Így fejlődik a jegyvásárlás a MÁV-nál
Alapvetően szomorú a következő történetben, hogy 10 évig tartott, amíg idáig eljutottunk, de pozitívan állok a dologhoz. A vasúti jegyvásárlásról van szó, amihez 2011-ben már a számítógépet is használják.
Az állami vállalatok, ez esetben a MÁV és az innováció valamint a hatékonyság kapcsolatát sok helyen boncolgatták már, ezért a tapasztalataimnak megfelelően csak annyit szögeznék le: a MÁV nem hatékony és nem innovatív. Rendszeresen vonatozom, és az elmúlt 10 évben alkalmam nyílt megélni, hogyan fejlesztgette a MÁV a jegyvásárláshoz kapcsolódó szolgáltatásait. A tapasztalatom nem túl reprezentatív, de nagyon jellemző. Szívesen utazom vonattal, lehet mászkálni, használhatom a számítógépet, kényelmes. Legtöbbször a Budapest-Szombathely viszonylaton, a Keleti pályaudvarról utazom IC-vel, péntek este oda, vasárnap este vissza. A vonat általában tele van, heti szinten rengetegen ingáznak, diákok és dolgozók egyaránt. Ha nem veszek időben jegyet, marad az első osztály, vagy a másnapi vonat, esetleg a Déliből a gyorsvonat, ami azért nem ajándék az IC-hez képest.
Ezért is örültem, amikor valamikor a kétezres évek elején bevezették a telefonos helyfoglalást, amit a vonat indulása előtt legalább 30 perccel kellett átvenni. Már itt is bevezették az azóta létező kódot, amit bemutatva a fizetést követően át lehetett venni a jegyet. A foglalást a bizonyos 30 percen belül érkezve törölték, és visszakerült az eladó jegyek közé.
A fejlesztés nem állt meg, a nagyobb állomásokon van jegyautomata, ahol a célállomás megadása után be kell dobni/csúsztatni a pénzt, kiadja a jegyet. Épp csak azzal az értelmetlen korlátozással, hogy 100 kilométeres távolság fölött nem használható. Túl hatékony? Nem lenne elég munka a pénztárosoknak?
Természetesen már ekkor is lett volna igény az internetes jegyvásárlásra, de erre 2008 júniusáig kellett várni. Azóta is ezt használom leggyakrabban, noha ez is "mávosan" működik. A repülőre elég kinyomtatni a jegyet, de a vonatra helyben kell kivenni a neten megadott kóddal az automatából. Ha az automata rossz, az utas felelőssége, hogy gondoskodjon a jegyről más módon, különben megvág a kalauz. Persze, mivel a fejlesztés pusztán a webes felületre és a kevés (a Keletiben pl. 2 darab) automata kihelyezésére korlátozódott, se a pénztáros, se a kalauz nem lát bele a rendszerbe. A megoldás persze pénz kérdése is, de a számolatlan tízmilliárdokból juttathatnának fejlesztésre is - pl. vegyenek minden kalauznak egy okostelefont, amivel kezeli a virtuális jegyeket. És még a társadalmi felelősségvállalási jelentésbe is bele lehet írni, hogy nem nyomtattak feleslegesen.
Eljutottunk a jelenbe, ahol a későbbiekben ismertetendő kivételes példától eltekintve a következő az eljárás abban a ritka esetben, ha a pénztárban üdülési csekkel fizetek és még számlát is kérek:
- Elmondom, mit szeretnék.
- Beüti, a gép kinyomtatja.
- Odaadom az üdülési csekket, a pénztáros fellapoz egy ötven oldalas kinyomtatott füzetet, amiben az ország összes üdülési csekkje szerepel, összeveti a nevet és sorszámot, majd kihúzza.
- Pénztáros ráírja a jegyre, hogy "ÜCS" (Ha bankkártyával fizetnék, a jegy számát írná rá a bizonylat hátuljára, amit egy szögre felszúrva helyez biztonságba.)
- Előveszi a számlatömböt, kézzel kitölti, kitépi.
- Sóhajt, odaad jegyet, számlát, gyilkos pillantást és elköszön.
