A 3-as metrót nem lehet pótolni

2014.12.15. 10:33 beeni

3as_metro.JPG

Mint az nemrég kiderült, a 3-as metró felújítása nem került fel a Brüsszelbe küldendő projektlistára. És ahogy már megírtuk, a metró állapota aggasztó: mind a vasúti járművek, mind az infrastruktúra elöregedett, rekonstrukcióra szorul. A metróvagonok felújításáról döntés született, és a pályázatot is kiírták. Azt még nem tudjuk, hogy mi lesz magával a vonallal: vagy saját - fővárosi vagy állami - forrásból kéne fedezni a felújítást, vagy az el fog maradni. Ha fel lesz újítva, akkor is a projekt a megvalósítás útjára legkorábban 2016-ban léphet. Mi történne akkor, ha addig ne ajd isten baleset történne, vagy az ettől való félelemben, vagy a felújítás elmaradása miatt Tarlós ígéretéhez híven leállítaná a metrót?

Ekkora kapacitást nem lehet pótolni

A 3-as metró az ország legforgalmasabb tömegközlekedési eszköze, 626 ezer utast szállít naponta. Egy metrószerelvény kb. 900 férőhelyes, és csúcsidőben 2 percenként követik egymást. Ez azt jelenti, hogy mivel egy csuklós busz kb. 100 embert tud vinni, 1,5 percenként, azaz minden lámpaváltással 6 csuklós busznak kéne megjelennie a megállóban, hogy az utasokat el tudják szállítani! Ennyi szabad busza és járművezetője nincs a BKK-nak, de ha lenne, akkor sem férne el ennyi busz egymás hegyén-hátán. A teljes vonali pótlás tehát lehetetlen.

A város közlekedése ellehetetlenülne

Tegyük fel, hogy kevesebb busszal megpróbálják. Emlékezzünk csak a legutóbbi hétvégi metrópótlásra a Deák tér és Lehel tér között: a csuklós buszok egymást érték, és a két végállomáson végig körbe sorakoztak járó motorral, elfoglalva 1-1 sávot a Lehel utcában és a Kiskörúton. Képzeljük el ugyanezt hétköznap, teljes vonalon! Először is végig buszsávot kéne kijelnölni, de ha ezt nem teszik meg, a rengeteg pótlóbusz akkor is óriási dugót csinálna, ellepné az egész belvárost, rombolná a városképet, és óriási szennyezést bocsátanának ki. A 3-as metró bezárása megbénítaná az egész város életét, bármivel is közlekedjen az ember, arról nem is beszélve, hogy a pótlóbuszra várók között folyamatos bosszúságot, konfliktusokat és utaslemaradást is szülne. 

m3_m.jpg

Budapest a metró előtt

Sokan még emlékezhetnek, hogy villamos közlekedett a Váci úton, a Bajcsyn, és az Üllői úton is. A metró megépülése előtt a dél- és észak-pesti buszok és villamosok a belvárosig jöttek, kint szétágazva, de a közös vonalon együtt, és így volt megoldva ennek a hatalmas térségnek a közlekedése - rengeteg másik járattal. Ma azonban erre nincsen lehetőség, ugyanis a metró megépülése után sajnos végig felszedték a villamossíneket az említett utakon, és a megmaradó villamosokat visszavágták a Határ útig (42, 50, 52), Újpestig (12), vagy a Lehel térig (14). Éppen azért, hogy az utasokat átpakolják a metróra - tehát a metró kiesése esetén megint nem maradna más, mint a buszok.

Nincs alternatívája

A 3-as metró egész Észak-Pest, és az északi agglomeráció, valamint Dél-Pest, és a déli agglomeráció népességét összegyűjti, valamint az egész belváros észak-déli tengelyét kiszolgálja: 

budapest.jpg

 A 3-as metró által lefedett terület (ráhordó járatok a külvárosban, rágyaloglási távolság a belvárosban)

A metró kiesésével át kell, hogy alakuljank a tömegközlekedési szokások, néhány alternatív járat utasforgalma - 30-as busz és 14-es villamos Újpestről, 9-es, 23E, és 99-es busz Dél-Pestről hirtelen megnövekedne, valamint megnőne a vonatok városon belüli szerepe - pl. Kőbánya-Kispestről és Rákospalota-Újpestről a Nyugatiig. De a metró szerepét semelyik másik járat sem lenne képes viselni, az adott területek közlekedésének nincs releváns alternatívája. A fent jelölt területekről való bejutási idő sokszorosára nőne, a tömegközlekedést használók száma rohamosan csökkenne, az autóforgalom hirtelen megnőne, miközben azt pont az érintett vonalakon közlekedő pótlóbuszok tömegei akadályoznák. A metró bezárásával káoszba fulladna egész Budapest élete.

