Villamosok a volt Szovjetunióból
A villamosok Nyugat-Európában a modern, gyors, kényelmes közlekedés szimbólumai. Amerikában a villamosokat -"streetcar"- csak néhány városban használják, pl. Portlandben, Seattleben. Helyettük viszont nagyon elterjedt a könnyűmetró -"light rail"-, ilyen közlekedik többek között Phoenixben, Houstonban, Minneapolisban, és Salt Lake Cityben. Kínában tömegével adják át az új metróvonalakat, villamosok eddig azonban nem igazán épültek. A Közel-Keleten és az arab országokban pedig sorra épülnek ki a nagy kapacitású villamos-és könnyűmetró volnalak: így történt pl. Jeruzsálemben, Algírben, és Dubaiban. Nálunk, ahogy a legtöbb nyugat-európai és posztszocialista országban is, fontos a villamos közlekedés, ugyanakkor a pályaállapotok, vagy a járműpark hagy némi kívánnivalót maga után. Mégis itt a villamos relatíve gyors, kényelmes, és nagy kapacitású közlekedési eszköznek számít. Teljesen más a helyzet néhány tőlünk (is) keletre fekvő posztszocialista országban, ahol a villamosok se gyorsnak, se kényelmesnek, se modernnek, se nagy befogadóképességűnek nem nevezhetőek.
A különbség érzékeltetésére egy videó a tbiliszi villamosról:
Ez után következzenek a képek a nagy Oroszországból, ahol néhány faluba is minden további nélkül el lehet jutni villamossal:
De természetesen Oroszországnak is több arca van, ez a nemrég bemutatott futurisztikus villamos is orosz, valamint Moszkvában is közlekednek az Alstom modern Citadis villamosai.
Képek forrása:
http://englishrussia.com/2013/12/16/tireless-workers-russian-trams/
http://englishrussia.com/2014/02/15/metro-rail-tram-system-for-a-tiny-village-in-siberia/
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
1. Ha a másikat, nem pedig a mondanivalóját minősíted durván, kitiltunk egy időre.
2. Ha népek vagy társadalmi csoportok ellen uszítasz, kitiltunk örökre.
3. Örökre kitiltunk mindenkit, aki úgy kezdi a kommentjét, hogy "Megmondom mi a helyzet" és/vagy úgy fejezi be, hogy "Na ezen tessék elgondolkodni".
4. A szerzők lelki egészségük megőrzése érdekében néha szórakozásból is kitiltanak kommentelőket.
"Megmondom mi a helyzet":
ILYEN feltételek mellett aljasság valakit kommentelésre kérni...
"Na ezen tessék elgondolkodni"....
És azt hiszem, egy darabig EZ volt az utolsó hozzászólásom...
Ez egy kurva jó blog, és a fenti képeket külön öröm volt látni. Gratula a bloggernek.
Na ezen tessék elgondolkodni...
Jó a cikk, teccett4
Nicknevemben azonban van egy kötőjel, mely bizonyos szövegértési képesség birtokában segíti a felhasználót, nehogy összeolvassa, és nyelvésznek értse.
1. Ha a másikat, nem pedig a mondanivalóját minősíted durván, kitiltunk egy időre.
2. Ha népek vagy társadalmi csoportok ellen uszítasz, kitiltunk örökre.
3. Örökre kitiltunk mindenkit, aki úgy kezdi a kommentjét, hogy "Megmondom mi a helyzet" és/vagy úgy fejezi be, hogy "Na ezen tessék elgondolkodni".
4. A szerzők lelki egészségük megőrzése érdekében néha szórakozásból is kitiltanak kommentelőket.
"Megmondom mi a helyzet":
ILYEN feltételek mellett aljasság valakit kommentelésre kérni...
"Na ezen tessék elgondolkodni"....
És azt hiszem, egy darabig EZ volt az utolsó hozzászólásom...
Nagyon királyok :)
Mi a gond velük , nem elég áramvonalasok a 20-40 km/h - hoz .
Szépek és tetszenek !
A villamos jegy egyébként 25 rubel. Valami 16o forint. Mennyiért tudok most pesten a csilivili villamosra felszállni? :)
villamosok.hu/nza/tatra-pcc/
Na, ezen gondolkozzatok el!
Védelmükben elmondanám, bár nyilván nem szorulnak rá, mert az utasaiknak nap, mint nap bizonyítanak, hogy aki járt már Indiában, vagy Srí Lankán, az pontosan tudja, hogy arrafelé milyen állapotúak a buszok, és a tömegközlekedés további eszközei. Viszont ha csak a naponta szállított emberek számát, az járművek által naponta megtett sok 100 ezer kilométert nézzük, valamit azt, hogy egy városi buszjegy ára 20 forint, egy Budapest - Győr távolsági járatra pedig uszkve 300 forintnyi rúpiáért lehet jegyet venni, akkor világbajnokok ezek a járgányok.
A műszaki állapotokról nem is érdemes beszélni, mert a hírekből tudjuk, hogy a Combínók, és a 4 -es metró szinte naponta adja meg magát, pedig ezek a fentebb említettekhez viszonyítva a földön túli űrtechnológiát képviselik.
Valóban ütős, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy az 5. és a 10-14. kép egy villamosgyár tesztpályáját mutatja Ust-Katav faluban.
Még jó hogy a disznó nem szállt fel a vilire!
ami a tévedéseket illeti:
- Amerikában a light railek jelentős része kutyaközönséges villamos
- a light railnek nem könnyűmetró a magyar fordítása (igazából nincs jó magyar fordítása, mert mindenre használják, ami újépítésű, nem metró és nem nagyvasút)
- épp ezért Dubajban, Algírban és Jeruzsálemben is villamosokról beszélünk, nem könnyűmetróról (Algírban és Dubajban van hagyományos metró is)
- a tbiliszi villamost 2006-ban becsukták, épp az említett pályaállapotok és az ebből eredő használhatóság miatt
- az orosz képek többsége nem klasszikus városi villamosvonal. Jelentős részük az Uszty-Katavi tesztpályán készült, amit mostanában felkapott a magyar sajtó az englishrussia.com egyik beszámolójára alapozva. A kommentek közé ez a tény egyébként ott is oda volt írva, hogy tesztpályáról van szó.
- az orosz képek más része úgynevezett ipari villamost ábrázol, ebből jópár van Oroszországban, ahol egy-egy üzem kiszolgálásához villamost építettek, ilyen a vízerőműves is, ahol elektromos energia is kéznél volt.
Ettől függetlenül a téma tényleg jó, és már kényelmetlenül érzem magam, hogy mindig leszólom a szöveget mellette a sok hiba miatt :/