Félmilliós négyzetméterár a pusztában
Szegregáció, lelkivizsgálat, üresen álló önkormányzati lakások, óvodahiány – sokan sokféle problémát felvetettek már az ingatlanukat elvesztett devizahiteleseknek épített ócsai Patyomkin-falu kapcsán. Jöjjenek most a be nem tartott építési követelmények, a négyzetméterárak és az elbliccelt energiatanúsítványok annak illusztrálására, hogyan is sikerült a felelős minisztériumnak totális hülyét csinálnia magából.
Egy kis matek
Kezdjük azzal, hogy az Ócsára költött 2,3 milliárd forintból több száz meglévő épületet lehetett volna korszerűsíteni.
Tudjuk, hogy Magyarországon a háztartások háromnegyede F vagy annál rosszabb energetikai besorolású lakásban él: egy tipikus, felújítatlan panellakás F, egy gangos bérházban lévő lakás, illetve a régen épült tégla és vályog házak pedig inkább csak a G kategóriát érik el az energiatanúsítványban használt skálán.
Az épületek energiatanúsítványa hasonló a hűtőknél, mosógépeknél megszokott energiacímkéhez: azt mutatja meg, hogy az adott épület műszaki állapota alapján mekkora lesz az éves várható energiafogyasztása. Az energiafogyasztás alapján a tanúsítvány energetikai osztályokba sorolja az ingatlanokat, a legkedvezőbb A+ kategóriától a legkedvezőtlenebb „I" kategóriáig. A „C" kategória az, amelyik éppen megfelel a jogszabályban rögzített energetikai követelményeknek.
Tegyük fel, hogy ennél azok a devizahiteles ingatlanok sem sokkal korszerűbbek, amiket kényszerárverezni kellett. Ezt persze nem tudjuk, de az adatok szerint az ingatlanok átlagos forgalmi értéke 6,6 millió forint, amelyeket a Nemzeti Eszközkezelő átlagban 3 millió forintért vett meg, a legtöbbet Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből. Valószínűleg nem tévedünk nagyot, ha azt gondoljuk, hogy a nagy magyar átlagnál nem energiahatékonyabbak ezek az épületek.
Egy átlagosnak tekinthető, 100 nm-es, F-G kategóriájú családi ház 2,5 millió forintos energiahatékonysági beruházással - vagyis a falak, födémek megfelelő hőszigetelésével és nyílászáró-cserével – általában képes a B-C kategóriába ugrani. A 2,3 milliárd forintból tehát az állam az Eszközkezelő által megvett házak közül 920-at újíthatott volna fel, mégpedig legalább olyan minőségűre, mint amilyen az ócsai pusztaságban felépített 80 ház. És akkor a családokat sem kellett volna kiszakítani megszokott lakóhelyükről.
A-t mondtak, C lett belőle
Nagyjából az egyetlen jó dolog, ami elmondható lett volna az egyébként minden ésszerűséget nélkülöző kirakatberuházásról az volt, hogy a jelenlegi építési követelményeknél jobb minőségű házak épültek volna fel. A Belügyminisztérium építésügyekért és Ócsáért is felelős helyettes államtitkára, dr. Szaló Péter a projekt kezdetekor, 2011-ben A+ energiaosztályú épületekről beszélt, majd hamar B-re módosított. Most ott tartunk, hogy C. Az érvényes jogszabályok szerint egyébként a C kategória elérése a minimumkövetelmény minden új építésű lakóépületre nézve, vagyis ennél rosszabb minőségben jogszabályilag sem lehet építkezni. Ráadásul nem is érdemes: szakmai körökben köztudomású, hogy ezek a követelmények elavultak, korszerűtlenek, mind a mai technológiai lehetőségekhez, mind pedig a szomszédos országok kritériumaihoz képest. Igaz, valóban valamivel olcsóbb C kategóriájú házakat építeni, mint A-t, de mára tanulmányok sora bizonyítja (többek között a Belügyminisztérium weboldalán is), hogy a következő évtizedekben jelentkező magasabb energiaköltségek miatt összességében drágább a C, mint az A. Vagyis Ócsán az építkezés végül valamivel olcsóbb volt az államnak - a rezsi viszont több lesz a lakóknak.
Lehet, hogy mégis inkább D?