Az ÜCS-n persze van vonalkód, van egy adatbázis, ahonnan a pénztárosnak a füzetet nyomtatják, még sincs vonalkódolvasó és egy nyomtató, hogy ne kelljen minden héten kézzel odakörmölnie a káefté nevét.
Hogy a fenti negyedórás folyamat ellenére sem lincselnek meg a sorban mögöttem állók, annak egy innováció az oka. 2010-ben valakinek feltűnt, hogy csúcsidőben a Keletiben elképesztő sorok állnak minden pénztár előtt. Ezért bevezették az egysoros, kanyarogva vezetett sorbaállást, és egy kijelzőn tudatják, éppen melyik pénztár szabadult fel, ahol a következő utast kiszolgálják. Gyorsabb és hatékonyabb, ráadásul a Déliben is be akarják vezetni. Hurrá!
És egy újabb reménysugár, az emlegetett kivételes példa: nemrég megtörtént, hogy nem a kinyomtatott füzetből kereste ki a pénztáros az üdülési csekk sorszámát, hanem a számítógépről. Ráadásul jön a mobilos jegyvásárlás. Szerintem joggal vagyok optimista.
--
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Critical Mass, Obama és a magas benzinár 2011.05.01. 00:20:06
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Azért nem olyan egyszerű dolog amit szeretnél ,de nem megoldhatatlan és sok mindenben igazad is van!
Üdülési csekkel vasúti menetjegyet venni meg ősi román szokás:)
A déliben már kedves lányok segítenek ,hogy melyik pénztár szabad:)
Jegyet meg akár 60 napos elővétellel lehet venni akár az interneten is ahol rögtön ki is fizetheted kártyával és átveheted kb. 60 helyen ,vagy időben kell kimenni a pénztárhoz ,hogy legyen jegyed a kiválasztott vonatra...
Ja a keletiben(is) 3 automata van amiről tudomást szerezhettél volna ha egyszer is elolvasod a használati feltételeket ahol térkép is van az automaták elhelyezkedéséről és a GYÍK-ot és akkor tudnád azt is ,hogy nem a te dolgot az automata hibájából át nem vett jegy pótlása és nem vág meg a kalauz...
Az ,hogy még sokan nem tudnak megtervezni egy utazást az megér egy külön misét.... Nagy valószínűséggel az utasok 90% nem utazás előtt1-2 órával találja ki ,hogy elutazik....
Szóval jó dolog az optimizmus,de mindenkinek fejlődni kellene .......
Mivel az állam lassan 20-25 éve alulfinanszírozza a céget és jövőre ismét csak elvon, elég nehéz egyáltalán talpon maradni. Nemhogy emellett fejleszteni. Ez egyébként egy dologgal járt együtt. Hogy a MÁV felélte a saját vagyonát. Mert valamiből működnie kellett. Ennyi. Az elvárásaid ettől függetlenül jogosak...
Hogyne. Majd utána elég gyorsan visszaállamosították, mivel ijesztő mértékben megnőtt a balesetek száma, és drasztikusan zuhant a szolgáltatás színvonala.
A vasúti személyszállítás a világon gyak. sehol nem áll meg a saját lábán, nem lehet kizárólag üzleti alapon működtetni.
pl: Forgalmi szolgálatoknál mindent több helyre több példányban kell lenaplózni.
Számítástechnika a 21szban még úri huncutságnak és űrtechnológiának számít a vasútnál:)
Nincs magánkézben, visszaállamosították. Európában egyedül Svájcban vannak magánvasutak, ott valamiért megmaradtak, nem tudom miért.
Rohejnek tartom hogy 2o15perc kell egy Debrecen-Budapest IC jarathoz.Kozben folyamatosan emelik a jegyarakat, de en igazabol nem latok semmi fejlodest az elmult par evben.
Osszesen annyit adtal hozza a dolgokhoz, hogy 3 es nem ket nyomtatoautomata van. Eg es fold, valoban.
