Kocsmákba félretolt generáció

2010.11.24. 08:00 nurker

A tavasszal járó eufóriában megírtuk itt, hogy a nagypolitikai nyomortól valamennyire függetlenül Budapesten az utóbbi pár évben kialakult egy meglehetősen vidám és élhető közeg, amelyben fiatal magyar emberek már nem azzal foglalkoznak, hogy hogyan határolódjanak el a helytől, ahol élnek – vö. „alternatív kultúra” – , hanem mindenféle kis piaci és civil kezdeményezésekkel építgetik azt. Azt írtuk, ez a csendes együttműködésnek és közös szöszmötölésnek egy olyan, az ellenkultúrán már egyértelműen túlterjedt világa, aminek előbb-utóbb lehet, hogy nem csak a szórakozási formákra, de a politikára is hatása lesz.

Most, hogy november van, délután 3-kor sötétedik, és a legócskább rettegést is felülmúlóan dúl a Fidesz, ideje megírni ennek az átalakulásnak a sötét oldalát is.

Mi látszik tehát? Az, hogy pár éven belül Budapest tele lett mindenféle trendi hellyel, ezekben pedig hipp-hopp megjelent egy olyan fiatal tömeg, akik nem csak passzívan fogyasztanak, de mindenféle civil kezdeményezésekben és kisvállalkozásokban formálják és termelik is ezt a közeget.

Tekintsünk el egy percre attól, hogy ha egyéb gond éppen nem sújtja az embert, tényleg milyen kellemes ebben a közegben úszkálni, és nézzünk rá arra, mitől lett ennyi szórakozóhely Budapesten, és honnan jön a tömeg, ami kitölti.

 

A kocsma-invázió

Ez a jelenség nem sajátja Budapestnek, bármennyire is romkocsma-nagyhatalom hírében állunk. A neolib hullámmal egyidőben az ún. fejlett világ egészén végigsöpört ugyanez a változás. A piac felszabadításával élre törő rugalmas vállalatirányítás elkezdte a világ kevésbé szabályozott (=inkább kiszolgáltatott) részeire kiszervezni a reális termelést. Ennek köszönhetjük a ’helyi’ gazdaságnak azt az átalakulását, amit egyes korlátolt szemléletek a gazdasági fejlődés természetes csúcsaként kezdtek népszerűsíteni: a „posztfordista” gazdaságot, amelynek a súlypontját már nem az ipar, hanem a szolgáltatások adják.

Egy adott város szintjén ez azt jelenti, hogy a gyárakat bezárják, a befektetések pedig jobb híján a szolgáltatásokba áramlanak. A szórakoztatóipar robbanása ebből a folyamatból adódik. A neolib átalakulás másik dicső eredményének, a közszféra kiéheztetésének köszönhetően ráadásul az önkormányzatok jobban rászorulnak a befektetőkkel való „együttműködésre”, mint valaha. Ennek köszönhetjük a várostervezési szempontból értelmezhetetlen, a város szövetét és a közlekedést keresztül-kasul szabdaló díszkőkapitalizmust, a köztéri funkciók helyett inkább a szabadtéri plázák funkcióját ellátó sétálóutcákat, s a szolgáltatóiparnak nyújtott egyéb kedvezményeket. 

Budapest esetében hozzáteendő, hogy a város jelenleg tipikusan a robbanás kezdeti fázisában van, amikor még elég nagy részben helyi vállalkozók, helyi kezdeményezések dobják be és csinálják meg a saját ötleteiket. A következő fázis az, amikor a sikeresebbeket egyre nagyobb tőkével rendelkező franchise-ok vásárolják fel. Lesz még, hogy nosztalgiával gondolunk vissza a tizen-valahányadik miniromkocsma mostanában némi unalommal fogadott felavatására.

 

"Fiatal felnőttek" lettünk

Honnan jön az a töméntelen tömeg, ami ezt a sok új helyet mind megtölti? Ugyanabból a folyamatból. A piac felszabadítása és a rugalmas vállalatvezetés azt jelenti, hogy a munkáltatásban nem kell mindenféle kártékony, a piacokat elriasztó megkötésekhez és szakszervezeti alkukhoz ragaszkodni. Nem kell teljes munkaidős állást, stabilkarrierlehetőségeket biztosítani, nyugdíjat és egészségügyi biztosítást fizetni. A rugalmasság azt jelenti, hogy lehetőleg csak azokért a percekért fizetek, amikor az ürge nekem profitot termel. Hogy az ürge a saját életét amúgy hogy oldja meg, nem az én dolgom – mert már nem vagyok rákényszerítve arra, hogy az én dolgom legyen. Azt a bizonytalanságot, amit ez a rugalmasság az alkalmazotti oldalon jelent, a kirúgott gyári munkásokon kívül elsősorban a fiatalokra terhelik.  

89 óta stabilan nő az első állandó és teljes biztosítással járó munkavállalás kora. Ez azt jelenti, hogy a fiatalok egyre idősebb korukig részben vagy teljesen munkanélküliek. Ugyanígy csökken a tervezhető karrier-útvonalak stabilitása (vö: mire vállaljak hitelt?). Ennek megfelelően nő az az átlagéletkor, amikor a fiatalok saját családot alapítanak, vagy saját lakást vesznek. A statisztikákban megjelent egy új kategória, a „posztadoleszcencia”: azok a fiatalok, akik „a felnőtté válás legtöbb pszichológiai kritériumának megfelelnek, de nem elégítik ki a szociológiai követelményeket”, azaz kevésbé finoman: nagykorúak, gazdasági alapok nélkül.

