Se nem Akvárium, se nem Gödör: művelődési tereket!
Nyilvánvalóan sokan tapasztalták, mikor az Akvárium program kínálatából szemezgetve egy nekik tetsző koncertre lettek figyelmesek, hogy barátaik részéről merev elutasítás és szentbeszéd következett arról, hogy valami homályos dolog van itt a Navracsiccsal meg a KIM-mel, és a hely amúgy is a „legdemokratikusabb szórakozóhely” címet viselő Gödör helyén van. „A diktatúrában nincs helye a Gödörnek, nekünk tartani kell magunkat az elveinkhez, nem vesszük észre, hogy miközben apró engedményeket teszünk, bekebelez a rendszer, most csak táncolunk a Navracsics haverjának a helyén, holnap meg elmegyünk dolgozni a NAV-nak.” - mondják. Miközben a helyszín körüli polémia méltatlan volt az intézményhez, az is tény, hogy az Akvárium köztérkisajátítási módszereinek előzőleg a Fent és Lenten is megírt tarthatatlansága valós, ennek ellenére az Akvárium-Gödör közötti választás nem létező probléma. Rossz beidegződés, amin túl kell lépnünk és valódi kulturális rendszerváltást kell csinálnunk.
A Deák tér felszínén található nemzeti zsibvásár elkezdte átformálni Budapest egyik legígéretesebben használt közterének arculatát. Megjelent a fesztiválokra jellemző "below the line-marketing" (például Mol-bringaállomás), ez a stratégia nem ösztönöz közvetlenül fogyasztásra, hanem a látvánnyal, élményekkel, illetve személyesség illúziójával hosszú távon profitál a fogyasztó részvételéből. A bódésor és a folyamatos gasztrofesztiválok egyrészt rendszerszintű problémáról mesélnek, arról, hogy a Fidesz-kormányzás egyetlen kulturális progressziója a konyhaművészet, és miközben négymillió polgártársunk nem jut hozzá az alapvető élelmiszerekhez, azon kevesek, akik profitálnak a kormány tevékenységéből, az elmúlt három évben a lazac összes lehetséges elkészítési módját kipróbálták.
Ugyanakkor éppen azáltal, hogy Muraközy Péter cége minél kisebb felületen minél nagyobb profitra próbál szert tenni, nem kordonokkal vagy biztonsági őrökkel szorítja ki a köztér eddigi színes közönségét, hanem a tér megjelenésével: az egyén nem engedheti meg magának a fogyasztást, azt hogy a környezetében a cigányzenésznek jattoló társaihoz hasonlóan szintén elhúzassa a saját nótáját, így kellemetlenül érzi magát, és éppen amiatt szorul ki a Deák térről, mert az jellegével egy bizonyos társadalmi réteget csábít oda. Az Akvárium profitorientált menedzserszemléletű vezetése a dizájnnal teszi exkluzívvá az Erzsébet teret és környékét, nyáron a buszpályaudvarnál sörözgető bmx-esek helyett a Fröccsteraszon Palotaira bólogató harmincas menedzserek költik el becsületesen megkeresett fizetésüket, szemben pedig középkorú társaik a halászlevet csapatják szét panyolai pálinkával.
Pedig a Gödör fölötti tér azért válhatott a főváros közepén az egyetlen klasszikus értelemben vett autonóm zónává, mert miközben tisztázatlan jogállása miatt a rendőrség figyelő tekintete nem terjedt ki rá, a Gödör kapacitását meghaladta, hogy programjait oda is kiterjessze. Az Akvárium sokkal nagyobb tőkéből gazdálkodik, így kezelheti a belső tér külső meghosszabbításaként a közteret.
Tagadhatatlan, hogy sok civil szervezet kapott helyet a Gödörben, így a korábban ott tevékenykedő aktivisták felháborodása érthető. Ám hogyha a civil társadalomra toljuk a kirekesztett társadalmi csoportok problémáinak megoldását, illetve kultúrájuk képviseletét, azzal legitimáljuk az egydimenziós társadalom/kultúrpolitikát és látszatmegoldásokkal csupán elfedjük a valódi konfliktusokat, korrigáljuk a neoliberális állam által okozott károkat.
Ám ha az Akváriumot kritizáljuk, ne a status quo visszaállításán gondolkozzunk, hanem értsük meg, hogy mind a Gödör, mind az Akvárium hibái kultúrpolitikánk válságjelenségeiről mesélnek. A Gödör egy leépülő államhoz alkalmazkodó kulturális elit próbálkozásait tükrözi, míg az Akvárium egy tipikus neoliberális kultúrpolitika szülötte, amely a szociális kérdésekkel, így a kultúrával való foglalkozást is nyűgnek tekinti, így ezeket az ágazatokat önfenntartóvá kívánja tenni.
Amikor a Gödör alkalmazkodott az adott helyzethez, azt vállalta magára, hogy - hasonlóan a hivatalos kultúracsinálókhoz - egy szűk réteg kulturális fogyasztásának igényeit szolgálja ki, mint közintézmény. Amikor az Akvárium profitorientált szemléletét szidjuk, a kulturális felsőbbrendűség pozíciójából beszélve abszolútnak állítjuk be saját társadalmi rétegünk ízléspreferenciáit. Abban a helyzetben, mikor ezt politikai véleménynyilvánítással is megspékeljük, és kidomborítjuk Muraközy fideszes kötődését, ez a kulturális felsőbbrendűség egyfajta erkölcsi felsőbbrendűséggel párosul, amely utólag legitimálja a Gödör jóindulatú, ám elhibázott programpolitikáját.
A Gödör/Akvárium Budapest egyik központi terén fekszik, és Európa egyik legnagyobb kultúrházát lehetne itt kialakítani: egy bevonó, minél szélesebb rétegeket kiszolgáló és éppen ezért ingyenes intézményt. A művelt elit nem vonhat el adóforintokat állampolgáraitól azért, hogy saját, egyetlen helyes kultúráról alkotott elképzeléseit gyakorlatban érvényesítse. Ugyanígy nonszensz az, hogy elvárjuk, hogy a társadalom céljait szolgáló helyszín kénytelen legyen a saját működéséhez szükséges profitot kitermelni, amely nyomás egyértelműen a hely elüzletiesedéséhez vezet. Minden kisebbségnek, állampolgárnak szellemi vagy gazdasági tőkétől függetlenül helyet kell kapnia az új kulturális tér alakításában, hogy akár keményen konfrontálódva, de végre összerakjuk a közös kultúráról alkotott elképzeléseinket. Ehhez a folyamathoz terekre van szükségünk, és a jelenlegi Akvárium helyszíne nem szűkölködik ebben.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
államosításokról, hatósági taxiárról, 27%-os áfáról hallottál?
kurva unalmas ez a neoliberálisozás, a szó már elvesztette a jelentését, nem több egy bokszzsáknál, mivel lassan már minden neoliberális, ami nem tetszik.
Ugye tudod, hogy a gödör helyére milyen épületet álmodott a nemzetközi zsűri első díját elnyert építész?
www.astudio.hu/palyazatok/nemzeti.html
A galériában a látványtervek.