Az épületek műszaki leírását érdekes módon kizárólag a Máltai Szeretetszolgálat honlapján találtam meg, ezt elnézve a házak inkább alulról súrolják a C kategóriát. Sajnos ezt a sejtelmemet semmi nem tudta eloszlatni, lévén hogy ezek a házak törvényi mentességet (49/2012. Korm. rendelet) kaptak az amúgy minden új épület számára kötelező energiatanúsítvány elkészítése alól. Pedig az energiatanúsítvány jó és hasznos dolog, ezt eddig az említett építésügyért felelős helyettes államtitkár is így gondolta. Mivel Ócsán mindössze négy, nem túl bonyolult típusházról van szó, elég lett volna négy energiatanúsítványt elkészíteni, összesen kb. 150-200 ezer Ft költségen. Valószínűsítem, hogy nem a pénzről van szó, mert például a 2011 őszi építészi ötletpályázatra simán elköltöttek 4 millió forintot hét pályázó biztosan remek ötleteinek díjazására. Mondjuk az, hogy ezek az ötletek végül hogyan hasznosultak, nem teljesen világos: a közbeszerzésen végül kiválasztott tervezőiroda (Kvadrum Építész Kft.) ugyanis nem volt a nyertes „ötletpályázók” között. Egy szó mint száz, felmerül a gyanú, hogy azért nem készültek el azok az energiatanúsítványok, mert az ócsai házak nem érik el a kötelező C szintet.
Négyzetméter aranyáron
Az említett minisztérium említett államtitkársága sajnálatos módon a piaci árakkal sem volt azonnal tisztában, 150 ezer forintos négyzetméteráron szerette volna ugyanis felépíttetni az A+, majd B, végül C (D?) kategóriás házakat. Csakhogy a gonosz kivitelezők beintettek: ennyiért és ilyen határidővel köszönték, de nem kértek a projektből. Így történt, hogy a közbeszerzési eljárás első két fordulója sikertelen volt, amivel nagyjából egy évet csúszott az építkezés. A harmadik forduló sikeres volt, lett kivitelező, jöttek a közmunkások a beruházás olcsóbbá tétele érdekében, s felépültek a házikók - 300 ezer Ft/nm áron.
Persze ez csak az épületek szigorúan vett építési költsége. Ha a bekerülési költségekhez hozzászámoljuk a csatornázásra, az útépítésre és a közvilágítás megteremtésére költött állami forintokat (és miért ne számolnánk, hiszen máshol minderre nem lett volna szükség), akkor egyenesen rózsadombi, 522 ezer forintos négyzetméterárat kapunk. Ötven darab 50 nm-es, húsz darab 60 nm-es és tíz darab 70 nm-es ház épült fel ugyanis összesen a 2,3 milliárd forintból. Aki nem hiszi, számoljon utána!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
[bevezető szerkesztése]
A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
1992-től a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemre járt, ahol 1995-ben Általános közgazdasági szakon kiváló Közgazdasági záróvizsgát tett, 1997-ben kitüntetéses közgazdasági oklevelet szerzett Nemzetközi kapcsolatok főszakirányon, Európa, illetve Európa tanulmányok II. mellékszakirányon. 1997 szeptemberétől a BKE Nemzetközi Kapcsolatok PhD-programjának ösztöndíjasa Európai Unió szakosodással, ahol a kutatási területe Az EU regionális és támogatási politikája volt. 1999. január 12-én summa cum laude minősítéssel tette le a doktori szigorlatot a Budapesti Közgazdasági és Államigazgatási Egyetemen. 2004-től doktorandusz hallgató a Testnevelési Egyetem doktori képzésén. Felsőfokú angol és spanyol nyelvtudással rendelkezik.
5 %-kos beépítettség??
300.000.-/m2 építési költség+telek+közmű, vaskályhával?
A kár forintosítható...
a számonkérés egyik tétele!
Elképzelhető,hogy a szocik tanulnak a saját hibájukból?
Aztán meg a fene nagy szakértelem: fityeszidiótákkal telekúrt államigazgatás.
2006-ban Orbán behaknizta az országot: Ode fogunk állni Gyurcsány ferenc elé és megkérdezzük: Hol a pénz? A népek össze-vissza pisilték magukat a gyönyörtől. Eljött a minszterelnöki vita és OV megkérdezhette volna, ehelyett Fletó lehajolt hozzá, talán barackot is kapott és rákacsintva megkérdezte: Ugye nem akar egy hazugsággal nyerni Elnök úr? És hümmögve visszament a sarokba OV ... kutyaharapást szőrével ...