Az meg, hogy fel lehet szallni a vonatra jegy nelkul az annyiban igaz, hogy jegyzokonyvet vesznek fel mint barkinel aki nem vett (abbol indulnak ki, hogy nem vettel, hiaba lobogtatsz barmit) es majd 'kivizsgaljak'. Tessek visszaolvasni MAV-os blogot a kivizsgalasok hatekonysagarol es pontossagaraol. Felszallhatsz, mint barki akinek nics jegye, es majd jol ugyinteznek neked egy jegyert amit kifizettel es az o hibajukbol nem tudsz atvenni. Ez inkabb azt jelenti nem szallhatsz fel, de hajlandoak kivizsgalni az ugyet mint barmilyen egyeb panaszt. A penztarosok persze nem tudnak segiteni automatahiba eseten. Miert is tudnanak, ugyan, az teljesen mas rendszer, talan masik bolygo is.
Ez nem hatekonysag es nem emlitendo mint pozitivum. : )
Ez az udulesi csekkel ne utazzon ember dolgot meg talan allambacsival kozold.
Na meg két nyitva levő pénztár reggel 6.30-kor, de utána nyitott a többi is.
Ha ezt a kordonos sorállást még a távolsági buszoknál is megoldanák........... (mert az még egyelőre egy szlovák sífelvonóra emlékeztet.
Ott van Németország. Ott a számítógépen ki lehet nyomtatni a jegyet, és kártyával fizetni Van a nyugdijasoknak egy senior pass nevű hitelkártya szerű izé, amivel csúcsidőn kívül még az ICE vonatra is fillérekért lehet jegyet kapni.
Ja és nem pénzért van a kedvezmény - magyar sajátosság a MÁV ilyen kártyái - hanem üzletpolitikai kedvezményként, akcióként stb adják.Ja és a kalsuzok nagy része akkor barom csak - sokszor még akkor sem - ha hülyének nézik őket. (Általában bevándorlok gyerekei...)
Pelda: kicsi allomason dolgozo ismerosom (3 eve, azota lehet valtozott) maga vett izzot leadozott keresetebol. Miert? Mert be kell jelentenie az ugyet, a szerzodeses karbantartok kitalalnak egy idopontot amikor kijonnek, kicsavarjak, becsavarjak, leszamlazzak, leadminisztraljak. Par ropke nap alatt mar hiphop ki is lehet cserelni egy izzot. Ha koz en valaki eltori a labat akkor pedig a dolgozot szedik elo, mert neki lenne a feladata hogy biztositsa a kiegett izzo potlasat.
Ennek megoldasahoz nem kell penz. Mint ahhoz sem, hogy a kijelzon es az IC jegyeden ugyanaz a szoveg szerepeljen, ne IC 654 az egyiken, es Delibab a masikon. Meg jo, hogy idopont alapjan be lehet azonositani. Ez sem penzhiany kerdese.
Hirtelen ennyi jut eszembe, es a kinyomtatando jegy es a penztarak inkompatibilitasat nem is akarom hozzaadni, mert az lehet belekerul pluszpenzbe, bar elkepzelem, hogy a fejlesztes soran gondolva ra relative olcso lett volna. Nem tudhatom, inkabb hagyjuk, de ez is gyanusan dominansan szervezeskerdes, a fejlesztes atgondolt szervezese.
Kulonbozo modokon meg lehet oldani az azonositast, mindenfele urketyere vasarlas nelkul. Kedvencem a lepukkant Norveg vasut, ahol a vasarlas soran megadott nev alapjan kizarolag az utlevelemet kellett odadni es azonositottak egy indulas elott kinyomtatott listarol. A kinyomtatott vasarlasi bizonylat gondolom csak ketsegek esetere, vagy nevazonossag eseten kell. Jellemzob persze a vonalkodolvasos rendszer, de szimpla kinyomtatott lista is mukodhet, nem feltetlenul kell urtechnologia.
A neten megvett jegyek otthon nem kinyomtathatóvá tétele, ostoba szokás
A kis állomásokon az bankártyás jegyautomaták hiánya na az gáz a mai világban. Sajnos nálunk még a bankkártyás jegyvásárlás is űrtechnológiának számít egyes állomásokon.
Kevesebb gond lenne ha nem szeneslapáttal lapátolták volna ki a pénzt a mávtól és igen a fejlesztésen hülyék dolgoznak.
Szerencsés vagyok, hogy leggyakrabban a Budapest-Hegyeshalom vonalon utazom. A Railjet első osztálya és a kapcsolódó mellékvonalak BZ motorvonatai közötti eltérés döbbenetes.
