Budapest királynője: a 4-es-6-os villamos

2012.09.22. 07:21 beeni

kezdőkép.JPG

A 4-6-os villamos különleges szerepet tölt be Budapest közlekedésében és városképében. A villamos meghatározza a Nagykörút arculatát, a Nagykörút pedig Budapestét. Ez a világ legforgalmasabb villamosvonala, mely közel 220 000 utast szállít naponta. Itt közlekednek hát az ország legdrágább villamosai is, a 40 Combino darabja 1 milliárd Ft volt. Ezek Budapesten az egyedüli alacsonypadlós villamosok, és csak ezek fiatalabbak 28 évnél. A legforgalmasabb vonalé a világ leghosszabb villamosa is, a budapesti Siemens Combino Supra 54 m hosszú.

Vetélytársak többek között (a képen, sorban) a Bombardier Brüsszelben közlekedő Cityrunner (43 m), és Strasbourgban járó Eurotram (43m) villamosa, valamint az Alstom Citadis párizsi 402-ese (44 m), és a bordeaux-i 402-ese (44 m), de az 54 métert egyik sem éri el.

vetélytársak.JPG

Miért különleges vonal a 4-es- 6-os?

A VEKÉ-sek által "Szent tehénnek" becézett vonal sínjein semmilyen más villamos nem megy. Többek között ezért is akadozott a korábbi cikkünkben tárgyalt fonódó villamosprojekt: a 17-est a Margit hídtól a Széllig ( :D ) rá akarják terelni a 4-6-os sérthetetlen sínjeire, ami a 4-6-os csúcsidőben már sűríthetetlen követési ideje miatt tényleg problémás lehet.

Éjszakánként gyakran újítgatják, javítgatják a villamos sínén az apró hibákat, miközben még emlékezhetünk a 2006-os 3,4 milliárdos giga-pályafelújításra a Combinók érkezése előtt. Aztán megint volt nagy felújítás 2009-ben, és 2010-ben is, de a napokban is volt egy kisebb az északi szakaszon, és nemsokára jön a déli szakaszé. Mindez persze azért is van, mert a csúcsban 1,5-2 percenként járó 70 tonnás villamos elég durván amortizálja a sínt. De ha arra gondolunk, hogy milyen állapotban van egyik-másik külvárosi villamos pályája (1-es, 3-as, 17-es, 37-es, 69-es, stb.), luxusnak tűnik a 4-es-6-os ilyen gyakori felújítása. Ez is azt mutatja: a nagykörúti vonal különleges figyelmet élvez.

A nagykörúti lámpák váltási periódusát 90 másodpercről 60-ra csökkentették. Vagyis a körúton, a főútvonalon rövidebbek lettek a zöldek, ugyanakkor a pirosak is, a váltások pedig sokkal gyakoribbak. Az intézkedés egyértelmű nyertese a villamos lett, melynek menetideje 2-3 perccel rövidült a kevesebb várakozás miatt. A változtatást a vesztesek - az autósok - lobbijának ellenére is keresztülvitték. Az indoklás jogos: villamoson többen utaznak a körúton, mint autóval.

A Combinók már 0-24-ben járnak, ezzel ez a leggyakrabban járó éjszakai járat is egyben, és az egyetlen kötöttpályás, amely éjjel is indul.

A Combinót úgy tűnik, valamiért a graffitisek is kímélik. Talán feltűnt már az olvasóknak, hogy az ablakok nincsenek szétkarcolva, és szinte egyáltalán nincsenek firkák, míg a Combinónál fiatalabb, bekamerázott Volvo buszok némelyike ezzel nem dicsekedhet.

A Combino mint hatalmi eszköz

Budapest sugaras-gyűrűs szerkezetében a villamosvonal a legfontosabb harántirányú szerepet tölti be, közben a legfontosabb csomópontokat érinti, és a belváros jelentős részét feltárja, Budát és Pestet kétszer is összeköti. A budapesti tömegközlekedők számára szinte kikerülhetetlen járat. 

Különleges szerepének tulajdonítható az is, hogy a BKV ötmillió forintért kért fel színészeket a villamos megállóinak bemondására. Ahogy arra is emlékezhetünk, hogy az '56-os forradalom eseményeit is hónapokig lehetett hallani a villamoson. Egyértelmű hát, hogy a hatalom kezében a villamos utastájékoztatója a legjobb médium, napi 220 ezer ember hallja az ott közölteket.

Nem is beszélve az ellenőr-erődemonstrációról, hiszen a villamoson nagyon gyakran járnak ellenőrök, közterületesek, éjjel pedig biztonsági őrök (akik ugye nem ellenőrök, mert bár kérik a jegyet, nem büntethetnek). Ezzel azt sugallják, hogy a járatok keményen vannak ellenőrizve. Pedig nem mind. De ha egy megkerülhetetlen járművet nagyon ellenőriznek, ösztönzik az azt csak ritkán használókat is a bérletvásárlásra.

A Combinók megítélése

Hiába a világ egyik legmodernebb villamosáról van szó, a lakosság villamosokkal való elégedettsége megoszlik. Alapvető - objektív - probléma a járművekkel, hogy az alacsony padlós kialakítás miatt középen a kerekeknél igen szűk a hely. Ezt a problémát bizony más alacsony padlós modelleknél jobban kezeltek, pl. a jeruzsálemi Citadisnál. A BKV ezen kívül még annak idején elkövette azt az orbitális baklövést, hogy légkondi nélkül rendelte meg a járműveket, így azokat utólag kellett beleszerelni drágábban, és dupla soros ablakokat is raktak bele akkor már.

Érdekes, hogy a Combinót az emberek vagy szeretik, vagy utálják. A villamosok beszerzése körüli balhé miatt ez érthető is. Egy felmérés szerint egyszerűen arról van szó: a baloldaliak inkább szeretik a Combinókat, a jobboldaliak pedig inkább nem. Én nem szeretnék állást foglalni a kérdésben, bár külső alapján nekem jobban tetszenek a feljebb látható Bombardier és Citadis modellek, vagy az Ansaldobreda (athéni, milánói) Sirio villamosa, de Reims sokszínű villamosai is elég szépek, Marseille és Bilbao villamosai pedig viccesek. Mindez persze ízlés dolga. A Combino mindenesetre az egyik legmodernebb, Európa-szerte népszerű villamos. Megtalálhatók például Baselben, Freiburgban, Amszterdamban, Bernben is:

combinók_1.JPG

Akárhogy is, a budapesti 4-6-os vonal legendává vált, legek halmaza lett: legforgalmasabb, leghosszabb, legdrágább. A város közlekedésében betöltött kulcsszerepén kívül pedig fontos társadalmi, kulturális és politikai szereplővé is vált.

A bejegyzés trackback címe:

https://fenteslent.blog.hu/api/trackback/id/tr704786533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szerintem csak az Eurotram szebb a Combinónál... a többi idétlen vagy vicces
A Combino villamosok beszerzése egy drága Demszky-féle presztizsberuházás volt.

Helyettük csatolt hannoveri villamosokat(melyek most a külvárosokban járnak) beállítani jóval olcsóbban lehetett volna.
"Ezek Magyarországon az egyedüli alacsonypadlós villamosok,"

Hopp, kopp, nem tudtam, hogy Szeged már Romániához került. Ott kilenc rohangál ebből a fajtából:

commons.wikimedia.org/wiki/File:Szeged_1-es_villamos_B%C3%A9csi_k%C3%B6r%C3%BAt_pr%C3%B3baj%C3%A1rat_2012-01-11.JPG
Kíváncsi vagyok, élettartamban mennyit fognak kibírni. Néhány kombinó alsó karosszérialemezein már most felfedeztem kiadós rohadásokat, festékréteg alatt búrjánzó korroziót, ami ilyen zsengekorú járművektől elég szokatlan. Egyben biztos vagyok, ez nem fog 40-50 évig vígan szaladgálni mint az UV-k, vagy régi magyar villamosok.
@laci_52: Meh.
- A Hannoveri magasmadlós
- A lépcsőzés az lassítja az utascserét.
- ez a 4-6-on megengedhetetlen.
- Ha nem akarsz lépcsőzni, magasperon kell.
- Ha magasperon van, kell rámpa, a mozgáskorlátozottak miatt.
- A rámpa nem fér el mindenhol. (Jászai Mari tér)

- Ha magasperon van, akkor más villamos (mondjuk helyettesíteni pár régi Ipari, ha úgy hozza a sors) még csak átmenni se tud a vonalon, nemhogy utast szállítani.

Nyáogni, meg puffogni a hülyeséget, na azt is kell.
Vajon feltűnt már az illetékeseknek, hogy a pár éves szerelvényeken hólyagos a festék a rohadó lemezeken?
Ez a napi 220 ezer utas oltári nagy hülyeség és képtelenség. A 3 matro 120 méter hosszú, igaz, hogy nem villamos, de mégis.
én nagyon szeretem. egyszerűen jó. gyorsan megy, tiszta, világos, fasza. ha ebben az országban minden csak ennyire lenne túl drága és elrontva mint az egész combino projekt akkor mi lennénk Svájc.
Bocs, én csak annyit, hogy Tuniszban 60 méter hosszú, iszonyú sűrűn közlekedő villamosok vannak. Tuti nagyobb a forgalom ott mint itthon.

en.wikipedia.org/wiki/File:Tunismetro1.jpg
A budapesti Combino, amely a gyártócégnél Combino Plus vagy itthon Combino Supra néven fut, a Siemens cég Canossa-járása után került kifejlesztésre. A korábbi aluminiumvázas kocsiszekrényt alulméretezték, veszélyessé váltak, és a teljes korábbi járműállományt szanálni kellett, horribilis költségeket okozva ezzel a gyártónak. A Combino Plus kocsiszekrényét ezért nemesacélból készitették. Budapesten és Almadában futó (Figo szülővárosa).A tipus továbbfejlesztése Avenio névvel zajlik.
@Measurer: Nemesacél=nemesen rohad...
Nagyon jó kis villamosok ezek, csak sajnos a budapesti villamoshálózat a 4-6 kirakatvonalon le van amortizálódva. Mind a villamosok, mind a vágányok.

Azért kimaradt, hogy a Combino tipikus Demszky-presztízsberuházás volt: a nagykörút kipipálva, akkor készen is vagyunk a villamosokkal, azon kívül csak 4-es metró létezik. A többin rohangáljanak a 40 éves Ganzok, essen szét a pálya, kit érdekel. Akár be is zárjuk, ha útban van a kedvenc metrónknak.

Vitézyvel jó irányba indult legalább a villamosok sorsa, csak a sokéves semmittevés okozta lemaradást nem lehet 2 év alatt rendbehozni.

---

Ja tessék lemenni Szegedre, példaértékű ahogy ott működik a kötöttpályás közlekedés. Szépen felújított villamosvonalak, új villamosok, közös sáv a trolival, nagyon jól csinálják.
Budapest királynője Tarlós Istvánné.