Fletó amúgy nagy mókamester volt és talán az egyik legszórakoztatóbb miniszterelnök Torgyán után szabadon.SSS
VISZONT...EZ AZ ENERGIATANÚSÍTVÁN EGY NAGY KALAP SZR. EZ VALAMI OLLAN KITALÁCIÓ, MINT A GÖRBE, EGYENES UBORKA ! PIHENTAGYÚAK AGYSZÜLEMÉNYE !
KI A FSZT ÉRDEKEL AZ ENERGIATANÚSÍTVÁNY ?
EBBEN AZ ORSZÁGBAN SOKAN ISZNAK A MAI NAPIG IS ARZÉNES VIZET ! ENERGIATANÚSÍTVÁNY.....SOKAKNAK NINCS WC-JE...ENERGIATANÚSÍTVÁNY.., SOKAN MEGFAGYNAK, MERT NEM TUDJÁK KIFIZETNI A FŰTÉST...ENERGIATANÚSÍTVÁNY..., SOKAN JÁRNAK NERCBUNDÁBAN.., MÁSOK SZAKADT KABÁTBAN...ENERGIATANÚSÍTVÁNY...,SOKAN ESZNEK PÁRMAI SONKÁT, MÉG TÖBBEN PÁRIZSIT...,VAGY AZT SEM...ENERGIATANÚSÍTVÁNY..., NE RÁZZUK MÁR A RONGYOT AZ ENERGIATANÚSÍTVÁNY-BIZNISSZEL, MERT A VILÁGON SOK MILLIÁRD EMBERNEK NINCS IS LAKÁSA, SÁTORBAN ÉL VAGY BARLANGOKBAN....
PERCEMBERKÉK CSAK DIREKT NEHEZÍTIK A VEGETÁLÓ TÖBBSÉG ÉLETÉT A HÜLYE ENERGIATANÚSÍTVÁNY-KITALÁCIÓIKKAL !
A HÁZAK JÓK, AKIKET ILLET MAJD BEKÖLTÖZNEK OSZT KÉSZ.
...ugye, hogy lehet olcsóbban is lakásokat, házakat építeni ????? :)
Megint egy csomó pénz megy a levesbe, amit értelmes dolgokra lehetne felhasználni. Sajnos tényleg szervilis, aljas emberekre lett bízva az ország és az nem túl vigasztaló, hogy a demagóg faszságokat beszopó fideszhívő agymosottak ugyanúgy szopnak, mint a normális emberek. Az ellenzék pedig kapja be. Ennyi szart a fidesz már ezerszer kihasznált volna, ezek meg csak ülnek a jó kis melegedőben.
Remélem felhúznak még kétszáz házat Ócsán és a komplett parlamentet kiköltöztetik oda...
(2007. szeptember 20.)
szerencsére ennek vége ! már nem "ők" lopják...
te komolyan gondolod, hogy ez egy eletszeru hozzaszolas volt? :D
kicsit ird at ezeket a sablonokat, es torekedj arra, hogy ne hasznald az osszeset egy topicban
A magukat baloldalinak hazudó szoci kormányok soha egy darab házat nem építettek a rászorulóknak.
A Fidesz vezette kormányok viszont 3
-szor is megtették ezt. Először a tiszai árvizek után 98-2002 között, aztán a vörösiszap katasztrófa után, végül pedig most, a szocik által okozott devizahitel kataszrófát követően.
"Török gyerek megvágta, magyar gyerek gyógyítja..."
Egyébként meg hiába támadtok minden fronton, mindenre lőve, semmilyen eszköztől vissza nem riadva, 2014-et el fogjátok bukni, és ezt ti is érzitek a lelketek mélyén.
Az emberek egyszerű érzelmi alapon fognak szavazni kb így;
Mikor volt nekem jobb érzésileg?Szocik vagy fidesz?
Előbbi?
Na akkor ide az x-t és ámen!
Ennyi.
agyatlan ! emléxel még? 3 gyerek, 3 szoba, 4 kerék...
neked menyni van?
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: mert ez a magyar magyar forma:))) hagyományos PARASZTHÁZ parasztoknak... tulipános ereszszegéjjel...
Tényleg nem építettek házakat a szocik,mert nem voltak ennyire hülyék.Ellenben építettek jó sok utat szerte az országban,ezzel is fellendítve a távolabbi településeket is!