Nincs igazán nagy ismeretem külföldön, de azt tapasztaltam, hogy a francia TVG-re megvásárolt és kinyomtatott jegyet beszállás előtt egy leolvasóval egyszerűen azonosították. Hasonlóan működött a portugál vasút is, ahol több automatánál is lehetett jegyet venni és a vonaton egy kézi leolvasóval történt az ellenőrzés. Trükközés lehetősége erősen korlátozva mindkét esetben és a nyilvántartás is egyszerű feladatnak tűnik.
homar.blog.hu/2010/10/27/meg_mavos_szinten_is_peldatlan_hazugsagcunami
Szep dolog a rendszer, ha meg az alkalmazottak se tudjak mit es hogyan.
(tok vicces, hogy azt a golyostollal kitoltott sajtpapirt gond nelkul elfogadjak a vonaton, pedig nem nagy ugy olyat osszefusizni otthon)
Külonboző vonalkód rendszerek, leolvasok alkalmazása szinte kizárná a mutyizás lehetőségét.
u.i.: a MÁV konkrétan egy szar cég, ami elve halálra van ítélve.
u.u.i.: viszont, amíg a máv, bkv nem üzemel úgy, mint egy magán cég, addig, csak mínuszt termel és viszi az adófizetők pénzét és az állam mérlegében csak veszteséget csinál
u.u.u.i: LE A MÁVVAL ÉS A BKVVAL!!
Az ugyaúgy a báralku része, mint forintosított bér.
Kiváncsi lennék hogy sötétbunkócskám ha kap évente 180 ezret üdülési csekkben, akkorkidobja, mert ciki? És fizet helyette a bérből?
Ekkora faszségot csak az ír, aki csak szeretne jól keresni, és a szappanperék elképzelt bódulatában él...
Az ,hogy mennyire vagyok spontán részletkérdés,de nem utazok-vásárolok előzetes tájékozódás nélkül így kevesebb meglepetés ér,de hát ez mindenkinek a saját döntése. A 60 nap csak példa volt,de ha tudom ,hogy utazom a hétvégén vagy mint most anyák napján látogatóba akkor előre megveszem a jegyet(vagy lefoglalom).Az üdülési csekkes fizetés meg mindenhol mostoha gyerek ,(tök mindegy kinek a hibája pl. állam bácsi) a gyakorlat azt mutatja ,mindenhol szenvedés vele a fizetés.Én is fizettem vele 1-2X szállást-szolgáltatást,hétvégét és hát úgy néztek rám mint ha nem is pénzzel fizettem volna hanem valami játékpapírral.Szóval azóta mást igényelek a cafeteriában és kp. fizetek a vendéglátóhelyeken így megkímélem magam egy csomó lenézéstől,megvetéstől...
A gyakorlatot pedig nagyon rosszul látod.
Szánalmas baszki...
Tegyük fel neked van igazad.Azért próbáld ki ha minden szolgáltatást ü csekkel fizetsz amit lehet( nem egy fürdőbelépőről beszélek) hanem egy csomó + szolgáltatásról amit a fürdőben nyújtanak és nem kp fizetsz.Vagy egy welness hétvégén ahol csekkel fizeted a félpanziót vagy a teljes ellátást vagy kp. fizeted az étkezésed.Hidd el egész másképpen foglalkozik veled a főpincér vagy a masszőr....
Szerintem meg meg az a gáz ha azt hiszed az üdülési csekk ugyanolyan menő mint a kp. ....baszki vagy mit is kell mondani....
Ja és hogy a MÁV-tól talicskával tolták ki és hülyék dolgoznak??? Ez érv??Minden állami cégről a BKV-tól,Postán,Minisztériumokon,Honvédségen-keresztül ez folyik még most is.AZ egész állami biznisz erre épül.Nézzd esténként a híradót.Ezzel van tele.Haverok-ismerősök és mit tudunk lecsípni magunknak...És ez nem 20 éve van így.....Nézzd meg mennyi az állami vezetők fizetése és hogy mennyiért épül a 4-s metró vagy 1 km autópálya Mo-n.Hogy aktuális legyek...szerinted mi szükség van 8.000.000 háztartásnak az alkotmányra kipostázva?Hány 100.000.000 forintba fog ez nekünk kerülni??Vehetnének rajta újraélesztő készüléket jópárat a mentőkocsikba és még nem is sajnálnám rá az adómat.....
