Ciao Kispál, ciao vernyogás!
A Kispál és a Borz búcsúkoncertje nem véletlenül mozgatja meg a közvéleményt: aki szereti, aki nem, elismeri, hogy egy kultikus zenekar búcsúzik, amely nagy hatással volt a magyar könnyűzene több, mint másfél évtizedére. Volt olyan ismert, mint az Illés vagy az Omega, tinilányok ezrei őrültek meg értük – búcsúzásuk Magyarországon korszakhatár, és az új korszak remélhetőleg mihamarabb diszkreditálja azt a magatartást, amit elterjesztettek.
Énekelni, azt nem nagyon kellett tudni ehhez a produkcióhoz – különösebben zenélni sem. Ez nem negatív kritika: egy könnyűzenei formáció három akkorddal és ordibálással is lehet világhírű. Jelen esetben elég volt egy szemüveg, egy kis bölcsészkinézet, gitárok és dobok, és máris indulhatott a vállvonogatós-szájbiggyesztős lazaság, amihez hozzáadagoltak még egy kis meg-nem-értettségből fakadó spleent: a koncertek jellegzetes momentuma volt, ahogy a koncertek vége felé az őrjöngő tömeget azzal hergelték, hogy „menjetek már haza a francba, elég volt” – amivel azt üzenték a rajongóknak, hogy igazából minket még ti sem, akkor sem értetek; bármi is volna a mondanivaló igazából.
Merthogy mondanivaló, az nem nagyon volt. Mit is lehetett volna állítani a 90-es évek bizonytalan, értékrelatív világában, ahol a hirtelen ölünkbe hulló szabadságban semmiféle biztos fogódzónk nem volt? Egy olyan országban, ahova a rózsadombi gazdaggyerekek hozták be a punkot Nyugatról? Korai albumaiban a Kispál a legelemibb, egyszerű érzéseket szólaltatta meg úgy, hogy mégis volt benne valami a „mi azért mégiscsak jobban tudjuk, fölötte állunk az egésznek” attitűdjéből. És ez jólesett, és nem kellett érteni, csak átszellemült tekintettel bólogatni rá.
Az évek során ez a magatartás és a belekódolt megszólalási mód egészen addig csiszolódott, amíg a mainstreamet is átértelmezték a saját nyekergésre. Van ebben a számban valami összekacsintós letargia, nem?
Az pedig, hogy a Kispál-szöveg mindent jobban tudott, és mindent egy flegma, mindenről lemondó legyintéssel utasított vissza, természetszerűen vezetett oda, hogy a támadhatatlanságig, ezáltal az értelmezhetetlenségig visszavont szövegek jöttek létre a kimondás feszültsége helyett. Ha mindenről lemondasz, mert jobban tudod, azt körbe kell bástyáznod, hogy téged ne lehessen kinevetni. Bunkerköltészet.
A dalszövegek, melyeket a rajongók oly igen tisztelnek, önmagukban, a hozzájuk adott gitáros-dobos ritmus nélkül ostobán, szinte nevetségesen hatnak, egyetlen hozzáadott értékük a prozódia szétütése, de hát akinek ez bejön, az tényleg inkább szerezzen be egy Petri György-kötetet. És ez rendben is van így, elvégre a Beatles sem azért olyan nagy szám, mert tőlük hallottuk először azt, hogy „szeress, szeress engem kérlek” – de lehet-e vajon csupán a szövegekre fogni azt, hogy semmiféle nemzetközi visszhangot nem ért el az amúgy Magyarországon kultikus, Kossuth-díjig jutó társaság? Bizonyosan nem, hiszen ha ugyanezen időszakból az Anima Sound System, Sebestyén Márta, vagy a Parno Graszt sikereit nézzük, látható, hogy magyarul is fel lehet kelteni a tágabb figyelmet; csak éppen a megszólalásban is kellene legyen valami izgalmas.
A Kispál és a Borz valahol egy olyan közeg bezártságának zenéje, amelyik még nem ocsúdott fel arra, hogy kinyílt a világ, és nem is akartak rá nyitni – elvégre sokkal kényelmesebb jellegzetesen magyarnak gondolni valamit, amit nem értenek mások.