Hát ennyi baszd meg!
az igazan elelmes ember persze ide is - oda is dolgozik, sajat magaval veszekszik
Ezek meg baszki csak a gőzgép,gőzgép,gőzgép ...
Aztán hogy mi lett a pénzből amit a gőzgépbe lapátoltak, arról más sosem hallunk többé!
kedves részedről, hogy egysejtű Fidesz-zombinak nevezel, de nehéz elfogadni egy ilyen "kőkemény kritikát" attól, aki a helyesírással sincs tisztában.
Amúgy a támogatott lakáshiteleket a Fidesz találta ki. Forintban. Lényeges különbség! Az MSZP beszüntette. Ezért jöttek a devizahiteles vásárlások.
@M_R:
"Ráadásul el sem lehetne lopni a pénzt mimt itt ahol az "építési vállalkozó" szép kis hasznot tett zsebre."
Amit írsz nem tény, csak rosszindulat...
"Az elmúlt 2.5 évben soha nem volt még csak közelében sem az árfolam a 2010 áprilisinak."
Ez pedig kamu, ráadásul ne feledjük a 2008-as árfolyamokat.
@diox:
A spekulációs tőke megy ki az országból, ami nem hátrány, sőt...Befektetők hidd el, fognak jönni, és az, hogy megváltoznak a gazdaság alapjai az országnak jobb. Nekünk kell kiszámítható jövő. Azért mert az unió tagjai vagyunk, és egy globalizálódó világban élünk, lehet arra törekedni, hogy picit függetlenedjünk a külső hatásoktól. És most ez történik.
Amúgy a magyar gazdaság 2006-ban került lejtőre, és akkor még sehol nem volt a gazdasági világválság...
És már sokszor leírták itt is, ha helyben segítették volna bajba jutottakat, kevesebbe került volna és hatékonyabb lett volna ...
Egy olyan rezsimnél beruházni, amelyik kizsarolja a saját polgárai pénzét?
www.origo.hu/gazdasag/hirek/20020201foldhitel1.html
VÉDELMI PÉNZ...
ez is az ócsa is... amig ez tart addig nem lövetnek közéd...
Aztán Orbán szarul ébred és betiltja.
Ez kell a kiszámíthatósághoz!
Ez az ország érdeke!
Ahogy az is, hogy az energiaszolgáltatókat tönkre akarják tenni, hogy majd olcsón "megvásárolhassák".
Ez is teljes mértékben az ország érdeke.
Főleg azon az áron, hogy először tönkretesszük a céget, és leírjuk az országot?
Vagy valami hasonló rejtett fenyegetés volt a kijelentésben.
Ennyi.
A 300 forint négyzetméter ár meg tényleg nem kevés, de azt azért figyelembe kell venni, hogy kis méretű házak, ahol tudvalevőleg magasabb a négyzetméter ár. ettől függetlenül valószínüleg nagyon jól járt valaki az építéssel.
""Ráadásul el sem lehetne lopni a pénzt mimt itt ahol az "építési vállalkozó" szép kis hasznot tett zsebre."
Amit írsz nem tény, csak rosszindulat..."
A tények makacs dolgok. Nézd már meg hogy egy Ócsa-kategória településen mennyibe kerül egy családi ház? Mert nem 30 millába... Talán a felébe, de inkább harmadába. Akkor mekkora is a haszonkulcs? 200%?
" lehet arra törekedni, hogy picit függetlenedjünk a külső hatásoktól. És most ez történik."
- Ez a duma arra emlékeztet, mikor az oroszoktól való gázfüggés mérséklése volt az indok a MOL-vásárlásra. Lehet, az oroszok már nincsenek a MOL-ban, de hol fakad a gáz?
"Amúgy a magyar gazdaság 2006-ban került lejtőre, és akkor még sehol nem volt a gazdasági világválság..."
- Miben nyilvánul ez meg? Mi volt az, ami lejtőre tette az országot?
Én emlékszem hogy töménytelen munkahely szűnt meg,valami hitelezési problémák miatt.
Az ingatlanlufi az csak utána jött.
Mer ugye van Wekerle, meg vannak az oncsák (ez volt egy régi program ilyen telepekre). Ez mi lesz?
Ócsa lakossága kb 10000 fő. Távolsága Bp-től 30 km.
Átlag 40-60 percenként jön a busz, 30-60 percenként a vonat.
Más hasonló távolságú és lakosságszámú településről a busz 5 percenként jön reggel, illetve ahol vonat is van, ott kb 15 percenként jár mindkettő.
