A civilek és a negyedik erő

2011.03.16. 15:10 dugovics titusz

Tegnap délután, az állami ünnepségnek álcázott Fidesz-, valamint a többi szokásos pártrendezvény lejártával valódi, részben sem fizetett tömeg gyűlt össze az Erzsébet-híd pesti hídfőjénél Budapesten.

A megmozdulást szervező „Egymillióan a sajtószabadságért” Facebook csoport elsősorban az új médiatörvény elleni civil, azaz pártoktól független demonstrációra hívta az embereket. A március 15-i már a harmadik megmozdulás volt a médiatörvény elleni tiltakozás miatt verbuválódott civil csoport szervezésében.

Az összegyűlt több tízezezres tömegnek szerencséje volt. A négy napos szünet végére kiteljesedett a tavasz, az Astoriától a hídig lezárt, kivételesen nem autópályaként funkcionáló Kossuth Lajos utcán végigsütött a nap, s a fellépők és a résztvevők jó hangulatban idézhették fel a 1848-as forradalom egyik legfőbb értékét, a sajtószabadságot. Ráadásul a jelenlegi kormány nem a Gyurcsányi-módszert (rendőrnek öltözött, maszkos verőlegényekkel szétveretés, ha valaki nem emlékszik) választotta az ellenkező véleményűek féken tartására, hanem a véleményformálás minden területén megjelenő túlsúlyát, ami legalább nem a testi épségre veszélyes.
A rendezvény túllépett a sajtószabadság témakörén: az elhangzott beszédek reagáltak olyan aktuális témákra is, mint a kormány törekvései egy oktrojált alkotmány létrehozására, vagy a gyöngyöspatai ex lex állapot elviselhetetlensége. Az, hogy március 15-én ezen a tüntetésen vettek részt a legtöbben a fővárosban tartott rendezvények közül, azt jelenti, hogy a kormánnyal egyet nem értőket, a szélsőjobbon kívül, nem képviseli hiteles politikai erő.
 
A „hideg polgárháború” ránk erőltetett és mesterségesen fenntartott retorikájából kiszakadni akarók, akik azt gondolják, érvényesen lehet kritikát megfogalmazni kormánnyal szemben anélkül, hogy az kizárólag zsigeri Orbán-fóbiából táplálkozna, vagy anélkül hogy, az MSZP és az SZDSZ bármilyen formában való visszatérését szeretnék a hatalomba, ma nem kapnak politikai képviseletet. Sem a Parlamentben, sem azon kívül nincs olyan párt amely erre törekedne, pedig igény, az úgy tűnik, volna rá.
 
Bár 2010-ben jogos volt az igény a jogállam megbomlott szövetének helyreállítására, mára világossá vált, hogy a választópolgárok egyharmada bizalmából aláírt biankó csekket, ami kétharmados parlamenti felhatalmazást hozott a jelenlegi kormányerőknek, ők nem ennek az igénynek a kielégítésére használják. A Fidesz  nem tudott vagy nem akart élni a történelmi eséllyel, hogy valóban széles társadalmi támogatást maga mögött tudó szabályokat alkosson.
 
A Fidesz saját korábbi elveivel fordul szembe, a pluralitásba vetett hit és a társadalmi kontroll kiszélesítése helyett a lehető legnagyobb mértékű centralizációra törekszik. Az ilyen mértékben központosított hatalmi struktúrák kőbe (Alkotmányba, médiatörvénybe) véséséről azonban még a legjobb szándékot feltételezve is elmondható, hogy megteremti az utat a jogállam további lebontásához. Nem járható út, hogy hatalmi döntés helyettesítse a vitát, bármilyen bölcs döntés legyen is az. Ráadásul a kormány a rend és stabilitás helyreállításának leple alatt egy letűnt világ iránti nosztalgiáját próbálja ráerőltetni a társadalomra.
 
A magyar társadalom azonban, úgy tűnik, ismét bebizonyítja, hogy hiába bármilyen törekvés a mindenkori kormányzó erő részéről a vélemény vagy a hatalom monopolizálására, a történelem tanulságait nem hajlandó elfelejteni.
 