Az, hogy többé nem ad koncertet a Kispál, nem jelenti azt, hogy végleg megszabadultunk ettől a stílustól és attitűdtől. Túl azon, hogy még hosszú ideig fog szólni rádiókban és házibulik hajnali vége felé az originál, a Kispál és a Borz súlyos nyomot hagyott a magyar könnyűzenében, amit az jó néhány évig biztosan nem fog kiheverni. A Kispál hatásának köszönhető, hogy ebből:
az egy évtizeddel későbbi lemezen (melyen a szövegekért külön köszönetet mondanak Lovasi Andrásnak) ez lett:
Egyszerűen ez volt az irány. Lovasiék szöveg- és imidzsépítési módszere szuggesztíven húzta be a fiatalabb „alternatív” zenekarokat is, mert egyszerűen nem volt alternatívájuk rá. Az énekesekre rátelepült a jellegzetes, elnyújtott, nyekergős Lovasi-hang is – mintha máshogy nem is lehetne nagyon nagyon mondani:
Nem azt mondom, hogy tudtam volna jobbat: nem tudtam volna, sőt, a kilencvenes években, tizenévesként, valamennyire magam is része voltam ennek a szubkultúrának, és remekül éreztem magam koncerteken – egy Bachhal nyilván nem pendültek volna egy húron tömegek. Az, hogy ez a zene ebben a korszakban (természetesen nem egymagában: mások mellett, úgymint Lagzi Lajcsi, Zámbó Jimmy, Republic, Tankcsapda, Ákos stb.) ilyen szintű tiszteletet és rajongást váltott ki, azt mutatja, hogy adott ponton mire volt igénye, mivel lehetett meggyőzni, és mit tudott befogadni a közönség. A búcsúkoncert jó alkalmat ad arra, hogy szembenézzünk ezzel a zenével, és ismerjük fel benne magunkat és ezt az egész korszakot.
A Kispál a kommunizmus utáni magyar könnyűzene Gyurcsánya: a 80-as évek langyos lábvizében gyökerező világlátást ötvözték hangzatos, ámde semmi gyakorlatit nem jelentő „modern” közhelyek puffogtatásával, egy újrakezdés illúziójával, amivel elodázták az őszinte építkezés lehetőségét. De ne gondoljunk most erre, elvégre a fiatalság mindig szép, és sokunk számára ez is a fiatalság része volt: emlékezzünk vissza az Almássy téren, batikolt pólós tömegek előtt adott csendesülős koncertekre, és próbáljunk meg tisztelettel fejet hajtani egy elmúlt korszak előtt. Jó mulatást, jó nosztalgiázást kívánunk ma este!
(Ez a poszt nem tükrözi az egész szerkesztőség véleményét, mert van aki nagyon nem ért vele egyet, és van aki csak titokban mer bólogatni, mert nem akarja, hogy megverjék a barátai.)
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Kispál és a borzalmas 2010.08.09. 20:33:58
Trackback: ELHUNYT LOVASI ANDRÁS 2010.08.09. 12:26:21
Trackback: Itt van az életem ezen a mérlegen; elegánsan fogadom a hírt 2010.08.09. 09:26:44
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nem volt nemzetközi visszhangja a Kispálnak?