Majd a hitelesek nem tudtak törleszteni és jött az ingatlan lufi.
Emlékszem én egy bankban dolgoztam akkor és a kis kockafej bankos gyerek azt mondta,hogy kizárt,hogy az európai kontinensre is átgyűrűzzön az Amerikai válság.
Nem telt bele pár hónap és itt tombolt.
Majd megszűntek a 13.havi bérek és nyugdíjak.
Az index elkezdte számolni,hány ember lett munkanélküli.
Visszagondolva minderre,az egészet nem tudom máshoz hasonlítani mint egy dominóhatáshoz,ami azóta is tart,csak lassult egy kicsit.
A bratyizás és a mutyizás innen vette igazán kezdetét a munkahelyeken.A fidesz amikor az egykulcsos adót behozta,a belső fogyasztás szinte azonnal megszűnt létezni.Mindezt tetézte a forint gyengesége és a magas CHF árfolyam.Most ott tartunk,hogy lassult egy kicsit a gazdasági zuhanás,ellenben egészségtelen lett a szerkezete.A mutyizás már nem csak az állami vállaltok sajátossága hanem beférkőzött a vállalkozó szférába is.
Amikor Felvettük az IMF hitelt,utána kezdtek megszűnni a munkahelyek.
Szinte azonnal.
Mint ha a befektetők megijedtek volna.Vagy hazaszaladtak volna Amerikába.
dehogynem hallunk.
amit a gozgepbe pumpaltak az ment egyenesen a hajokurtbe (kormany kommunikacio => szazadveg).
aztan naponta halljuk a sok baromsagot.
1-Amerikai válság,a piramis összeomlik
2-átgyűrűzik Európába az euro megremeg
3- a forint gyengül
4-IMF segítség a forint miatt
5-a gyenge forint miatt és még ki tudja mi miatt,a cégek elhúznak az országból vagy tönkremennek
6-ennek következményeként a hitelesek nem tudják fizetni a hiteleiket
7-mindeközben a kormányváltás történik,mely szintén sok befektetőnek nem tetszett vagy nem kedvezett.
8-az új kormány meg akarja erősíteni a burzsoá réteget a Brazil példa okán vagy önnön okok miatt.
9-a belső fogyasztás drasztikusan visszaesik
10-ha nincs kereslet nem kell kínálat sem, a termelés is visszaesik
11-minden értékét veszíti,legyen az ingatlan,autó,munkaerő,diploma vagy arany,mindennek zuhan az értéke
12-átalakulóban lévő gazdasági szerkezet ....jelenleg itt tartunk.
Az összes hitel megszerzése után Polt Péter hivatala bűncselekménnyé minősítené a svájci
frank hitelezési rendszert és vissza kéne állítani az eredeti állapotot. A NIV. visszafizetné a
bankoknak az eredeti tőke összeget, természetesen az eddig befizetett kamatokat levonva
belőle mivel az törvénytelen volt. Hogy egy kis hab is legyen a tortán, a bank vezéreket, a
PSZÁF vezetőit és az MNB vezetőit 10 év szigorítottal megkínálni.
2013.leértünk a gödör legaljára.Aki csődbe akart menni,az már csődbe ment.Aki el akart menni az országból az már elment.
Nekem most állott víz szerű a jelenlegi állapota az országnak.
Ja. majd. Egyszer. Talán. 1, 2 vagy 5 év múlva. És addig: mindenki 'suspend' módba teszi magát családostól, hogy ne kelljen addig se fűtésre, se kajára költeni. Lehet hogy építeni kéne agy nagy hibernátort is.
ez már kultúrtáj volt !
TERMŐFÖLD
arra ugysincs szüksége a közgépnek... dógozni ki akar ?
Mellesleg államcsőd lenne egy ilyen lépés után.
Állami szintre emelt korrupció és lopás, - éppen úgy mint a szocik idején. :((
De az tény, hogy addig ezek az emberek nem fognak "fogyasztani" amíg a hitelük le nem jár.
Nem kéne visszamenőleg törvénykezni,azok a bűncselekmények még nem évültek el.
Elég komoly probléma, hogy folyamatosan nő a beépített területek mérete, miközben egyre kevesebben lakunk az országban és sajnos a beépített területek között sok marad romosan, inkább a mezőre építenek...
A Közgépet ne érdekelné a termőföld? A Nyerges-Simicska páros igencsak érdekelt a mezőgazdaságban, emlékeim szerint 4 állami gazdaság került hozzájuk a 2002-es kormányváltást megelőző napokban...