Szerencsére az egyetemi oktatás kiterjesztésével létrejött egy olyan parkolópálya, ahol ezeket a fiatalokat meglehetősen sokáig tárolni lehet, anélkül, hogy megjelennének a munkanélküli statisztikákban – a szolgáltatások kapitalizmusában a munkahelyek száma eleve túl kevés, a munkanélküliség eleve para.

 

Nem akarsz még lakást

Így néz ki a valós életfeltételeik felől nézve az a vidám, trendi „fiatal felnőtt” tömeg, ami az utóbbi pár évben Budapesten is elővarázsolódott. Attól vannak egyre többen a kocsmákban, mert az emberek már 30-on túl is ugyanolyan életet élnek, mint 18 éves korukban. Persze, beszélni erről az ízlés- és stílusválasztások madárnyelvén szokás csak: egyre többen „választják” a szingli életformát, „halasztják el” a gyerekvállalást vagy lakásvásárlást, iratkoznak be újabb egyetemre azért, mert érdekli őket a spanyol kultúra.

Arról, hogy miért nem tudnál lakást venni vagy gyereket vállalni most, arról, hogy nincs hová tovább lépnie ennek az individuális hányattatásra kényszerített fiatal munkaerő-tömegnek, akik vagyunk, kevesebb szó esik.

De vajon eshetne? Ez a réteg minden este többezresével mulat együtt hajnalig, a meglevő anyagi hátterét és jövendő biztonságát újabb és újabb helyek, stílusok és kiegészítők rangsorolásába, az öltözködés kényszerébe és 500 körüli sörökbe-capuccinókba csorgatva el. Mennyi esély van rá, hogy ráismer magára, mint olyan társadalmi csoportra, ami azonos hátrányokkal és azonos érdekekkel rendelkezik? A 84658 választható stílus látványa mögött képes lesz-e úgy nézni magára, mint a lényegi politikai és gazdasági folyamatok perifériájára szorított csoportjára a magyar állampolgároknak? Ez a kocsmákba félretolt generáció éppen az, ami az elkövetkező 20 évben a Magyarország fejlődését meghatározó munkaerőt adhatná.

De te is gondoltál rá, hogy kivándorolsz, ugye?

A bejegyzés trackback címe:

https://fenteslent.blog.hu/api/trackback/id/tr692465672

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Romkocsmák népe - az egyenlőbbek 2010.11.30. 20:43:57

 Kedvenc társadalmi rétegem kritikája következik, visszatérő elemekkel, és néhol általánosításokkal, mert ez egy vélemény. A címben megjelöltnél talán szélesebb körre is vonatkozik az írás, de ez tűnt a legárulkodóbbnak. Néhány kulcsszó az írás...

Trackback: A magánnyugdíj körösztapja 2010.11.24. 11:56:27

nyugdíj mese Atyafiak, egyszer csak, épp mostanság, csütörtöki napon, a nemzet gazdaságáért felelős pákosztos, magához rendelé a nép pénzét vigyázó nyugdíjvagyonka gazdálkodóit. Merthogy, most aztán megmondja mi lészen azután, hogy lezajlott az einstan...

Trackback: A neoliberális posztfordista posztadoleszcencia - avagy egy generációs válság természetrajza 2010.11.24. 11:23:02

Teljes mértékben egyetértek, átveszem és újraposztolom a Fent és Lent blog Kocsmákba félretolt generáció című bejegyzését! Adbusters szintű elemző cikket írtak!A tavasszal járó eufóriában megírtuk itt, hogy a nagypolitikai nyomortól valamennyire függ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

persze, hogy kivándorolnék.
de nem pusztán az anyagiak miatt (egészen jól keresek, nem panaszkodhatom, lakásom ugyan nincs és esélyem sincs rá, hogy legyen, de még mindig összehasonlíthatatlanul jobban élek, mint bármely zsákfaluban, többet rendelek a netpincéren, mint 3 falusi család havi jövedelme stb.)(amúgy, a netpincér is tipikusan ennek az elkényelmesedett-önállótlan generációnak az egyik szimbóluma :)
szóval amiért lelépni érdemes innen, mert ez egy "Lúzer-medence". És ahogy Sick Boy fogalmazta meg a Trainspotting folytatásában: "egy lúzerekkel teli medencében megpróbálhatsz a felszínen maradni, de a kapálózásban csak elfogy az erőd, és a többi lúzer előbb-utóbb lehúz a mélybe."

Nomeg, nagyon nem szeretném ha a gyermekem bármit is magába szívna a hazai urambátyám-okosba kulturából.
vegulis a hipszterseg is egy ilyen alaphelyzetbol indul ki, es azt esztetizalja, hogy amugy sem lehet megelni, hat akkor forditsuk at menosegge a lepattantsagot - ezt reszemrol abszolut tamogatom amugy, meg kotelezo disclaimerkent vallalom, hogy nem is ertem a szubkulturat teljesen... de mint feeling abszolut osszekapcsolhato ezzel a hatterrel.
eszméletlenül jó írás. gratulálok. remélem hogy 2014re olvassák elegen ezt ahhoz hogy a buda libre szárnyra kapjon. kiteszem teljes egészében a blogomba. nem találok szavakat! Adbusters szintű cikk, az biztos!
A film olyan világban játszódik, ahol mindenkinek megvan a saját panelje, ahova hazatakarodhat, és ott leihatja magát, verheti a családtagjait, bámulhatja a tévét vagy felvághatja az ereit. Az utca, a tér meg maradjon csendes, kietlen, csak a szemetet kergesse a szél, mert azt ki lehet szórni az ablakon, hiszen az utca közös, szóval senkié. kepgyar.blog.hu/2010/11/22/a_sajat_lakasotokban_csinaljatok_ilyet
"Ez a kocsmákba félretolt generáció ..."