Nem hiszem, hogy ez fokmérő, nem borulok le a külföldiek véleménye előtt. 100-szor is Kispált hallgatok az Anima Sound helyett. Ők Gábor Zsazsát is jobban ismerik, mint mondjuk Sinkovits Imrét. Nem is hiszem, hogy szükséges ez, s azt se hiszem, hogy nemzetközi szinten kiemelkedő zenét alkottak. De ettől még jó az. A szövegek pedig külön téma. Lehet megint bölcsészezni, meg sznobságot emlegetni, okostojásosozni, meg nem értettségre utazásról beszélni. Nem egyszer komoly fejtörést okoztak nekem is a szövegek. Hiszen hangulatokat, asszociációkat jelenítenek meg, amelyek önhibánkon kívül sem érthetőek meg mindig. Nekem is csak évek után ugrott be ez vagy az, valami majd lehet, hogy évek múlva vagy sose fog. De nem sablonok, igaz? S nem is csak zagyvaság. Az a legkönnyebb, ha nincs kedvünk erőlködni rajta, ráfogni, hülyeség. Néha az is. Szándékosan. De az ami miatt mégis megfogja az embert, főleg, ha itt él ebben az országban, az a földszag, az a hús-vér illat, ami árad belőle. Olyan dolgokról ír, ami az életünk részei. Nemcsak Pagp-pagó, Isztambul, Gammapolis, meg hasonló hangzatos, de egzotikus,idegen, megfoghatatlan dolgokról vagy a te szeretsz meg én is, vagy te mégsem jellegű problémakörről lehet dalokat írni. Melyik zenekar írt korábban a kádban úszó pontyról, az arcunkon elkent szúnyogtetemről, a nyári barackoskerten, a szilvamagon és a nápolyimorzsán át a lábosig, a kirakatban lévő szalámiig, a gangon történő borozásig? Olyan jelenetekről, mint ami az Emese c. számban van? Pedig szinte mind előfordult a legtöbbünk életében ebben az országban. Mindezt direkt politizálás nélkül, na, nem egy Kárpátia, ahol mindent elmondanak, sokat gondolkodni nem kell. Politikai hovatartozásuk, ha volt, korántsem volt egyértelmű a 20 év alatt. Na, ezért életszagú a Kispál, ezért lehet szeretni, mert főleg manapság nagy szó, ha valami nem mesterkélt, s ezzel a búcsúval is ezt bizonyítják, nem vernyákolnak haknizó, múltból élő zenekarként mint oly sokan világ- és országszerte. Lenyomatot hagytak a magyar életben, s 20 éven át, ami nem a tucatzenekarok sajátossága. Bármennyire is érthetetlen, talán ezért tudja szinte mindenki 40-50 alatt mi az a Kispál, s azt meg nem annyira mi az a Parno Graszt.
Szerinted nem közhelyes egy kicsit?
Hol írta PiaDia, hogy szerinte miben mérik a gitártudást?
Meg szerintem ez nem kor függvénye, hanem ízlésé. Persze az más, ha valaki az intellektuális felsőbbrendűségét próbálja levezetni a zenével, saját ízlés híján...
ezek valóban azok. áramütés járna értük.
de nem, wazeg
nem ők tehetnek, hanem azok az emberek akik minden érdekesből és egyéniből csak azt tudják felismerni ami _külsőleg_ koppintható és ettől _olyan_ lesz, és azt hiszik hogy akkor már _az_ is lett. (lásd harcosok klubja ha valaki vágja)
aki eredeti, és megtalálja azt amit kellett, ott belül, azt lehet fikázni, meg lehet nyavalyogni, emlékezni fognak rá.
aki meg nem, arra nem.
ami igazi,az mindig működik, amiből vallást csinálnak, az meg kamu lesz.
mindenben mindenhol mindig így volt ez.
Aha, reakció...
Ehhez képest bárki bárhol krtizizálni merte a Kispál szövegeket, ment a szöveg, hogy mind egyszerűek vagytok, mert nem értitek. Te kicsit sem vágod, hogy én mit értek belőle. Csak mert te szereted, ezért hülyének tartasz, mert én zagyvaságnak tartom az egészet. Pedig én szoktam olvasni verseket, keresek és találok is rejtett értelmeket. És meg tudom különbeztetni a giccset a művészettől. A giccs az, ahol az értelem leple alá teszik a semmit, vagyis a giccsről is lehet ugyanúgy elemzést írni, és bele lehet magyarázni mély értelmet, amit valójában nem is talált ki a költő. Lovasi abban tehetséges, hogy ilyen giccset alkosson. Kivéve pár közhelyes értelmű szöveget.
Ami meg engem illett, mindig is irritáltak a magolós, nulla érdeklődésű bölcsésznövendékek, akik saját maguk képtelenek bármit is elemezni, helyette sodródnak az árral. Egy ilyen ár az alter szubkultúra is. Természetesen nem minden magyar-kommunikáció szakos hallgató ilyen, de azért a színvonal egyre csak romlik, nálunk ilyen szakosok még a Borat című film iróniáját sem voltak képesek fogni, ríttak, hogy a készítők mennyire lefikázzák a szerintük primitív kazah embereket, az fel sem merült bennük, hogy esetleg az amerikai társadalamat kritizálja elsősorban a film. Pedig az a nagy tömegeknek készült, ha ők magukat tartják elitnek a művészetek értelmezésében, akkor nehogy már az amerikai filmipar kifogjon rajtuk...
OK, az utóbbi évtizedben feltűnt a Quimby, akik tényleg qrva jók, de rajtuk kívül mondj még valakit, aki meg tudott ragadni a hazai zenei élvonalban...