Mindenesetre tény, hogy úgy anakronisztikus, ahogy van... :)
Olvass több máv-blogot :)
Így nem is! :)))))))) Ha ketten megyünk, már olcsóbb a kocsi, ki a fene fog így vonatra ülni.
Egyesült Királyság:
Az első privatizáció sikertelen volt, de nem csak a Railtrack (pályavasút) piaci alapokra helyezése miatt. Az egyes szolgáltatóknál sem volt túl erős a kontroll. Mostanra ez változott. A National Rail kezében van a pálya, ez egy nonprofit cég, az állam nyomja bele a zsetont, meg a pályahasználati bevételekből is kap. Egy hihetetlenül komplikált össze-vissza keresztbefinanszírozott rendszerről beszélünk. De megáll a lábán, itt. Ebben a vállalati kultúrában, ebben a környezetben. Az egyes üzemeltető vasúttársaságok profitábilisek. Nos ezt a profitot valaki megfizeti. Vagy az utas, vagy az adófizető. A jegyárak emellett teljesen kiszámíthatatlanok, átláthatatlanok. Az egyes cégek is nyújtanak kedvezményeket, de nemzeti szinten is vannak ilyenek. A teljes áron vásárolt jegyek az itteni fizetések ellenére is drágák.
Tulajdonképpen a magáncég üzemeltetési jogot (franchise) kap a vonalakra, bérel hozzá vonatokat (szintén profit orientált cégektől), kötelezően átveszi az addig is ott dolgozó személyzetet és kimatricázza magát. Jameg, ahogy írtam, szarrábonyolítja a jegyrendszert.
Eközben Magyarországon...
A szakszervezetek szintén erősek, így a bérköltségek gigásziak. Állambácsi felülről mondja a frankót menetrend, hálózat, díjszabás tekintetében. Léteznek üzletpolitikai kedvezmények (pl. 26 éven aluliak kedvezménye) amik nagyon népszerűek, de sajnos miután a kommunikácóra már nincs pénz, az utasok néha nem tudják, vagy nem pontosan tudják a feltételeket, amiből konfliktusok adódnak. Állami támogatás a béka segge alatt van, miközben az elvárások államiak.
A MÁV-nál próbálkoznak: ugye az itt felsorolt reformokkal, az ütemes menetrenddel, stb. Csak ez nagyon lassan megy és az állam olykor ezeknek is keresztbe tesz (pl.: vonatkilométer csökkentés miatt az ütemesből ki kell venni vonatokat).
A kallerok új berendezéssel való felszerelése is előkészítési stádiumban van, lesz belőle valami, VALAMIKOR. Ez majd talán fogja tudni a vonalkódokat és hasonló dolgokat kezelni. A különböző számviteli törvények, stb. komolyan behatárolják a jegykiadás lehetőségeit is. Gondoljunk csak arra, amikor bevezették a hőpapíros jegyet. Kötelező volt, haszna csak annyi, hogy drágább a papír, de legalább gyorsabban kinyomja a gép. És a költség??? Csak számoljatok utána... Ugyanez igaz az ÜCS vonalkódolvasóra is. Egy reptéren kurvajó, mert van 20 check-in desk, 20 beszállító kapu és kész. Számítógép, vonalkód, rendben. Na de a MÁV-nál hány állomás is van? Az tényleg csak mellékes, hogy a repülésért annyi pénzt kérnek el, amennyit tudnak. Különböző illetékek, marketingtrükkök, rejtett költségek vannak... Piaci alapokon áll a nagy része (kivéve a MALÉV-pumpálása), mert meg lehet csinálni. Mert jellegében más. Ott a jó kis zsetonból, amit egy kávéért elkérnek, futja már a műholdas bankkártya leolvasóra, miközben a szerencsétlen kallernak öröm, hogy legalább nem kézzel kell írnia a jegyet...