Ez egy gettó, egy drágán felépitett nyomortelep lesz. Cselédlakások.
@bankvezér: ahogy mondod
A cikkel egyetértek.
Miből fognak megélni az oda deportáltak? A házak közötti terület ahhoz kicsi hogy komolyabb növény és/vagy állattenyésztésre rendezkedjenek be - nem is szólva arról hogy nekik eddig maximum egy virágládájuk volt a balkonon 3 tő muskátlival. Bárhová "bejárni" onnan szinte lehetetlen autó nélkül.
amugy érdemben természetesen mindenben egyetértek veled...
nagy természet károsítást visz végbe ez a pocsékló kormány
nyilvánvalóan megüresedő (akár) barna de már meglévő belterületeken kellene építkezni...
enyni eszük még a komcsiknak is volt... rákosinak is...
a KÖZMŰ miatt is... ha nem is öko megfontlásból...
ledózeroltak és hejette sűrűben építettek....
Így van, semmi szükség acsarkodásra. Ha neked például vannak érdemi érveid arra a bejegyzésben felvetett problémára (állításra), hogy mi szól amellett, hogy 80 új házat építettek fel abból a pénzből, amiből 920-at lehetett volna korszerűsíteni, azzal rögtön lenyugtathattad volna mindazokat, akik nem találják ezeket az érveket, meghökkennek - a te megfogalmazásodban acsarkodnak.
Simán leszerelhetnéd a többi acsarkodót is; én nem olvastam végig a kommenteket, de azért annyiból, amit igen, néhány kérdés kitűnt a fent már jelzetten kívül, ha már az első kérdést megnyugtatóan megmagyaráztuk volna (korszerűsítés vagy új építés):
- miért egy infrastruktúra és közlekedés nélküli területre kell felépíteni egy ilyen telepet?
- ha telepet építünk, miért kicsi, különálló házakat építünk, sorház/blokkház helyett, amik sokkal gazdaságosabbak lehetnek?
- ha megvan az érvünk a különálló házra, annak miért kívülről, létráról megközelíthető (gyakorlatilag kihasználhatatlan) padlása van?
- miért kaptak mentességet az energiatanúsítvány igazolása alól?
- ha adott izolált helyen és a környékén nincs munka/óvoda/ iskola elég hellyel, hogyan fognak kikapaszkodni szorult helyzetükből?
- mennyiben segíti emberek talpraállását, hogy kiszakítva addigi közegéből, teljesen új élethelyzetbe dobják (pl. Budapestről vidékre, rokonoktól, barátoktól (=segítségtől) messze, más életritmussal)?
Nyilván még rengeteg kérdés adódik, csak néhány példát emeltem ki. Ha azt válaszolod, hogy erre nem neked kell tudni a választ, teljesen igazad van; nem is azért kommenteltek ide emberek, hogy tőled kapjanak választ. Az viszont furcsa, hogy neked nem merül föl problémaként, sőt acsarkodónak látod azt, akinek igen, hogy egy állam vezetése nem a zsebpénzével szórakozik, hanem közpénzt költ, tehát nekik válaszolniuk KELL ezekre a kérdésekre. Ha én magánemberként úgy döntök, hogy havi 10 000 forintot költök rászorulókra, és beállok arra, hogy nem 50 koldusnak adok 200 forintot, hanem (teljesen önkényesen választva, pusztán a szimpátiám alapján) egy embert támogatok a teljes összeggel, mert annak legalább már lesz látszata, ez szíven joga és senkinek nem tartozok elszámolással. Akkor sem, ha ezt úgy akarom megvalósítani, hogy a teljes összeget mondjuk lottóra költöm, hogy majd a nyereményekből finanszírozom szegényt. Ilyenkor lehet rólam gondolni, hogy ésszerűtlen vagyok, de a magam pénzével gazdálkodom. Az állam döntéshozói azonban beszámolási kötelezettséggel bírnak a téren (is), hogy milyen indokok alapján költik éppen az adott módon a köz pénzét.
Egyébként önmagában nem tragédia, ha egy padlás csak kívülről közelíthető meg, elvégre nem napi ötször kell felmászkálni oda.
Kivéve ha - mint azt az okooos, ügyeees valamelyik állami főkolbász kitalálta, a padlástér ideális lehet gyerekszobának :)
" Ha pedig olyan a födém, akkor a tulaj bármikor faraghat rá egy lehúzható létrás padlásajtót."