Jó volt itt veletek cívódni egész nap (ezt a főnököm másképp ítélné meg, de én élveztem)
Aki kimegy a koncertre este, annak jó mulatást, aki nem annak is.
Holnap még visszanézek, maradt-e valami a nagy vitából.
Nekem tizenéves koromban nem az Ossian volt az ami a csapból is folyt, hanem főleg a Kispál és a Borz. Kommerszé az válik, amit a rádiók és a TV-k nyomnak, mikor is adtak Ossian-t?
Egyébként az Ossian nekem is kommersz mondjuk a Dalriada-hoz vagy a Eluveitie-hez képest, csak engem kicsit sem érdekel az hogy mi mitől mennyire különbözik, csak egy fontos, hogy tetszen nekem, így néha napján Ossian-t is hallgatok, és még koncertre is elmegyek. Aztán az is jó ha tetszenek a szövegek, de olyan zenével mint a Kispál és a Borz zenéje, azt bánom csak hogy beleolvastam az ugyanúgy gyenge szövegeikbe is. Ma már ami nem tetszik zeneileg, annak a szövege sem érdekel, a szöveg akkor jó ha a zenével összhangban nyeri el értelmét.
Nem kell szeretni, de akkoriban mikor a Kispál elindult, nem csak mainstream popzene létezett, ha jobban körülnéztél volna, találtál volna ezt-azt. Pl. a Pokolgép is akkoriban indult, nem kell szeretni, de minden más stílusban ott voltak azok is, akiket nem nyomtak a rádiók.
Amúgy meg nyilván nem azokról beszélek akiknek anno tényleg megtetszett a stílus, mint mondtam biztos van pár ezer ember, akiknek ez jön be. Viszont ha elolvasol néhány kommentet, láthatod, hogy sokan tényleg úgy vannak vele, ahogy én azt leírtam, mikor engem hülyéznek le, akkor csak még inkább engem igazolnak vele.
"Az erkélyen muskátlik ott eszünk szalámit
Magába/ meglátszik lehellet a légző rendszered
Ahogy csinálja/ az oxigénellátást fenntartó
Légmozgást/ jaj de szép ez a kis élet hogy ilyenbe
Nem téved és szép zenét/ rakok be és zenél a
Belseje is ám a hasadnak/ a fejemet ráhajtom
És hallgatom hallgatom ott bent hogy vagy"
(Már délután)
Idézz már nekem egyetlen egy, csak egy magyar nyelvű szerelmi témájú dalszöveget, ami mellett ez maga a tartalmatlan semmitmondás! Haver, ez költészet, a legjavából, egyszerre mosolyt és könnyet fakasztó. Ha te nem látod, azért nem a szöveg a hibás.
És megjegyzem ma sok-sok ezer zenekar közül lehet csak itthon válogatni, az nem érv, hogy néhány nyávogós buziboys uralja a könnyűzenei piacot. Az internetnek hála, sokkal tágabbak a lehetőségek, mint egykor. Innentől kezdve leírni, hogy szar a választék, tájékozatlanságra utal.
hol cáfolja, hol igazolja önmagát, de azt egyszerűen leírni, hogy szerinte szar, na az nem (zs)indexes-ezért hát köntörfalazzunk kicsit, forgolódjunk a meleg sz.r-ban, mintha logikus lenne: de majd a tömeg, ami ma megjelenik eldönti, mennyire szerették az emberek ezt a zenét.
Az mellesleg valóban röhej, hogy a nagy búcsú után még bizniszből lesz vagy 5.
látszik , mennyit is számít a pénz:
de a lényeg, az első albumok egyediek, és elemiek, a végére kiégtek, és ez így is van jól
Köszönjük Kispál és a Borz!
kedvenc idézet: Mégegyszer
"Köszönöm, hogy mikor királynak hittem magam
Nem szóltál és hagytál egy ideig az udvarodba' kóborolni
Hogy az alatvalóid is beavattad és õk is hódoltak nekem
Jó móka lehetett, de én is megtaláltam a számitásom
Kapudon kopogtatok, aztán meg dörömbölök,
Hogy engedj be éjjel, ma éjjel
Köszönöm, hogy hagytál engem a félelemes nagy kertben eltévedni
És ott könnyû titkoknak járni a végére.
