Füstbe ment terv? – avagy a szépreményű Madách tér esete
Miért nem borul zöldbe a Madách tér, annak ellenére, hogy a lehetőség most adott rá?
Erzsébetváros lakosai szeptember 24-től közel egy hónapon keresztül adhatják le szavazataikat a Madách tér átalakítására benyújtott, és a terv- és ötletpályázat szakmai bírálóbizottsága által kiválasztott hat látványterv egyikére aszerint, hogy melyiket illetnék lakossági különdíjjal. E mellet a Mondja el véleményét a Madách tér tervpályázatáról! felhívással egy hónapon keresztül várják véleményünket.
Mindez szép és jó. Végre örülhetünk, hogy valami pontosan úgy működik, ahogy annak egy modern várostervezés mellett működnie kellene. A Madách tér újragondolására diákpályázatot írtak ki, a nevezők közül a legjobbakat pénzjutalomban részesítik, a győztes pályázat kiválasztásánál pedig figyelembe fogják venni a lakosság véleményét is. Az elsővel próbálják bevonni a friss és újszerű elképzeléseket, a másodikkal ösztönzik azokat, míg a harmadikkal megteremtik a civil kontrollt. Ennél többet nem is kívánhatnánk, ami viszont meglepő, hogy a hat kiemelt pályamű egyikéről sem tudunk egyértelműen pozitív véleményt megfogalmazni, sőt!
Nem árulunk el újdonságot azzal, hogy Budapestnek minél több rendezett, zöld területre van szüksége, ahol a fák és virágoskertek között van hova leülni elolvasni egy újságot, vagy csak hallgatni a víz csobogását miközben magunkba szívjuk az őszi nap melegét. Például Párizs tele van szebbnél szebb közparkkal, amik csak hozzáadni tudnak a francia főváros amúgy is kellemes hangulatához.
Amikor Budapesten egy olyan ritka lehetőség adódik, hogy egy közteret a parkoló autóktól elvéve az ott élőknek szándékoznak átadni – főleg mindezt a belváros kellős közepén és szinte már hihetetlen módon, de felülről jövő kezdeményezés hatására –, minden alkalmat meg kell ragadni annak érdekében, hogy a megvalósítás ne csússzon félre. Ezzel szemben most az látszik, hogy a kiválasztásra, ezáltal nyilvánosságra került tervek mindegyike esetén szembeötlő koncepció a minél nagyobb terület térburkolóval való lefedése. Egyszerűen érthetetlen, hogy miért öszvérben gondolkozunk, ha lehetne paripánk is?
Vajon minden terv hasonló elgondolás mentén készült, vagy a szakmai zsűri véleménye fogalmazódik meg abban, hogy azok a pályaművek kerültek kiválasztásra, amik szerint a teret ezentúl aszfalt helyett kockaköveknek kellene borítania? Az addig örvendetes, hogy ezentúl nem autók parkolnak ott, de ez azért valahol mégis csak a jól ismert csöbörből vödörbe esete. Pedig a pályázati kiírásban öröm volt olvasni a kerület vezetésének arra irányuló kijelentéseit, miszerint felismerték azt, amire a városrésznek igazából szüksége van. „A tér helyzetéhez méltatlanul jelenleg autóparkolóként működik.”, vagy: „Erzsébetváros az egy főre jutó zöldterületek vonatkozásában a többi kerülethez viszonyítva a legkedvezőtlenebb helyzetben van.” Az ilyen és ehhez hasonló mondatok láttán meg voltunk róla győződve, hogy egy régóta dédelgetett álmunk valósulhat meg azzal, amikor a Madách tér parkolója átalakul. Ezért nyugodt szívvel vártuk a pályázat eredményét, hisz úgy látszott minden feltétel adott ahhoz, hogy a budapesti közparkok viszonylatában is egy igazi gyöngyszem születhessen.
Annyira egyértelmű volt a helyzet, hogy most azzal, hogy napvilágot láttak a lehetséges nyertes pályaművek, szinte szóhoz sem jutunk a döbbenettől, de vegyük őket sorra:
A – kreatív zöldesítés. A tervben nem sikerült felfedeznünk a centralizált parkot, mint ahogy a zöld felületnek a mutatóban elhelyezett pár – acélkeretes, mobil és forgó(?) – díszfára korlátozását sem neveznénk kreatívnak.
B – ez leginkább a szemközti Városháza tér zöld foltjaira emlékeztet, ahol szintén több a macskaköves burkolat a parkban, mint a zöld terület. Igaz azzal szemben itt legalább le lehet ülni.
C – merengő tér. Ebben bár megjelenik a víz, de azon és a betonon kívül semmi más nem.