Az, hogy a rendszerváltás utáni időszak legnagyobb pártfüggetlen megmozdulását hozták létre saját és közösségük sorsáért felelősen gondolkodó magánemberek, megmutatta, hogy a politika nem a politikai elit játékszere, mert ha sokan nem érzik magukat képviselve, akkor igenis hajlandóak kiállni magukért, és nem homokba dugni a fejüket. Ha a parlamenti többség ezt nem veszi észre, ha nem azt a munkát végzik amire felhatalmazást kaptak, hanem továbbra is minden szabály átírására törekszenek, anélkül hogy széles körű konszenzus lenne mögötte, akkor a kritikus tömeg következő tavasszal ennél csak nagyobb lesz.

fotó: index.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://fenteslent.blog.hu/api/trackback/id/tr412744132

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A tanácsadók nem vesznek el, csak átalakulnak 2011.03.17. 18:39:41

  Hiába a forradalom, hiába alakult át már szabadságharccá (még Brüsszelnek is hadüzenetet küldtünk), a tanácsadók valahogy nem akarnak eltűnni a színpadról. Igaz nem nagyon akarnak a rivaldafénybe kerülni, de valahogy mindig vetül rájuk egy ...

Trackback: Hozzászólás a médiatüntetéshez 2011.03.16. 23:19:46

Tisztelt Hölgyeim és Uraim!   Ennek a tüntetéssorozatnak komoly jelentősége van. Az utóbbi évtizedek közbeszédét – a valóságshow-kon és a celebvilágon túl, a valóban jelentős társadalmi kérdésekben – a politikai pártok határozták ...

Trackback: Új alkotmány - a szimbólumokon túl 2011.03.16. 16:54:47

Ténytár A minap napvilágot látott alkotmánytervezettel kapcsolatos viták során az abban foglalt szimbolikus kérdések kerültek a média

Trackback: Bartus László: A ripacs és a piknik 2011.03.16. 16:44:26

Ha 1848-ban a mostanihoz hasonló piknik vette volna kezdetét, akkor csak annyi lett volna, hogy a márciusi ifjak még annál is jobban berúgnak, mint amennyire részegek voltak. Nem mentek volna sehova, hanem maradnak a kocsmában, esetleg sétálnak egyet a...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Az, hogy március 15-én ezen a tüntetésen vettek részt a legtöbben a fővárosban tartott rendezvények közül, azt jelenti, hogy a kormánnyal egyet nem értőket, a szélsőjobbon kívül, nem képviseli hiteles politikai erő."
Tehát ez azt jelenti, hogy a Szélsőjobboldal hitelesen képviseli az ellenzékiséget? :D
Illetve abból következtetéseket levonni, hogy egy civil tüntetésre hányan mennek el valami ellen (látszólag mellett) tüntetni, mig a többi párt kőkeményen pártos rendezvényére hányan mennek el az merő populizmus. Szerintetek nem voltak kinn LMP és MSZP szimpatizánsok?
Egyébként pedig nekem a tünti túl pártos volt, kurva kevés szó eset a valós értéákekről, arról, miért fontos a sajtószabadság (vagy önmaga a szabadság), 3 tüntetés alatt nem mondta el ezt nekem senki. De azt megtudhatam, hogy OV ellene van.
Pl ez a tüntetés benne ragadt az egyik oldal másik oldal képben. Amikor OV-t kérte valaki valamire azt mellettem kihurogták.

Attól, hogy leírjátok minden milyen szép és jó sajnos nem lesz még igaz.
"Az, hogy a rendszerváltás utáni időszak legnagyobb pártfüggetlen megmozdulását hozták létre saját és közösségük sorsáért felelősen gondolkodó magánemberek, megmutatta, hogy a politika nem a politikai elit játékszere, mert ha sokan nem érzik magukat képviselve, akkor igenis hajlandóak kiállni magukért, és nem homokba dugni a fejüket."

No-No a pártfüggetlen társadalmi státusz azért erős. A politika mindig is gazdagok-befolyásosok-politikusok játékszere marad. Bárhogy verjük a nyálunk, kicsit engednek játszani, azután elveszik a labdát.

