Most, hogy a közoktatás átszervezésétől a hajléktalanok utcáról való kitiltásán keresztül Sarkozy cigánypolitikájának bólogató kommenteléséig zeng a ’juttatás helyett felelősségrevonás’ nemzeti szólama, emlékezzünk meg kicsit e szólam hátteréről.
Guess what: az ötlet nemhogy nem Orbánék licensze, de eredetében a magyar nemzetiként megfogalmazott problémakörhöz se sok köze van. Ahhoz a strukturális változáshoz van köze, ami a 80-as évek óta washington-konszenzus néven fut, s amelynek kényszerű kórusában a Fidesz nemzeti szólama csak egy elhaló szoprán cirkalom.
Bár a válság által feltáplált
Keynes-nosztalgia Orbán beszédeiben is előtűnik, egy dolgot szögezzünk le: Magyarország ma a Reagan-Thatcher éra által fixált elvek alkalmazása utáni állapotban van.
Költségvetési megszorítások, adócsökkentés, közkiadások korlátozása, tőkejáradékok privatizációja és megerősítése, pénz- és cserepiacok megnyitása, a bérmunka rugalmassá tétele és a társadalombiztosítás beszűkítése – ismerős? Ebben a rendszerben az erőforrások nyíltan, tehát fölfelé áramolnak, a tőke menekül a bérmunka
fordi alkukon alapuló biztosítékaitól, s a középosztály, új ’rugalmas’ munkahelyein és ’megreformált’ társadalombiztosításával egyre inkább parázik, hogy lesüllyed azok közé, akik számára ebben a rendszerben már nincsen hely.
A Fidesznek erre az állapotra két lényegi válasza van. Az egyik a hazai tőke előnyben részesítése a külföldivel szemben, amivel azt ígéri, hogy fékezni fogja a középosztály státusának elbizonytalanodását - egyben pedig olyan szimbolikus megjelenéseket biztosít magának, ahol a ’nemzeti egység’ szimbolikus kiterjesztése révén minden magyar érdekképviselőjeként mutathatja fel magát azzal a globális rendszerrel szemben, amelynek helyi működtetésére gyakorlatilag elszerződött.
A másik válasz azokra vonatkozik, akik számára mindegy, hogy a tőke nemzeti vagy nemzetközi csatorákon áramlik éppen fölfele: azokra, akik számára a posztindusztriális termelés rendszere nem tartalmaz munkalehetőséget. Őket felelősségre kell vonni, és felterelni a büntetésvégrehajtás szociális kukásautójára.
Ez a mechanizmus nem a nemzeti kormány vagy a magyarországi ’cigánykérdés’ sajátja. A szabadság hazájában találták ki, a helyi ipar leépülésével és a szociális háló leépítésével előállt ’söpredék’ kezelésére. Első végrehajtója William Bratton rendőrfőnök volt Rudolph Giuliani New York-i polgármestersége idején, aki a 90-es évek elején a ’zéró tolerancia’ bevezetésével az apró rendbontások elleni háború jegyében szervezte át a rendőrséget. Mire a rendőri zaklatások New Yorkban odáig fajultak, hogy a ’zéró tolerancia’ rohamcsapatát agresszív módszerei miatt vizsgálatoknak kezdték alávetni, a zéró tolerancia elve már teljes gőzzel hajózott a neoliberális politika nemzetközi vizein.
Elméleti kitérő: a felelősségduma
Egy olyan világban ugyanis, ahol
„nincs társadalom, csak emberek”, az életminőség személyes teljesítmény, és nem társadalmi kontextus kérdése. A brit szociális segélyek reformjának amerikai ihletője, Lawrence Mead
Túl a jogokon: Az állampolgár társadalmi kötelességei c. 1986-os könyvében kifejti, miért nem tudta az amerikai állam gondviselő modellje megszüntetni a szegénységet. Nem azért, mert a gazdaság rendszerében nem jutott nekik hely, hanem mert a segélyek nem állítottak elég szigorú magatartásbeli követelményeket azok elé, akik kapták őket. Ugyanis manapság már, írja Mead a neoliberalizmus ígéretes hajnalán,
„a munkanélküliség nem a gazdasági feltételektől függ elsősorban, hanem a munkanélküliek személyes viselkedésétől”. A „nem dolgozás” így „politikai tett”, amellyel szemben állami „tekintélyhez kell folyamodni”. A „társadalmi reformot” fel kell váltania egy „új individuális magatartás-politikának”, amelyet megtisztítottunk a „szociologizmus” maradványaitól, amely a nyomort társadalmi okokra vezette vissza. Az állam a szociálpolitika kompenzáló oldala helyett a rendfenntartásra és az erkölcsi gyámkodásra kell hogy koncentráljon.