Úgyhogy inkább újítsuk fel a 3-as metrót!

A bejegyzés trackback címe:

https://fenteslent.blog.hu/api/trackback/id/tr736981265

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2014.12.15. 14:39:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Azt még nem tudjuk, hogy mi lesz magával a vonallal: vagy saját - fővárosi vagy állami - forrásból kéne fedezni a felújítást, vagy az el fog maradni."

Milyen érdekes, hogy a szerző nem tartotta fontosnak megemlíteni, hogy folyamatban vannak a nagygenerál tervezési munkái.

index.hu/belfold/budapest/2014/08/11/a_fomterv_tervezi_a_3-as_metro_felujitasat/

Ahogyan az is, hogy az új városvezetés nekilátott azoknak a munkáknak az elvégzéséhez, amik már a nagygenerálig sem várhatnak:

2014 november: Deák tér - Lehet tér
index.hu/belfold/budapest/2014/11/27/hetvegen_sincsere_miatt_nem_jar_a_3-as_metro/

2014 nyár: Nagyvárad tér - Köki
www.bkk.hu/2014/07/a-juliusi-hetvegeken-potlobusz-jar-az-m3-as-metro-helyett-kobanya-kispest-es-a-nagyvarad-ter-kozott/

És ugyebár most dec. 23-án zárul a járműtender.

Gondolom abba egyetért mindenki, hogy a 3-as metró nem az elmúlt 4 évben jutott idáig. Ahogyan azzal is, hogy a nulláról nem két perc megszervezni egy teljes felújítást, és járműcserét.
2009-ben született a témakörben hasonló, aggódó poszt?
@Passzív demonstráló: @libbancs:
pontosan: elkezdték a felújítás tervezését. azaz még a kivitelezés közelében sem járunk, és semmi konkrétumot nem mondott még senki, csak azt, hogy megígérik, hogy meglesz. de ha nem EU-s forrásból, akkor mégis miből, a hitelképtelen főváros, vagy a BKV adósságát is nemszívesen kinyögő állam fogja azt a min. 100 milliárdot még kifizetni? eleve: mi épült itt nem uniós forrásból 2004 óta?
Egy ilyen felújítás legalább addig fog tartani, amíg a 4-es épült. Alsóhangon is olyan 6-8 év, a hazai maffiatempót figyelembevéve majdnem annyi lesz, mint egy új metró.

Namost ha addig nem lesz metró, egyáltalán, és ezt a főváros valamiképp "elviseli", akkor tkp tökmindegy.

Nem kellett volna lerohadni hagyni, a bkv-t, meg nem lopóüzemnek meg nyugdijasfoglalkoztatónak kellene fenntartani, minimális emberi személyzet elmáködtet egy ilyen vonalat normálisan, a nagy létszámú jómunkáseberek épp ahhoz kellenének, hogy éjjeli üzemszünetben sint cseréljenek, alagutat slagozzanak, kerékpárt, forgóvázat cseréljenek, a tartalákba tett 1-2 kocsin a napi javítások mellett szép lassan nagygenerált végezzenek.

Na ez az ami ma már nincs, szándékos károkozás, lerohasztás, lopás, maffia mindenhol.
@Passzív demonstráló: Amiket írsz javítgatások, vágánycserék, az a felújítás során kukázódnak, vagyis amit most beleraknak, az kidobott pénz?
A bkv-nál tiltja valami a takarítást, vagy mi az oka, hogy a 3-a metró vastagon mocskos?
@Passzív demonstráló: Ez tény, nem 4év alatt jutottunk ide, bár ez a kormány nem is 4éve regnál ugyebár.

És mikor átvették a kormányrudat sem avval foglalkoztak, hogy na akkor itt vannak a csontvázak kedves választók, allert, achtung, nagy a baj..!!..igy és igy lopták szét előttünk pl a bkv-t, ekkor és ekkor lesz súlyos baleset, ezért KELL muszáj jágyárat, adót, mindent emelni, hitelt felvenni, négyes átadását eltolni, akármi.

Nem, dehogy.

A békákával, a szervezeti önrejszolsással, a csókosoknak kiosztott pozíciókkal, futár kijelzőkkel, molbuborékokkal, látszatrejszolásokkal, az eddigi 2kézzel lopáshoz képest 200kézzel lopással foglalkoztak továbbra is.

Tarlós az egyetlen aki persze rinyált, mindvégig..nem véletlen.

Ő a végső felelős, ő látja mekkora a xar, egyszerűen azért mert ő ül ott, neki kell ellapátolni és függöny mögé szórni az egyre kilátástalanabb kakahalmot, a hitelből visszafizetett hitelre még felveendő hitelt és hitelt és még......ő látja a napi működéseket, tehetetlen semmiből semmi következő agyatlanságokat, elképesztő folyamatokat, hihetetlen nagyságú bajokat.
Nomeg neki kell odaállni majd a mikrofon mögé aztuán is először, ha a hiradó óriási metróbaleset után elevenen szénné égett embereket mutat majd egyszer... neadjisten...ne történjen meg.
Nyugodjanak meg emberek, kérem szépen! Nem kell pánikot és hangulatot kelteni. Lsez itt szépen felújíott csili-vili új 3-as metró az ország fővárosában: Alcsutdobozon.
Az állomásai Mészáros Lőrinc villája - Orbán háza (csak VIP megálló TEK által őrizve) - Pancho Aréna - Puskás Fociakadémia - Kisvasút - Helikopterleszálló (VIP megálló TEK által őrizve) - alcsútdobozi reptér (VIP megálló TEK által őrizve) állomások közt fog közlekedni.
Sőt, lesz 5-ös metró is végre valahára: az Alcsútdoboz körüli Orbán-Mészáros-Simicska és haverjaik földjeit köti össze, hogy amikor egymás birtokait látogaják meg, akkor ne sározzák össze se a lábukat, se a 4x4 jeepjeik dísztárcsáit.
Magyarország jobban teljesít!
Vajon a hanyatló, dekadens Nyugaton van olyan ország, ahol a miniszterelnök falujából lesz a főváros, és metrót építenek benne? Na, ugye!
Hát akkor minek akarjuk mindig a hanyatló és dekadens Nyugatot majmolni?

:D :D :D
a kormany es a fovaros nem vallalhatja azt a kockazatot hogy nem ujitja fel a 3-as metrot, mert ebbol rövidesen lenne valami durvabb baleset - ezt bevallalni orültseg lenne. szoval lesz felujitas elobb-utobb sztem, majd a közponzi költsegvetesbol...
Össze kellene gyorsan kötni a 47-es és a 14-es villamost, vagy legalább repülővágányokon. Így lenne belvárosi kötöttpályás kapcsolat a metrófelújítás alatt.
Mindenképpen szakaszosan lesz, de az is sok bosszúság és dugó.
@9-143: Aszfaltra nem lehet a repülővágányt letenni, egy rendesebb nyáron a tartós több hónapos 35-38fokban egyszerűen elsűllyedne mint a titanic, villamosostul, mindenestül.

Ha meg felverik és aláalapoznak, az már egy rendes, állandó villamospálya..

Egyébként azt is össze lehetne ütni pikpakk, csakhát itt a dolgok ugye nem igy mennek, nem az számit mi a jó a városnak és a közlekedőknek, az az utolsó utáni szempont.
Remek cikk, ilyet még!
az acel a kocsiszekrenyben nem birja tovabb 30 evnel!
ezt a 25. evnel is tudtak, a 26. evnel is es igy tovabb

valasz.hu/itthon/tovabbi-jarmuvek-terhetnek-vissza-45175
"A gyártótól kapott jelentésben az állt, hogy Oroszországban 30 év, illetve 3 millió kilométer futásteljesítmény után selejtezik a kocsikat. „A kocsiszekrény szilárdsági paraméterei 30 év üzemeltetés után oly mértékben leromlanak, hogy azok a biztonságos üzemeltetést veszélyeztetik" - ismertette akkor a főpolgármester a gyártó közleményét."
A fidesz maffia immár nyílt háborút indított a főváros ellen.
Lásd metró, M0 fizetőssé tétel stb. stb. stb.
Ennek a söpredéknek már rég a történelem szemétdombján lenne a helye, Hitler, Sztálin, Rákosi és társaik mellett.
Nem baj lesz helyette múzeumi negyed, hiszen kell ide a kultúra az elmaradott pestieknek. Csak azt szeretném tudni, hogy Baánt miért nevezték ki most újabb 5 évre a Szépművészeti igazgatójának, mikor februárban 3 évre bezár. Készenléti igazgatói fizetést fog kapni?
Ha szabad, akkor a számtalan blődli mellett hadd szolgáljak 1-2 real infóval, mégpedig: azzal, hogy a vágányokat kicserélik, sajnos semmi nem oldódik meg, ugyanis azok talapzata, tartó, befogó bilincsei teljesen el vannak korrodálva, illetve súlyos anyagfáradás jeleit mutatják. Ergo bekövetkezhet az, hogy a zsírúj vágány nemes egyszerűséggel kettétörik, miután nincs, ami stabilan rögzítse, tartsa! Aztán, van ám ott egy 825V-os vontatási energetikai ellátó hálózat, vontatási trafókkal, kapcsoló berendezésekkel, betáp kábelekkel, melyek dettó 30-38 évesek, s mint azt az álmoskönyvekből is tudhatjuk, ezek ú.n. kihordási ideje is lejárt, tehát amennyiben vmelyik trafó fel talál robbanni, akkor biza a mellette lévő képes átvenni a megnövekvő terhelést, kérdés, hogy mennyi ideig bírja? A szerelvények vázállapotairól pedig korábban értekezett egyik kommenttárs, tehát ahhoz nem fűznék továbbiakat, csak azt, hogy 1000%-ban igaz! Joggal vetődhetik fel a kérdés, hogy akkor hogyan tovább? Nos, amennyiben bármilyen "havária" lesz, vagy Tarlós főnök Úr azt az ukázt kapja, hogy legyen oly jó és akassza be a TUTO-t, nos akkor túl sok alternatíva nem lesz, viszont nyilván megoldást kell találni. Szerintem átmenetileg a 9-es viszonylatot kell majd beállítani a Határ út és a Lehel tér közt, kb. 2 perces követéssel, a Lehel tér-Újpest közt pedig a dettó 2 percre sűrített 12-14-es villingerek lesznek képesek arra, hogy elszállítsák a tömegeket. A Váci út "metrótlanná" vált részének problémáit a 75,79-es -szintén sűrítve- járó trolik oldhatják meg,a felsővezetékkel nem rendelkező Váci út Dózsától árpád hídig terjedő szakaszán ú.n önjáró módozatban, illetve a felső vezeték azonnali kiépítésével egészen az Újpest Városkapuig megoldható akár egy új troli viszonylat beindításával is a terület nyilván nem Européer szintű ellátása. Az biztos, hogy amennyiben le kell állítani az M3-at, akkor sajnos gyökeresen át kell hangolni a közlekedési szokásainkat, ezzel felértékelve olyan viszonylatokat (pl. 1,2,3,4,6,12,14,42,47,49-es villamos,20E,23,23E,25,30,30A,32,230,99,105-ösbusz, illetve az 1,2,4-es metrót. Azt is tudomásul kell venni, hogy amennyiben (sci-fi) mégis kerül kb. 200 MRD a teljes felújításra, az akkor is 3x annyi ideig fog tartani, mint az M2-é anno, hiszen az M3 kb. 2.5x hosszabb, ergo annyival több cucc van benne, amit cserélni, bontani, majd újraépíteni kell, nem is beszélve olyan azóta már kötelezővé vált kellékekről, mit pl a liftek,stb. Egyszóval, ha mondjuk valami földöntúli csoda folytán 2016-ban elkezdenék, akkor is legalább 6-7 évig folyna a "buli"!
Magyarán vagy leállítják a baleset előtt a metrót, vagy leállítják a baleset után a metrót.
@énisszeretlek: Ahhha, kábé erről lenne szó, hiszen még mindig vállalhatóbb sok 100ezer polgár permanens kurvaanyázását hallgatni a borítékolhatóan megnövekvő utazási idők, átszállások miatt, mint egy, dettó borítékolhatóan nem pár db hullával járó tragédia utáni balhét, nota bene; böri büntit, hiszen amennyiben "havária" lesz, akkor annak ugye lesz felelőse, aki végső fokon akár a Főpolgi is lehet, hiszen ő kapja a napi állapot jelzéseket, ergo neki van joga végső esetben lelakatolni az M3-at. Azért Boldog Karit mindenkinek!
Majd bevezetik a metró adót is és akkor nem akar a sok Újpesti metrókázni !D
@inuitdog: Meg lesz helyette lovarda a várba meg újabb stadionok !
Itt nem számít az emberélek, úgy sincs nekik munkahely és csak terhelik a TB-t is!
süti beállítások módosítása