Mit tanulhat a nemzet a CouchSurfing-től?
A couchsurfing.org-on keresztül milliók ajánlhatnak fel ingyen szállást egymásnak a saját lakásukban. És csodálatos módon tényleg nem csak szállást kapni járnak az oldalra, hanem adnak is ingyen szállást. Tudják, hogy egy olyan közösséghez tartoznak, ahol az a szokás, hogy az ember ad, és majd egyszer valakitől kapni is fog. Nem egyből kapják vissza a rendszertől, amit adtak, és nem is feltétlenül ugyanattól a személytől kapnak, akinek adtak. Ráadásul az egyéni hozzájárulások nagyon eltérőek lehetnek. De egészében a rendszer működik. A couchsurfing.org szállást, a bookcrossing.com könyveket, a wikipedia.org információt kínál ebben az ajándékgazdaságnak nevezett szisztémában. Nem csak a piacgazdaságtól, de még a barter gazdaságtól is különbözik ez a rendszer, hiszen itt nem csere történik, hanem ajándékozás. A tranzakciók a másik két modellhez képest itt szinte szabályozás nélkül jönnek létre.
A CouchSurfing egy transznacionális projekt, de hasonlóan működik a nemzet is, ami továbbra is az egyik legalapvetőbb közösségi forma. A „minden magyar felelős minden magyarért” a legegyszerűbb értelemben közösségi tudatot, egymásért tenni akarást, egymásnak segíteni akarást jelent.
Segítséget úgy, hogy azért egyből nem várunk semmit. Annak a politikai kultúrának is nevezhető mindennapi rutinnak az elsajátítását jelenti, hogy nem mérem a saját magam és mások hozzájárulását patikamérlegen. Megpróbálok alapvetően tisztességes lenni, és bízom benne, hogy más is alapvetően tisztességes. Persze nem mondhatjuk, hogy olyan jól állunk ezzel a bizonyos társadalmi bizalommal. Az államszocializmus a háromperhármasokkal és a kényszerűen megtanult sorok között olvasással a bizalmatlanság rendszere volt. Egy közösségellenes állam volt, ami abszurd módon pont a közösségre hivatkozva működött úgy, ahogy. Aztán a kilencvenes évek vadkapitalizmusával többek között a szintén közösségellenes individualizmust „kaptuk”.
A rendszerváltás után felnőtt első generációnak egyik legnagyobb feladata a posztszocialista bizalmatlanságon való túllépés, és a posztmodern individualizmus féken tartása, és így az együttműködésre képes nemzet felépítése. Itt nyilván nem a NER együttműködésnek hazudott, fentről–lefelé irányuló, az erő elvén működő rendszerére gondolok. Hanem például arra, hogy hozzá kell szoknunk az országunkban ahhoz, hogy – bármennyire hippisen furcsán hangzik is – csak úgy segítünk egymáson. Ha ma lehetséges az, hogy a CouchSurfing-en keresztül a litván IT helpdeskes csak úgy beengedi pár éjszakára a nappalijába az olasz gimnazistát, akkor az is lehetséges, hogy itthon az egyik magyar előreengedi a másikat a boltban, mert utóbbi siet. Tudjuk, hogy legközelebb majd az olasz gimnazista ad szállást valakinek, és a sorban most előreengedőből válik előreengedett, de ne méricskéljük ezeket görcsösen. Persze az egyik magyar nem a magyarsága miatt engedi előre a másikat, hanem egy alapvető közösségi szellem nagyon praktikus megnyilvánulásaként. És ebből a közösségi szellemből épül a nemzet is.
Az internet közvetítésével működő ajándékgazdaságok kipróbálása segíti a közösségi lét megtapasztalását, a bizalmon alapuló kapcsolatokba való beletanulást. Mi, Y-generációsok nem csak az érintőképernyő hatékony használatához értünk. Van bennünk egy olyan közösségi létre való képesség, amit többek között a netes ajándékgazdaságokban tanultunk. Posztszocialista bizalmatlanság ide, posztmodern individualizmus oda, generációs élményünk az, hogy léteznek működő közösségek. A nemzet ajándékgazdaságába mi többek között ezt az együttműködő készséget és bizalmat hozzuk.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
nyilván az ajándékgazdaságnak jó esetben semmi köze a nemzethez, ha mégis az elég nagy baj, meglehetősen értelmetlen és kirekesztő felfogás.
Azonban szerintem túlzás (elvárásként), hogy az Y-generáció annak ellenére, hogy ismeri, netán használja is ezeket, képes rá, hogy beilleszkedjen ebbe. A család, a barátok mind a posztmodern individualizmus és a poszszocialista bizalmatlanság jegyében élnek, ezzel a couchsurfing nem fog leszámolni.
@ZBR: "A család, a barátok mind a posztmodern individualizmus és a posztszocialista bizalmatlanság jegyében élnek, ezzel a couchsurfing nem fog leszámolni." Önmagában a CS nyilván nem, de szerintem az ajándékgazdaságok sokat segíthetnek. Én magamon azt vettem észre, (és másokon is ezt láttam) hogy a CouchSurfing és a hasonló projektek borzasztóan fel tudnak dobni, sokat segítenek abban, hogy higgyek az emberi együttműködésben, vagy abban, hogy az ember képes a jóra. Arra kondícionálnak, hogy jobban bízzak az emberekben. A játékelmélet sokat foglalkozik azzal, hogy hogyan lehetséges hatékony kollektív cselekvés, és persze az egyik alapfeltételként a bizalmat jelöli meg (így van ez például a fogolydilemmában is (hu.wikipedia.org/wiki/Fogolydilemma)). Tehát a közgazdászok kedvence, a racionális döntéselmélet (amit tapasztalati úton is sokat teszteltek, és aminek persze megvannak a saját határai) is a bizalomban találja meg az egyik legfontosabb olyan tényezőt, ami az emberi együttműködést elősegíti. Ebben az értelemben nem idealizmus azt várni, hogy ha elkezdek jobban bízni az emberekben a CouchSurfing miatt, és még sokan mások is elkezdenek, akkor ez a sok bizalom egy idő után kollektív-, vagy ha úgy tetszik rendszerszinten is megjelenik (Bourdieu-nél ilyesmi a társadalmi tőke). És az Y-generációsok sok ilyen bizalmat képesek magukkal hozni. Ezer más behatás is ér minket, de jó tudni, hogy legalább az ajándékgazdaságok egy élhetőbb politikai rendszer felé visznek. Ennek a felismerésétől pedig csak egy lépésre van az, hogy tudatosan ilyen együttműködési modellek használatát támogassuk bizonyos helyzetekben/területeken.
asszem itt a lényeg. kösz a cikkért!
www.ms-starship.com/sciencenew/kula.htm
Ez egy tradicionális, pénz nélküli kereskedelmi kör Pápua Új Guineán.