Attól tartok, ezt a generációt nem kellett TOLNI a kocsmák irányába, ment az magától is.
Egyetlen félelmem van: létrejön /jött egy újabb társadalmi csőd, egy ijesztő zsákutca, amely komoly következményekkel fog járni úgy 10-15 év múlva. Ahogy a kamu rokkantnyuggerek, a segélyesek, a jó szakmunkás hiánya, a maunikasó-n nevelkedett tömegek, a rengeteg analfabéta stb szintén időzített bombaként ketyeg más-más szempontból a fejünk felett.

Bátorítok mindenkit a kivándorlásra egyébként. Főleg azért, mert az ezek szerint a még mindig teljes megvezetettségben élő -biztos a télapóban is szentül hívő- infantilis kocsma nemzedék megtapasztalhatná, hogy külföldön sincs kolbászból a kerítés. Azok, akik azt hiszik, hogy ha itt nem tudnak egy lakást összekaparni, azoknak majd sikerül a UK-ben, Franciaországban, az USA-ban biztos egzisztenciát teremteni és magas életszínvonalon élni, azok menjenek mielőbb. Tapasztalják meg, hogy pl Angliának is van lúzerlavór aspektusa, és éppen ebben a lavórban fog ott is kikötni- csak éppen még a „betelepülni vágyó”, a „nem britt”, a „kelet európai” plussz megbélyegzést is a nyakába akasztják hozzá.
@nurker:
Y esta. Tényleg nem lesz lakásuk a büdös életbe'se. ( vagy legalábbis nem gyorsabban, mint egy átlag magyarnak)

Ez pedig még egy adalék:
www.magyarhirlap.hu/aula/honi_diplomaval_riksazni_londonban.html
És még egy:
index.hu/kulfold/2010/11/23/visszaszoritjak_a_bevandorlast_a_britek/

Egy "kivándorlok" döntést meghozni könnyen meg lehet, de a legtöbb embernek halvány fogalma sincs a realitásokról. Igazság szerint nagyon idegesít az, amikor mindenki azzal jön, hogy itt milyen rossz, hogy itt milyen szarok az emeberek,hogy ez vagy az milyen tipikus magyar mentalitás, hogy ezt máshol nem lehetne megcsinálni stb , stb, stb. Pedig dehogynem. Mindenhol ugyan ez van, nem vagyunk sem rosszabbak sem jobbak a többi nációnál. Ha valaki nem hiszi el, járjon utána:-).
Ez a cikk egy nagy baromság. Ez egy megdöbbentő kísérlet arra, hogy a társadalom politikailag aktív, jellemzően bal-liberális rétegét leírják. Pont azt a réteget, ahol az általános vallási, származási és politikai türelmetlenség közepette ...zsidó, cigány, szláv, sváb, török,stb. gyökerekkel rendelkező keresztény - muszlim - buddhista jobb és baloldaliak együtt mulatnak, szerveznek, dolgoznak, élnek.
Nevetséges, hogy üresfejű,(szellemi és anyagi) egzisztencia nélküli alkoholistáknak állítanak be bennünket, akik soha nem akarnak felnőni.
És ha ki akarok vándorolni, akkor pont az ilyen emberek miatt akarok elmenni innen.
@Lépcsőházbölcs: olvasd el az első két bekezdést még 1x, és azt az írást is amire utal.

fenteslent.blog.hu/2010/05/27/budapest_faszasag

és ne menj már el. naaa.
Én értem, hogy nekem baromi könnyű (öröklött lakás), de azért saját kicsiny tapasztalataimból hozzátennék pár dolgot:
- Aki kurvára el akar kezdeni dolgozni, az talál magának valamilyen melót (nem feltétlen álommunka, de előbb-utóbb találsz valamit, amivel kompromisszumot lehet kötni). Nem, nem feltétlen leszel termelő munkás, de azért nem muszáj egy életen keresztül kikötni a pohárszedésnél.
- Ahhoz viszont, hogy a "Szabadúszó újságíró, aki mellesleg festőművész, és még szponzorálják is" melón kívül valamibe belekezdj, ahhoz motiváció kell. (Erkölcsi vagy anyagi.)
- Na és ahová ki akartam lukadni: a jelenlegi melóhelyemen (informatikai szolgáltató cég - én amúgy közgazdász vagyok) dolgozik - a közvetlen környezetemben - szűk két tucat 30 alatti kollega. A negyedük sem bennszülött pesti, a többség vidékről került fel. Nekik muszáj volt már az egyetem alatt is dolgozni, különben éhenvesznek. És itt a baromi nagy para a 30 évesen szülőknél lakó hipsternek*: ezek a srácok (a kortársak) jóval hamarabb kaparnak össze lakást, keresnek pénzt, lesznek képesek eltartani 1-2 kölköt (pláne, hogy minél későbbb kezd valaki melót keresni, annál nehezebb lesz). És lefossák a 4. kult antró diplomát, viszont kisebbségi komplexust lehet érezni tőlük, hiszen nekik csak valahogy összejött (holott mennyivel rosszabbul indultak).
Na szerintem kb. ez a frusztráció, amitől az ember egyre kevésbé akar kijönni a romkocsmából.

* hamut hintek a fejemre amúgy, én 25 évesen kezdtem komolyan melót keresni
@Lépcsőházbölcs Azt hogy te ennyire negatívan viszonyulsz ezen íráshoz, nem igazán értem. Én tökéletesen magamra ismertem, bár, hozzá kell tenni, hogy teljes tudatában vagyok ezen "létformámnak".

