázni? Ez nem tök egyértelmű? A szerző vagy bárki más nem volt mondjuk 15 éves, ahol mondjuk ha valami fáradtság miatt nyafogott hát rögtön megkapta a többi fiútól, hogy ne buziskodjál? A szerző vagy bárki más nem hallotta azt a kifejezést, hogy "de megszívattak" vagy "gyűlnek a lófaszok a seggemben" abban az értelemben, hogy valamiben vesztes lettem, kibabráltak velem, mmegaláztak, azaz alárendelt helyzetbe, azaz a domináns-győztes-férfias helyzet ellentétébe kényszerítettek? Mert aki ezt hallotta, felfogta, érti, hogy a köznyelvi felfogásban a "buzi" a gyengébb kutya szimbóluma, aki nem baszik, hanem akit az erősebb kutya baszik, aki a szívatásban a fasz rossz oldalán foglal helyet, aki az alfahím-hierarchiában alárendelt helyen van, aki csicska-köcsög, aki érti, hogy valami ilyesmi a "buzi" jelentésárnyalatai, na aki ezt mind érti, annak értenie kellene, hogy miről is van szó. Az anti-pride az erősebb kutya-elv túléléscentrikus kultúrája.
@Shenpen: Annyiban zavaros amit összeraktál, hogy fiu buzik is vannak, őket szokták ugye farturózni, holott ők épp a férfiszerepet játsszák, ha ugytetszik, csak másképp.

Nomeg a lezbi lányok folyton kimaradnak a történetből, rajtuk egyszerűen nem talál semmiféle "kapaszkodót" ez az álférfias soviniszta ideológiai maszlag, sőt a legtöbb ilyen nagyhangú provomajom szivesen "beszorulna" az ágyban is két ilyen lányka közé, csakhát ez hogy néz már ki, ezt nem szabad igy bevallani.

Itt a fasizmus és a liberalizmus harcol, nincsen semmiféle férfias meg férfiatlan izéhozé.

Lövészárkok meg pláne nincsenek, a háborúkat az interneten, a propagandával, titkosszolgálati, gazdasági eszközökkel, és maximum repülőkkel-rakétákkal vivják, ld mostanság a gázai övezet.

Egyébként meg -elvileg- akár meleg férfiak is lehetnek kiváló mesterlövészek, likvidátorok, ha már lövöldözés és háború.

Nem őrzi a történettudomány a közismertebb ászok szexuális orientációját, de az biztos, hogy a modernkori történelem során számos nő is volt ilyen szerepkörben kiemelkedően sikeres.
@mioporfeszosz:

"Itt a fasizmus és a liberalizmus harcol..."

No, még egy kávéházikonrád-megnyilatkozás. :)
@Shenpen: 100 %-ig egyetértek veled. (Ritkán van ilyen.) A buzik és így a Pride is nem a férfias, hanem a nőies értékeket képviseli. Szerinted emiatt van az is, hogy a melegjogi aktivistákat annyira betámogatták a feministák, és beillesztették őket a "nemek harca" nevezetű agyrémbe?
@Shenpen: ...melyben az önjelölt "szkeptikusnak" belső kényszerből tudatnia kell a világgal, mennyire látványosan semmit nem tud róla, és mennyire nem képes és nem is hajlandó tisztában lenni ezzel.
Azt mondja meg nekem valaki, hogy miért érzi szükségét az összes heteró, hogy állandóan kinyilatkoztassa pride-ügyben, hogy az nem is rólunk szól, hanem valaki vagy valami tök másról - a "magamutogatásról", "szellemi polgárháborúról", "a politikusokról", tökmindegy lényegében hogy miről, csak nem LMBT emberekről. Mégis mi ennek az oka? Kasztrációs szorongás? Kellemetlen, ha rólunk kell beszélni? Nem hozunk népszerűséget?

Másik: mitől "Nagy Politikai Kérdés" a Pride? Mert egy évben egyszer a politikusok mondanak valamit róla pro vagy kontra? Túl sok szó van már a buzikról?