Ayahuasca: tudatmódosítás és önismeret?
grusgrus írása
„Hallgassunk azokra, akik nálunk jobban ismerik a növényeket” - mosolyog pajkosan dr. Frecska Ede, a transzperszonális pszichiátria hazai képviselője, a debreceni Kenézy Gyula Kórház orvosa, természetes tudatmódosító növények elismert kutatója a Nyitott Műhelyben tartott előadásán.
Tíz évvel ezelőtt néhányan tengődtek az ayahuascáról szóló előadásán, most pedig teltház van. Frecska arra kéri a jelenlevőket - akikben nagyon hízelgően a jövő döntéshozóit látja - hogy legyenek nyitottak és ne vessék el azt, amit igazából nem is ismernek. Lehet, hogy nincs igaza a dél-amerikai sámánoknak, és nyugati eleganciával megy a leves helyett a kukába a tudás - de lehet, hogy igazuk van.
Az Amazonas-medencében felbecsülhetetlen a fajgazdagság, a sámánok szeretnek pancsolni, viccelődik Frecska – nincs misztikum, annál több kíváncsiság van abban, hogy a két növény főzetéből álló ayahuascát (ejtsd: ajavaszka) felfedezték. Azért izgalmas ez a pszichoaktív, eredetileg a sámánok rituális célokra és gyógyításra használt főzete, mert olyan mértékben változtatja meg az érzékszervi-, a tér- és időérzékelést, a gondolkodási folyamatokat és a jól megszokott érzelmi útvonalakat, hogy ember legyen a talpán, aki tovább bír hazudni magának. Frecska szerint egyszerűen nem alkalmas a menekülésre, hanem pont azt mutatja fel, amit nem akarsz látni.
Ez nem a jól bevált szorongásoldó, amit beveszünk, ha kicsit szédülünk, hányingerünk van, vagy nem jött be az élet. Ayahuasca-utazás alatt van szédülés meg tisztulás (hányás-fosás), aztán ha ez elől nem menekültél – ilyenkor már úgysem tudsz -, akkor négy óráig nézed, amit kitol belőled a valóság. Ez nem rekreáció és szórakozás, nem egy pörgető partydrog és nem egy leszedáló vodka. A tapasztalatok szerint nem az állat, az ösztönlény jön ki az emberből, hanem a felettes én dobja le a láncait, és olvas be kíméletlenül. Persze ez sem a végső megoldás: skrizoféniával kezelteknek, pszichotikus állapotban levőknek semmiképpen nem ajánlott.
Ami miatt a tudományt nagyon érdekli az ayahuasca, az a DMT nevű anyag (ami a sigma-1-receptor egyik természetes liganduma, és univerzális sejtvédő lehet a központi idegrendszerben), és az általa kiváltott hatás. Egy ayahuasca-utazás gondolati sémákat zúz darabokra, amit a nyugati világban alkalmazott kognitív terápiák is céloznak; a felmerülő tartalmaival közel áll a klasszikus analízishez, vagy a KIP-technikához (katatím imaginatív terápia), amikor képeket használnak a tudatalattival és –felettivel való munkához. Megfelelő körülmények között vezetett és feldolgozott élményeivel egy elfogadott módszer lehetne a terápiák széles világában, ahogy arra Frecska és kutatótársai rámutatnak egy tanulmányban.
A megfelelő körülmény (set és setting) pedig az, hogy milyen tudatállapotban, bizalmi légkörben, szociokulturális viszonylatokban, céllal, előítélettel megyünk bele az utazásba. A sámán jelenléte szintén fontos a tapasztalat szempontjából. Az igazán komolyan vett szertartás előtt só-, cukor-, és alkoholmentes böjt javallott, és több napos befelé figyelés: az erős ingerek megvonása. Nincs neonfény, tömegközlekedés, wifi, fészbuk, email, chat, akció- és művészfilm sem.
Az ayahuasca nem a mennyei atombomba, amit le kéne dobni az emberiségre, és csak óvatosan a félperiférián lavírozó, tudathasadt Kelet-Közép-Európával, de hatékony eszköz lehet az emberi játszmák – hétköznapi mikroháborúk – tudatosítására, traumák oldására, az együttérzés és a nyitottság növelésére.
(Az ayahuasca-főzet összes növényi alapanyaga legális, ugyanakkor maga a főzet, és a hatóanyagai (a harmalin és a DMT) illegális drognak számítanak Magyarországon.)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.