48 - 18 - 56
A modern magyar nemzetnek három nagy igazi, alulról jövő forradalma van: a 48-as, a 18-as és az 56-os. Mind a magyar nép szabadságvágyának elemi erejű kirobbanása volt, miközben mindhárom forradalom élére került vezető - Kossuth, Károlyi, Nagy Imre - döntései több esetben helytelenek voltak.
Ezek közül kettő a nemzeti ünnepeink közé tartozik, ami egy relatíve friss fejlemény: a Kádár-korszakban március 15-e nem volt munkaszüneti nap, 56-ról pedig egy őszinte szót nem lehetett nyilvánosan ejteni. Harmadik forradalmunk, a 18-as Őszirózsás kanonizálása továbbra sem történt meg. A kommunista hagyomány a Tanácsköztársaságot heroizálta, a szélsőjobboldal pedig jelenleg is kitartóan próbálja összemosni a trianoni tragédiával, sőt időnként egyenesen az okaként próbálja feltüntetni a demokratikus forradalmat.
Mindhárom forradalmunk rövid ideig tartó nemzeti konszenzust hozott létre. A 48-as forradalom és szabadságharc élménye megteremtette a modern magyar nemzetet. Az utólag terjesztett hiedelmekkel szemben általános konszenzus uralkodott 18 őszén is. A közhangulatot érzékelteti, hogy a főrendek részt vettek a trónfosztásban és a köztársaság kikiáltásában, vagy hogy a később jobboldali hőssé vált Prohászka Ottokár püspöki körlevélben szólított fel az Őszirózsás forradalom támogatására. 56-ban pedig a különböző programokkal újraalakuló pártoknak idejük sem volt egymásnak esni az orosz lánctalpak megérkezése előtt.
Nagy forradalmaink célkitűzéseiben három újra és újra visszatérő pillért találunk: Magyarország önrendelkezésének, az állampolgári szabadságjogoknak és a társadalmi igazságosság követelését.
A korabeli helyzetnek megfelelően a nemzeti önrendelkezés követelései 48 tavaszán a független magyar minisztériumok, a nemzeti hadsereg, és a Nemzeti Bank, 18 őszén a független Magyarország, a Habsburgok trónfosztása és a köztársaság, 56-ban a szovjet csapatok kivonulása, a Varsói-szerződésből való kilépés és a Kossuth-címer visszaállítása voltak.
A szabadságjogok terén 48 a választójog kibővítését, sajtószabadságot, törvény előtti egyenlőséget és az egyházak egyenjogúsítását, 18 általános választójogot, egyesülési- és gyülekezési szabadságot, 56 pedig teljes vélemény- sajtó- és szólásszabadságot, többpártrendszert, általános, egyenlő és titkos választásokat akart.
A társadalmi igazságosság programja 48-ban a nemesek adózása, a papi tized és az ősiség eltörlése, az úrbéri viszonyok megszűntetése, 18-ban a földosztás, a nyolc órás munkanap, a gyermekmunka betiltása, a munkanélküli-segély bevezetése, 56-ban pedig a beszolgáltatások megszűntetése volt.
Mindhárom forradalmunk győzelmet aratott itthon, és mindhárom forradalmunk a kedvezőtlen nemzetközi helyzet és a külföldi beavatkozás miatt bukott el.
48-ban és 56-ban az orosz hadsereg verte le a felkelt magyar népet, 18-ban a román és a csehszlovák invázió, illetve az oroszok által pénzelt kommunisták roppantották össze a köztársaságot. Egyik alkalommal sem számíthattunk nyugati segítségre: 48-ban a nyugati hatalmaknak az volt az érdeke, ha egyben marad az Osztrák Birodalom, 18-ban viszont már a felosztásában voltak érdekeltek, és aktívan támogatták a románokat és a csehszlovákokat, 56-ban pedig nem kockáztattak volna egy atomháborút Magyarországért.
Bukásuk után minden forradalmunkat visszarendeződés követte, de azokat a progresszív társadalmi célokat, amelyeket elsőként fegyverrel vívott ki magának a magyar nép, egyik esetben sem lehetett elfejtetni. A követelések minden esetben megtalálták a maguk útját, hogy az első kedvező történelmi helyzetben megvalósulhassanak. 48, 18 és 56 előbb felsorolt céljai közül ma már valamennyit kipipálhatjuk.