"Ha a parlamenti többség ezt nem veszi észre, ha nem azt a munkát végzik amire felhatalmazást kaptak, hanem továbbra is minden szabály átírására törekszenek, anélkül hogy széles körű konszenzus lenne mögötte, akkor a kritikus tömeg következő tavasszal ennél csak nagyobb lesz."

Szép és nagy szavak erő nélkül, mint ahogy 2006 ban sem volt elég erejük. Nem lesz nagyobb a támogatottság a tömeg összetétele pedig kb így nézett ki: 30% mszp 30% volt szdsz 10% lmp 10% egyébb 15% bámészkodó 5% sajtó, rendőr, eltévedt jobbikos, fellépők családtagjai. Sajnos a magas részvétel csak a jó időnek és a "programoknak" köszönhető. Kíváncsi lennék ha csak a száraz duma lett volna az étlapon mennyien vagyunk kint.
Juj visszaolvastam magam. Azért persze jó volt kell ilyen és semmi se lesz tökéletes!
A fidesznek sosem voltak elvei, így szembefordulásról sem igen beszélhetünk.
Mára egy nagyvállalat lett, ami futószallagon gyártja a napi bullshit-et, aszerint mikor mit kell mondani.
Ők jöttek rá először, hogy a buta egységsugarú választónak ennyi elég is. Kis magyarkodás, nagyhangú forradalmárkodás, más nem is számít. Pista bács nem kiváncsi makroadatokra meg idióta közgazdaságtanra, emelkedjen a fizetés meg a nyugdíj oszt jólvan.
"Ráadásul a jelenlegi kormány nem a Gyurcsányi-módszert (rendőrnek öltözött, maszkos verőlegényekkel szétveretés, ha valaki nem emlékszik) választotta az ellenkező véleményűek féken tartására, hanem a véleményformálás minden területén megjelenő túlsúlyát, ami legalább nem a testi épségre veszélyes."

Értem. Tehát a Gyurcsány kormány öncélúan, erőfitogtatásként, az ellenzék megfélemlítéseként és fölösleges elrettentéseként használta fel a karhatalmat. És még csak véletlenül sem azért, hogy nagy nehezen megfékezze az utcákat csatatérré változtató, molotovkoktél-dobáló, barikádépítő, autógyújtogató neonáci csőcseléket (páran még emlékezünk).

Rossz tüntetésen voltál. Délelőtt, a múzeum kertben lett volna a helyed.
@WOWBAGGER: "5% sajtó, rendőr, eltévedt jobbikos, fellépők családtagjai." - ötvenezerrel számolva ez 2.500 fő :)))

itt inkább arról van szó, hogy az elbukott pártok helyére milyen módon kerülhet hiteles képviselet, és, hogy mennyire tud megerősödni ez a civil összefogás. Persze tudom, hogy weisz manfréd huba erre rögtön az LMP-vel fog jönni :)
Igen - igen! Már eljutottam odáig, hogy ott akarok lenni!
...
...
...
Ott akarok lenni, amikor ezeket a mocskokat akasztják!
@ob.szerver:

"Értem. Tehát a Gyurcsány kormány öncélúan, erőfitogtatásként, az ellenzék megfélemlítéseként és fölösleges elrettentéseként használta fel a karhatalmat. És még csak véletlenül sem azért, hogy nagy nehezen megfékezze az utcákat csatatérré változtató, molotovkoktél-dobáló, barikádépítő, autógyújtogató neonáci csőcseléket (páran még emlékezünk)."

Ja látszik a te emlékeid, meg a sajtó klubos mesedélutánra és a népszabiban olvasottakra korlátozódnak...jól van srác, grat.

@volankombi:

az ötvenezer kicsit philipes, ezt írtam már máshol is. A reál tizenöt volt...ott voltam, fotóztam, visszanéztem...stb...bla bla.
@Ppix:

...ezt inkább csak úgy kopizták kádár papáéktól.
a fotón látható (nem a stadion befogadó képessége) tömeg kb 25 ezer ember farm1.static.flickr.com/30/57694681_00046d7c78.jpg
"akik azt gondolják, érvényesen lehet kritikát megfogalmazni kormánnyal szemben anélkül, hogy az kizárólag zsigeri Orbán-fóbiából táplálkozna, vagy anélkül hogy, az MSZP és az SZDSZ bármilyen formában való visszatérését szeretnék a hatalomba, ma nem kapnak politikai képviseletet."

Srácok, ezt nevetséges, mi értelme ilyen mondatokat leírni? Orbán-fóbiával és az SZDSZ helyreállításával vádolja a fent és lent szerzője az LMP-t?

Muhahaha.

Az a baj az ilyen mondatokkal, hogy komolytalanná teszik ezt az igazán kiváló blogot.
@schgabor: nem, ez nem igaz. viszont azt gondolom, a szerzőnek akár azt is el lehetne nézni, ha elfelejtette volna, hogy létezik ez a párt. . . ;)
@volankombi: Nem jövők az LMP-vel túl könnyü pont, illetve nem gondolom, hogy normális választási rendszerben, csak az LMP-nek kéne ezt az űrt betöltenie :D
Átvedelve most már :D
@dugovics titusz: Akkor a szerző szerezen a egy tévét internetes portált vagy rádiót az LMP-nek :D
De a viccet félretéve nézz meg egy sajtómonitoringet, melyik pártnak hány megszólalása volt, ezeknek minőséget, és, hogy ezek hol jöttek át. Nem az LMP lesz az utolsó ebben abban biztos lehetsz. A médiatér keretei adottak, de majd egy idő után ezek is biztos változnak ;D
@WOWBAGGER: "Ja látszik a te emlékeid, meg a sajtó klubos mesedélutánra és a népszabiban olvasottakra korlátozódnak...jól van srác, grat."
Én meg élőben láttam hajnalig a HÍR TV-ben...
Előrebocsátom: egyetértek a médiatörvényt és az alkotmányt illetve az ezek megalkotási módját ért bírálatokkal.

Biztos vagyok a résztvevők túlnyomó többségének jó szándékában.

Egyetértek azzal, hogy ki kell állni, ha az állam bizonyos jogokat indokolatlanul korlátoz.

Amit nem értek, hogy miért nem álltak ki ugyanezek a "civilek" a korábbi kormányok hasonló vagy durvább jogsértései, nyomulása idején. Becsszóra komolyan kérdezem. Miért nem volt ilyen tüntetés(sorozat) korábban?

Megpróbálom nem összemosni a résztvevőket, biztos vagyok a többség jó szándékában, mindössze óva intenélek titeket egy "chartásodás"-tól.
@megvagy hadnagy: csak a magam nevében beszélhetek. én ott voltam!
@megvagy hadnagy: "Bár 2010-ben jogos volt az igény a jogállam megbomlott szövetének helyreállítására" nem ez történik.
@dugovics titusz:

ebben egyetértünk, hogy nem ez történik, és ami most történik az - szerintem - katasztrofális. sajnos.

ettől még továbbra is zavar, hogy a "civil" "szféra" csak a jobbos kormány hülyeségeire allergiás (joggal).
@megvagy hadnagy: ezt a blogot igazán nem vádolhatod azzal, hogy csak a jobbosokat szidja (vö. pl. fenteslent.blog.hu/2010/05/14/pezsgobontas_orizetbe_vettek_hagyot). Ami a civil szervezeteket illeti, az a kettő, amely fel mert szólalni a sajtószabadság ügyében, 2006-ban is felszólalt: tasz.hu/gyulekezesi-jog/tasz-sajtotajekoztatot-tartott-ma-2006-szeptemberi-es-oktober-23-ai-rendori-fellepes

www.amnesty.org/en/region/hungary/report-2007

a többiekről ld. még: fenteslent.blog.hu/2011/03/14/a_palyazatfuggo_civilek_nem_mernek_tuntetni
@volankombi:
biztos hülyén fejeztem ki magam, de eszem ágában sem volt a blogot vádolni! szóval a szívetekre azért ne vegyétek a dolgot!

csak megosztottam azt a szubjektív aggodalmamat, hogy a Charta is így kezdődött 20 éve.
süti beállítások módosítása