Már régóta azt játszom, hogy az is van, amit akkor láttam,
Mikor még a kertedben éltem, hogy menjen a többi
Köszönöm, hogy megy
Csak még egyszer
Kapudon kopogtatok, aztán meg dörömbölök,
Hogy engedj be éjjel
Ma éjjel... "
Még mindig nem érted, hogy ami neked költészet, az nem feltétlenül nekem is költészet.
Számomra ez a szöveg részlet ugyan nem semmitmondó, de giccses. Azért az, mert egyetlen érzést fogalmaz meg minél hosszabban, a lehető legtöbb költői képet belerakva. Ha már szerelem, akkor hozhatom példának a Tankcsapda Lopott könyvek című számát, csak gondolom az neked beteges lenne. De az Alvin és a Mókusok Dilemma, valamint a Sziámi című számát is jónak tartom. Ezeket meg egyszerűnek mondanád, de én nem is komoly költészetnek tekintem, veled ellentétben, aki ezt amit idéztél, annak tekinted. Egyébként versben én azt szeretem, amikor a költő igen tömören, a vers hosszának sokszorosát mondja el.
"Hisz olyan jó veled
Az idő úgy pereg
Melletted megtaláltam önmagam
Hiszem, hogy van szerelem"
Ok, nem kell, hogy lásd a különbséget, nem értesz hozzá, csak legalább ne akard az ízlésedet szubjektív mércének beállítani. Merthogy két napja azt fejtegeted nekünk, hogy a Kispál szar és semmitmondó.
www.lyricstime.com/kisp-l-s-a-borz-s-hogyha-m-shov-ker-l-lyrics.html
zenével:
www.youtube.com/watch?v=_szWRWlkxcA
Valóban direkte flegmán énekel, ellenben masszív tenor-kontratenorban, amire nem sokan képesek.
A zenéjük az első 4 lemezen zseniális.
Azok az ötletes-ízes basszus akkordbontogatások, ellenpontozva a Kispál nem kicsit kreatív, minden akkori sablont nélkülöző gitárjátékával, megspékelve Lovasi egyedi hangjával-énektémáival(milyen bass/ének függetlenítéseket csinált már a csávó!), és az a halom riff, aminek töredékéért világszerte zenészek ezrei lelküket adnák el az ördögnek..
A cikk írója vájkálhatna szakszerűbben is, ha már életművet elemez.
"Ezt a foshalmot véletlenül sem azért írtad, hogy kibaszott sokan idekattintsanak, ugye?"
megint csak ezt kőő adnom neköd: DDDD
de ez a cikk logikailag és levezetésügyileg (dedukció) kb egy három lábú sánta kutyára v egy mekk mester által tákolt "kártyavárra" emlékeztet
..azaz:
ezer sebből vérzik a levezetés.
ja és bassza meg a posztoló a jó édes szar ízlését amit fasztudja honnan hozott ,de mindenképp SZAR
de szerintem ez mehetne a Gyulölt Ellensegeinkre vendegposztnak. :)
Figyelj, lehet hogy vmi halvány értelmet fel lehet ebben fedezni, de lényegében összefüggéstelen ez is mint a többi szöveg. tehát, nem feldolgozhatatlan, csak értelmetlen.
Mi az hogy szerinted nem létezik alteros szubkultúra? Te nem jársz az utcán? Körbenézel és legalább 20 tinicsajt látsz nagy undorító ízléstelen napszemüvegben, színes cuccokban, színes converse cipőben mindezeket a legundorítóbb színkombinációkban, és csőnadrágban. Jó, nyilván nem Zabalint fogja a világot megváltani az alterosoktól, de amúgy én ismerem és na ő az akire nem mondhatja senki hogy sznob.
Én nem állítottam, hogy Paksi Endre szövegei irodalmi igényességűek lennének, te állítod ezt a Kispál és a Borz szövegeiről. Mellesleg annál még mindig jobbak szerintem.
Egyébként meg vicces, hogy a Dilemma című Alvin számból, aminek egészében van értelme, kiragadod a refrént, aztán lefikázod. Persze nem baj, ha nem tetszik neked, nekem tetszik, és kicsit sem érzem, hogy ez hozzáértés kérdése lenne. Itt sem irodalmi műről van szó, hanem csupán egy punk-rock dalszövegről.