D – ez a terv tartalmaz szökőkutat. Minden esetre azért, hogy ne legyen teljes az örömünk, mert bár a zöld felület növelését fákkal biztosítják, a látványterven összesen egyetlen egy(!) fa szerepel. Végül is, minden csak viszonyítás kérdése, a jelenlegi állapothoz képest az egy valóban növekedést jelent.
E – talán ez a terv áll legközelebb a mi elképzelésünkhöz. Viszont azt senki sem vitathatja, hogy a Nemzeti Színház Duna felőli oldalában kialakított szintén kültéri színpadánál mi sem bizonyítja jobban, hogy a város közepén a meglévő forgalom és annak zajhatása mellett egy szabadtéri színpad építése nem más, mint felesleges pénzkidobás. Helyére mehetnének a hőn áhított virágok és a szökőkút. A Nemzetinél a tízpercenként járó HÉV az, ami lehetetlenné teszi a kültéri előadások tartását.
F – igaz, hogy náluk van csobogó, és a látványterveken, ha összeadjuk őket, akkor a szabadjára engedve növő füves ágyások társaságában hat fát is meg lehet számolni, de a rendelkezésre álló felület zömét mégiscsak különböző térburkolók fedik.
Láthatjuk a kiemelt felhozatal azért még messze van a kívánatostól. Viszont megragadta a figyelmünk, hogy egyelőre részleteikben megvalósítható tervekről beszélnek, ebből arra következtethetünk, hogy a fentiek közül jelenleg egyiket sem szeretnék egy az egyben kivitelezni. Ez jó hír! Mivel most van lehetőségünk kifejezni igényünket – főleg úgy, hogy még kérnek is rá, hogy véleményünkkel formáljuk a leendő életteret – egy zöld Madách tér érdekében, használjuk ki azt! Ezért amennyiben a fentiekkel ti is egyet értetek írjátok meg a madachter@erzsebetvaros.hu e-mail címre.
Az első kép forrási: innen.
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: "Crack"en, a mélység hendikeppes csápja 2012.10.04. 07:06:52
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Viszont hozzátenném, hogy egyáltalán nem egyértelmű, hogy a Madách tér egy virágoskerttel teleültetett tér legyen. Egy tér akkor használható, még ha van is rajta zöldfelület, ha azon át lehet menni, és nemcsak messziről nézhetjük a zöldet. Ha egy teret teleültetünk virággal, akkor se nem lehet átmenni, se nem leülni. A tervek azt többé-kevésbé teljesítik, amit zöldfelület szempontjából egy ilyen sűrűn lakott és (várhatóan) nagy gyalogosforgalmú területen reális: zöld felületek köztük áthaladásra, pihenésre alkalmas gyalogos felületekkel. Fák is kellenek, ezzel egyetértek (egyébként ezek is vannak a terveken), de nyilván nem teleültetve az egész teret, hogy semmi ne látsszon a Madách házakból.
Tehát ne essünk a ló túlsó oldalára, zöldfelület kell, de ha embereket is akarunk a térre, akkor bizony korlátokat is kell szabni.
Mocsok, por, repedezett aszfaltsétány, hajléktalanok, valaha működött csobogók romjai, ellopott szobrok árva talapzatai, lepukkantság, pénztelenség, 50méterről szép időben kinéz valahogy, de közelebb menni ne akarj koncepcio.
ja és a "kutyások" akik (többségük) még MINDIG "tankcsapdaövezetet" csinálnak mindenből, ami 20nm-nél nagyobb és valami zöld.
Voltak ez ellen kampányok, felbuzdulások, gyűjtőedény kihelyezések, büntetgetések, mára a főváros feladta (ezt IS)..
De azért költsünk megint milliárdokat valami diszköves, satnyazöldes, pár-év alatt-széteső-díszburkolatos akármire, az EU pénzeket lehivni és a haverokat kitömni jó, a többi meg hol érdekel bárkit.
Ja és ez a terület most parkoló, hol is van a hiányzó kapacitást kipótoló vadiúj mélygarázs-parkolóház?
Összeomlás és a máködésképtelenség szélén a BKV, de azért üljön az ott parkoló ötszáz-ezerötszáz ember is buszra szintén, és lehetőleg adja el az autóját, hogy a költségvetésbe egy fillér adóbevétel ne kerüljön a benzinből, vizsgadijakbol, teljesitményadóból, esetleges büntetésekből, semmiből.
- Az ott lakóknak nincsenek autóik? Az autótulajdonosok nem szavaznak? Nincs befolyásolási képességük más szavazókra?