Nem tulaj - bérlő. Engedély nélkül még virágládát sem tehet az ablakba...
A tényszerűségről:
A négyzetméter árak 170-190 eFt/m2-esek. A beruházás további (infrastruktúra) költségeit butaság a ház fajlagos költségeként számolni! Az infrastruktúra 500 házas telepre lett tervezve és megépítve.
Na így!
Ha a telkeket külön vesszük, a kép alapján akkor is vagy 400.000-es ár jöhet ki. És az építés alapköltségét jelentősen csökkenti hogy nagy mennyiségű, azonos kinézetű házról beszélünk. A közművek kiépítése meg "bagatel" összeg. Lásd Hódmezővásárhely egy külső utcáját aminek lecsatornázása kb 13-15 millió lett volna burkolat felszedéssel és rekonstrukcióval együtt!
Magyarán ha elkezdjük szakszerűen lebontani a számokat akkor lehet szépíteni de ha utána néztél akkor te is tudod hogy amit te talán nagy költségeknek érzel azok kivitelezése a valóságban nem sokat változtat az elég magas alapáron...
Ajjaj! Ilyen az amikor félművelt mekmesterek igyekeznek tőrőlmetszett hazugságokkal hangulatot kelteni!
Egy épület négyzetméterárába az épület költségei tartoznak bele! A projektköltségeket is ki lehet fejezni a megépített négyzetméterekre vetítve, de az nem az épület, hanem a projekt négyzetméterára/fajlagos költsége.
Jelen esetben az épületek négyzetméterára épület mérettől függően 170-190 eFt/m2 volt. A projekt bruttó összköltsége kb. 2,4 milliárd forint. Ez az összes költséget tartalmazza, a belterületbe vonástól, a útépítésig, a forgalmi csomópont kialakításáig, víz,- csatorna kiépítésig, az elektromos ellátás kiépítéséig, a közmunkával járó összes járulékos költségig.
Ha ugyanezeket az épületeket egy előzetesen kialakított, közműves telken kellett volna elhelyezni, akkor a fajlagos költség az általam megadott (170-190 eFt/m2) lett volna! Ez pedig nem magas, hanem arányos az épület meglehetősen alacsony igényszintjével! Annyiban nevezhető magasnak, amennyiben egy viszonylag kis alapterű épület fajlagos költségei mindig magasabbak egy nagyobbénál.
Az a baj, hogy a projekt ellen fröcsögők ezekbe a félremagyarázott számokba igyekeznek belekapaszkodni, nem pedig a projekt valós problémáiba. Ugyan néhány bejegyzésben ezekről is szó esett szőr mentén, de ezek sokkal bonyolultabb kérdések, sokkal alaposabb tudást igényel az értékelésük, mint néhány buta, kiforgatott szám kapcsán ideböfögni valami fikázást.
Úgy gondolom az, hogy melyikünk állítása hozzáértőbb a témába(nincs építész cégem ami lakóparkok kivitelezésével foglalkozik de kötődöm az iparhoz...) kb ettől függ! Én egy hódmezővásárhelyi példát vettem alapul aminek a költségbecslése hivatalos de az árak máshol sem térnek el nagyon(ha akarsz rákereshetsz).
Tőled még csak tippelést olvasta... Várom az adatbázisod ami alapján érvelsz. A személyeskedést meg kérem kihagyni, pláne ha csak dobálózol a számokkal!
Ajjaj!
A bizonyítékokkal nem én rendelkezem! Azok közhiteles adatok. A beruházást ui. közbeszerzési eljárással adták vállalkozásba. Az ajánlattételi dokumentumok tartalmazzák a hiteles adatokat. Keresd meg ha érdekel!
A számokkal te dobálózol!
Azt is leírtam korábban, hogy a közművesítés keresztmetszete a teljes 500 lakóházas kiépítésre készült el.
Kérlek legközelebb mielőtt úgy állítod be a véleményed hogy amögött hivatalos adat van jól gondold emg mert lehet hogy olyan kellemetlen helyzetbe kerülsz mint most és kénytelen leszel beismerni hogy fogalmad sincs az adatokról, csupán blöfföltél!
Ami valljuk be, elég kínos a részedről!
Én tényekkel, adatokkal támasztottam alá érvelésem, te meg olyan iratokra(közbeszerzési iratok) mutogatsz amiről saját bevallásod szerint sincs elképzelésed sem hogy mi lehet benne és soha nem is láttad!