Ami a Kispál és a Borz zenekart illeti, igen, kijelentettem, hogy szar a zene, szar a szöveg. Ez az én véleményem. A tied meg az, hogy jó. A különbség köztünk, hogy te leírtad, hogy aki nem szereti, az nem érti, és ezért hülye. Én ugyanezt nem állítottam fordítva. Ha nem tetszik a Kispál és a Borz zenéje, hát leírom hogy szar, nem fogom azt írni, hogy nem tetszik, de elismerem, hogy jó, mert akkor mégis mi a francot ismernék el, mi más célja van a zenének(és a szövegnek), mint hogy élvezzem? A rajongók meg leírják, hogy ők imádják. Nyugodtan. Csak ez a kultusz ne alakult volna köré ki, és a mellé társult felsőbbrendűség érzetetek.
Tényleg mióta hozzáértés kérdése az ízlés?
Én soha nem voltam kispál rajnogó, nincs is felvételem tőlük, inkább a 60-as 70 es évek progresszív & jazzes vonulta fogott meg.
DE
a bemutatott kettő felvétel a puftól csak azt mutatja, hogy hogy lett az Európa Kiadóból Kispál, és hát valljuk be, a kispál valamivel élvezhetőbb.
nyekergés, hát ja, és?
van pl ez a 30y nevű epigon.
Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.08.09. 20:26:10
"szerintem a magyarok vannak a székely román kintről bejöttekkel szemben elnyomva!"
Senkiházi rasszista tahó!
nem is hallgattam ezért, az sem érdekelt, hogy léteztek, az sem érdekel, hogy megszűnnek...
Részemről ennyi.
csatlakoznék továbbá ahhoz a vélemény(em)hez hogy a felülértékelt kispállal szemben a puf bántóan alulértékelt.
nyikorgás? nekem SP jut eszembe, aki nem tudom, hogy az év férfi előadója lett, egy zene tv jóvoltábból, amely műsora szerintem csak 16 éves kor alatt élvezhető, hiszen itt hasonló "színvonalas" muzsikák vannak, mint ez a nyávogó srác, de bezzeg Kispált és hozzás hasonló alter vagy egyszerűen jó zenéket nem játszanak le.
Jópofa szövegek, önismétlő zene. A "minden idők talán legjobb magyar zenekara" (by index) duma pedig egyszerűen nevetséges...
A Kispál-dalok értelméről nem kell sokat beszélni, nyelvi játékok, érzések leírása, nem egész történeteket mesélnek el. Akár a Jabberwocky felnőttebb verziójának is fel lehet fogni.
A cikkírónak talán a Nyers és a Belmondo jön be, amely zenekarok értékét maximum Czutor konzervatóriumi képzettsége hozza...
A Kispál zenéje még a dícsérők szerint sem túl jó. A szöveg pedig HALANDZSA.
pl: Kontroll csoport, Sziámi,F.O.System. Kinopuskin, PUF, stb. stb.
Kispál nálam az utolsók közt volt.
Semmit mondó gagyi értelmetlen ovodás szövegek
Szerintem...
Üdv.
Van akinek ez tetszik, van akinek meg amaz...
Én azon nevetek amikor arról veszekedtek, hogy Kispál tud gitározni vagy nem :D
Maradjunk annyiban: tud és igencsak jó gitáros. Az más kérdés, hogy a zenéjükbe nem kellett a barokkos cizellálás - de ettől még tud gitározni.
Maradjunk annyiba: hype ide vagy oda - 23 évet a többékevésbé élvonalban nem a húsvéti nyuszi hozta nekik. Az utóbbi pár évben elfáradtak, kiégett a közös munka. Hát befejezték. Ennyi és nem több. A föld forog tovább...
De sajnos a kép nekem felrémlik: a hetvenes, nyolcvanas évek zenekarai után felnőtt a világon mindenhol egy komoly szandálos-flegma-okoskodó-bölcsész réteg, aki lassan lassan belopózott a zenei és kiadói szakmába. Ez nem volt neház, mert a bölcsész képzés tömegesen zajlik mindenhol így a magyar egyetemeken is.
Az Ő életérzésük és világlátásuk szivárgott be az alternatív zenei vonalba. Kispál és követői, Radiohead és követői...