Arra pedig kár verni hogy ezt az egyetlen vonalat újítják fel időnként, ez inkább szégyen, mint akármi más.
@Vírusbácsi: a 60 méter 2x30-ból jön ki, ezért nem játszik... :)
erdekes, en mashol a legforgalmasabb villamosvonallal kapcsolatban csak kozep-europat vagy europat hallottam...

amugy konnyu nagyforgalmunak lenni Budapest szinten, ha az 1es villamos pl az Arpad hidnal a kemeny 20 km/h -s sebesseget tudja csak tartani, pedig az igazi villamosvonal az kellene hogy legyen
@Vírusbácsi: Na jóóó, de az még az általad belinkelt képen is látszik, hogy az KÉT összekapcsolt kocsiból álló szerelvény, a Kombiné meg egy darab, egybe'!
@Vírusbácsi: igen mint a peldad is mutassa, ezert is ovatosan kellene banni a leges jelzokkel...

mas normalis orszagban ezeket a "villamosvonalakat" par helyen betoljak a szint ala, hadd menjen, pl. a Margit hid felujitasa ELOTT gondolhattak volna ra, hogy a hid alatt menjen, es a ket oldalt valameddig fold alatt... igaz akkor mar nem villamosvonalnak hivnank pont ugy mint az altalad linkelt helyen :)
A Combinón nem csak szűk a hely a kerekeknél (ülni és állni is), hanem borzasztóan büdös is van. Ilyen szag a "hátrányosabb helyzetű" utazóközönséggel bíró vonalak (24, 28, 37) szerelvényein sincs. Nyitott ablak ugye nincs, viszont valószínűleg a légkondi levegőkeringetése egyenletesen széthordja a teljes szerelvényben a néhány büdös utastárs szagát, amihez hozzáadódik a légkondi hűtőszaga. Egyedi aroma jön így létre, sehol máshol nem találkoztam még ilyennel.
@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe:
1-es villamossal is kellene kezdeni valamit, de az attól még perem villamos marad a városszélieknek
@kohabitállak: Remélem nem a kocsiszekrény rozsdásodik! Bár, ahogy a régi hireket olvasgatom, most már nem tudom miből gyártották a Combinot :DDD
"A gyár ezért a már legyártott villamosokat átalakította, megerősítette. A BKV-vel kötött szerződés 2004 júliusában módosult: kitolták a határidőt, az árat pedig 149 millió euró helyett 136 millióban határozták meg (egy vili így 850 millióba került) – ez az egyik legolcsóbb járműnek felelt meg egyébiránt az európai piacon."
www.hir24.hu/idogep/2011/03/13/hernyok-budapesten--megjottek-a-combinok-2006/
@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: uristen... a hid alatt menjen. te nagyon okos vagy.
@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: A híd alatt a hajók mennek. Egyáltalán miért volna jó, ha a hídpálya alatt menne a villamos?
"A nagykörúti lámpák váltási periódusát 90 másodpercről 60-ra csökkentették. Vagyis a körúton, a főútvonalon rövidebbek lettek a zöldek, ugyanakkor a pirosak is, és a váltások sokkal gyakoribbak lettek. Az intézkedés egyértelmű nyertese a villamos lett, melynek menetideje 2-3 perccel rövidült a kevesebb várakozás miatt."
a körúton. azon kívül pont elveszti ezt az előnyt.
@tyberius: mas europai varosokban ezeket a nagyforgalmuakat le szoktak par helyen vinni a fold ala
lehet hogy a hid alatt nem fer el, es teljesen levinni a Duna ala meg nem lehet, ezt nem tudom pontosan, csak azt tudom hogy ennek a lehetoseget meg se vizsgaltak, hanem a kepunkbe nyomtak a legforgalmasabb dumat
Gyönyörűek a Combinok de úgy gondolom, hogy ekkora luxust nem engedhettünk, engedhetünk meg magunknak.

Számomra a Combinók a Demszky féle korrupció mestermunkáját jelentik.

Hogy kell e az alacsonypadló nem tudom pontosan megitélni, de ha ennyire elengedhetetlen, akkor hogyan tudott eddig a körúton olyan villamos közlekedni, mely nem alacsony padlós volt. Ráadásul évekkel, sőt egy két évtizeddel ezelőtt még kevesebb volt a személygépkocsi és sokkal többen tömegközlekedtek az akkor még 2 milliós fővárosban. Persze ne legyünk kegyetlenek a mozgás sérültekkel szemben, hiszen nekik elengedhetetlen az alacsony padló. Elég lenne ha csak egyes kocsik vagy a kocsik középső része lenne alacsonypadlós. Ez nem olyan elegáns megoldás, csak sokkal olcsóbb.,

Ha pl Tatra (vagy más) villamosokat választottak volna, akkor biztos, hogy negyed - ötöd árba kerültek volna. De csak volna, mert mi a Combinokat kb 3x-os áron vásároltuk meg. Könnyen utána lehet nézni, hogy más európai városok 1.5 millió Euroért vettek Combinokat ami 250 Ft/Eur árfolyamon csak 375 millió szemben a mi milliárdos darabárunkkal. Hmmmm .... érdekes. Nem is tudom miről is vált híressé a Siemens hazánkban és más országokban. Hát szerintem nem csak a kiváló termékeiről, hanem az olajozott korrupciójáról.

De nézzük meg egy kicsit a történetet közelebbről is. A nagyköruti villamospályát még a Combinok előtt felujították. Igen ám de a felujított pálya teherbírása nem bírta el a korszerű és nehéz villamosokat. (A rossz nyelvek szerint már eleve nem véletlenül történt így a felujítás.) Ezért olyan műszaki specifikációjú közbeszerzési pályázatot írtak ki, melyet csak a Siemens tudott megnyerni a könnyebb sulyú aluminium vázas villamossal. Meg is nyerte. Közben kiderült, hogy rossz a konstrukció, törnek a villamosok ezért áttervezték acélvázasra. De arról már senki sem szólt, hogy így nem felel meg a közbeszerzési pályázatnak, mert az acélvázas villamos nem teljesítette a kiírt feltételeket, tehát a pályaázó hiába szállítja le az acélvázas villamosokat nem lehetett volna átvenni, mert nem felel meg a kiírásnak. De nálunk ez nem jelentett problémát, az acélvázas villamosokat elfogadták, pedig ezekkel a villamosokkal nem nyerték volna meg a pályázatot.

Még egy szó az áram visszatáplálásról. A Combinó - és minden korszerű villamos - fékezéskor és lassításkor áramot táplál vissza a hálózatba ezáltal takarékosabb az üzemeltetése. A többlet elektromos energiát erre épített pörgettyűs energia tároló állomások raktározzák el addig amíg valamelyik gyorsító villamosnak nincs szüksége a többlet energiára. Igen ám, de ilyen energia tárolók nincsenek a körúton és nincs is nagyon hely ahova fel lehetne építeni a nem éppen kicsi szerkezeteket. Nem baj megoldották a problémát barkácsolással. A korábban több elektromos szakaszból álló köruti pályat egy szakaszossá alakították, így valahol talán éppen pont akkor elindult vagy gyorsított egy villamos aki felvette a másik éppen fékező villamos energiáját. A hosszú szakaszok miatt vastagabb felső vezetékek kellette, azok azonban nehezebbek, így jobban belógtak, és ez okozta a sok áramszedő törést az elején.

Hát szerintem ezért nem volt felelős döntés ilyen drága villamosokat venni.

Persze lehet, hogy rosszul tudom és nem is így történt, de szerintem akkor is súlyos pénzkidobás volt a Combinó, olyan luxus, amit nem engedhetünk meg még akkor sem ha nem háromszoros áron vettük volna.

Aki nem hiszi járjon utána.
Azért nem verném annyira a mellem, hogy a világ leghosszabb villamosa. Ugyanis máshol amiatt nincs ilyen hosszú villamos, mert ahol ekkora utasszámot kell elvinni, ott már rég metrót építettek a föld alá. Úgyhogy ez is csak a mi kis szegénységünk bizonyítéka.
@Rocko-: Ezért az esetleges nyerhető 2-3 percért szétcseszték az autósforgalmat! Nem az a lényeg, hogy a villamoson többen vannak, hanem hogy ezekkel a lámpaváltásokkal állandósitották a dugót az idióta barmok! Április óta max. két zöldön lehet átjutni kocsival, de inkább csak egyen... Ezáltal a Margit-hidtól a Petőfi-hidig és vissza dugó van, és néhol a villamosokat is feltartja a keresztbe álló tömeg!... A FARKÁNÁL FOGVA AKASZTANÁM FEL azt az ökröt, eki ezt jóváhagyta!
en szeretnem a combinot tenyleg, ha nem aszalodna rajta _minden_ egyes utazasom alkalmaval legalabb 1 hajlektalan, aki szerencsesebb esetben nem a villamoson vegzi el a dolgat

inkabb meghalnek, minthogy leuljek a 4/6-on (vagy barmelyik bkv jaraton)

fel oraig mosok kezet miutan hazaerek, hanyinger
@magyar ember teli szájjal: Hogy Tarlósné lenne Budapest királynője? Én itt élek negyven éve, de őt még egyszer sem láttam. Így rejtőzködne egy királynő? Vagy talán ő volt az átnevezések kezdeményezője?
@Rocko-: Nenm igaz, tényleg gyorsabb lett.
@Megszivtam: Te szoktál egyébként a 4-ea 6-ossal utazni?
@Baluci: +1. A keresztirányú, szintén gyakran közösségi közlekedési forgalom szétbontásáról nem is beszélve. Belső forrásból tudom, hogy ezt az átállítást nem a szakemberek találták ki, sőt, ők ellene voltak – de a politika döntött.
@Megszivtam: "Könnyen utána lehet nézni, hogy más európai városok 1.5 millió Euroért vettek Combinokat ami 250 Ft/Eur árfolyamon csak 375 millió szemben a mi milliárdos darabárunkkal. Hmmmm .... érdekes."

annak is könnyen utána lehet nézni, hogy azok fele-, harmadakkorák, mint a pestiek. hmmm... érdekes.
1, a Combino a világ egyik legjobb villamosa.
2, ha nem ezt vettük volna akkor mit is?
Nem tisztem védeni a Siemens-t, de a Bombardier leégett a MÁV-nál (Talent), míg az Alstom ugye...
Akkor még nem volt PESA Swing (Szeged), sem Solaris Tramino (Gdansk), sem Skoda Forcity (Prága). Volt ez. Ami talán az akkori legjobb, full LF villamos volt.
3, a Combino-k mennek. ha kell, ha nem. télen, nyáron, hóban, esőben és 40°C-ban!

Jankove:
"Egyben biztos vagyok, ez nem fog 40-50 évig vígan szaladgálni mint az UV-k, vagy régi magyar villamosok."
UV kurvára magyar! Talán A MAGYAR VILLAMOS!
Ami utána jött, pl a GANZ csuklósok (Combino-k 4-6V elődjei) egy fosnak is rosszak, vagy még rosszabbak...Ganz csuklós (noha sokak szerint a GANZ = Isten maga) egy hulladék. A hannoveri szinte aznonos korú. Nézzük csak meg műszakilag? Pedig a hannoveri (TeWe) nem is villamos, hanem stadtbahn jármű!

A Combino talán a második legnormálisabb jármű a magyar vasúti történelem elmúlt 30 évében! Igen a non-plus fazsa gép se hazai! Hanem a Stadler fasza, megbízható igáslova, a FLIRT (lásd MÁV-Start)!

Fasz tele, hogy jövünk azzal, hogy a nyugati nem bírja eddig és eddig, mint a magyar ultrakirály!
Miért is nem?
1, mert nem kellene alapból?
2, svájci és német példák mutatják, hogy lazán bírják!
3, röhögve sírnék, ha egy Stadler FLIRT (nyugati vacak) tovább bírja majd, mint egy csoda GANZ BDV! (Jah! a BDV már most alig 20 évesen sem bírja :DDDDDDDDD)
@jack o'neill: Én elvesztettem a fonalat... :D Annyi mindent írtál pro és kontra, hogy szerintem az Jóisten se érti... Bocs!
@jack o'neill: "3, a Combino-k mennek. ha kell, ha nem. télen, nyáron, hóban, esőben és 40°C-ban!"
És közben rohadnak csendben.
szét fognak esni pár év után, már most úgy nyikorok némelyik hogy halálfélelmem van kanyaroknál
javítani meg úgyse fogják minden fillért ellopnak
inkább adják el amíg gurulnak és osszák szét a pénzt.
@Magyarnaba:
igazad van, elnézést, megfeledkeztem a 9 szegedi PESA-ról, át is írtam gyorsan Budapestre :)
@Vírusbácsi:
igen, de a tuniszi az könnyűmetró, mint ahogy a linkelt oldalon is írják :) és az is igaz, amit "lorantka_a_gall ír":
"@Vírusbácsi: a 60 méter 2x30-ból jön ki, ezért nem játszik... :)" (az 2 vagon, a Combino 1)
Ha ez a világ legforgalmasabb villamosvonala, akkor ez azt jelenti, hogy itt már rég metrónak kellene járnia, nem?
@sokasebi: én nem is értem az 5-ös metró terveit, miért nem a körút alatt kötik össze a két hévet? a körút legszebb részeiről ki lehetne venni a villamost, betolni a kocsikat a helyére és szép nagy járdákat csinálni a turistáknak. Margit híd - Boráros vonalon meg megmaradna a 6-os a 61-es beolvasztásával.
@jack o'neill: Ja, 10 éve még csak egyféle villamos létezett.
@beeni: Mondjátok már megg, miért lényeges hogy ez egy vagon? Büszkébbek lehetünk rá, vagy miért?
@sokasebi: Miért is? Ha egy villamosvonal elviszi az egész forgalmat mi értelme van metrót építeni nagyon drágán? Szerintem a többi nagyváros se építene metrót ha tudná hová rakni a villamost. Egy metróhoz le kell menni, majd vissza fel, időveszteség és drága megépíteni. Nekünk meg itt van a jó kis villamoshálózatunk csak kicsit javítani kéne rajta.
A metró garancia arra, hogy átvegyék a gépkocsik az uralmat az adott vonalon, s bezárjon minden üzlet. Lásd Üllôi út, Rákóczi út.
@Panther_V: tévedés, azokat az utakat az ölte meg, hogy faltól falig autópályát csináltak belőle.
A baj vele, hogy amikor az ember utazna rajta, akkor általában tömeg és bűz van rajta, azontúl, hogy rettentő koszos, még szintén koszos-büdös proletár "ellenőrök" is vegzálják az embert, ha van jegye akkor is!
nem akarok cinikus lenni, de nyilván azért lehetünk elsők, mert

más normális országokban az ijjen forgalmú vonalakon már vagy metró vagy más komojabb tömegközlekedés van...

ez kicsit ojjan mintha az autók lóerőversenyébe azzal neveznénk hogy nekünk van a legtöbb lovas hintónk...

barmok...
Szinte mindannyian akkora barmok vagytok, hogy az már fáj. A Combino az egyetlen tömegközlekedési eszköz ami ebben a kibaszott városban működik.
Van egy óriási gondja a BKV-nak ezzel a Combinóval: nem értenek a takarításához, illetve alig takarítják a járműveket. De mindenesetre NEM nyugat-európai színvonalon. Amit a török vendégmunkás vagy az afgán menekült részben a technológiának köszönhetően tisztára takarít, arra képtelenek az uniós magyar munkavállalók.

Az ablaküvegei mindig mocskosak, kilátni rajutuk persze lehet, de látszik, hogy nem takarítják megfelelően az ablaküveget.

A padló takarítatlanul mocskos, dzsuvásodik, nem mindenhova ér el a seprű - sajátos, de a BKV-nél a takarítás kimerül a szemét leseprésével, - vizet, mechanikai ráhatással tisztítószert alig látnak, - már a Combinók, sem.
Rágógumi a földön, tisztítani lehetne azt is.
Meg kéne nézni a Combinók belső terének sarkait, mocsok, dzsuva, vizelet is.

A Volvo buszok a példa a BKV számára ?
A szinte új vagy újszerű Volvo mocsok és a szutyok tartja össze őket, az üléseik is már hányingert keltőek, nincsenek azok sem takarítva.

Mire fizeti a BKV a kiszervezett "takarító " céget ?
Boztosan szép a többi villamos is a képen, de nekem, amelyik nem sárga az nem is villamos, csak valami környezetszennyezés.
"csak" 220ezer?? sokkal többnek tűnik. Akármikor utazom rajta, mindig dugig van tömve.
Budapestnek sem Tarlósné sem a 4-6-os nem a királynője. Értelmezhető helyeken egy ilyen vonalon minimum földalatti üzemel, ez a probléma. Eszement gondolat, hogy a combinóért megváltoztatták a sínnyomtáv méretét.

Berlinre kellene nézni (Nem mondok Bécset) ahol minden kötöttpálya azonos nyomtávú és ezt ki is használják.
Bocs, hogy beleszólok, nem nagyon értek a villamosokhoz (nem úszik a vizen:), de volt nálunk a cégnél egy angol srác (nyelvtanár). Ő teljesen oda volt a körúti villamosoktól (neki mindegy volt Ganz vagy Siemens). Szerinte a legjobb villamos amit életében látott, Sanghajtól San-Fransisco-ig. Kapott is tőlünk egy képes utikönyvet, ami csak Körútról szól.
@Rókakígyó: uram atyám te milyen nyomtávról beszélsz??? a Combinok a 37-es villamos vonalán mennek alukálni a garázsba csak szólok.
@d'oh: Miután levették a villamost a metró miatt.
@dumdidum42: csóró lehetsz nagyon.
A 4-6 teljes menetideje 30 perc. Ez 10%-ot csokkent szazmillios nagysegrendu "atprogramozasi koltseggel" ( ami magaban is idiota osszeg - ez egy kozepvallalat eves bevetele!!! Mint minden ez is lopasszagu, nem is kicsit ) az atlag 4 megallot utazo polgar ebbol gyakorlatilag semmit nem erez, hiszen ra ca 40 masodperc jut. Ekozben az autok melyeknekmotorja - a villamossal ellentetben - allo helyben is szennyez, allnak a dugoban, mely nagyobb lett, padloig nyomjak, hogy 2 lampanal tobbon is aterjenek es utana nagyot fekeznek, hogy minel tobb fekpor jusson a levegobe. A balesetveszelyt se felejtsuk. Ez is csak egy olyan epizod kis orszagunk eletebol mely azt jelzi itt tenyleg a hulyek ( vagy inkabb rosszindulatuak? ) vannak hatalmon. A projektek mintegy fedosztorikent funkcionalnak a hatterben huzodo celoknak.
A sok nagyeszű azt vajon kiszámolta, hogy a cirka 40 perces út 2 perces lerövidítése érdekében megérte a szinte minden lámpánál megálló autók kipufogógáz kibocsátásának növekedése?

(Okosoknak jelezném a cirka szó jelen konstellációban azt jelzi, hogy nem igazán érdekel, ha valami barom troll kinézi a pontos menetidőt,és azon kezd eszetlenkedni, hogy nem 40, hanem 38,8745876537845623. De ha jólesik, csak nyugodtan, szeretem az idiótákat rendbetenni.)
Hoppá, úgy tűnik nem csak én gondolkodom.
Lehet, hogy a leghosszabb és a legforgalmasabb, de kényelmetlen és csúnya. Az ülések közti keskeny sávon állandóan oldalazni kell, a kerékjáratoktól nem lehet normálisan ülni, és van egy bóvli műanyagjellege az egésznek. Arról nem is beszélve, hogy elcseszték a színét, a budapesti villamos okkersárgább árnyalatú, ez meg tenyérbemászó, majdnem citromsárga. A budapesti villamos fénykora rég elmúlt, kb 1969-1980ig tartott.
A linkelt Combinoknak a nevén túl semmi köze nincs a budapesti Combinokhoz. Teljesen más szerkezet a kettő. Eredetileg mi is olyat kaptunk volna, mint a többiek, de mivel épp akkor tört ki a Combino-botrány Nyugat-Európában, így - szerencsére- mi már egy áttervezett változatot kaptunk.

Az általunk kapott változat egyébként az akkori évek legjobb villamosa volt, ma is nagyon jól megy, járhattunk volna sokkal rosszabbul.

Aranyos egyébként, ahogy a szerző leszólja a Combinok kerék feletti utasterét, belinkelve a jeruzsálemi Citadisokról egy olyan képet, ahol nem a kerék feletti pont látható... Fejből nem megy a szélesség, de a kép alapján ott 2,65 méter széles járműről beszélünk, ami pont 25 centivel szélesebb, mint a budapesti Combinok.

Fent és lent blog - a közlekedési bejegyzések Blikkje.
1./ A 4 - 6 vonalán megépített metró az alsó hangon úgy 1000 - 1200 milliárdba kerülne, tekintve a beépítettséget és a megállók kialakíthatóságának nehézségeit. Ezen kívül ha annyi helyen állna meg, mint a villamos, akkor semmi értelme, csak lassítja a közlekedést.
2./ Ezt a rohadásos fikázást tudjuk be derék kormányhívőink Demszky utálatának. A forgórész nem azért nyikorog, mert rozsdás, hanem mert nem kenik rendesen.
3./ A villamos menetidejének 2 - 3 perces csökkentését (végállomástól végállomásig!!!) az autók nagyobb fogyasztásával, a vezetők idegrendszeri károsodásával és környezetszennyezéssel fizetjük meg. Kérdés, megéri-e (sokat járok a körúton kocsival is, meg villamossal is).
4./ A sínfelújítások közül csak a legutolsó sikerült, mégpedig a Mester utca - Corvin közötti. A többi rész a Budapest-féle spórolós megoldással pocsék. A villamos nagyon nehéz (Al helyett Fe), ráadásul a kocsiszekrényeknek középen vannak a kerekei (az UV-knél a két végén), ami ugyan biztosan olcsóbb, de a kanyarokban erőteljes rángatózáshoz vezet, és messze jobban, sokkal nagyobb erőkkel terheli a villamos futóművét, a kocsiszekrényt és főleg a síneket. Nemsokára indulhat az új felújítás. Másutt nyilván egyenes szakaszokon és sokkal lassabban közlekednek ezek a típusok, kérdés, hogy az ilyen konstrukción kívül kapható-e más a világpiacon.
egyébként meg a körúton az átlagutazás jóval rövidebb annál, hogy metróval ki lehessen váltani. Ezt még a hatvanas években is elismerték, amikor pedig a város összes többi (!) villamosvonalát meg akarták szüntetni.

A körúti villamosnak jelentős részben azért van olyan nagy forgalma, mert harántoló irányban sokszor a legrövidebb és egyetlen minőségi kapcsolatot adja. (pl. a csepeli hév és az M3 között mindenki ezt használja)

Ha lenne a már régen tervezett M5, akkor a villamos nagyforgalmú maradna, de jócskán veszítene az utasforgalmából, 30-40%-ot akár.
@Don Quixote de la Ferko: Egyetértek. Kb duplájára nőtt kocsival a menetidő, de a szennyezés növekedés szerintem alsó hangon háromszoros, hiszen a dupla idő nagy részét gyorsítással, és fékezéssel "töltöd".

Nem tudom ki volt az értelmi szerző, de ez így egyszerűen tragikus...
Azt én is észrevettem, hogy nyáron irtó büdös van. Az a fajta amikor majd kiesek hanyatt az ajtón. Fél perc alatt az ember megszokja és kibírható. Én a légkondira tippelek de nem tudom pontosan mi a franc okozza. Ezt azért jó lenne megoldani, nemtom...
A számos kommentelő aki azt mondja miért nem metró, érdekes, ha a 4-es metró jön szóba akkor meg az van, miért metró mert qrva drága.
Nekem semmi bajom a kombinóval, bár csak ilyen ócska lenne minden villamosunk. Én inkább úgy vagyok vele, hogy a sok korrupció és dilettantizmus mellett mégis sikerül néha előre is haladni, ami jó...
@Baluci: no igen, jobb helyeken komplexen vizsgálják a kérdést.
többen, többször is átsázmolva arra jutottak hogy jobb volna a 60 helyett 120 másodperces ciklussal is működik a dolog, és nem is lenne dugó. (mert ugye a dugódíjat majd kell valamire fogni.)

@gigacherry: igen, a körúton. viszont azon kívül nem. ha gondolod, akkor naponta levideózom hogy pirosat kap a villamos a déli végállomás felé, te pedig naponta fizess nekem.
Nem ez a legforgalmasabb villamosvonal a világon. Például Isztambulban a T1-en naponta 265 ezer utas van.

A Wikipédiára forrás nélkül került be ez az adat évekkel ezelőtt.
"a baloldaliak inkább szeretik a Combinókat, a jobboldaliak pedig inkább nem"

Na, idáig olvastam...
"luxusnak tűnik a 4-es-6-os ilyen gyakori felújítása."
az is. egyszer kéne megcsinálni, de akkor jól. (no persze akkor miből telne a pártkassza?)

"A Combinók már 0-24-ben járnak, ezzel a leggyakrabban járó éjszakai járat is egyben"
"A Combinót úgy tűnik, valamiért a graffitisek is kímélik. "
hiába van egymás után a két mondat, az író nem fedezi fel a kontextust: ha graffitiznének rajta, akkor rögtön észrevennék az utasok, tuti lebukás.
egy darab graffitiért meg nem fog senki szervezett bűnözést bevállalni hogy a társaik fedezzék festőket.

@A csótány is ember: "Azt én is észrevettem, hogy nyáron irtó büdös van. Az a fajta amikor majd kiesek hanyatt az ajtón. Fél perc alatt az ember megszokja és kibírható. Én a légkondira tippelek de nem tudom pontosan mi a franc okozza. Ezt azért jó lenne megoldani, nemtom..."
mert meleg van, izzadnak az emberek, utána szállnak fel a villamosra, a légkondi pedig csak a belső levegőt keringteti. saját bűzüket forgatja a gép. kíváncsi lennék, mikor tisztították a klímát (gyanítom soha), és a bekövetkező legionárius betegségért ki lesz a felelős.
@online távmunkás:

Megnéztem a T1 adatait. Annak 31 megállója van, és 10 - 15 percenként jár reggel 6 és éjfél között. A 4 - 6-nál a megállók száma 19 és legnagyobb járatsűrűsége 2 perc. Ebből következően nem nagyon hiszem a napi 265.000 utast, még ha ugyanolyan hosszú is a villamos, mint nálunk. Hacsak nem száll ki minden megállóban az összes ember, és újak szállnak fel helyettük.
Én imádom a 4-6-ost, ezért is költöztem a közelébe, éjjel-nappal kiszolgál :)
@laci_52: ja, azok tényleg nagyon kellenének! Én is alig bírok néha felkapaszkodni rájuk... És a 4-6-os vonalon néhány nagyságrenddel több ember közlekedik, mint a hannoveri ócskavasak által kiszolgált külvárosi vonalakon.
Imádom, mikor valaki pusztán azért köpköd egy beruházást, mert a neki nem tetsző párthoz kötődik. Minek gondolkodni? Majd vona elvtárs megmondja a tutit, igaz? :D
@kovi1970: na igen. Ez a blog sem arról híres, hogy értelmes emberek írják a posztokat :-D

Én pl. azért nem szeretem a combinokat, mert sokkal szebb darabokat is láttam már. (hogy kényelmetlenek, kevés bennük az ülőhely, az már csak ráadás - manapság trendi, minél kényelmetlenebb tömegközlekedési eszközöket gyártani... Talán Dubaiban lehet olyat találni, amin kényelmes az utazás)
@online távmunkás:
az isztambuli is 2 vagonos, és az is könnyűmetró
Amúgy annyira vicces ez az emberekbe kódolt alattvalóság. Többen is komolyan próbálják bizonygatni, hogy NEM, NEM, NEM LEHET HOGY VALAMI NÁLUNK A LEGNAGYOBB, EZ NEM LEHET!!!!111 És bazmeg, hozzák a példákat hogy tessék, hát itt is nagyobb, meg itt is, aztán megnyugszanak hogy huh, nem borította fel semmi azt a világnézetüket, hogy itt minden szar.

Ez a világ leghosszabb kocsija és legforgalmasabb hagyományos villamosvonala. DEAL WITH IT.
Nekem az a bajom a combinókkal, hogy néha iszonyat büdösek tudnak lenni, főleg amikor megy a légkondi...
@laci_52: sztem elég borzalmasak a hannoveri villamosok.. és rövidek is. a combinók óriási strapának vannak kitéve, kíváncsi vagyok meddig bírják. és igen, ez egy presztízsberuházás. egy presztízsútvonal. csak kár, hogy a villamosok menők, de a körút lepukkant. szóval csak mert a demszky nevéhez fűződik nem kell fikázni.
@shushu2: az emberek büdösek, nem a villamos
nekem is tetszenek a Combinók, és persze ez a cikk. Jól összeszedett, gazdagon illusztrált csillió forrással ellátott anyag. ilyenek tényleg címlapot érdemelnek.
@Rocko-: nemtudom, ez valami spéci bűz amit soha sehol nem éreztem csak a kombinón. A többi járat fele ilyen büdös sincs, néha érezni zsúfoltságban kis bűzt de az semmi emellett.
"Éjszakánként gyakran újítgatják, javítgatják a villamos sínjein az apró hibákat. ..... Mindez persze azért is van, mert a csúcsban 1,5-2 percenként járó 70 tonnás villamos elég durván amortizálja a sínt."
- Meg kellene építeni alá a sínt rendesen, normális alapot tenni az alépítmény alá, és már nem is amortizálná a sínt.

" De ha arra gondolunk hogy milyen állapotban van egyik-másik külvárosi villamos pályája ...., luxusnak tűnik a 4-es-6-os ilyen gyakori felújítása. Ez is azt mutatja: a nagykörúti vonal különleges figyelmet élvez."
- Egyszerűen arról van szó, hogy a Combino, mivel kiskerekes, sokkal jobban megérzi a pálya egyenletlenségeit, a kis kerekei miatt azokat sokkal hamarabb kikezdi és csinál belőlük egy orbitális hibát. A villamos maga is sokkal érzékenyebb a pályahibákra. Egyszerűen ez egy olyan villamos, aminek normális pálya kell. Ezt nem lehet szaron járatni.

"A nagykörúti lámpák váltási periódusát 90 másodpercről 60-ra csökkentették. Vagyis a körúton, a főútvonalon rövidebbek lettek a zöldek, ugyanakkor a pirosak is, és a váltások sokkal gyakoribbak "
- Gyakrabban van zöld, de összességében kevesebb ideig. A vesztesek közé tartoznak még sok helyen az átkelni kívánó gyalogosok, a keresztező járatok utasai, valamint a csatlakozó járatok utasai. És a lakosok, akik a felgyülemlett autóforgalmat szívják.
Többre mentünk volna, ha a villamos a Moszkva tér és a Margit híd között pl nem 34 km/h-s csúcssebességgel, hanem 50-el menne.
@vakapad: Mindenesetre nehéz megmondani, hogy a budapesti Combinon mennyien utaznak naponta, azt meg pláne, hogy ebből mennyi a fizető utas.
@Divi:

Most nem kenem fejből a rak- és űrszelvény közt meglevő különbséget ( a méretet, a fogalmat tudom.) De szerintem a magasperon nem lógna be a rakszelvénybe.
Ergo ha utast nem is szállít, de másik villamos üzemi menetben használhatja a vonalat.
@azbesztos:

Nem hülyeség. Arra gondolj, hogy a 4-6-ot jellemzően pár megálló, esetleg a vonal negyede hosszában használjuk. Ritka az, aki pl a Margit hídtól a Móriczig megy vele, vagy végig.
Egy menet alatt kb 2-3 alkalommal cserélődik ki az utasok 80%-a.
@A csótány is ember: tudom milyen az. ;)
csövösek szaga keveredik az izzatdsággal, és ez forgatja magában a gép.
vicces, mert reggel nem érezni, estére pedig megtelik ezzel a villamos.
@beeni:

ha sejtelmed sincs arról, hogy mi az, hogy könnyűmetró, valamint sejtelmed sincs arról, hogy mi az, hogy villamos, akkor szerintem ne állíts magabiztosan dolgokat. Az isztambuli T1 kutyaközönséges villamos.

Pont elég, hogy terjeszted a hülyeségeket közlekedési témában a blogbejegyzéseiddel hozzáértés nélkül.
@mrbloodbunny:

tehát ha én egy sok linkkel és képpel ellátott blogbejegyzést csinálok szakmai háttérismeretek nélkül, akkor az jó és címlapra való?
Igen,az emberek büdösek...a villamoson.....buszon,metrón,de ez a Combinokon hatványozottabb jelenség..És igen,még a 37-es és 28as vonala sem ilyen mocskos -büdös,pedig az aztán a dzsungel-járat..:)
Jól látom, hogy itt mindenféle nem hozzáértő, nem villamosiparban dolgozók, nem mérnök emberek vitatkoznak arról érzelmi alapon, hogy melyik villamos a fasza?
@gigacherry: Mérd úgy, hogy 22-es busz, 4-6 villamos, 70-es troli. Maga a villamos biztosan gyorsabb lett (Bár vannak aggályaim, mivel mostanában a MArgit krt-on a 35 km/h már rekord), de a csatlakozó járat szív néha 5-6 percet is, mert a 22-es pl nem jut be a Moszkva térre.

Ne az utazás egyik szakaszát nézd! Nézd a teljes utat!
@gigacherry:

A műszaki paraméterek vizsgálata felőli véleményalkotásnak mi köze az utazásokhoz?
@azbesztos: A metrószerelvény több kocsiból van összekapcsolva.
@A csótány is ember: "Én a légkondira tippelek ..."

Én megesküszöm rá, hogy a gumi részek, főleg a csuklós-harmobnikás szaga az. A légkondi vagy légcserélő csak egyenletesebben szétteríti. És annak a záptojás szagnak tuti van köze a gumihoz használt kénnek. És még senkit nem láttam aki szerint nem büdös a Combino. Amikor "idegenek" szálnak fel először érdekes gyanakvó arcokat lehet lárni.

Fentebb valaki a hannoveri villamost dicsérte, hát szerintem elég gáz, utaztam velük eleget. Nekem a szegedi villamos nagyon tetszik, még amikor kiállították megnéztem, csak mint fentebb írták az egy új dolog ami akkor nem volt még.
Viszont a szegedi belső üllő és állóhely eloszlása szvsz sokkal jobb, ami azért lepett meg, mert a nálunk lévő alacsony-padlós buszoké is borzalmas. Ezek szerint csak tervezés és jó-szándék kérdése?
@quilaute: megnézném hogyan oldod meg, ha napi negyedmillió embert utaztat fél focipályányi hosszúságú, másfél percenként közlekedő 70 tonnás dögökön a folyamatos tisztaságot. emberek, ne legyenek irreális elvárásaitok.. a budapesti tömegközlekedés gecijó egyébként, csak új buszok és metrók kellenének, meg hatékony jegykezelés-árusítás. olcsóbb is lenne, mert kevesebben tudnának bliccelni.
@mestska:
ha villamos, akkor viszont forgalmasabb, mint a 4-es-6-os, nem?

ha már minden közlekedéses posztomban hibákat keresel, ha érdemi tévedésre hívod föl a figyelmem, azt köszönöm!

és elismerem, hogy közlekedési szakmai dolgokban egyáltalán nem vagyok annyira otthon mint te, én csak érdeklődő vagyok. viszont mindennek utánanézek, amiről írok, ezért nem kéne ennyire fikáznod a posztjaimat. de ha már a személyeskedésbe is belementünk, nálad érdekesebben és közéleti szempontból sokkal problémaorientáltabban írok, nem csak egy szűk rétegnek, a címlapot valószínűleg ezért kaptam. és lehet bulvározni az indexet, meg a Fentéslentet, de te is olvasod, jelzem!
Ha 220e. utas van, akkor miért nincs metró felvetésekre. A villamos más jellegű kapcsolatot ad a várossal, szervesebb, részletesebb, organikusabb. Leugrik, felugrik rá az utas, s ha meglát egy üzletet, akkor nem gond visszasétálni a következő megállóból.
Szerintem a Combino a 4-6 jól működik, kellemes jármű, de olyan élményem nekem sincs, hogy ne lett volna dugig. Egyébként autós vagyok 90%-ban.
nekem nincsen velük bajom mivel nem utazok rajta napi szinten (ill van bajom, az h az orra már gyári állapotban is más színű sárga volt, nem tom h ez miért nem tűnt fel annak aki átvette..)
az h ez a leghosszabb vagy sem az kb mind1, mivel az ilyen moduláris rendszerű viliknél kb akárhány egységet rá lehet kapcsolni. de az is igaz amit már sokan írtak, h a 4-6-os nem villamos feladatot lát el, mivel nagyon sok embert szállít, emiatt tud kiemelkedni a villamosok közül (pl bécsit újfajta ubahn tuti h sokkal hosszabb, csakhát az nem vili)
A Combinok szaga leginkább a hányás szagára emlékeztet. Első időkben a 40-50 utast szállító villamosokon (nem csúcsban jártam akkor) mindig azt néztem, hol a róka. Egy fél év múlva egy gépterembe 25 vadi új CRT monitor került. Ezeknek pont ilyen szaguk volt, amikor már 15-20 perce működtek. Az egész belső egy kézzel is tapintható olajszerű anyaggal volt kezelve, ez kezdett párologni és bűzleni melegedéskor. Lehet, itt is ez adja az alap szagot.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nézhetem én a teljes utat, de most a 4-es 6-osról volt szó, ami lényegesen több utast szállít, mint a 22-es.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Hogy mi köze az utazáshoz?
"Hogy kell e az alacsonypadló nem tudom pontosan megitélni, de ha ennyire elengedhetetlen, akkor hogyan tudott eddig a körúton olyan villamos közlekedni, mely nem alacsony padlós volt. " - Ha utaznál a villamossal, akkor meg tudnád ítélni: Igen, kell.
Ha nem utazol a villamossal, hogyan tudsz ekkora magabiztossággal dönteni arról, hogy szükség van-e az alacsony padlós, gyors villamosokra?
@gigacherry: Bocsánat, ezeket nem te írtad, hanem Megszívtam.
@beeni: Tuniszban is villamos van. nem könnyűmetró...

a light rail nem egyenlő a könnyűmetróval.
@beeni:

én is olvasom, mert mindig meglepődök, hogy címlapos a blog, és legalább a főbb tévedéseidet korrigálni kell.

Ha utánanéznél a dolgoknak, akkor nem írnál le olyat, hogy az említett tuniszi és isztambuli vonalak könnyűmetró vonalak, nem írnád le azt, hogy mennyire népszerű a Combino, ha tudnád, hogy az teljesen más típus, nem raknál be a jeruzsálemi villamos teljesen más pontjáról referenciafotót, stb.

Mindig olyan érzésem van, hogy elolvasod a dolgokat, de nem áll össze egy kerek egésszé benned a dolog.
a legjobb a combinóban, hogy normális hangerőn lehet benne mp3-at hallgatni, viszont az elég szar, hogy ezt sok mp3-at hallgató ember nem akarja észrevenni:D
Ja igen, a 163 centiméteres magasságomhoz picit magas az ülés.
A 4-6-os villamos léte olyan eredménye a Budapestnek, amire igenis büszke lehet. Igenis poltikai alapon kezdték ki, akik ezt írják, igazuk van.

Más kérdés, hogy a posztban bemutatott képek villamosai közül - egy-két kivétellel - bármelyik külseje jobban tetszene. Ne felejtsük azonban, hogy a maradiságra - mert a kommmunizmusban bele "nevelten" - hajlamos hazai lakosság döntött róla, hogy sárga legyen! Mert ugye "a villamos, az sárga". Szerintem ezt szavazáson eldönteni volt elhibázott, hiszen a formát is szakember találja ki.
(Persze a megfelelő szakembert kiválasztókat normális országban is a nép választja.)

Azonban minden másban tényleg király(nő) a 4-6-os.

A sajátos karbantartás, amire többen utalnak, persze megint csak igen nagyon "hazai". Posztkomcsi mentalitással, amikor ugye megszoktuk, hogy ami "közös", az csak duma szinten a mienk.

Nyugaton egy takarító, karbantartó nem csak a lebukás kockázata miatt dolgozik rendesebben, hanem mert attól érzi többnek saját magát, hogy nem ad ki sz@r munkát a kezéből. Rendesen keni, amit kell, hogy tényleg ne nyikorogjon, benyúl a seprűvel oda is, ahol esetleg főnöke nem látja, eszébe jut a légkondi szűrője, stb. Azért, mert érzi "titkon", hogy az övé is ez az egész, egy kicsit érte is történik mindez.

A lámpaciklusok szapulásánál arra is kellene már gondolni, miért nem lehet az autósokat akár országos reklámkampányban arra oktatni, hogyan kell úgy indulni az zöldnél, hogy ne maradjon ki 2-3 kocsi helye teljesen fölöslegesen! Akár kétszer annyi gépjármű is átjuthatna egy zöldön, persze nyugati - másokra is tekintettel élő - mentalitással. Az "én már úgyis átjutok, le van sz@rva a sor mögöttem" mentalitású ember nem csupán kárt okoz, hanem buta is, mert nem gondol rá, hogy ugyanezzel a
felfogással más fog neki kárt okozni, akár öt percen belül.

A végére hagytam a legfájóbb különbséget a normális - nyugati - országokkal összevetve. A hazai villamos - és busz, metró - vezetők mentalitása...

Ez is levezethető a kommunista diktatúra normális fizetés helyett hamis "felsőbbrendűséget" nyújtó taktikájából, de az mégiscsak elkeserítő, hogy ez 22 év alatt sem változott. Hihetetlen, hogy egy átlagos villamos-, busz-, metró-"vezér" a mai napig valamiféle főnöknek képzeli magát, aki "nevelgetheti" az állampolgárokat, utasokat, rájuk csukhatja az ajtót, vagy "forgalmi okokra" hivatkozva fékezhet-gyorsulhat indokolatlanul durván és kedvére való stílusban üvöltözhet a mikrofonba.

Legutóbb a Margit híd felé menet "élvezhettük" pár százan, hogy hordta le alpári stílusban a - szerinte - ajtóval "szórakozó" utasokat a villamos vezetője.
Kíváncsi lennék, hány ember hangulatát határozta meg aznapra negatívan ez a primitív ember, akinek láthatólag a legkisebb kételye sem volt, hogy rossz napját büntetlenül hányhatja a mikrofonba. Persze, ha ezt a nép eltűri, sajnos ebben "igaza" is volt.

Még annyit, hogy minden relatív: nemrég pár napot Sopronban töltve ráébredtem, hogy az ottani buszsofőrök bunkóságát, embergyűlöletét - nyilván valami "jó elvtárs" főnöki védelme alatt - nehéz felülmúlni. Még a 4-6-os "pilótáinak" sem megy...
"Érdekes, hogy a Combinót az emberek vagy szeretik, vagy utálják. "

Ez tényleg félelmetesen érdekes!
Annyira imádom a villamosmániásoknak ezt a riogatását, hogy "ahol metrót csinálnak a villamosból, ott bezárnak az üzletek". Van a súlyosabb eset, aki még kattint is egy-két fotót a Kossuth pár üres kirakatáról, aztán diadalittasan retteg tovább (arra azért vigyáz, hogy a kép jobb és bal széléről levágja az amúgy nyitva lévő többi boltot). Az persze nem érdekli, hogy az Astoriától a Keletiig tele van boltokkal a Rákóczi út, nem dehogy. Ő szabályt alkot, mert a saját mániájával az cseng össze.
@d.hardman:
A középútról is biztosan hallottál már.
Szerintem például az emberi test központi fekvésű - szélektől egyforma távolságú -zónái tényleg "félelmetesen érdekesek"... :-)
@nbcee:

nézd, a témának, a villamos és a kapcsolódó városfejlesztés helyi gazdaságélénkítő szerepének elég komoly szakirodalma van. Tény és való, hogy a Rákóczi út szerepe gyökeresen megváltozott, ahogy a vásárlási szokások is, de a Rákóczi útból sokkal élettelibb utcát lehetne csinálni - tegyük hozzá, ehhez nem csak villamos kell.
Ugyanúgy csikorog mint a régi 30 éves... Margit-hídon a lámpára várva megőrül tőle az ember.
@aneurysm:
Amikor valóban a villamos csikorog, többnyire arról is a karbantartó tehet. Azonban a Margit hídon a sínnel van a baj. Szerintem ezért szokták (szakszerűen)köszörülni a síneket jobb helyeken - ott is azt kellene.
@gigacherry:

A 4-6 utasai közül elenyésző azok száma, akik kizárólag a villamost veszik igénybe.

És igen, az utas, mivel jellemzően nem utazik végig, a 30-40 mp-et nem veszi észre, ellenben azt, hogy a 22-es 5 percet áll a Moszkva tér elött, azt igen.

Egyébként a 22-el párhuzamosan van még egy pár busz, köztük agglomerációból jövő buszok is, akiknek mind betett, hogy nem jutnak be a Moszkva térre. De a 74-es troli ugyanígy araszol, vagy a 9-es busz, vagy a 15-ös busz........
@beeni:

ezt át is ugrottam elsőre:

"nálad érdekesebben és közéleti szempontból sokkal problémaorientáltabban írok"

igen, pont ezért írtam, hogy a közlekedési posztok blikkje. Szakmai tartalma nincs sok veleje, de sokan olvassák. :)

Ha megjelenés előtt átküldöd egyébként a posztokat, akkor a főbb hibákat szívesen jelzem....
@Jankove: Két évtized alatt sok mindent el lehetett bbbbarmolni. A kádár brancs a regnálása idején nem volt képes annyi kárt okozni - pedig igazán sok tahó-bunkó képviseltette magát a vezetésben - mint antalltól orbánig a mostaniak két évtized alatt.

Vélhetően az elkövetkezendő fél évszázadban még szükség lesz villamosra és autóbuszra kishazánk településein, de mi leépítettük a sikeres gyártást. Mi a fenének az a pár tízezer munkahely, ami oda kellett, és nem sokkal jobb a kegyelmeséktől levetett ipari hulladékért milliárdokat kifizetni?

A magyar mérnökök majd egy évszázada a legjobb járműveket tervezték és a Ganz vagy az Ikarus jegyzett volt a világban. És csak úgy mellesleg a villamosok elnyűhetetlennek bizonyultak, a matuzsálemkorú buszok pedig még ma is futnak túl az egymillió kilóméteren. De nekünk combinó kell, meg stuttgarti hulladék, meg használt merdzsó és volvó.

És nem az a legnagyobb baj, hogy a demszkit és bandáját, vagy a másik brigádot kilóra megvették. Az az igazi kár nem az, amit ezekért a sz@r üzletekért zsebre vágtak- azt nem sajnálom tőlük - de az a baj, hogy a síbolt pénznél százszor-ezerszer nagyobb kárt okoztak eközben.

És a buszgyártás, villamosgyártás, vagongyártás leépítése helyrehozhatatlan bűn. Sajnos hazánk következmények nélküli ország. Marad.
@gigacherry:

Ez egyrészt jogos, másrészt mekkora a VALÓS igény az alacsonypadlóra?

Kell-e minden 4-6-nak alacsonypadlósnak lennie, míg más villamosokon nulla az alacsonypadlós szolgáltatás. Olyan villamosokon, ahol nincs párhuzamos buszjárat, vagy csak rengeteg átszállással. fedhető le a párhuzamosan busszal.

Mi lett volna, ha a körúton csak minden harmadik villamos lesz alacsonypadlós, és a fennmaradó pénzből a többi villamosvonalon biztosítjuk a járatok negyedén az alacsonypadlót?

Ne csak mozgássérültekre gondolj! Zuglói ismerőseim elköltöztek, mert a 69-en a babakocsis utazás reménytelen, kocsijuk nem volt.
@Baluci: @Rocko-: @schmittpál:
Amikor a Margit-hídtól a Petőfiig áll a dugó (szinte minden csúcsidőben) nem teljesen mindegy a ciklus hossza? Nem a ciklus hossza miatt van dugó, hanem mert túl sok az autó. Legalább a villamos és a biciklisek gyorsabban haladnak.
@B0BDobalina: a biciklisnek is ugyanúgy dugó van. mert hogy piros lámpa az neki is piros lámpa. még ha nem is képesek felfogni.
és igen, a ciklus hossza is kihat a dugóra. ha elhiszed, ha nem.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: az is költségcsökkentő lett volna ha nem 100% alacsonypadlós a villamos, hanem két szoba és egy fürdőszoba jellegben építik.
"...még annak idején elkövette azt az orbitális baklövést, hogy légkondi nélkül rendelte meg a járműveket"
Demszky számára lehet, hogy baklövés volt kihagyni azt a pár milliárdot, de pl. a bécsi villamosokon sincsenek légkondik, pedig azonos az éghajlat és az évi középhőmérséklet. Az osztrákok biztos csórók. Gondoljatok bele mennyi más értelmes dologra lehetett volna 1,6 más forrás szerint 4 milliárdot elkölteni. Amúgy Combino rulz.
A 4-6-os vonallal semmi bajom, illetve az, hogy nem értem, mirt nincs körkörösen összekötve az Alkotás úton át.

Szag: igen, érdekes, mint ahogy a 47-49-es villamosok némelyikén terjengő, átható 'fű'szag. Nyilván, az nem a villamosokból árad...? :)
kombine...

csunya,kenyelmetlen,muanyag...
az elvakult demszki fanok vedik,a normalisabbak meg szenvednek rajta...
ez van...
ha budapest közlekedése csak annyira lenne kompletten gáz, mint a 4-6-os vonal, mindenki boldog lenne...

nézzetek utána, h mi megy Szegeden, tátva maradna a szátok....
@liam devlin: ezért szeretem a fideszes és jobbikos szavazókat. Az ostobaságuk messzire világít, könnyű őket megkülönböztetni a többiektől! :D

@qccoss: Miért? Mi megy ott?
Ja, és évente átlagosan 3 hetet mennek a klímák. Erről is volt egy (talán indexes) cikk anno.
@Rocko-: Mivel rövidebbek a pirosak, ahol mindig megállok, és többnyire a zöldhullám is jobban kijön, gyorsabban haladok bringával. Te mikor bringáztál utoljára körúton?
@A fidesz a betegek kiirtására készül: buta kisfiu,ki mondta,hogy erdekel akar a fidesz,akar a jobbik???
parttagsag kerdese lenne egy targy szeretete vagy utalata???
szerencsetlen troll...
@mestska:
amúgy pont ezen gondolkoztam, hogy megkérdezzem-e, hogy ezt megtennéd-e :) szóval legközelebb szívesen kikérem a véleményed a kész anyagról megjelenés előtt.

azt viszont nem gondolom hogy minden bulvár, ami nem szakmai. szerintem igenis van tartalma a posztnak, csak engem más kérdések foglalkoztattak: hogy mitől különleges maga a vonal, és hogy milyen a villamos politikai és társadalmi szerepe
@B0BDobalina: Azt magyarázd meg, hogy ahol nem buzerálták meg a lámpákat, a Bocskai-Nagyszőlősön kifelé, ott az Alleetól kifele halad is a forgalom.

A Boráros tértől majdnem fele annyi idő alatt eljutok az Osztapenkóig, mint a Dob utcától a Borárosig.

Mondjuk az az útszéli buszvégállomás az Allee elött is megér egy misét.
@beeni:

milyen a villamos politikai és társadalmi szerepe

- Politikai szerepe egy villamosnak?
Nem a Combinokkal van gond, hanem azzal, hogy az utazóközönség nagy része korlátozott szellemi képességekkel rendelkezik...
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Igen, a kommunista diktatúrában és azóta is az akkor kialakult reflexek szerint. Például a szombathelyi, az egyik első hazai villamos indokolatlan megszüntetése is totálisan politikai és diktatórikus döntés volt.

@Pistike_:
Nem a Combinokkal van gond, hanem azzal, hogy a villamosvezetők és főnökeik nagy része korlátozott szellemi képességekkel rendelkezik...
A villamos igenis gyorsabb lett, mivel nincs normális észak buda-dél pest összeköttetés, az egyetlen járható útvonal a Nagykörút.
A lámpaprogram a Boráros tér-Margit híd budai hídfő között 3-5 perc menetidő csökkenést jelentett,
most kevesebb (az aktuális lassújelek miatt)
Általában azt jelenti, hogy egy korábbi 17-est érek el, ami miatt kevesebbet kell várakoznom a hóban fagyban, szélben.

Meg kell említeni, hogy idén volt szerencsém a PESÁ-hos illetve Franciaországabn Alstom Citadis villamoshoz is, maradjunk annyiban, hogy a Combinónak nincs szégyenkezni valója a későbbi típusokkal összevetve sem, arra az extrém terhelésre amit kap tökéletesen bevált.

BKV takarítás színvonala és az utazóközönség viselkedése sajnos sokkal balkánibb, mint máshol.

A szigetüzem jellegét a Jászai kihúzó és a Török utcai vágánykapcsolat újbóli rendszeres használata pedig megszüntette tulajdonképp.

egyébként bármennyire is szeretem a Ganz Csuklsót sajnos igaz, a TW6000-esek műszakilag messze megelőzik azt, ugyanakkor a TW-k igazából gyorsvasúti szerepre lennének optimálisak. (Pl. Csepeli Gyorsvasút, vagy például egy Boráros tér-Soroksár vonalon) kiváltva esetlegesen a túlterhelt buszjáratokat.

A Budapesti villamoshálózat komolyan fejlődött az elmúlt években, nem csak az UV-k kivonása a Combinok és TW6000-esek beszerzése, hanem a korábbi típusok korszerűsítése folytán is. Aki pedig az ICS eltűnésére játszik rossz lóra tesz, kb. 148 van még állományban, kivonásuk előreláthatóan sem fog megtörténni pár nap alatt, főleg, hogy újabb (régi-új) vonalak nyitása is elképzelhető.

Nagykörúti pálya: 1995-1998 között szakaszokban újult meg, tervezett élettartama 15 év, ezt akkor is elmondták. (számoljunk utána, ez letelt.)

Kétségtelen a kőbányai villamosok Élessarok-Kőbánya Liget tér között sokkal rosszabb pályán járnak, de hozzá kell tenni, lépésben (gyalog gyorsabb) és arra a vonalra EU pénzt kértek.

2006-ban csak a felsővezeték-rendszert alakították át.
kis javítás: 25 földi évem alatt egyszer találkoztam ellenőrrel a 4-6 vonalán, és bármilyen típusú járművön is kb max ötször (persze a metrót leszámítva). Hogy kit ellenőriznek és hol azt nem tudom.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Igen. Ahogy a Nemzeti Színháznak, a közraktárak helyén épült bálnának, stb. is van politikai szerepe. Néha elég szerencsétlen, néha jól sikerült az a szerep.

Lásd:
liam devlin 2012.09.23. 17:17:41
@liam devlin: nem kell mondani, messziről látszik rajtad. :D
@vakapad: A Wikipedia szerint 31 megálló, 2-15 perces követési idő és 320 ezer utas naponta: en.wikipedia.org/wiki/Istanbul_modern_tram

És 59 méteres, vagyis még egy pesti rekorddal kevesebb.
@GoreX:
Ha 3-5 perccel lett gyorsabb a 4-5, akkor hogy érhetsz el eggyel korábbi 17-est, ami 10 percenként jár?
@online távmunkás: A fényképeken én két egymáshoz kapcsolt villamost látok, nem egyetlen kocsit. Szóval ez nem dönti meg a rekordot.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Egyszerű:
Margit hídra érkezés tipikusan x8 ról, x4 -re módosul ((+/-) 2 perc).
(x8: 08, 18..., x4: 04, 14...)

A 17-es indulása pedig: x8.
(Látható, hogy a 44/46-os érkezéssel elérhető a "korábbi" villamos, míg a lámpaprogram előtt 48 as beérkezés 10 perc bosszankodást jelentett, tekintve, hogy általában láttam épp a 17-est elindulni...)
Az már más kérdés, miért nincs ott egy zebra...
@Panther V.: sokszor 0-val.
Kiszállok, odanézek ... és épp indul.
Nem vagyok pesti, mégis örüéök, ha Budapest szépül és büszke lehetek valamire. A Combino ilyen, nem kell miatta szégyenkezni. Amit én szégyellek az a befejezetlen négyes metro és lerohadt vagonok a 2-es, 3-as metróban. Ugyanígy szégyellem a lepusztult Várbazárt, az igénytelen modern épületeket. Amelyik meg jó lenne, mint a CET, azzal meg szarakodnak.
A villamos meg sárga, ez Budapest hagyománya, nem kel új színen agyalni.
Én is inkább azok közé tartozom akik utálják, de kezdem a jó dolgokkal.

pozitivumok:

-tetszetős modern külső design, jó ránézni
-halk üzem, troli féle elektromotor gyorsulás hang amit szeretek
-éjjel is jár
-jó hogy egyben van az egész és nem kocsikra bontva, mert így könnyebb kicselezni az ellenőröket
-jók a belső jelzőgombok
-jó az elektronikus led információs fény cucc kívül-belül
-a csengő és egyéb hangok jó minőségűek

negatívumok:

-az alacsonypadló miatt és a szar kerék elhelyezések miatt eszméletlen mód rángat az ICS-khez képes, mindig már előre mosolyra húzódik a szám amikor egy nyugger még a fékezés előtt elkezd elindulni az ajtó felé. garantált a csetlés botlás-borulás, de még 24 éves létemre is egyszerűen irritálónak és durvának érzem a gyorsulás-lassulás-forduláskor fellépő erőket.
-nincsenek szélesre nyitható ablakok emiatt nincs rendes és a legolcsóbb féle léghűtés, mint a régi ICS-ken. több szempontból is jobb a sima széles ablakos hűtés szerintem, pl az legalább cseréli a levegőt, amíg a légkondi csak keringeti az elhasznált össze izzadt-össze fingott levegőt, és fertőzésveszélyes is, valamint nyáron megfázás veszélyes is. az ICS-ken sosem volt melegem, és soha nem is fáztam, mert a nagy sebességes levegő járja át legjobban a szerelvényt, nincs az a légkondi ami annyi légtömeget tudna megforgatni, és pláne teljesen energiamentesen, mint egy nyitott ablak. valamint érzésem szerint a fűtése is határozottabb volt az ICS-knek. szal maga ez a fing-izzadtság szag gyomorforgató és felér egy kínzással a melegebb nyári napokon, volt hogy inkább lesétáltam 3 megállót is, mert nem volt gusztusom egyszerűen felszállni rá.
-az alacsonypadló miatt szűk és rosszul elosztott a hely, emiatt feltorlódik mindenki az ajtóknál, és persze mindig a farkad vagy a segged oda kell nyomni valakihez hogy betudj jutni a belső részre, ahol még akadna is hely.. többször láttam már, hogy az ajtóknál nyomorogtak az emberek amíg belül lett volna még egy csomó hely, de nyilván senkinek sincs kedve bemenni oda, mert olyan az egész mint egy varsa.. bejutni még csak-csak bejutsz, de onnan időben leszállni és kiférni már kihívás tud lenni, és a segg-fasz dörgölést meg sehogy nem tudod szinte elkerülni. ezért én abszolút annak a híve lennék, hogy minden szerelvényen csak az utolsó blokk legyen alacsonypadlós, és a rokik, nyuggerek, árut cipelők szépen mehetnének mindig oda, de ne szívjon már mindenki a kisebbség miatt. combino után felszállni egy ICS-re kb megváltás szintű, és megdöbben az ember, hogy jéé egy villamoson lehet ennyi hely is?
-a textil székek kényelmetlenek és nem lehet őket rendesen tisztítani, vagyis nyilván lehetne, de nagyobb költséggel, és tisztítógéppel.. a régi sima szivacsos műbőr ülések kényelmesek is voltak és könnyen is lehetett őket tisztítani.
-jah az alacsonypadló miatt a kerekek úgy belógnak, hogy normálisan leülni se lehet, mert vagy összeér a lábad a veled szembeülővel, vagy szimplán végig a hideg műanyag cucchoz ér, amikor először felszálltam, nem akartam elhinni, hogy komolyan ez volt a legjobb megoldás, amit össze tudtak hozni a Siemensnél.
-belülről nehéz kideríteni, hogy 4-esen vagy 6-oson vagy, a led-es cuccon kiírja néha, de nem elég gyakran, többször volt már, hogy kérdezte valaki a Borárosnál, hogy ez most 4-es vagy 6-os.
-a fehér mű fények és a fehér kopogós hideg műanyag falak miatt, valamint a zöld fémvázak miatt, tiszta laboratórium hangulata tud lenni éjszakánként ha kevés az ember, egyáltalán nem barátságos.
-az ajtók külső nyomógombjának működését az emberek sosem fogják megtanulni, mert gyökerek.. :D

szóval, én mindig fellélegzek és megkönnyebbülök, szinte elmorzsolok 1-2 könnycseppet amikor valamiért egy ICS jön a kombino helyett, bár sajnos már nagyon régen volt szerencsém hozzájuk..

:(
@online távmunkás:

Hát, nekem is van egy jó kis honlapom, az török, aszerint az a 2 perces járatsűrűség valahogy nem igazolódik. Mintha 10 - 15 perc lenne inkább:

www.turkeytravelplanner.com/go/Istanbul/Transport/zeytin_tram.html

Baromi sok villamos kellene 2 perce követéshez 31 kilométeren. És ha a derék wikipédiás a 2 perces követési idő szerint számolta, akkor igaza lehet, ennek ellenére vannak fenntartásaim.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Valószínűleg arra korábban is haladt. Ha úgy gyorsabb, bátran szállj fel a villamosra.
"A legforgalmasabb vonalé"

A legforgalmasabb vonaláé
@FeroxX88: Lógsz rajta és utálod. Gratulálok!
Nem szeretem Demszky-t de a 4-es 6-os az mostanság nagyon fasza.
Gyors (a kocsihoz képest mindenképp), azonnal jön a következő (minden megállóba éppen 1 végig a vonalon, a csúcsban).
Szóval ez jó cucc.
@mrbloodbunny:

irigység? Mire kellene irigynek lennem? Az index címlapra? Meg sem tudom számolni, hányszor volt a saját blogom index címlapos....
@vakapad: Azért hoztam fel wikipédiás példát, mert a poszt szerzője is a Wikipédiára hivatkozott. Egyébként az a török honlap valójában egy amerikai cégé :)

Itt azt írják, hogy 2009-ben vagyis még a felújítás és összevonás előtt 5 perces követési idő volt:
www.istanbultrails.com/2009/08/getting-around-in-istanbul-by-metro-tram-and-funicular/
@B0BDobalina: A kocsimat is feltehetem a villamosra? Vagy meghosszabbítják a villamost Göbölre?
Vitézy és a VEKE nagy örömére visszahoznám a különböző helyen tárolt UV típusú villamosokat. Majdnem alacsony padlós, szellős - rosszul záródik az ablaka, a súlya a legkisebb, és legjobb a fék mechanizmusa.
Nagyon jó.
A síneket tényleg eléggé amortizálta.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "A vesztesek közé tartoznak még sok helyen az átkelni kívánó gyalogosok"

Azokra a gyalogosokra gondolsz, akiknek immár nem kell lemenni aluljáróba kalandtúrára egy átkelésért? :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Megpróbálhatod feltenni. Nem tudom hol van göböl, de én biztosan nem járok oda levegőt szennyezni.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Az új körúti lámpaprogramnak nem az a legfőbb értelme, hogy a villamos 2 perccel gyorsabb lett. Hanem az, hogy egyenletesebben közlekedik. Korábban egy lámpaváltáson nem volt villamos, majd kettőn egymás után igen, ezzel összhangban minden második szarrá volt tömve, és mögötte relatíve szellős volt a következő. Most egyenletesebben járnak.

120 másodperces ciklussal minden lámpára át kellene mennie egy villamosnak, vagyis a vonal zavarfeloldó-képessége egzakt 0 volna - egy lámpát lekésne a villamos, mögötte rögtön borul minden a végállomásig...
@somewhat damaged:
NEM!
Azokra, akik nem érnek át a zöldön.

Rövidebb ciklus = rövidebb gyalogos zöld = nagyobb balesetveszély

@B0BDobalina:
Idióta életszemléleted van. Már megszoktam, hogy ez a végső érv: Én nem megyek oda szennyezni.

Tudod az élet nem csak helybenjárásról és biciklizésről szól.

@Comandante en Jefe:

120-as ciklusban 60 mpig van zöld az egyik iránynak. Egyszerűen a villamos terv szerint a lámpa elejére ér oda, és akkor még ugyanabban a lámpában el tud menni, ha valami apróbb zavar van.
A jelenlegi buzult verziónál annyira hajta rövid ciklus, hogy a Mechwart ligetnél pl simán rácsöngettek múltkor a babakocsis anyukára.

Egyébként a rövidebb ciklusban hamarabb bukik a villamos egy lámpát. Rengetegszer látom a Budai hídfőnél, hogy egyenletlenül jönnek.
@B0BDobalina: Csillagom! Valószínüleg te nem vagy autós, mert a lényeget nem értetted meg!!! Ha egy kocsisor folyamatosan haladhat és nem kell 40 méterenként megállnia, akkor sokkal kevesebb az esély, hogy dugó alakul ki. Én nem a klasszikus, péntek délutáni autóáradatról beszéltem, hanem arról, hogy a nap minden szakában egymás hegyén-hátán állnak az autók, mert ahogy elindulnak, a következő sarkon megállhatnak. Pénz, üzemanyag, idegeskedés... Minden 2 azaz kettő/!/ perc előnyért a villamosoknak... ÉRTELMETLEN!!!
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Szerinted arról szól az élet, hogy Bp-en évente 2000 ember hal meg -gyakorlatilag kinyírjátok őket - és 100000 lesz beteg a közlekedés okozta levegőszennyezés miatt? Arról, hogy az elmúlt 25 évben 10-szeresére nőtt Bp-en asztma előfordulása? Európában csak Bukarest előz meg minket, de ott legalább foglalkoznak a kérdéssel. Igen, szó szerint erről szól az élet, vagy inkább a halál! mek.oszk.hu/10800/10851/10851.pdf
@Baluci: Valószínűleg te nem érted a lényeget: ha nem hiányzik a pénz-, és üzemanyag-pocsékolás és idegeskedés, kerüld el a körutat és/vagy emeld ki popsidat az autódból. "...a nap minden szakában egymás hegyén-hátán állnak az autók", ahogy álltak az áthangolás előtt is, mert sokan vannak.
@B0BDobalina: Cukorfalatom! És merre kerüljem el?... Igaz, van még egy lehetőség, a Kiskőrút! No, kedves barátaid a "Város szive"-program keretében azt is szétcseszték. A Deák tértől a Szabadság-hidig 30 méterenként zebra és lámpa van. De a csúcs az lesz, ha majd elkészül az Országház mögötti sétány a rakparton. Az egyetlen, még néha működő utat is ki akarják csinálni. Jó is lesz az...
@Baluci: Ha nem tudod elkerülni, jöhet a B terv. A kiskörte tök jó lett, alig várom, hogy a Duna is visszakerüljön az autóktól a lakosokhoz. Már csak dugódíj kéne, de nagyon.
@B0BDobalina: Én is csodálkozom, hogy az üveget visszaváltják, de a jó kis parafadugót - ami korlátozottabban áll rendelkezésünkre az üvegnél - nem.