Nem értem, hogy honnan jött ez az "üresfejű,(szellemi és anyagi) egzisztencia nélküli alkoholistáknak állítanak be bennünket, akik soha nem akarnak felnőni" mondatod, de ilyenről szó sincs. Ez egy trend/állapot, ami a nyugati államokban már rég megfigyelhető, számos országban már bőven 30 év fölött "röpülnek ki a gyerekek". De ez nem jelenti azt, hogy hülye lenne ez a tömeg, vagy életképtelen stb. Egyszerűen él és néha visszaél azzal, hogy jólétbe született, hogy hónapokig simán el tud tengődni egy-egy kisebb melóért kapott pénzzel, és közben aktívan élvezi a hasonszőrűek társaságát. De ettől nem eltekintve én még akkor is jó és hasznos embernek tartom magam (és ezeket a fiatalokat is), hogy éppenséggel nincs saját lakásom/autóm. Talán túlélem valahogy...
@Lépcsőházbölcs:
Nem esett szó alkoholistákról, de tényleg nem hiszem, hogy fel akar nőni ez a romkocsma nemzedék.
A csőd, amiről korábban írtam azért fog bekövetkezni, mert a boldog bulizások helyett kevesen akarnak a gyerek mellett otthon ücsörögni, és nem akarnak lemondani a kényelmes, de nagyon önző életvitelről. Pláne nem akarnak kiesni a már-már család szerepét betöltő kocsmázós társaságból, hogy helyette valami igazán komoly dologhoz fogjanak.
És ez sajnos nem ideológiai kérdés (LMP és liberalizmus, és multikulti, és stb és stb és stb) , hanem gazdasági és erkölcsi.
@Rejtett Változós Elmélet: hol bukik az egész? a(z önálló) felnőtt léthez elengedhetetlen a munkhely.
szeretett vezérünk szerint 1 millió munkahely hiányzik.

a gazdasági és erkölcsi kérdés jogos: szándékosan sorvasztják az ország lakosságát, nyilván ez pesten kevésbé érhető tetten és lehet maszatolni romkocsmákkal és egyebekkel, én azonban óvva intenétek attól titket, hogy a helyüket nehezen találó fiatalokat összemossátok az italozó életmódot fojtatókkal ill. ostobán trendi nyikhajokkal.

az is tisztán látszik, h a lépcsőházbölcs nevű kommentelő mögött valamelyik blogszerkesztőtök áll, így akarjátok kiszámítható pályán tartani azt ellenvéleményeket.

szükségetek van ilyen ócska módszerekre, hiszen az alant lévő károlyi témájú bejegyzéseknél tisztán látszik, h nem tudtátok megvédeni az álláspontotokat, ezért egy mérhetetlenül alacsony szinvonalra vitéttek ott le a kommentek közötti eszmecserét. hosszú távon még nektek is kínos lenne ez a stílus, pedig ti aztán nem szoktatok vállogatni az eszközökben:)
@turcsány karcsi elvtárs: olyan jókat tudsz kitalálni, te vagy az egyik kedvencem. amúgy "foLYtatókkal"
@dugovics titusz: sry a helye sírási hubáér' , mindenkinek lehetnek gyenge pillanatai
amúgy köszi, bár azt megjegyezném, nem az én érdemem
@turcsány karcsi elvtárs: most nézem, még rejtettem el grátisz hibákat :)
on the point. engen egy kérdés érdekel: miért 500 egy kiba sör?
@Pacsker:
szörnyű dolog hogy ennyire megmaradt a komcsiterror a társadalomban.
évek óta úgymond "hirdetem az igét" hogy basszus ne hagyjátok magatokat, miért ne lehetne egy dohányzóasztallal kimenni a társasház udvarába, miért nem lehet ott egy pingpongasztal, miért nem játszanak ott a gyerekek akik a társasházban laknak, cserébe miért a TV és az internet előtt nőnek fel ahelyett hogy szocializálódnának az óvodán és az iskolán kívül, miért? miért üvölt velem a frusztrált néni hogy ne itt szarassam a kutyát miközben hajolok a szar felé kakizacsival a kezemben? szóval értited...
@polly-f: adalék. valami kormányzati energiabiztos vagy ki mondta, hogy 50 körüli éve van hátra a paneloknak. utána tönkremegy mind. akkor mi lesz? :D
@Rejtett Változós Elmélet:
ne haragudj nincs igazad, itt mindenki sunyít aki meg tisztán játszik elég hamar tönkremegy, az állam ugyanis sokkal többet vár tőlünk mint amennyit mi teljesíteni tudunk... ez egy tény. néz utána!
@polly-f: @Pacsker:
elég bizonytalan minden, annyira korrupt ez az ország és annyira ostobák a vezetői, nem gondolnak a jövőre egyáltalán, az ostobaságuknak nem kicsi ára lesz!
Összedőlnek a panelek, és mehetnek az emberek az utcára. Soha az életbe nem lesz lakásuk mert olyan pénzekért dolgoznak hogy az ember nem is érti hogy egyáltalán minek van minimálbér. (hogy beírhassák az összeget az adóbevallásba, de különben mindenki tudja hogy ezek az adóbevallások koszónöviszonyban sincsenek a valósággal. haha, már szoftvert is ezeréve lehet csinálni aminek segítségével soha az életben nincsen adóbevallás de simli sem, ugyanis a papírbürokrácia konzerválja a simlit! ha a könyvelők a cég kifizetéseit egy szoftverben tartogatnák amely mindent tud (statisztika készítés, metszetek, elemzések, dolgozok egyenkénti bontás stb.) akkor már nem lehetne simlizni, hiszen a szoftvert nem lehet becsapni. vidéki srácok felköltöznek, 3man laknak egy szobában, hogy kijöjjenek anyagilag. tragikus a helyzet így is úgy is, és ez sajnos nem csak a panelek fognak összedőlni :(
@polly-f: jep!
overdose! egy film azoktól a közgazdászoktól akik a gazd világválság előtt figyelmezettek amerikáben a médiában mindenki de keresztbe kiröhögték őket. most az újabb lufipukkanásra figyelmeztetnek.
itt, az alja felé a film linkje, youtubeon nézhető: greenr.blog.hu/2010/09/07/oszi_zold_hirozon_1_adag
Jò íràs, csak nagyon àltalànosit, hiànyzik belõle az ember maga. Minden a csalàdban, a mikrokörnyezetben döl el... Minden èlet màs. Egy szeretõ, tàmogató csalàd kreatív, èpítõ jellemet nevel a tàrsadalom szàmàra, aki küzd a cèljaièrt ès nem vèsz el a kocsmàkban. Erre èpülnek rà a tàrsadalmi elvàràsok, ès a makro környezeti hatàsok (pl. az orszàg szociàlis helyzete). Egy egèszsèges, stabil hàttérrel rendelkezö ember ezeknek meg tud felelni.
@MissPoppy: hat epp ez az. ha nincs munkahely, a gadasag meg krizisben, akkor a vilag osszes szeretetebol meg kreativitasabol se lesz lakas meg kaja. De persze mindig kenyelmesebb azt gondolni, hogy a lecsuszottakat nem szerette elegge az anyukajuk, mintsem elfogadni, hogy olyan rendszerben elunk, ami makroszinten nem teszi lehetove a boldogulasunkat.