Tény hogy a kilencvenes évek nem tudtak kitermelni egyetlen igazán maradandó stílust és előadót sem, a bölcsész világszemlélet azonban átemelete professzionális polcra az általuk kedvelt (és addig is létezett) szubkulturális műfajt. Ma ők irányítanak, ennyi.
Nincsen mélyebb értelem emögött, ez is profi üzlet, csak mikor ki irányít, így ma ebből jön a pénz.
Én nekem semmi kifogásom ez ellen a zenei stílus ellen, miért is lenne? Mindenki azt hallgat amelyik neki jól esik.
De aki azt mondja egy Kispál, Hiperkarma, Radiohead, Oasis, Muse dalra hogy sláger...
Na annak azért némi okítás elkelne, hogy vajon mitől is nevezünk egy dalt slágernek.
Nem attól hogy én szeretem, ez alaptétel.
A fenti előadók egyetlen dalt nem írtak munkásságuk folyamán amely megfelelne a'sláger' szónak vagy annak bármely kritériumának.
De ez nem baj, nekik nem is ez lenne a feladatuk.
Ez egy más műfaj, kezeljük is ott.
És ez nem von le egy grammnyit sem az esetleges zenei érdemeikből.
Részben ehhez kapcsolódóan: megdöbbentő, hogy a sok Kispál-rajongó, akik itt arról értekeznek, hogy ki nem ért mit, mennyire nem tud olvasni.
Tulajdonképpen a cikk butaságát az értelmesnek szánt előadásba próbáltad ültetni, de te is tudod, hogy nem nagyon sikerült.
Amúgy 20 év után majdnem teljesen mindegy kit hallgatsz "egyfolytában", mert megunod, akár szeretted, akár nem. A zenéje szerethető volt (szerintem sajátos is), a dalszövegek meg simán kiadhatók lennének önmagukban egy verseskötetben.
Írom ezt úgy, hogy nem szeretnék Kispálék védelmére kelni.
Nem baj, talán legközelebb.
Ha nem érted a művészetet, attól még lehetsz jó ember, csak hagyd meg másoknak az élvezetet.
"Bikinibe' láttam meg őt kint a strandon.
Nem hiszem, hogy tíz centi volt az egész.
Egy zsebkendőből esküszöm,
Egy fürdőkosztüm pont kijön,
Még sose láttam ilyen takarékos nőt.
Rohan az idő, Már oly rég együtt járunk
Valamire mégiscsak rájöttem én
A nyár oly gyorsan múlik el
És télen bunda, csizma kell
Mostmár megtanított ő,
Hogy csak nyáron takarékos a nő
Rohan az idő, Már oly rég együtt járunk
Valamire mégiscsak rájöttem én
A nyár oly gyorsan múlik el
És télen bunda, csizma kell
Mostmár megtanított ő,
Hogy csak nyáron takarékos a nő"
Mi nem világos, vaze? :) :) :)
Én sajnos pont nem vagyok értéksemleges. Ezért aztán szerintem ez több mint gáz. És aztán ott vannak a rajongók, akik pont ezt szeretik bennük. De gustibus on est disputandum.
Azon viszont disputálnék, hogy hogyan sikerült a Kispált nemzedéki ikonná pumpálni. Ez nem a Kispál bűne. Ez az egész magyar, baromi félművelt, de azért baromi öntelt ún. "médiaértelmiséget" minősíti, ami félájultan sztárolta Lovasiékat, elfelejtve, hogy egy alternatív banda, az mondjuk azért alternatív, mert valamiféle alternatívát próbál keresni, mutatni, feszegetni ld. Európa Kiadó, ami azért mégis csak odavert az akkori főgenyáknak és persze nekik is odavertek a főgenyák, csak hogy meglegyen benne az az adrenalin, és szellemi kihívás, ami azért a jobb bandák sajátja szokott lenni.
Szerintem nincs szánalmasabb, mint egy célját vesztett, ellenfelét nem találó (de nem is nagyon keresgélő), csupán a spleen-jét, no meg a lazatrendinek hitt, de valójában csupán gyáva cinizmusát kommunikáló "alternatív" bandánál, ami nem mellesleg a mainstream média támogatásával "alternatívkodik" és - basszus! - Kossuth díjat kap a rendszerkritikájáért(???). Sajnos ez nekem - próbálok finoman fogalmazni - jó ideje visszatetsző a Kispálban.