- Újabb ütődött törekvés. Nem baj. Ma számoltuk össze, hogy egy Bel-budai bérházban 54-ből 31 lakás üres.
1. A Madách tér elég nagy, csak a rengeteg parkoló autótól ez bizony nem látszik.
2. A poszt írója nem azt kérte, hogy kert legyen, hanem park /sok-sok zölddel/! Szövegértés...
Ami problémásnak tetszik a környék autós közlekedése szempontjából az az, hogy emlékeim szerint a két szomszédos utca a nagykörút felől egyirányú, vagyis alaposan megbolygatná a közlekedést. Egy sáv behajtani maradhatna, kellene maradjon, akár lakó-pihenő övezet besorolással is, esetleg valami élő fallal lehetne indítani téren zajcsökkentés címen, de a teret nem lezárva, az épületet nem elrejtve.
Sajnos olybá tűnik ez megint csak egy zsebkendőnyi városrekonstrukció lesz, nem valami rendszer eleme, úgy meg nehéz városi léptékben értelmezni, későbbi fejlesztésekkel nem biztos az összhang.
budapestenek a rozsdazónáival és a létező parkjaival kell kezdeni valamit, a terek legyenek azok: terek
Az ott élők hol parkolnak?
Szerintem néhány háztömböt kéne lebontani, akkor lenne hely mindennek, parkolónak, parknak.
A padok összefirkálva, felfeszegetve, évek óta reterátnak használják, ma már a kutyaürülék igazán jelentéktelen ahhoz képest, hogy emberi ürülékkel vannak tele a terek és utcák. És nem csak a hajléktalanok műve!
A Király utcát vagyonokért hozták rendbe. Érdemes megnézni.
Amióta a környék kocsma negyeddé lépett elő, tele van hányva, vizelve, szemetelve, derékig járunk az üvegcserépben, cigarettacsikkben, PET palackokban, miközben a Polgármester szerint a Kazinczy utca a kultúra utcája lett! A falak, kirakatok, kapuk összefirkálva.
A vagyonokért létesített tenyérnyi autómentes terület hetek alatt ugyanilyen mocskos, összefirkált lesz.
Praktikusabb lenne ezt a pénzt pl. a kerület házainak nyílászáró cseréjére költeni.
Hol fognak parkolni a lakók? Az irodaházban a parkolás havi 30000 forint, de lehet, hogy már 50000.
Hol fognak bejárni a mentők, tűzoltók? A Király utcában lévő dugóban?
Akik kiülnek a "park"-ba, szívják a kellemes benzingőzt a Károly krt. felől?
Garantáltan felesleges pénzkidobás!
A rendezvényekről már nem is beszélve! A rengeteg üvöltöző részegtől már nem lehet a környéken lakni, csak a rendezvény hiányzik!
Ha már a "zöld", meg a "célszerű" szóba került, megjegyezném, hogy a Károly-körút újrarendezése ebben a két tekintetben bicskanyitogatóan rosszul sikerült (szerintem). Ahelyett, hogy a járdák szélére ültetett fákkal/gyeppel kicsit emberközelibbé próbálták volna tenni az elborzasztóan forgalmas útvonalat, a létrejött zöldet bezárták a két villamosvágány közé, nem mellesleg a kétoldali közúti forgalom kellős közepébe. Kétségtelen, hogy ettől még le lehetne ülni a fűre, de az amúgy is konkrét identitásproblémákkal küzdő csobogók(?), valamint az industrial-style (tkp. koronátlan) kockafák ennél békésebb környezetben sem gyakorolnának ellenállhatatlan vonzerőt. A sínektől 40 centire meg aztán végképp...
Hozzáteszem, azok a fák a kétoldali felsővezetékek miatt szükségképpen hosszú távon is koronátlanok kell maradjanak. Talán ezért is lett volna kedvezőbb, ha az út két szélére kerülnek. Vagy, mivel a Városháza felől van némi zöldterület, még inkább a Madách tér oldalára.
Szóval nem állítom, hogy a régi szerkezet jobb volt, de az újat sikerült olyan minimálisan jobbá tenni, hogy biztosan nagyon-nagyon sok gondolkodás kellett hozzá.
"aki a bejárati ajtaja előtt akar parkolni, az költözzön kertesházba."
Megtörtént.
Dolgozni kénytelen vagyok visszajárni. Viszont ha sem a lakók, sem a dolgozók nem tudnak hol parkolni, akkor létrejönnek a szellemháztömbök. - Ahogy ezt a lezárt belváros bizonyos részein megfigyelhető már.