"Vagy egy welness hétvégén ahol csekkel fizeted a félpanziót vagy a teljes ellátást vagy kp. fizeted az étkezésed.Hidd el egész másképpen foglalkozik veled a főpincér vagy a masszőr....
Szerintem meg meg az a gáz ha azt hiszed az üdülési csekk ugyanolyan menő mint a kp. ....baszki vagy mit is kell mondani....
"
Igen, a böszméknél. Én pl. sosem sajnálom a pénzt az étteremre, ha elmegyek. Egyzser mentünk céggel közös kajára, állítólag jó helyre. Na mivel cégpénzből ment, kalap szar volt a kiszlgálás, olyan alapon hogy ingyenkajáért nem fog a paraszt papmpogni.
Hát nem is pampogtunk, de a magán vendégeimet a közelébe sem viszem. Megvanak a jól bejáratott helyeim, ahol ugyan tényleg pénzért, de kapok szolgáltatást.
Szóval csak a buta őskommunista maradvány különbözteti meg hogy ki mivel fizet. Az kell felfogni az üzlethez nem értő baromnak, hogy majd mikor a csekk elfogy, akkor pénzzel is hozzá megyek ha normális volt. Aki meg csak csekkből tud menni ott meg azt kellene már felfogni a sok dilettánsnak, hogy ha nem lenne csekk, akkor az az osztály nem is lenne potenciális vevő. Egyébként meg nem mindegy hogy mivel fizetnek? Jöjjön a bevétel és kész.
Aki nem így gondolja az örök vesztes is marad az üzletben.
Amugy ahol most elek az elso kepen szereplo jegyekhez hasonlot adnak a vonaton. Van 6 fele, attol fuggoen, hogy hany megallot mesz. Es nem kell elore megvenni.
Ja, viszont egy Zürich-Lausanne viszonylat (cca 200 km) olyan 15000 forintba kerül (72CHF), csak oda, másodosztályon. Hja, valamit valamiért.
Allami tamogatas a beka segge alatt van?
Ezt most hallom eloszor. Inkabb arrol hallottam, hogy tobbszaz milliard megy oda a koltsegvetesbol.
Amugy a 20 chek-in pult vs. rengeteg allomas hasonlat azert nem stimm, mert a chek-in pultnak leginkabb a kalauz felel meg nem az allomas...
Az allomasnak es a kasszanak az allomason az internetes jegyvasarlas, automatak, netalan a kalauztol vasarlas felelne meg. Az allomasokon sokkal kevesebb kassza is eleg lenne jobb infrastrukturaval, nem muszaly az allomasokat ebbol a szempontbol fejleszteni. Pont leepiteni kellene, internetes rendszere atallni, amit a megmarado allomasokon hasznalhatnak. Es ami ossze van kotve a kalauzok ellenorzo rendszerevel.
Olcsobb, vagy osszemerheto koltsegu lenne a kalauzokat felszerelni bankkartyaolvasoval, jegykiadoval, jegyellenorzo eszkozokkel mint a sok penztarat fenntartani.
A kave es muholdas kartyaolvaso kapcsolatat azt gondold at. Vagy nulla a penzaramlas a ket dolog kozott, vagy nem ettol fugg. A korszeru eszkozoket es modszereket a jegyben vagy a jarulekos dijakban fizetjuk. Fogyasztasokra ezt nem lehet alapozni. : )
Mellesleg nem muholdasak a mobil olvasok, annal sokkal prozaibb a dolog, es mar nem is igazan draga (skandinav vonatokon szeria a mobil kartyaolvaso, ami rogziti a tranzakciokat es a kozpontban viszik be a rendszerbe). A problema a szervezesben van, hogyan dolgozzak fel az informaciot. Amiben nem csak a MAV saros, hanem a szabalyozas. Rohejes mennyi papirt rakosgatnak ide oda egy bankkartyas fizetesnel egyetlen jegy helyett - mint kulfoldon, tobbnyire nincs kulon bankcetli, a jegy vagy blokk maga a kartyas fizetes visszajelzese. Raadasul vasutnal meg neha valami fuzetbe kezzel fel is vezetnek valamit, a jegy hatara irogatnak ezt azt, osszetuznek, iktatnak, miegymas. Rohejes, szarul van megszervezve, lassu, burokratikus, koltseges, koltsegesebb mint integralt elektronikusan lenne.
Gondolom nem lehet - senki nem meri - kirugni az embereket, hogy cserebe korszeru automatizalast fejlesszenek, mind utaskapcsolatban, mind belso adminisztracioban.
Marad a kezivezerelt megoldas, ami pedig nem felhasznalobarat.
De legalabb sok embert tudnak alkalmazni.
Ember a kp-s fizetés az ilyen helyeken lassan a múlt.
Ha szerinted egy pincér pl ettől lesz előzékenyebb akkor te életetben nem voltál még ilyen helyeken..
Az állami támogatás nagyon izgalmas, kesze-kusza dolog. Kezdjük ott, hogy a mindenkori jegyár 25%-a ÁFA-bevételként visszamegy az államhoz. Folytassuk ott, hogy a MÁV éves működési költsége, amit fedezni kéne, olyan 60 mrd. volt évekkel ezelőtt. Ezután jött az, hogy nem fizetik ki ezt a pénzt, de állami garanciával hitelben felveheti a MÁV. Gondolj bele pár ilyen szép évbe. Felejtsd el az inflációt, csak a 60 milliárd és a kamatterhei lebegjenek a szemed előtt mondjuk egy öt éves időtávban. Nem nagyon van min csodákozni... Ezután a fogyasztói árkiegészítést is oda lehet venni. Ugye a regisztrációs jegy bevezetődött, de ettől a 65+-osok utazását effektíve nem térítik és éveken keresztül nem térítették meg. Van ennek is persze MÁV-os oldala: boldog-boldogtalan arcképessel rohangál. Ez a MÁV hibája. Ennyit a bevételi oldalról..
"Amugy a 20 chek-in pult vs. rengeteg allomas hasonlat azert nem stimm, mert a chek-in pultnak leginkabb a kalauz felel meg nem az allomas..."
A check-in az állomás, a boarding gate a kalauz. A check-int meg lehet úszni ha neten veszel jegyet, ugyanez igaz a MÁV-ra.
"Olcsobb, vagy osszemerheto koltsegu lenne a kalauzokat felszerelni bankkartyaolvasoval, jegykiadoval, jegyellenorzo eszkozokkel mint a sok penztarat fenntartani."
Pontosan ebben gondolkodik a MÁV-START is. Leépítenek pénztárakat. Csak a probléma az, hogy ettől csökken a bevétel, mert a kalauz nem tud eljutni mindenkihez. A dolog úgy áll, hogy ami bevételt a vasút nem szed össze az állomáson, arra nagyjából keresztet is vethet a cég. A megoldás valójában összetett:
1. Javítani kell a jegyhez jutás lehetőségeit: mobillal, internettel, magyarán pénztárat nem igénylő eszközökkel.
2. Javítani kell az állomási pénztári tevékenység hatékonyságát. Kisebb adminisztráció, gyorsabb ügymenet. A nagyobb helyeken kevesebb pénztárosra lenne szükség, komoly munkaerő megtakarítást lehet elérni. A kisebb helyeken a pénztár fenntartható maradna, a forgalmista kezelné, mert nem jelentene annyi többletterhet. Ahol még forgalmista sincs, na ott lehet viszonteladózni meg automatázni.
4. Komolyabban kell venni a vonaton az ellenőrzést. Nagyobb vonatra több kalauz kell. (Annyira egyértelmű és valahogy mégsem képes így működni!)
"Amiben nem csak a MAV saros, hanem a szabalyozas."
Így van, egyet tudok érteni, ezt írtam én is.
Nem járok hetente élményfürdőbe és mivel az üdülési csekről is lemondtam nem is fogom megtapasztalni a frenetikus élményt ami az üdölési csekkel való fizetés okoz.Azokon az elmaradt helyeken ahol én jártam az üdülési csekkel ott sajnos nem az ü csekket preferálták,bár elfogadták ,de éreztették finoman ,hogy nem vagyok egyenrangú a "fizető" vendéggel .Persze minek járok ilyen helyekre.Mivel ez a blog nem az üdülési csekről szól ,részemről befejeztem az üdülési csekk vitát.....