Szerintem bennetek van a hiba. A Kispál szövegekben én is először egyetlen értelmet találtam, aztán még egyet, meg még egyet, végül rájöttem tényleg nem akarnak semmit sem mondani, így bármit bele lehet magyarázni. Te csak az első lépésig jutottál, és nem vagy hajlandó tovább gondolkodni, inkább kiosztod a nálad okosabbakat.
(Ha nem értenéd ez a te álláspontod az én szemszögemből, ezzel szemben én azt mondom, ízlés kérdése a zene és a szöveg is, ezért kéne leszállnod a magas lóról.)
Ha jól észlelem, mintha te meg akarnál jól sérteni. Kérlek, ne erőlködj, nincs esélyed, bármennyi flame-et is versz bele a felületbe. Az, hogy valaki személyes integritásának oly mértékben a részévé váljon egy zenekar imádata, hogy ennyire vadföldműves stílusban essen neki valakinek, akinek nem tetszik, amit a zenekar művel, nos, ez nem éppen olyan, figyelemreméltó személyiségről árulkodik, akinek a szövegén marhára magamba kellene mélyednem. Pláne, hogy bár hermeneutikáról kívánod osztani az „eszet”, csupán annyira sikerül disztingválni a magyar nyelv gazdagon árnyalt kifejezéskészletében, hogy Lovasinak „zseniális” az életműve. Ember. Akkor Mozartnak milyen az életműve, ha már Lovasira is elpuffantod ezt a szöveget? Nem is remélem, hogy elmolyolsz a súlyos aránytévesztésen.
Hiszen, ahol az olyan az "underground", hogy simán be bír érte csúszni egy állami Kossuth-díj, ott nincsenek olyen bonyesz kérdések, hogy pölö, véletlenül egy Kossuth-díj és az underground nem egymást fogalmilag kizáró tényezők? Feltéve, hogy az ember őszintén csinálja az utóbbit, és nem csak valamely politikai kurzus megélhetési művésze, mint amivé Lovasiék váltak az elmúlt években. Lovasiról évek óta ordít a kiégettség, nem véletlen, hogy becsukták a Kispál shopot (Persze csak a legközelebbi in memoriam hakniig. Ennyit a „temetésről”.)
Sanszos, hogy ő pontosan tudja, amit te nem, hogy van az önmagunknak elővezetett élethazugságoknak egy olyan foka, amit már nem lehet se eljópofizni, se az asztal alá inni.
Amit te leírtál a cikkben, az a meg nem értettségből fakad. Érdemes kellő körültekintéssel lenned a világ felé, ha már kritikusi munkát végzel.
Mondjuk bajnak nem baj. Adyt sem értette meg a kora, József Attilát sem értette meg a kora, Esterházyt sem érti meg a kora. Talán a nagy művészek jellemzője, hogy úttörők, a többiek előtt járnak, ami azzal jár, hogy nem értik meg őket.
"Mondjuk bajnak nem baj. Adyt sem értette meg a kora, József Attilát sem értette meg a kora, Esterházyt sem érti meg a kora. Talán a nagy művészek jellemzője, hogy úttörők, a többiek előtt járnak, ami azzal jár, hogy nem értik meg őket. "
A festők műveinél néha nagyon nehéz megkülönböztetni a giccset a valódi művészettől, mivel a laikus szemlélő számára sokszor az igazán mély mondanivalójú képek is csak olyanok, mint ha ráöntötték volna a vászonra a festéket. De fordítva is igaz a dolog, egy laikussal könnyen el lehet hitetni, hogy valami művészet, mivel nem érti, de nem akar butának tűnni, vagy mert érteni véli, amit belemagyaráznak.
Nos, hogy a Kispál és a Borz esetében melyik az igaz? Én azt gondolom, utóbbi, de persze lehetek én a hülye, ami viszont biztos, hogy volt annyira népszerű, hogy a meg nem értett művész elmélet másik oldala, a meg nem értettség megbukjon.
A kultikus zenekar Magyarországon , egy rakás szar, mit lehetett akkor mondani?????
A kommunizmus utáni magyar könnyűzene Gyurcsánya.
Ezt tudja ez az ország, SZAR ORSZÁG SZAR ZENEKAR, de vele együtt te is egy darab szar vagy kedves blogíró
Én vagyok a legnagyobb szar amúgy, ne versenyezzen senki
Az utolsó 100 komment: