Hogyan jutott a szélsőjobb a gettóból a hatalom közelébe? II.
A szélsőjobb élvezi annak előnyét, hogy sokáig egyedüliként kritizálhatta a gazdasági és társadalmi visszaesést eredményező rendszerváltást. A Nyugat gazdasági és politikai válsága a szélsőjobboldalt általában is elfogadott szereplővé tette. A magyar nacionalista reneszánsz egyes térségbeli országokhoz képest megkésve következik be. A nacionalista reneszánsz nemzetközi kockázatait mára lecsökkentette az is, hogy az elmúlt két évtizedben minden eddiginél nagyobb mértékben jelentéktelenedtek el a határon túli magyar kisebbségek.
A magyarkérdés végső megoldása
Mire a térségbeli nacionalista nemzetépítések konszolidálják magukat, Magyarországon azok kezdenek erőre kapni. A Fidesz 1998-as első kormányzása még a Nyugat egyértelmű hegemóniájának a korszaka, a kormányzás minden szempontból ehhez a hatalmi környezethez idomul, Magyarország elkötelezett atlanti szövetséges. Ezen a feltételrendszeren belül bevezeti a határon túli magyarság adminisztratív kapcsolódását szolgáló Magyar Igazolványt, akkor éppen azzal az érveléssel, hogy a kettős-állampolgárság nem elfogadható megoldás. Emellett aktívan beszáll a határon túli magyarság kulturális és oktatási életének finanszírozásába. Az anyaországi finanszírozások rendszere, együtt az elvándorlás erősödő lehetőségével a határon túli magyar társadalmakat szétzilált, teljesítményhiányos, kliensi helyzetbe hozza. Így a többségi társadalmon belüli hagyományos tudományos, kulturális teljesítményük és pozícióik, végső soron érdekérvényesítési lehetőségeik is súlyosan meggyengülnek.
A 2010-et követően bevezetett kedvezményes (kettős) állampolgárság intézménye és az ezzel fölerősödő elvándorlás, az anyaországi politikai ellentétek ráépülése a határon túli magyar társadalmakra, a kis-entente államok nemzetépítésének viszonylagos sikere és a magyar közösséghez tartozás leértékelődése, a kétezres évekre olyan leértékelő hatást vált ki, amely a határon túli magyarsággal kapcsolatos politikai kockázatokat is egyre inkább eljelentékteleníti.
A szélsőjobboldal a Nyugat és a rendszerváltás
Azokat a társadalmi és gazdasági veszteségeket, amik azzal jártak, hogy Magyarország 1990-et követően a Nyugat által uralt piacoknak alárendelődik, a helyi uralkodó csoportok a nyugathoz való felzárkózás ígéretével igazolják. Ezzel párhuzamosan az adósságszolgálat akut terhei miatt a magyar társadalomnak, mint az ötvenes évek óta már sokszor ismételt „megszorításokat” kellett kibírnia azzal az ígérettel, hogy holnapután jobb lesz.
Ennek a rendszernek politikai ellenzéke, Magyarországon, hasonlóan más kelet-európai országokkal sokáig nem létezett.
A peremen léteztek „anti-globalista” tartalmak, de nyíltan Nyugat és rendszerváltás ellenes csak a (szélső) jobboldal volt (akkor még egyértelmű orosz-barátság nélkül). A hazai szélsőjobbnak helyzeti előnyt biztosított, hogy a magyar társadalmat sokkszerűen érő piaci átalakítást és a mögötte álló hatalmi összefüggést két évtizeden keresztül a magyar politikai erők közül egyedüliként kritizálta.
Ezt a kritikát ráadásul a nyugati baloldal antiglobalizációs (helyi termék és tőke segítése a globális tőkével szemben) és gyarmat-ellenes (nem leszünk gyarmat, Magyarország a magyaroké) érvelésének kifordításával és felhasználásával tette meg. Ez azt is jelenti, hogy Magyarországon a szélsőjobb a lehetséges radikális baloldali politikának is közvetlen versenytársa, versenyelőnnyel.
A rendszerváltás világrendjének és helyi uralkodó csoportjaiknak hanyatlása, a rendszerváltás ígéreteinek meghiúsulása (2008, 2010-től) elhozta a szélsőjobb Nyugat- és rendszerváltás ellenességének hivatalos elismerését is, sőt az kormányzati állásponttá is vált. A (szélső)jobboldal által óhajtott nacionalista-protekcionista gazdaságpolitika sem tabu, hanem a válság óta számos nyugati ország gyakorlata. Emellett a szélsőjobboldal ideológiája a rendszerváltás, majd a ráépülő 2008-as válság nyomán tartósan munkanélkülivé vált, peremre szorult és válsággal fenyegető csoportok kezelésére is gyakorlatias politikai "megoldásokat" kínálhat. Az elesett csoportok közötti etnikai különbségtétel útján a szociális gondoskodásból való kizárással, állami eszközökkel kikényszerített munka útján, egy a balti-neoliberalizmushoz hasonló, a tőkének kedvező válságkezelés lehetőségét is fölcsillantják.
A különféle térségbeli szélsőjobboldali erők (lengyel, szlovák, cseh) bár nyomokban EU-ellenesek, olyan következetes (civilizációs) Nyugat ellenesség aligha jellemző rájuk, mint a magyar szélsőjobbra. Úgy tűnik a történelmi kötődések különbözősége mellett (kis-entente vs. tengely) a Nyugat-ellenesség mértékére az van hatással, hogy milyen társadalmi veszteséget könyvelhettek el az adott országok 1990-től. Mivel a térségbeli országok Magyarországnál sikeresebben élték meg a 90-es és 2004-es integrációkat, a Nyugat ellenesség is mérsékeltebb.
Az oroszok
A térség „rendszerellenes” erőit – és ez nálunk a fentiek értelmében elsősorban a szélsőjobb – felértékelte az is, hogy a kétezres évek második felétől a térség hagyományos energia-exportőre Oroszország újraközpontosította „privatizált” erőforrásait és így a térségbeli atlanti uralomra ismét kihívást jelent. Az orosz befolyás az atlanti status-quo pártok helyett elsősorban ezekre a politikai alakulatokra kíván támaszkodni. Ennek a törekvésnek a kimenetele ma még ismeretlen. A közelmúlt története, elsősorban az ukrán válság azt mutatja, hogy a Nyugat politikai, vagy katonai eszközökkel is él, hogy egy „kettős függés” kialakulását megakadályozza. A konkrét esetben pedig a Jobbik , egész egyszerűen fiatal és kevésbé integrált pártként, nemcsak Oroszország, hanem bárki, akár az Egyesült- Államok befolyásszerzéséhez is kedvező állapotban van.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Mivel akkor még Oroszország is nyugati elnyomás alatt élt.
A válasz persze egyértelmű, csak ha leírnám, azonnali kitiltás lenne az eredménye.... :) Bár aki tud gondolkodni, az úgyis tudja - max. tagadja -, aki meg nem, annak mindegy.
Mert hát a szélsőjobb egész létezése alatt nem okozott annyi kárt Európában, mint a szélsőbal akár csak 2015-ben. Magyarországra ez fokozottan érvényes.
Persze ez a hazaáruló libbantkommer ajvékolóknak nem tetszik, de az van, hogy ezt el kell fogadni, ha nem tetszik, lehet menni innen, ahogy a nagy példaképük, GY.F. megmondta.
Tehát, már csak azt akarod megérteni, hogy miért szavazott az istenadta nép a Jobbikra?
Azért, mert ez a társulat még hatalmi pozícióban nem járatta le magát, a nagy pc által tiltott kérdéseket előveszi és megoldási javaslatokat is btesz, illetve, a nagy nemzetközi szabad rablásban úgy tesz, mintha a magyar érdekeket képviselné.
Ráadásul jópár kérdésben a párt álláspontja találkozik a józan ésszel és a társadalmi igazságérzettel, pl. cigánykérdés, menekültkérdés, és ez is az ő malmukra hajtja a vizet.
Nameg az is van, hogy a mindennapi élet problémáira egyedül ők emlegettek épkézláb, bár nem éppen eurokonform megoldásokat. Csak ennyi az oka...
Az EU bürökratái (demokratái) kicsinálják mint Heidert annak idején.
Az ország parkolópályára kerül. Jó esetben nem pakolnak ki minket az EU-ból. Támogatási pénzek, EU-s pénzek zéró.
Így ha a világ legjobb és legbecsületesebb politikusai is irányítanák az országot (bőven nem azok lásd spiler.blog.hu/2015/07/27/jobbik_a_kem_az_embercsempesz_es_a_serpenyotolvaj ), akkor se kerülnének soha ezután hatalom közelébe egy újabb 50 évig legalább.
Azért arra kiváncsi vagyok, hogy sikerül-e hibás analízisből helyes végkövetkeztetésre eljutni :)
ps: még ráfég egy III-X rész.
fideSS = jobbiSS = az emberiség szemete
Nem is ártana pucolni a kontinenst, resetelni.
Nem tudtam, hogy a Fidesz és a Jobbik ki akar lépni az EU-ból.
"A (szélső)jobboldal által óhajtott nacionalista-protekcionista gazdaságpolitika sem tabu, hanem a válság óta számos nyugati ország gyakorlata."
Igen, a görögök is milyen szép sikereket tudtak elérni vele, mutatják nekünk az utat. Egyébként én még abban sem vagyok biztos, hogy pl. az USA képes lesz nemzeti gazdasági érdekeinek megfelelően korlátozni a szabadkereskedelmi egyezményeit.