SzedlmajerLaszlo (törölt) 2012.09.24. 11:12:03

@beeni: "nálad érdekesebben és közéleti szempontból sokkal problémaorientáltabban írok"

Nézd, kb 10 éve publikálok, és én is most kezdem érezni, hogy sajnos az én sszakmai, mérnöki jellegű sítlusom sokaknak értelmezhetetlen, ez így oké is, lelked rajta, legyél olvasmányos.
Azonban az olvasmányosság se Téged, se mást nem jogosít fel tévedések leírására. Szerintem. És istenments, nem fogok soronként javítgatni meg okoskodni az írásodon.
@B0BDobalina:

"Szerinted arról szól az élet, hogy Bp-en évente 2000 ember hal meg -gyakorlatilag kinyírjátok őket -"
- Jelents fel előre megfontolt szándékkal kényelemből elkövetett gyilkosságért!!!

" és 100000 lesz beteg a közlekedés okozta levegőszennyezés miatt?"
- Tehát 10 év alatt Budapest teljes lakossága megbetegszik? Ezt a hülye számot te sem hiszed el,de azért öntudattal ideírod.

" Arról, hogy az elmúlt 25 évben 10-szeresére nőtt Bp-en asztma előfordulása?"
- Az asztmának mi köze a kipufogógázhoz? Sokkal inkább veszélyeztetettek a régi bérházban élő szegényebb néptömegek, kiknek nincs elég jövedelmük, hogy rendesen fefűtsék a lakásokat, ezáltal állandósul a dohos párás levegő a szobákban.

- Komolyan kérdezem, szerinted én úgy indítom a reggelemet, hogy ma hova menjek szennyezni? Ennyire korlátolt vagy, hogy azt hiszed, örömömben járok be a városba? Szerinted nem inkább naponta itthon hevernék a net elött, vagy olvasnék a kertben ücsörögve egy könyvet, ne adj Isten ágyból fekve egész nap csak filmeket néznék?
Sajnos muszájból járok a városba. Ahogy megtehetem, hogy ne járjak be, ígérem nem fogok. Vásárolni se vásárolok már a városba, és ügyet is csak annyit intézek ott, amit máshol nem tudok.
(Tudtad, hogy megyei munkaügyi bíróság a Thököly úton van? Hogy oda eljussak, keresztül kell mennem a Rákóczi úton, mert a nulláson de még a Hungárián is eszméletlenül nagy kerülő?)

- Tekerj tovább, engem nem zavarsz, de ne erőltesd rám a marhaságaidat, vedd tudomásul, hogy nagyon sokan rá vagyunk kényszerítve, hogy odaszennyezzünk neked. Ha ez nem tetszik, költözz el. Mellettünk van is eladó ház 26-ért.
A kutya nem jár ide szennyezni, leszámítva a '''sok köcsög kirándulót, akik itt élik ki hétvégén a zöld iránti vágyukat''', faszért nem maradnak otthon, itt zajonganak nekem, meg eldobálják az üditősüvegeket a kert mögötti erdőben.
Ja te nem jársz máshova szennyezni, te gubbasztasz a négy fal között. Értem.
@B0BDobalina: Hát, nekem elfogytak az érveim! Megharaplak... :D
@B0BDobalina:

" kerüld el a körutat"
-Merre? Konkrét javaslatokat várok!
Dob u. Bocskai út
Oktogon Margit híd
Nyugati Pu Moszkva tér
Moszkva tér Blaha
és Boráros tér Király utca viszopnylatokra. ezeken gyakran járok.

"...a nap minden szakában egymás hegyén-hátán állnak az autók", ahogy álltak az áthangolás előtt is, mert sokan vannak. "
Áthangolás elött délelött 10-kor sosem volt dugó pl a Margit krt-on, most nem lehet a Margit utcából kijutni.
Áthangolás elött a Fekete Sas utcában a sor sosem ért le a Bem térre, még a Tölgyfa utcáig sem ért, azóta mát kétszer volt a Bem téren.
Áthangolás elött a Nyugatiig lehetett haladni a Jászaitól, azóta ez a táv 3-4 piros lámpával járható. Ami érdkees, mert közben a villamos velünk párhuzamosan halad, tehát itt egyértelműen a szopatás a cél.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

A 120s-es ciklusokkal talán a legtöbb helyen kényelmesebb lenne elérni a lámpaváltást, bár nyilván nemm mindenhol a vonal mentén. De lámpabukás akkor is előfordul. És HA előfordul, akkor AZONNAL gyűrűzik végig az egész vonalon, végállomástól-végállomásig, mert egyik villamos sem tud az előzőtől haladni. A 60 perces ciklusban 2 lámpát kell bukni ahhoz, hogy a mögöttes kocsi érintve legyen, és négyet ahhoz, hogy a kettővel utána jövő stb.

Igen, a körúti pörgésben előfordul, hogy rácsengetnek a babakocsis anyukára, ahogy a metrón, és minden nagy tömeget mozgató eszközön is. Nem jó, de nem láttam még más megoldást (a szó nélkül rácsukást nem tartom annak).
@Comandante en Jefe:

Ma több hosszabb utat tettem meg a 4-6-al.

Idegesítő, hogy Magyarországon a villamos egy kitérőn csak 10-el mehet át.

Idegesítő, hogy vannak olyan szűk ívek, jellemzően a szigeti, ahol gyanútlanabb ember elvágódik.

Idegesítő, hogy sok helyen, ahol középperon van, a bevezető íveken időt bukik a villamos.

Idegesítő, hogy a németeknél a Combino simán gurul, nálunk ugrál.

Idegesítő, hogy nálunk rengeteg pályahiba van, ezeket csak ideiglenesen tákolják meg jellemzően.
(32-esek terén a síntörés külön bónusz!!!)

- 7 alkalommal utaztam ma, majd minden alkalommal volt lámpabukás, de amit jobban meg tudok itélni, és idegesítőbb, az a lámpa elötti lassítás. Az esetek 70%-ban a villamos korán ér a lámpához, és em,iatt lassít, majdnem állóra, majd gyorsít.
Tudom visszatáplálós, de ezért egy nálunk fejlettebb demokráciában már valakivel kifizettetnék a sok gyorsítás költségét.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Tehát nem szállítasz semmit, használd bátran a villamost. Meg fogsz lepődni, mennyi időd és pénzed marad.
@B0BDobalina: Használtam.

Viszont amint látom, a körút megkerülhetetlen.

ÁLtalában nem mindig tudom használni a villamost. Amikor tudom, olyankor azzal járok. Ma túlzásba vittem egy kicsit a cikk hatására.

Megérkezem pl kocsival a Moszkva térre. Innen elmegyek kora délután a Wesselényi vonalába, majd innen tovább a XI, esetleg a XXII. kerületbe, majd onnan haza. Ilyenkor hadd ne rohangáljak vissza a kocsimért. (Mondjuk ma ezt tettem. +50perc volt. Minimum.

Úgyhogy lécci meséldf már el merre lehet a körútat kikerülni, vagy legközelebb hallgass!!!!
Nem tudom a konkrétumiokat így nem tudok válaszolni, próbálgasd.
Esetleg kérdezd azokat, akik szerint a "kis utcákban" kellene a körút helyett biciklizni.
@B0BDobalina:

Ahhoz képest elég könnyelműen dobálózol jó tanácsokkal, mint kerüld ki.....

Legközelebb tudatlanként ne adj tanácsot!
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Konkrétan nem tudom, mikor merre szoktál járni a körúton, és szállítasz-e valamit, mert nem voltál hajlandó válaszolni, és ezek után még én vagyok a tudatlan...
De ha már rázod a pofonfát, jöjjön egy idézet tőled: "100000 lesz beteg a közlekedés okozta levegőszennyezés miatt? - Tehát 10 év alatt Budapest teljes lakossága megbetegszik?"
- Tudhatnál esetleg szorozni vagy osztani, alsós anyag.
- Tudhatnád, hogy Budapest lakossága nem 1000000, kb. 4. osztályos anyag.
- Tudhatnál pl. mondatokat értelmezni, megfogalmazni és helyesen leírni, ez is alsós anyag.
- Tudhatnád használni a webes útvonaltervezőket, a 10 éves unokaöcsémnek pl. egész jól megy.
Lehet, hogy a faludban te vagy az agymenő, és hozzászoktál a parancsolgatáshoz, de az itt megismert képességeidhez szerintem több szerénység illene.
@B0BDobalina:

Biciklis!

Merre lehet kikerülni a körutat?

Erre nem tudsz választ adni, mert értelmes kerülőút nincs.

A számtanpéldádhoz: Lehet, elütöttem.

Webes útvonaltervező nagyon okos, csak éppen nem képes alternatívát dobni a körútra.
Pár viszonylaton egyébként létezik kerülőút, ezeket én tudom, de te, aki dobálózol jó tanácsokkal, továbbra sincs fingod róla, merre lehet e körutat kikerülni.

Okulj!

Moszkva tér- Mechwart liget, ha a Szilágyiról jössz a János kh-n kívülről. -Érdemes kerülni

Nyugati-Aradi u.(Oktogonig már nem érdemes elmenni.) - Pont azt a szakaszt lehet kikerülni, ami halad.

Király u.-Blaha ha a Király Nagymező környékéről indulsz. - Egyéb esetben nem érdemes kerülni

Margit híd - Moszkva tér, ha a Szilágyi fele mész tovább. - Érdemes kerülni

.

Az alapprobléma, hogy odavetettél valamit, és amikor konkrét javaslatot kértem a te saját felvetésedre, akkor elkezdtél terelni, de amit kértem: Konkrét kerülőutakat a felsorolt viszonylatokra, arról fogalmad sem volt.

Szép álmokat.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ahhoz képest, hogy szerinted nincs értelmes kerülőút, egész sokat ideírtál. Vannak még kerülőutak (vagy inkább levágások) a délebbi részeken is, úgy látszik arra kevesebbet jársz. Ha autóznom/teherautóznom kell, és teljesen beáll a körút, és is használom ezeket. A Király-Blaha viszonylatban nem a Nagymező környékét, hanem konkrétan az Akácfa utcát érdemes megpróbálni, a Wesselényi, vagy a Dob u-ra felé attól függően, merre mégy utána. Korábban egyébként nem ezeket a szakaszokat kérdezted.
Az az alapprobléma, hogy itt sírsz, mint egy kisgyerek, hogy rossz neked a körúton, és amikor azt mondják, akkor ne menj oda, itt sírsz, mint kisgyerek, hogy hova menjél.
olyan sokan irtak ezt a franya atallitast hogy az autok szenvednek...
hat kapjak fel azokat a kurva sineket, es ketoldalt a parkolo autokat tessekeljek kiljebb a jardara, oszt maris lenne 2*4 sav ahol siman elferne a busz :)))
a sok csimota aki utazni akarna az meg uljon autoba, persze mindenkeppen az arkadositast folytatnam, a sok belvarosi majom huzzon le a faszba a fold ala... sot csinalnek gyorsforgalmikat is 80 km/h-val, gyalogoknak meg nem engednem hogy egyik oldalrol a masikra atmenjenek, minek maszkalnak ezek az ut egyik oldalarol a masikra? a szent autosok kozlekedni akarnak hat ertsetek mar meg eztet!!!
@B0BDobalina: ha meg megemlitened neki hogy egy kellemes kis dugodij javitana a szamaranyokon akkor meg azert fog sirni...
süti beállítások módosítása