mondjuk ha "stabil hatter"en azt erted, hogy valaki a felso 5 szazalek tagja, segged ala tolt lakassal meg ilyesmikkel, akkor egyetertunk.
@Rejtett Változós Elmélet: mégis hogy a pék f.szába gondolta, hogy egy filozófia-magyar szakos diplomával a szakmájában állást fog találni? Hivatásos, okleveles filozófus???

Filozófusokra is szükség van, persze, de nem az egyetemtől lesz valaki azzá.

Tudomásul kell venni, hogy ilyen szakot választani ma csak hobbiból lehet. Tetszik neked, persze, tanuld, ha megteheted, de legyen hozzá valamilyen megélhetést biztosító szakmád / egzisztenciád. Vagy marad a riksa Londonban. Nem tudom sajnálni.
Sziasztok,

Meg tudjátok mondani, hogy ez a generáció kb. hány ember? Arról van valami elképzelés, hogy miből engedheti meg magának ez a korosztály? Miért éppen ők határoznák meg Magyarország fejlődését, és nem a szakmunkás?
@batorfya: "ennek az individuális hányattatásra kényszerített fiatal munkaerő-tömegnek, akik vagyunk, kevesebb szó esik."

azért mert az író belülről szemléli ezt, nem kívülről.
--

nadeés a kapitalizmuskritika mire fel? mi lenne, ha minden jól lenne?
Nem azt értem, hanem hogy például olyan mintát kapott, hogy ő maga is szeretne családot alapítani. Pl. a pedagógusok is rosszul keresnek, de mégis, kinek mi a fontos, törekszik rá, hogy elérje azt, de tény, hogy nagyon nehéz. Viszont nem lehetetlen.:)(mondom én, aki pedagógus diplomával multinál dolgozom, a pénz miatt, nincs még lakásom, semmit nem toltak a seggem alá, és nem a felső 5 százalékhoz tartozom...). Ahogy az idősebbek szokták mondani, nekik is egy szál gatyájuk volt, mikor elindultak együtt az úton...:)
Viszont hiába tartozik valaki a felső 5 százalékhoz, hiába van lakása, meg autója, attól még ugyanúgy tartozhat a "kocsmákba félretolt generációhoz"... ha hiányoznak az alapvető értékek, és tartalmatlan életet él.
@kovacskri: upsz asszem rossz userrel reagáltam az előbb:))))
remek írás, nagyon égető témáról, köszi. magam is érintett. ill. már nem: lakás, gyerekek, furcsa is :)
@Lépcsőházbölcs 2010.11.24. 18:56:14

szerintem menjél nyugodtan, de ne emiatt a cikk miatt, hanem mert nem érted jól ezt a nyelvet. itt senki sem beszélt ennek a jelenségnek a pozitív oldalai (tolerancia, civil szervezkedés stb.) ellen. liberálisként nem lehetsz ennyire túlérzékeny, legalábbis magyarországon nem :)
@Avenarius professzor: ráadásul ez hangsúlyozottan egy korábbi posztnak a folytatása, ami ugyanennek a jelenségnek a pozitív oldaláról szól:
fenteslent.blog.hu/2010/05/27/budapest_faszasag
@istvanffy: És amúgy kimaradt a cikkből, hogy első féléves szociológia tananyag kivonata, tippem szerint tankönyvi idézet is van benne. :+) Ezt nem kritikának vagy degradálásnak szánom, sőt, nagyon támogatom. A szociológia is azon tucatnyi tudomány egyike, ami nem része az általános háttérműveltségnek, pedig megmozdulni sem lenne szabad némi alapismeret nélkül...

Mondjuk a dolog szerintem onnantól lesz érdekesebb, ha elkezdjük kutatni, hogy miért _ilyenné_ alakult ez a generáció (a cikk csak arra válaszol, hogy egyáltalán miért jött létre), merrefele fog ez továbbfejlődni természetes módon és hogy és milyen módon lehet inspirációt teremteni arra, hogy az megváltozzon...
@KA_Steve: mutass rá konkrétan, ha a tankönyvi idézetet látsz a posztban, mert a vaktában bedobált plágiumvád elég disszonáns egy erőszakmentessséget hirdető humanistától.
@istvanffy: Jesszusom, azt írom, hogy tök örülök, tök jó, amit írtok, át ne harapjátok miatta a torkomat. :+) Meg eleve hol lenne "plágium" az idézés?

Amúgy a Vaskovic féle idézet volt ismerős, nyilván definíció az ilyen, hogy mindenhol hasonlóan jelenik meg, szerintem Malesnél, Giddensnél, de még Andorkánál is szerepel hasonló.

De mondom mégegyszer, relax. Nem tudom, mi miatt ugrottál ennyire, de semmi pejoratív értelem nem volt a kommentemben. :+)
@KA_Steve: figy, azt kifogásoltad, hogy nincs feltüntetve, hogy (szerinted) ez egy szoc tananyag kivonata jelzés nélküli tankönyvi idézettel. ezt nehéz pozitívan érteni. de örülök, ha csak egy szerencsétlen megfogalmazás volt, mert nem is tudtam mire vélni ezt tőled ;)
igen, az ábra a vaskovic írásából van, ami be is van linkelve. amúgy a posztadoleszcencia fogalmat ő is máshonnan veszi. meg azt is, hogy 'posztindusztriális társadalom'. ezek a dolgok pont arra lettek kitalálva, hogy használjuk, mint eszközt. azér meg bocsesz, h nem írtam bele a megoldást is. ezt lehet te se gondoltad komolyan.
Jó vita poszt.

Kezdem ott, hogy nem mindenhol ekkora para ez a saját lakás kérdés, máshol simán leélnek egy bérletben évtizedeket és még gyereket is fölnevelnek benne.

Valamivel túl vagyok a harmincon, úgy tizenöt éve járom az éjszakát kisebb-nagyobb (az utóbbi pár évben kisebb) intenzitással. És bár az én személyes tapasztalataim nem tekinthetők reprzentatív mintának, de én bizony úgy látom, hogy kevesebben vannak a kocsmákba, mint pár éve. Bár lehet, hogy azért, mert több a hely.

Aztán környezetemben, egykor kisebb mértékben ma is bulizós közegemben pár éve potyognak a kölykök. Amúgy a nagyobb ismerősi körben, megtalálhatók vidékről felkerült fiatalok és Budapest számos pontján - Budától, Kőbányán át, Rákosborzasztóig - fölnőtt harminc körüliek.
@Rejtett Változós Elmélet: Érdekes elmélet, de mivel semmiféle kutatás (felmérés) nincs mögötte, ezért pont annyi alapja van, mint a többi hasonló "nem tetszik, ahogy a világ működik, hát nekiállok hibáztatni azokat, akiket amúgy sem szeretek" típusú megközelítésnek. Még akkor is, ha ez egy kicsit szofisztikáltabb. Nekem nem állt össze olvasás közben és pontosan ezért.

De ha már így beszélgetünk róla - ki mondta, hogy "fel kell nőni"? Az kétségtelen, hogy a kocsmázás egy kicsit családpótlék, és hogy ott helyben (!) kényelmesebb, mint az igazi kötelékek, mert izgalmasabb, pörgősebb. De amikor hazamész, akkor már nem az. Ha megnézed, akkor a kocsmázás benne van a kultúránkban, de nem csak a miénkben, hanem a világon mindenütt. Lehet liberálisozni, de ez tényszerűen hagyomán. Az ember (evolúciósan is) ara állt be, hogy 10-50 fős csoportokban funkcionáljon.

A konzervatívok agyon emlegettett hagyományai, nagy családjai, falvai pontosan ezt a funkciót töltötték be. Kocsma és templom meg minden faluban volt és van (kocsma biztosan). És ott pont ugyanaz folyik, mint a romkocsmákban. Csak hát idő közben megjelentek a nagyvárosok, elidegenedtek az emberek, eltelt egy pár évtized és most meg azt hisszük, hogy a felelős élet az az, hogy 23 éves korodtól dolgozol a gyárban és neveled otthon a gyerekedet kettesben az asszonnyal.

A baj, az elidegenedés, az egymás folytonos basztatása pontosan abból ered, hogy mindenki bezárkózik a saját lakásába, a saját autójába, a saját családjába. Aki meg ennek keresztbe tesz, azt megölné (lásd a panaszblogok kommentjeit), de a legkisebb kellemetlenségért is minimum kézlevágást osztana. Persze gyanús, sosem látott idegenekkel szemben könnyen megy ez.

A megoldás pedig egyértelműen nem az erőszakos baszogatás, hanem az, ha azt látják az emberek, hogy nem kell választani család, kapcsolat, "komoly" munka és a társasági érintkezés között. Ha 40, meg 50 évesen is lemehetsz a kocsmába, ha az ottlévők nem néznek ki (mivel az öreg fószer nem vált ki belőlük félelmet a megjelenézével "úristen, egyszer én is ilyen öreg leszek, és akkor már soha nem csinálhato kilyet"), ha a társadalom nem bélyegez meg ezért.

Amit én látok az pontosan az, hogy egyre több harminckörüli apuka és anyuka jön rá, hogy ott nincs végfe az életnek. Nyilván nem járkálnak el minden este, sőt, minden hétvégén sem, de azért nem zárkóznak be. Én is attól féltem, hogy majd ez lesz, mert nem láttam rá mintát, hogy hogyan lehetne másképp. Az ilyen és ehhz hasonló morgolódások pontosan a rossz irányba tolják az embereket.

Ja, és a lakás para... ugyan ki mondja, hogy mindenkinek lakást kell vennie? Arról írogatni, hogy a felelőtlen fiatalság nem akar lakást venni, egy olyan országban, ahol lényegesen magasabb a saját tulajdonú lakások aránya, mint az EU-ban (és ahol igen kemény a devizában történő eladósodottság), több, mint vicces. Hogy lakást veszel vagy bérelsz, annak egy tisztán acionális gazdasági döntésnek kéne lennie, nem pedig a felnőttség mérőfokának. (Illetve hát a döntésed megalapozottsága mutatja a felnőttségedet és tájékozottségodat, nem pedig az, hogy így döntesz vagy úgy.)
Ja, és a lelépés külföldre - ugyan, ilyen politikai stabilitás és nyugdíjkilátások mellett (amik ugye 5 éve is szarok voltak, csak nem gondoltuk, hogy lehetnek még szarabbak is) ki az az épeszű ember, aki marad? Én tutira nem vagyok ép ;). Ha meg maradsz, akkor nyilv'n nem tervezel, hanem inkább tolod a hedonizmust. Bár talán a cikk erre is akart utalni.
Nekünk egy szoc előadáson ajánlotta a tanár ezt a blogbejegyzést. Épp Vascovic, ill. Sorokin és a mobilitás téma kapcsán.
Amúgy csá Istvánffy, Attis vagyok a Madasból.
Remek Mikulást! Ez mindenkinek szól!
Többször elolvastam újra, mióta megjelent ez a bejegyzés, és nagyon jó, de még várnám a végét, vagy valami végkifejletet, vagy második (harmadik) részt.. Talán azért nincs vége, mert nincs is megoldás jelenleg a problémára?

De azt valaki nagyon jól írja előttem, hogy nem kötelező lakást venni. Be lehet rendezkedni arra az életre, hogy amíg szüleid élnek, velük laksz, nem veszel autót, hanem bringázol, és nem csinálsz gyereket - így lehet, hogy kevesebb pénzed van összességében, de kevesebb költséged is, és ez nagyon kényelmes.

Az a legdurvább kérdés, hogy ha némelyikünk jól is él ma, mi az istenből fogunk élni 70 éves korunk környékén?
nekem úgy tűnik cikk nagyon hasonló problémákról ír, bár más szellemben teszi (és más következtetéseket is von le).

www.komment.hu/tartalom/20101208-velemeny-europaban-egyre-tobb-nem-dolgozo-es-nem-tanulo-fiatal.html?cmnt_page=1
"Kocsmatölteléknek
Jók leszünk talán még
Nekünk ez a kor csak
Történelmi játék

Kocsmatölteléknek
Kellünk hősi célra
Nekünk ez a kor csak
Történelmi tréfa

Kocsmatölteléken
Győz az ősi virtus
Nekünk ez a kor csak
Történelmi cirkusz

Kocsmatöltelékként
Végképp elhasználva
Nekünk ez a kor csak
Történelmi lárma

Hagyjál, hagyjál engem
Még inni"

Qss
A témában megjelentettünk egy esszékötetet (ingyen letölthető) és szerveztünk egy művészeti estet.
A következő programunkig ajánlom a lenti linket.
www.kontamuhely.hu/80as
Munkámból kifolyólag évekig dolgoztam végig szinte egész Európát, projecteken dolgozva. Hol pár hét, hol pár hónap ott élés alapján bizony képet kaptam arról, hogy milyen jó is itthon, még ha nehéz is sokszor.

Akinek már nagyon-nagyon fáj itt a Kárpát-medencében, annak javaslom, töltsön el kis időt egy tetszőlegesen kiválasztott, oly nagyra tartott "haladó szellemű" nyugat-európai nagyvárosban, melyből származó politikusok oly szívesen kötnek belénk, más személben a szálkát-alapon.
Kezdhetnők mindjárt Brüsszellel, a Magasztos EU központjával, s örömmel fog legközelebb csak mosolyog, ha kutyaszarba lép :) Aki nem érti - indulás! :)

Minden jót!
persze gondoltam rá hogy kivándorlok, csak az a kérdés hogy HOVA meg minek, mert már egyszer megtörtént? tőlünk Nyugatra ugyan ez megy csak rájössz, hogy ott ugyan több a pénzed, de nincs kivel kocsmázni, mert azok itthon vannak, vagy máshol KÜFFÖDÖN vannak. Keletre meg nem megy senki, pedig az is KÜFFŐD :) Inkább az a helyzet, hogy kifújt ez a modern-jóléti lufi, amit egy keserű leépülés kezd követni. Az ezzel párosuló morális és erkölcsi válság, lelki kiüresedés pedig mellékterméke egy individualizációra nevelt, kamaszkorban szándékosan megrekesztett generációnak.
Hiába olvastam végig alaposan többször is a cikket, sehol nem találom a választ a legégetőbb kérdésre, amit a cím sugall: KI tolja félre a kocsmákba az embereket? A cím azt állítja implicit módon, hogy ezeknek az embereknek nincs választási lehetőségük, hogy itt valami kényszerítő erő működik, de utána a cikkben ez nincs kifejtve, megmagyarázva. Ki és hogyan kényszerít embereket arra, hogy 500 forintos söröket igyon nap mint nap??

A kocsmainvázió jelenségének leírásában sokmindennel nem értek egyet. Egyrészt úgy tűnik, hogy a "neolib hullám" ezért a felelős, mert a "piac felszabadításával élre törő rugalmas vállalatirányítás elkezdte a világ kevésbé szabályozott (=inkább kiszolgáltatott) részeire kiszervezni a reális termelést". Ennek semmi köze a neolibhez (és az egyébként mi is?). Ez ugyanis nem más, mint a globalizáció, amit nem valaki intéz a háttérben, hanem magától történik, mert a technológiai fejlődés lehetővé teszi. És ez nem az utóbbi tíz év eredménye, és mégcsak nem is az utóbbi százé (!). Ez a folyamat már a gyarmatosítás során elkezdődött.

A „posztfordista” gazdaság pedig nem ennek a következménye, hanem szintén a technológiai fejlődés eredménye. Minél többminden végezhető gépekkel, annál kevesebb ember kell az élelem és a használati tárgyak és gépek előállításához, és ezek az emberek így felszabadulnak arra, hogy mással foglalkozzanak. Egymást szépítsék, okosítsák, műalkotásokat és előadásokat hozzanak létre, satöbbi. Vagyis átkerülnek a szolgáltató szektorba. Ebben nincs semmi rossz önmagában.

"Egy adott város szintjén ez azt jelenti, hogy a gyárakat bezárják, a befektetések pedig jobb híján a szolgáltatásokba áramlanak." Ez megint valami irdatlan buta mondat. A befektetésekről képzett emberek döntenek az alapján, hogy hol milyen haszonnal és biztonsággal fog megtérülni. Nem "jobb híján" fektetnek be valamibe, hanem mindig abba fektetnek, amibe a legjobb. A cikk szerzője nyilvánvalóan nem konyít a gazdasághoz, csak akkor miért ír róla?

Teljesen rejtély, hogy mit ért a szerző az alatt, hogy "a város szövetét és a közlekedést keresztül-kasul szabdaló díszkőkapitalizmus"? A sétálóutcákat? Mi azokkal a baj? Hogyan "szabdalnak szét" azok bármit is? Hacsak úgy nem, hogy kiszorítják az autókat. Aki ezt írta, az az 50-es évek modernista propagandáját tartja még mindig szem előtt? "A boldog munkás kocsijával a gyárba igyekszik." Valami ilyesmi kép jelenik meg a szemem előtt, mint kívánt cél, de sajnos ehhez képest nincsenek már gyárak, és nem lehet a főutcán autózni. Ajjaj.

A rajz a fiatal felnőttekről jó, csak nem azért történik ez a folyamat, mert a cégek rugalmasabbak lettek, hanem megint egy történelmi szükségszerűségről van szó. Régen a gyerekkor és a felnőttkor között rövid volt a határmezsgye, mert amint a gyerek elég erős volt, hogy megfogja az eke szarvát, vagy megfejje a tehenet, máris felnőtt lett belőle oszt jónapot. Később kellett némi idő, hogy beletanuljon egy szakmába, és csak azután tudott önálló lábra állni. Ma viszont lassan ott tartunk, hogy mindenkinek egész életén keresztül figyelmet kell fordítania a saját továbbképzésére. Ezt hívják élethosszig tartó tanulásnak. Van, aki még 50 évesen is visszaül az iskolapadba, hogy egy új képesítést megszerezzen, vagyis egy kis időre újra gyerekké válik. Az persze előfordulhat, hogy egy kormány inkább pénzeli a felsőoktatást, mint hogy munkanélküli segélyt adjon a 20 éveseknek, de asszem ez nem olyan nagy tragédia. Az megint nagyon beszédes jele a szerző világképének, hogy az egyetemi oktatást parkolópályának nevezi. Vagy nem volt benne része, vagy ő is csak parkoltatta magát ott, ez elég jól látszik.

"Attól vannak egyre többen a kocsmákban, mert az emberek már 30-on túl is ugyanolyan életet élnek, mint 18 éves korukban." Most ez komoly? Tényleg az a cikk nagy mondanivalója, hogy változott az életstílusunk? Komolyan, mintha valami Beatles rajongókat leszóló nénit hallanék a hatvanas évekből.

Baj az, hogy valaki a "szingli életmódot" választja ha azt szeretné? Baj az, ha érdekel valakit a spanyol kultúra és ezért többet akar róla tanulni? Baj az, ha valaki elhalasztja a gyerekvállalást, mert még nem akar gyereket? Mert úgy tűnik a szerző szerint ez mind baj.
A helyzet viszont az, hogy bár gyárakat továbbra is érdemes és kell építeni, de a betanított munkával elvégezhető termelőkapacitások továbbra is azokba a térségekbe fognak áramolni, ahol olcsóbb a munkaerő, és ezen nincs lehetőségünk változtatni. Nem tudunk ráparancsolni mondjuk Malajziára, hogy tessék komolyabban venni a munkavállalói jogokat, mert különben irgumburgum. Az viszont egyáltalán nem baj, hogy van egy csomó jól képzett és tettrekész fiatal (ha van), csupán arra lenne szükség, hogy egyszerűbbé tegyük nekik, hogy a kreativitásukat vállalkozásokban kamatoztassák, amivel a nemzetgazdaságot is fejlesztik. Sajnos azonban a kisvállalkozások Magyarországon egyre nehezebb helyzetbe kerülnek. Van egy világranglista arról, hogy egyes országokban mennyire könnyű vállalkozást kezdeni. Ezen a listán jelenleg az 57-ek vagyunk. A listán nálunk jobb helyezést ért el többek között Jamaica, Kirgizisztán és Afganisztán is! Na erről lenne érdemes posztot írni. Hamár.
www.doingbusiness.org/rankings
süti beállítások módosítása