Az erkölcsi gyámkodás (= büntetés) megfelelője az ’okok’ oldalán a munkanélküliek rossz kultúrája. Mert hogy lehet, hogy a jól felfogott érdekek közjavat termelő neoliberális csatája akkorára növeli az egyenlőtlenségeket, hogy a népesség komoly szegmenseinek abban nem marad hely? Úgy, hogy az ő életstratégiáikat és életesélyeiket a kultúrájuk/mentalitásuk alakítja rosszul. Mert nem tudják, mi a jó nekik: nem törekszenek a szépre, jóra (ahogy Vona Gábor szokta mondani). Ezt a kultúrát kell megváltoztatni karhatalommal. „A mai, új politikában az emberek legfőbb tulajdonsága a személyiség, nem pedig a jövedelem vagy a társadalmi hovatartozás. Társadalmunk legmélyebb törésvonala nem a gazdagokat választja el a kevésbé gazdagoktól, hanem azok között húzódik, akik képesek, illetve nem képesek önmagukért felelősséget vállalni” – foglalja össze a szitut Mead.
A vesztesek eltakarítása
Hogy néz ez ki a gyakorlatban? Egyrészt úgy, hogy a szociális juttatások és büntetésvégrehajtás kontinuumában eltoljuk a munkanélküli népességet a börtön felé. Ez jó: növeli a lecsúszottakkal összezárt még nem lecsúszottak biztonságérzetét, és csökkenti a munkanélküliség hivatalos számadatait. Kellemetlen mellékhatás, hogy a bíróságok és börtönök agyonterhelődnek, továbbá hogy a börtönből kikerültek munkavállalási esélyei súlyosan csökkennek, ami növeli a feketemunka és illegális kereskedelem (kábítószer, prostitúció, orgazdaság) piacát.
Szerencsére van megoldás: a büntetőrendszer folyamatos növelése. Ezzel a kihívással a visszavonuló állam a fejlett világban természetesen
a piac segítségével birkózott meg:
privatizálta a börtönöket.
Vajon hogyan fog lépést tartani Magyarország ezzel a nemzetközi haladással? Csányi Sándor első nemzeti magánbörtönével? Egy a közös európai úton haladó kisebb konszern révén? Vagy esetleg a racionalitás által diktált lépéssel a globális piac felé? Ezek a jövő igazi kérdései.
Beszéljünk tisztán. A Fidesz rendteremtő intézkedéseit alapvetően nem a nemzeti együttműködés erkölcse, s nem is a cigány kultúrába kódolt felelőtlenség motiválja. A Fidesz azt teszi, amit minden mai vezetés, jobb- és baloldalon egyaránt: a neoliberális átalakulás strukturális következményeinek (a munkahelyek megszűnésének-elbizonytalanodásának és a gondoskodó állam leépítésének) szükségszerűen mocskos kezelését: a csata veszteseinek eltakarítását a büntető állam eszközeivel. Az eltakarítás elkerülhetetlen, hiszen a vesztesek agresszíven viselkednek.
Hagyni, hogy a ’személyes felelősség’ és ’állampolgári morál’ lózungjai eltakarják ezt a strukturális kényszert a ’cigánykérdés’ rendfenntartás révén való megoldásának ügyében: undorító morális gyávaság. Ugyanakkora, mint asszisztálni azoknak a pártoknak a ’másság-tolerancia’ lózungjaihoz és fasisztázásához, amelyek az ezt a réteget ellehetetlenítő strukturális változásokat a gyakorlatban levezényelték. Tessék bátran szembenézni, ha már a realitás talaján állunk.