Ez azért neked elég ciki...
Mivel a munkát közbeszerzés útján adták vállalkozásba, a dokumentációbab egyértelműen szerepeltetni kellett az egyes épülettípusoknak költségeit, a megadott árazatlan költségvetés beárazásával.
Ha egy csótánynál több eszed lenne, akkor feltételezhetted volna, hogy láttam ezeket és ez alapján írtam, amit írtam! Ha viszont azt képzelted, hogy most szépen beszkennelem és feltöltöm ide ezeket, akkor nagyon hülye vagy!
Idézet tőled:
"A tényszerűségről:
A négyzetméter árak 170-190 eFt/m2-esek. A beruházás további (infrastruktúra) költségeit butaság a ház fajlagos költségeként számolni! Az infrastruktúra 500 házas telepre lett tervezve és megépítve. "
És egy másik:
"A bizonyítékokkal nem én rendelkezem! Azok közhiteles adatok. A beruházást ui. közbeszerzési eljárással adták vállalkozásba. Az ajánlattételi dokumentumok tartalmazzák a hiteles adatokat. Keresd meg ha érdekel!
A számokkal te dobálózol!"
Nah most akkor ki is állít és ki is "dobálózik a számokkal"?
Ha személyeskedni és káromkodni akarsz, tedd meg nyugodtan, én a részemről számokkal, tényekkel és bizonyítékokkal dolgozok! Nincs szükségem rá hogy mocskolódjak és káromkodjak a másikra!
"Számokkal dobálóztál" majd utána kifaroltál mögüle hogy azok csak a hivatalban találhatóak és te nem tudhatod.
Az érveid szétporladtak és már csak a "ki.baszott", "csótány" és hasonló jelzőid maradtak!
Ha te vagy az építtető akkor mondd azt... :)) Bár a stílusod akkor is jellemez!!!
Ha meg nem akkor egyszerűen legyen annyi vér a pucádban hogy beismerd az igazságot: fogalmad sincs az építési költségekről és csak mondtál egy számot amit tényként akartál beállítani!
Hidd el, a korrektséget a két lehetőség közül többre értékelik mint hogy káromkodással és mocskolódással viszed le a szinvonalad...
Én pontosan megírtam, honnan ismerhetőek az építési adatok, mik azok hiteles forrásai. Ezekről addig, amíg meg nem említettem, fogalmad sem volt.
Én nem csak egy számot mondtam, hanem a tényeket, amelyeket fájt megismerned! Ellenben ezzel szemben semmilyen tényadatot nem tudtál felmutatni, csak a rágalmaidat! Ha tudod a szerinted pontos költségeket, nevezd meg azokat a forrásaiddal együtt!
Hogy az egészről fingod sincs, az jól látszik abból, amiket írsz! Szerettél volna egy kicsit fröcsögni az ócsai beruházás kapcsán.
Sajnos így működtök! Ebből nem lesz változás sem 2014-ben, sem azt követően!
Többször megkérdeztem hogy ön HONNAN ISMERI(???) az adatokat amit leírt ha azt soha nem olvasta??? Láthatóan:
1. Nem olvasta el a kommentjeimet mert olyanokat állít ami hazugság!
2. Olyan forrásból van adata amiről állítja hogy úgy tudja hogy soha nem nézte meg! Ha igaz az állítása akkor vagy építtető cég alkalmazottja vagy a hivatalban dolgozik és így bármikor betekinthet azokba! Részemről kizártam hogy hivatalos úton többszöri kérésre magánemberként kikérte mert azt nem adják ki csak így :))
3. Amit ír az blöff és ön is tudja hogy nem igaz!
De részemről befejeztem az önnel való társalgást mert valami ordenáré módon káromkodik, személyeskedik és mocskolódik! Én tartom magam egy szinthez és minimumnak tekintem hogy ELOLVASOM AMIT A MÁSIK ÍR!!
Sajnálom, túl mélyre süllyedt ahova én már nem megyek maga után.
További jó dagonyázást...
Mindkét válasz rossz. Hogy segít ez, a kurva drágán pusztába kitelepítése ezeknek a családoknak akár az ő, akár mások devizahiteles problémáján?
Van olyan fideszes, aki akár egy darab elfogadható érvet tud mondani ennek a programnak akár egyetlen egy apró kis részletére is?
Az utolsó 100 komment: