Új vasdarabok a Dunában
A BKV kikötőt fejleszt a Dunán. A 444.086.066 forintból megvalósuló beruházásról nem sokat tudni, sem a BKV, sem a BKK, sem az NFÜ weboldalán nem találtam információt a fejlesztésről. A BKV-nál és a BKK-nál e-mailben érdeklődtem a beruházás irányáról, de választ még nem kaptam. A partra kitett kötelező tábla tanúskodik csak arról, hogy itt épül a jövő. Érdemi információ híján saját ismereteimre, nyomozásomra, logikámra hagyatkozhatok, ha képet szeretnék alkotni, mi történik a BKV kikötőiben.
A gyönyörűen csengő Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten cím alatt a BKV kikötőfejlesztési programja húzódik. A félmilliárdos projekt keretében EU-támogatásból 8 darab budapesti kikötőt újítanak meg. A kérdés az, hogy milyen céllal és hogyan. Régi cél, hogy a közlekedés vérkeringésébe integrálják a folyót. Egy meglévő út, kicsi rajta a forgalom, nem nagy beruházással gyorsan fejleszthető. Csökkenthető vele az agglomerációs településekről (Szentendre, Dunakeszi, Csepel) a fővárosba irányuló autós forgalom, így Budapest terhelése. A fő fejlesztési irány tehát a körülöttünk lévő települések becsatornázása a már meglévő vagy fejlesztés alatt álló (4-es metró) tömegközlekedésbe. Az EU-pályázatban nem volt lehetőség hajóbeszerzésre, így a BKV kikötőfejlesztésre pályázott. Nem tehet mást, erre adták a lét. Így a BKV az alábbi megállókat fejleszti:
- Millenáris (ez a Nemzeti színházat jelenti)
- Boráros tér
- Petőfi tér (ilyen tér nincs a Duna-parton, a Március 15. tér megállóját nevezi a BKV a törtenelmi hagyományokhoz híven Petőfi térnek)
- Batthyány tér
- Jászai Mari tér
- Árpád híd
- Meder utca (Marina part, Prestige Towers lakótelepek)
- Újpest városkapu
Ha a tömegközlekedési kapcsolatokat nézzük, a fentiek közül három fejlesztés teljesen felesleges, hiszen nincsen átszállási lehetőség, sem komoly célközönség/célirány (Millenáris, Petőfi tér, Meder utca). Viszont a készülő, két dunaparti megállóval is rendelkező 4-es metró és a felette elfutó villamosok nem kaptak dunai csatlakozást sem a Fővám, sem a Gellért téren. A hajójáratoknál sok időt vesz igénybe a kikötés, így fontos szempont, hogy minél kevesebb megállójuk legyen, de azok jó helyen. A rossz helyszínválasztáson gyorsan túltehetjük magunkat, mivel kikötőpontonokról van szó, így ha a későbbikeben kiderülne, hogy a szakemberek tévedtek, csak feljebb/lejjebb kell őket vontatnunk a Dunán, és oda tehetjük őket, ahová akarjuk (csak a nemrég teljes mértékben műemlékké nyilvánított pesti rakpartban marad néhány feleslegesen bevágott hídfészek).
Szóval ezek a pontonok mobilak? Igen!
A BKV-nak jelenleg is vannak kikötői, melyeket a hangulat kedvéért ugyanolyan utasvárókkal szerelt fel, mint amilyet a buszmegállókban is megtalálunk. Ezek a pontonok felújíthatóak és bárhová áthelyezhetőek. A jelenlegiek kihasználtsága jelentéktelen - a Jászai téri megállóból a BKV tavaly nyáron bérbeadással próbált meg pénzhez jutni, sikertelenül. Gondolhatnánk, hogy szükség van korszerű, fedett, szélvédett, fűthető váróval ellátott, a gyorshajók kikötésére alkalmas kikötőkre a majdani hálózathoz. De erről szó sincs. Legalábbis a BKV tenderkiírása semmilyen változást nem engedélyez a már meglévő pontontervekhez képest. Tehát ötszázmillió forintért legyártatnak (és rossz helyre helyeznek) nyolc darab, a már meglévőkkel megegyező kikötőt. Hab a tortán, hogy a 2008-ban privatizált Mahartnak kb. 40 db nagyméterű kikötőpontonja van a budapesti Duna szakaszon, melyből 8 db a Margit híd lábánál vesztegel összekötve, a Belgrád rakparton pedig nyolc darabot szállódahajók kikötésére adnak bérbe.
Persze megránthatjuk a vállunkat, mint a kormányzati kommunikáció: “a beruházás egyetlen fillérjébe sem kerül az adófizetőknek, ugyanis teljesen EU-s forrásokból finanszírozzák”. De igen, az EU-finanszírozás nem égből hulló manna. Sok fillérjébe kerül európai polgároknak, akikkel közösséget vállaltunk. Azért jöttek létre a fejlesztési alapok - ahogy a neve is mutatja -, hogy az elmaradottabb keleti régiók fejlettsége végre elérje a vágyott nyugatot, nem pedig azért, hogy a Dunába és zsebekbe öntsük a pénzt.
Az csak legvérmesebb vágyainkban szerepel, hogy esetleg szép, építészetileg is maradandó, és egyedi megoldások kerülnek a nemzet büszkeségére, a Dunára. A még ki sem írt Dunával kapcsolatos fővárosi ötletpályázatba ezt a fejlesztést már biztosan bele kell toldozni, mert még az ötletek beérkezése előtt megvalósul.
Kérdéseink a BKV-hoz és a BKK-hoz:
Ki tervezte az új kikötőket? Hogyan néznek ki? Esetleg láthatnánk néhány látványtervet?
Használhatóak lesznek-e ezek a kikötők magas víz esetén?
Használhatóak lesznek-e ezek a kikötők téli időszakban? (lesz-e zárt, fűtött váróterem?)
Milyen hajókhoz fejlesztik a kikötőket?
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Weboldal bérlés kontra weboldalkészítés 2011.12.01. 10:30:01
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Én a Meder utcai megállóra célközönség lennék, de ahogy az Óbuda Újságban olvastam (www.obuda.hu/res/doc/1147/obudaujsag_22_web.pdf 8. oldal), lefelé 45 perc, felfelé 60 perc menetidő, 30 perces időközökkel kombinálva nevetséges, főleg a metróval párhuzamosan. Néha szép napon lehet, hogy fogok sétahajókázni a munkába, ha a bérlet érvényes lesz.
tehát a hír: nem osztogatnak, hanem fosztogatnak...
a "bkv" jelentését nem kell ragozni ugyi?
Ez nettó marhaság. A Meder utcai megállótól kb. 5-6 perc alatt el lehet sétálni a Duna Plazához egy néhány éve épült gyalogos sétányon, ott vannak a környék lakótelepei a Váci út két oldalán, és ott van a 3-as metró Gyöngyösi utca megállója. (A jövőről nem is beszélve: bár a 360 fok Budapest projekt nem indult el, idővel lesz még ott építkezés, új irodákkal, új lakásokkal.)
1. milyen hajokkal lesz megkozelitheto az uj kikotoket?
mert a BKV buszokhoz hasonlo koru es allapotu "hapcival" meg "tudorral" koszonom szepen nem kerek belolle..
lerobban a folyo kozepen azt Bajanal pecaznak ki minket...
:):)
2. hogy tud bejutin a melos pl Csepelrol? Nagytetenybol, Szazhalombattarol, Bekasmegyerrrol, Szentendrerol?
Talan csobbanunk es kimaszhatunk az uj kikotonel?
Szoval teljes koncepcio nelkul ez csak penz lenyulas, megint egy magyar mutyi, mint a "40cm-es kilato epitese"
Szeretnek is minket a magyar "ciganyokat" europaban.....
Ennek semmi realitása nincsen. Pl Duankeszi központjától a jelenlegi kikötő (komp) 4 kilométerre van, a Dunához levezető első út 3 kilométer, légvonalban az első elérhető partszakasz közel 2 km. Ki fog oda legyalogolni, hogy aztán egy egész órán át döcögjön lefelé, miközbe a vonat 20 perc alatt a Nyugatiban van?
Fel kellene ébredni végre; a hajózás nem tömegközlekedési alternatíva, bármilyen romantikusan fest is.
Fel kellene ébredni végre; a hajózás nem tömegközlekedési alternatíva, bármilyen romantikusan fest is.
errol van szo.
A megállók annyira nem vészesek, Millenárisnál ott a csepeli Hév, + színházba/Müpába hajóval menni azért egy plusz élmény. A Meder utcát már mondták. Mivel É-D irányú forgalmat szolgál ki, magyarul a külvárosból, külsőbb kerületekből érkezőknek nyújt alternatívát a városközpontba bejutásra, vagy É-D város átszelésre, azért nem biztos, hogy olyan nagy baj, hogy nem ráhordó járatként funkcionál (amire teljesen alkalmatlan is)a metrókra. Viszont jórészt meglévő járatokkal közlekedik párhuzamosan 2-es villamos, 3-as metro és igen kevés alternatívát nyújt (Batthyányi tér) valamint lassú, nem biztos, hogy sikeres lesz.
Szerintem működhet ez Budapesten, de nem 8 db megállóval, hanem 20-30 megállóval, ami oldalanként is csak 10-15 megállót jelent. Mindezt sok kicsi, gyors hajóval. Ha kevés a megálló és még lassú is, akkor a fílingen kívül semmire sem lesz jó.
A sok megálló-sok kis gyors hajó kombó meg vicces lenne, ha pont az éhhalállal küzdő, szétmutyizott BKV zsebéből kerülne elő. Na mindegy...
Igaz ott ezekben az irányokban nincs kötött pályás közlekedés (mint a Duna mellett Bp-nél szinte mindenhol).
Ha lenne egy hajó, ami a Dunán tudná a 60 km/h-s sebességet, akkor kevés megállóval jó alternatíva lenne.
Pl Egy Dunafüred - Belváros távot le tudna nyomni 30-40 perc alatt. Jelenleg a busz ennyi idő alatt még Kelenföldre sem ér be, a vonat elvileg 37 perc alatt ér be, de ha jól van pozicionálva a belső állomás, akkor a hajó veri a vonatot.
A meglévő pontonok felhasználása max annyiba kerül, amennyiért odavontatják. Na, jó esetben újramázolják. Megvan 10-20 millából, aminek a nagy része elmegy anyagra.
Na de ha új készül?
Csókos fideszkomcsi cég leszámláz 500 millát, kiadja alvállalkozónak, oszt amikor kész, baszik fizetni, oszt jónapot. Csókoskomcsi nyert 500 millát, alvállalkozó egy életre tönkrement, ergo kormányzati kommunikációban mindenki jól járt.
Ez ennyire egyszerű. Az előző 4 év regnálásuk alatt kidolgozták a módszereket, most alkalmazzák.
Na ez az amihez tenger kell és nem megy a Dunán, gondolom. Bár ha az úszódarukra gondolok lehet lenne már olyan technika ami pontosítaná, gyorsítaná a kikötés manővereit. Korszerű hajókra ki lehetne írni egy sikeres közbeszerzési eljárást. ; ) A metrószerelvényekben már soook-sok éves gyakorlatot szerzett gárdánk van. :D
index.hu/belfold/budapest/2011/08/09/dunai_katamaranokat_vasarol_a_bkv/
Üzemeltetés szempontjából még nem vizsgáltam, pusztán azokat a feltételeket vettem számba, mikor érné meg.
Sajnos kimaradtak a linkek a postból ezért volt néhány félreértés.
Léteznek gyorshajók pl. Londonban, gyors kikötéssel. www.tfl.gov.uk/gettingaround/21311.aspx
Ezért hülyeség a régi hajókhoz fejleszteni, mert amúgy sem alkalmasak semmire.
Kikötők:
Meder utcát meg is indokoltad miért hülyeség: mert ott a metró, ami pont oda visz mint a hajó vinne, csak ahhoz nem kell kisétálni.
Petőfi tér: belváros, de itt épp nem a turisztikai célú hajózásról beszélünk. A Ferenciek terét a távolság miatt pedig nem nevezném átszállási kapcsolatnak.
Millenáris: megint csak nem a turisztikai/kikapcsolódási szempontokat kell figyelni. + ott a hév, 2-es vili, annak aki épp ide akar menni.
www.moviatrafik.dk/dinrejse/kort/trafikkort/Documents/Hovedstadsomraadet/Havnebus.pdf
Nálunk nincs annyiminden egymáshoz közel a parton, amit össze lehetne kötni, beljebb vannak a nagy tömeget vonzó dolgok.