" Egy sáv behajtani maradhatna, kellene maradjon, akár lakó-pihenő övezet besorolással is,"
- Lakó-pihenőbe nem lehet átmenő forgalom.
" Minden normális városnak van sétálóövezete. Budapesten hol van ilyen? A Váci utca és kész. Nem baj, de sírni kell, hogy nem lehet közlekedni meg parkolni."
- Münchennek sem nagyobb. És ott a belvárosban vannak olyan tömbök, ahol nincsenek lakások, csak irodák.
És ott van gyorsvasúthálózat is.
Észre kellene venni, hogy a belváros nem arról szól, milyen jó vidéken lakni. Ahhoz tessék vidékre menni.
Úgy általában a belvárosok nagy részének sajátossága, hogy amikor építették őket, akkor még nemigen sejtették, hogy valaha lesz autó és így autóforgalom.
Más külföldi városokban is teljesen jól működő megoldás, hogy a belvárosba tényleg csak az megy be kocsival, akik ott lakik, vagy valamilyen más szempontból indokolt.
Ehhez persze szükség lenne normális tömegközlekedésre, meg használható M0-ásra, Hungáriára, stb stb.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
"Az ott lakóknak nincsenek autóik? Az autótulajdonosok nem szavaznak? Nincs befolyásolási képességük más szavazókra?"
De van. A fonódót is sikerült megfúrni ilyen módon. Az ott lakóknak most lesznek parkolóhelyeik, a többiek meg legfeljebb majd átszállnak párszor az egyik tömött buszról a másikra. Vagy ami valószínűbb, hogy az illető előbb utóbb megunja ezt, autóba ül, és akkor a helyiek újra kifakadhatnak, hogy miért mindenki az ő utcájukban/környékükön autózik nap mint nap...
az autóknak mélygarázsban, parkolóházban a helyük, nem egy téren.
Alulra 3 szintes parkoló, tetejére park!!!!Mindenki jól jár.
Most már tényleg röhej hogy minden utcát megszüntetnek a belvárosban.
Az ottani boltoknak annyi!
Az irodaházakban dolgozók, a túristák nem potenciális vásárlóközeg, más meg nem fog arra menni, a behajtás és a parkolás hiánya miatt.
Képzeld el hogy a múzeum krt 15.-ban laksz.
Ne csak írogass, Menj oda, és nézd meg hogy hol van a legközelebbi megállási lehetőség.
Gondolom bevásárolni te is szoktál,+ a 102centis plazma tv-t nem a metron viszed haza. vagy?
Kérdezd meg az ottani könyvesbolt tulajokat, mennyit esett vissza a forgalmuk...
Nézd meg hogy azokban a városokban (pl Prága) ahol a belváros részeit lezárták egyetlen házban sem laknak.
az a városrész eddig is eléggé élhető volt - persze, ha a cél a bicajos hipster paradicsom és a romkocsma menyország, akkor jó úton haladnak - de nem ettől lesz élhető a dolog
A fideszes pofátlanságnak nincs határa, zavarjuk már el őket és nincs vita a sunyi változtatásokról!
ORBÁN CSÜRHE TAKARODJ, például:
Lázár “igazi szarjankó” János
Szíjj ártó “seggszájú” Péter
Selmeczi, “rusnya, buta szőke nő” Gabriella
Kósa “barom” Lajos és maga a ….
Orbán “bóvlista-baltás-gnóm törpe” Viktor
"az autóknak mélygarázsban, parkolóházban a helyük, nem egy téren. "
- Egyetértek. Viszont egyik terven sem látok mélygarázst.
"a 6db-os ásványvíz 540ft( multi) vagy 840ft ( kisbolt a kecskeméti utcában)... "
- Frankel Leóban 1080!!!!
"ettől még nem kell fenntartani egy mindeféle szempontból egészségtelen helyzetet. Zaj, szmog, stb."
- Rendben. Hosszabbítsuk a zöldhullámokat!
- A BKV csak Euro4-es buszokkal járhasson!
- Csináljuk meg az útburkolatot és a síneket mindenhol! (Megdöbbennél, ha tudnád, mennyi zajért felelős a rossz útburkolat.)
" A belváros nem ekkora autóforgalomra lett tervezve. "
- Csökkentsük, de ne úgy, hogy kitaszítjuk, hanem adjuk meg a lehetőséget, hogy mással is oda lehessen jutni. Gyorsvasút!