A többiről fentartom állításom.Időben kell kimenni a vonathoz ha meg nem vessen magára az ember... Ez nekem 20 évvel ezelőtt sem okozott gondot és most sem.Kis állomásokn nincs tömeg a nagyokon meg van telefonos rendelés/internetes jegyvásárlás.Lehet maradi vagyok ,de én megtervezem mikor/hova utazom és felkészülök rá(menetrend/időjárás/csomagolás/helyszínről tájékozódás).Ha pedig "spontán "utazomnom kell valahova beülök a kocsimba és megyek....
* valóban csökkenteni kell a személyes közreműködést igénylő értékesítést. Én ehhez kapcsolódóan némi kedvezményt is el tudok képzelni, mintegy megosztva a költségcsökkenést az utassal...
* szerintem a vonaton történő jegykiadás a legdrágább a jegyvizsgálók jutaléka miatt. Röhej, hogy az alaptevékenységéhez tartozó munkáért külön extra fizetést kap a kalauz; kicsit fájó, hogy jópár éve nem sikerült megoldani a mozdonyvezető általi jegykiadást, a vonaton elhelyezett automatát, no meg azért a kisbolti/kocsmai értékesítés se mondható eliten magas színvonalúnak
* a vonaton történő ellenőrzéssel kapcsolatban érdekes, hogy napközben, amikor kevés az utas, akkor jut 2 jegyvizsgáló is a 2-3-4 kocsis vonatra, csúcsidőben meg egyedül szerencsétlenkedik a sokszor max. 40 kilós hölgyemény. Gondolom nem ismerik az osztott munkaidőt...
* mi van a közlekedési kártyával, miért nem lehet megoldani valamilyen normális értékesítést, miért nem működik a busz-vonat közös jegy? Egyáltalán, miért nincsen busz-vonat átszállást is ismerő menetrendi kereső?
Nem tőled várom a választ, hanem inkább azt jelezném, hogy van hová fejlődni. Remélem ezek elérhető álmok...
Egyetértek az általad leírtakkal. De kommentálnám azért:
* ha megosztjuk a költségcsökkenést, ahhoz annak előbb jelentkeznie kéne. Sajnos ez jelenleg nagyon korlátozott... Tehát egyelőre plusz forrást kéne ebbe bevonni. Az az elv viszont, hogy anyagi ösztönzést adjunk az utasnak a korszerűbb, olcsóbb rendszer igénybevételére szerintem nyilvánvaló. Ezért, egy nyereményjáték, kis kampány, limitált példányszámú kedvezményes jegyek bizonyos mérsékelten kihasznált vonatokra/időszakokra azonban már most is növelhetné a felhasználók táborát...
* Röhej-röhej, de magyar rögvalóságban (hívhatsz pesszimistának) a lenyúlás miatt erre szükség van. Továbbá az alaptevékenység nehezen ellenőrizhető, még a próbavásárlókkal is. Láttunk már olyat, hogy a kaller egyszerűen lusta volt dolgozni. És biztos te is utaztál már kicsit komplikáltabb jeggyel, amit nem nagyon álltak neki kibogarászni. Elég rossz a munkamorál. A mozdonyvezető általi jegykiadással, fedélzeti automatával viszont nagyon érdekes dolgok vannak. Tudomásom szerint volt egy időben KN-rendszer (BKV jellegű jeggyel) bizonyos Bz-s vonalakon. Namost ha a KN tudott működni, akkor a fenti két módszernek is kell. Bár a mozonyvezetőkért a harcias szakszervezetk biztos kiállnak, ahogy a BKV-nál is szabotálják a járművezetői jegyértékesítést...
* Igen, erre gondoltam én is, amikor azt mondtam, hogy a nagyobb vonatra több kaller kell. Gondolj bele egy Balatonba part nyáron szituációba...
* Szerintem az a probléma gyökere, hogy apénztári rendszere a MÁV-nak és a Volánnak két teljesen különböző dolog. A Volánnak át kéne vennie a MÁV-ét és abba beletenni a Volános célpontokat is. A menetrendi keresővel ráhibáztál, ez az a pont szerintem, ahol nagyon feltűnően látszik, hogy gáz van... Mert ez sokba nem kerülne az biztos...