48, 18 és 56 Magyarország önrendelkezéséért, a polgári szabadságjogok biztosításáért és egy igazságosabb társadalomért küzdött.
Ezek a célok olyan közös minimumot jelentenek, amelyek fölötte kell hogy álljanak a politikai oldalak mindennapos harcainak.
Forradalmaink jelentik azokat a nagy kitörési pontokat, amelyekhez viszonyítani tudjuk, kik vagyunk politikai közösségként, köztársaságként.
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Egy tisztességes forradalmat kéne csinálni! 2011.04.28. 15:23:02
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
"...és a Kossuth-címer visszaállítása..."???
Lőrinc László Püspök a vérzivatarban címmel vizsgálja, hogyan viszonyult az 1918-as őszirózsás forradalomhoz, majd az azt követő Magyar Tanácsköztársasághoz Prohászka Ottokár egykori székesfehérvári püspök. A cikkíró szerint máig kérdés, vajon miért támogatta a főpásztor mindkettőt: „Taktika, meggyőződés és hangulat egyaránt szerepet játszhatott ebben.” Lőrinc László emlékeztet rá: Prohászka Ottokár „a Tanácsköztársaság ideje alatt naplója szerint továbbra is úgy vélte, hogy ’vállalhatjuk a forradalom elveit’, de ezzel egy időben az új politikai garnitúrát ’csürhének’, ’bestiálisnak’ nevezte. Mindeközben keresztényi alázattal viselte, hogy kilakoltatták a püspöki palotából, melyet kultúrpalotának szántak, de laktanyaként pusztítottak le a vöröskatonák.”
Trianon agyonnyomja azt a korszakot. Pedig az egész magyar polgárosodást a reformkortól elkezdve Trianon tükréből kellene vizsgálni.
A köztársaság állítólag a "népfelség elvén" alapul. Mikor nyilatkozott úgy a magyar nép, hogy köztársaságban kíván élni? Nem úgy történtek ezek a "kikiáltások, hogy valaki fölment egy ablakba és onnan megmondta a népnek, hogy ez lesz és kész, tetszik vagy nem?
Mondjon már valaki egy tehetséges, példaértékű politikust a megszámlálhatatlan magyar köztársaságok történetéből! Károlyi? Kun? Rákosi? Kádár? Marosán? Gyurcsány? Kovács? Horn? Orbán?
Tényleg, hányadik köztársaságban élünk egyáltalán? Számon bírja ezt tartani valaki?
1. 1849 Kossuth-kormányzó-ELNÖK
2. 1919 Károlyi-NÉPköztársaság
3. 1946. feb. 1-től 1949 aug. 20.
4. 1956-os forradalom pár napja
5. 1989. okt. 23-
1. 1918 károlyi-féle népközt.
2. 1919. tanácsközt.
3. stimmel
4. 1949-1989 népközt. 1956-ban nem volt szó az államforma kérdéséről.
5. 1989. közt.
A két kommunista köztársaságról hogyhogy megfeledkezünk? Ugyanúgy a borzalmas republikánus hagyomány része, mint a többi.
"A két kommunista köztársaságról hogyhogy megfeledkezünk? Ugyanúgy a borzalmas republikánus hagyomány része, mint a többi"
Tök más műfaj.
Amúgy "Királyság" és "Királyság" között is van különbség. Rendi monarchia, abszolút monarchia, parlamentáris monarchia, király nélküli királyság. Lehet kezdeni számolni!
Amúgy én monarchista vagyok, de legitimista! A szabadkirályválasztókat jobban utálom, mint a republika híveit! :-)
www.regnumportal.hu
monarchista.blogspot.com
facebookon: regnum! Királyságban gondolkodunk csoport.
Egy katolikus magyar nemes.
Teljesen egyetértek a posztíróval. Mindhárom köztársaságunk kikiáltását egy borzalmasan szűk látókörű politikai elit bukása előzte meg. Büszke vagyok rá, hogy a '89-es köztársaság kikiáltásánál jelen lehettem, és szomorúan látom a jelenleg folyó köztársaságtalanítási folyamatot.
Most éppen Károlyi visszaemlékezéseit (Hit, illúziók nélkül) olvasom, több mint 30 évvel ezelőtt olvastam utoljára. Ajánlom mindenkinek, akit érdekel, mi is vezetett Trianonhoz.
pashcutter.blogspot.com/2012/03/az-oszirozsas-puspok.html
Vigyázat, sajátos szemlélet! :)