- Nézzük meg, mennyi országos és megyei jogkörű hatóság és hivatal székel a belvárosban! Ők ügyfélforgalmat generálnak.
a könyvesboltosok forgalma nem hinném, hogy akkorát esett volna, különben nem nyílna hetente 1. lassan már csak könyvesbolt van az utcában, nem lehet, hogy egymástól szívják el a vevőket? csak kérdezem! engem nem zavarnak! de sírjunk már, mint a fürdőskurvák! tudom tudom! ebben az országban minden legyen ingyen, sőt még az állam fizessen mindenért! mertnehogymá!
fel kellene ébredni!
ere nemugat egyikse mer féti a hasznát mindenik de futtok nemsoká innét a gecibe nemsok év van vissza nektek magyarok
@Shopping,Karl: szerencsére egyre többen vannak, akik nem csak autóval tudják elképzelni a vásárlást. Aki pedig a városban autót tart, annak tudomásul kellene vennie, hogy annak bizony költségei vannak. elég sokan osztozunk ugyanazok a városon, ha valaki nagyobbat akart harapni, fizesse meg az árát(jelen esetben a mélygarázsét)
egyáltalán miért kell palackos vizet inni? Budapesten a csapvíz kiváló minőségű, házhoz jön, kb 50 fillér litere és hulladékot sem termel
@Kopi: a Király a Nagykörút, a Dob pedig a Károly körút felől egyirányú (ez a két párhuzamos utca)
@Panna: a közvécék hiánya (ami miatt sokan az utcán végzik a dolguk)egy másik - de fontos - kérdéskör
Én csak a saját példámat tudom mondani.
Múltkor dolgom volt a belvárosban. Nem mentem kocsival, mivel nem lehet leparkolni, ráadásul az Egyetem téri részre kellett mennem, ahova behajtani sem lehet. Kb 15 perces dolgom volt. Ehhez a Felszab térről lesétáltam az Egyetem térre, ami 5-10 perc. Visszafele szintén.
Elköltöttem 1000 Ft-ot BKV-ra, mivel vissza kellett mennem a kocsimért, továbbá 50 pernyi plusz időmbe került a történet, mivel utána újra át kellett jönnöm Pestre kocsival, mert mentem Sashalom irányába.
Ilyen programjaim nincsenek minden nap, de a belvárosban egyre kevesebb lesz, mert ép ésszel normálisan nem tudom a napomba illeszteni.
Az Akadémiában, mikor ott kellett valamit elintéznem (be lehet hajtani!), akkor egyből volt parkolóhely, 150 Ft-ot dobtam a gépbe, és oda-vissza Budáról megjártam 28 perc alatt, és ebben az időben az ügyintézés is benne volt.
Na most, ha nem megyek valahova, akkor nem veszek ott fagylaltot, nem veszek ott péksüteményt, stb.....
Ha olyan helyen lakom, ahol a kocsit minden egyes alkalommal csak sarkokkal arrébb tudom letenni, onnan megyek. Nem egyedül költözöm, hanem a családdal.
Statisztikailag ma minden családnak van autója. Ez azt jelenti, hogy ténylegesen vannak családok, ahol kettő-három, sőt akár négy autó is van.
A szüleim esetében előszőr csak egy autó volt, de ellehetetlenítették a parkolást. Kiköltöztek.
Dolgozni visszajártak, ezért kellett egy másik autó is.
Más példa: Ismerősömnek gyereke lett. Apuka külföldön dolgozott, anyukának nem volt jogsija.
Az akkori egyetlen tömegközlekedési alternatíva feléjük a hannoveri villamos volt. Babakocsival reménytelen. Elköltöztek.
Vörösmarty tér, exkluzív áruház. A vevőköre jellemzően nem a kisföldalattival érkezik.
Ha útközben negyvenhétszer megszopatod, elmegy máshova vásárolni, ahova oda is tud menni.
Aki pedig a városban falusi tisztaságú levegőt akar, annak tudomásul kellene vennie, hogy annak bizony korlátai vannak. Elég sokan osztozunk ugyanazon a városon, elég sokan vagyunk kénytelenek idejárni naponta. Ha valaki nagyobbat akar harapni, fizesse meg az árát(jelen esetben viselje el a zajt, a koszt)
A Városháza téren még nyilvános WC is van. Csak az pénzbe kerül.
@hajtipajti: Lehet, hogy élhetőbb lesz, de lakhatóbb biztos nem.
Fele ennyire lennék szkeptikus, ha azt tapasztalnám, hogy a széppé varázsolt utcák, terek, karbantartása nem maradna el. Lásd Király utca. Ha odafigyelnének arra, hogy ne legyen összefirkálva az összes elérhető felület.
De így, csak pénzkidobás.
S ahhoz már lehetne egy lakó-pihenőövezetet kialakítani, akkor aki oda megy talál parkolót is, s nem is száguldozhat papíron.