Amikor a Puzsér mélyprolizik
A nép sértegetésének, becsmérlésének és lenézésének semmilyen pedagógia haszna nincsen.
„A politika és a gazdaság szoros szövetsége emellett minden esetben kiegészül a lelki és szellemi értelemben is elzüllött választók millióival. Ezt az agresszív, önző és saját érdekeit végiggondolni képtelen tömegemberekből álló mélyproli masszát a hatalmi kaszt tudatosan mérgezi hol politikai fanatizmussal, hol fogyasztói közönnyel. A szellemi közép képviseli a kulturális progressziót. …Hiába tudják leszavaztatni Bereményi Gézát és Pintér Bélát két Szalacsival meg három Polgár Jenővel, ez a fölény kizárólag a szavazófülkékben realizálható.” osztotta meg gondolatait az Átlátszó olvasóival Puzsér Róbert
Kihez beszél Puzsér?
Vajon a „gondolkodásra képtelen mélyproli massza” a feddést követően szívéhez kap és a Puzsér által elvárt öntudatos választóvá táltosodik? Alig valószínű, hogy a sértegetésnek ilyen pedagógiai hasznai lennének. De a fenti sorokból láthatóan Puzsér nem is hozzájuk, hanem kiábrándult és frusztrált pesti értelmiségi barátaihoz szól. Ez a réteg ambíciójához képes kevés beleszólást kap a világ dolgainak intézésébe, ezért többek között a buta, éretlen, proli stb. tömeget is megtalálja bűnbaknak. Az elitista, ortegai néputálat póza, úgy látszik, különböző hangokon tud megszólalni: a régi SZDSZ-es sértett, agresszív gőgtől egészen az ezt a modort egyébként helyesen kritizáló Puzsérig.
Érdemes-e így beszélni?
Eleve nem az az értelmiség (ha van ilyen) hivatása, hogy a társadalmi helyzetét vagy privát érzelmeit általánosítsa ki társadalmi programmá - miközben persze ezt a hibát követi el a leggyakrabban. Hanem például belátja, hogy az a kiváltságos helyzete, hogy míg mások a napi robotban és a hatalmi gépezettől alányomva nem láthatnak maguk előtt társadalmi célokat, és maguktól ezekre nem is tudnak megszerveződni, addig őneki lehetősége van a gondolkodás luxusára. Lehetősége van társadalmi programot adnia azoknak, akiknek a legmélyebb elnyomottsága éppen az, hogy szándékosan megfosztják attól, hogy magának programot adhasson - kiszorítva olyan kulturális javakból, mint például az oktatás.
Őhozzájuk szólni kell és nem - saját osztályunkkal bennfenteskedve - őket szidalmazni.
Igaza van-e Puzsérnak?
Annyiban persze, hogy azok a társadalmi osztályok, akikre ez a hatalmi működés számít, valóban nem a puzséri demokráciaideál emberképe szerint cselekszenek. De ez annak az eredménye, ahogyan a hatalmi működés aláveti és elnyomja őket. Ennek az elnyomásnak szerves része a kulturális javakból való kiszorítás és a médiában széltében folyó megbélyegzése többek között zenei ízlésnek, ruházkodásnak, vagy különösen ízléstelen módon az anyagi helyzetnek.
(Égett is a pofám, hogy milyen rossz a humorérzékem, amikor a Litera.hu előszilveszteri mulatságán a Trafóban az általam rajongott Garaczi László a mindennapi anyagi biztonságot élvező úri közönséget „Devizahiteles Jancsi” primitívre festett karikatúrafigurájával szórakoztatta, és a máskor állítólag könnyen érzékenyíthető közönség most nem szégyellte öblös hahotával jutalmazni szerencsétlen sorsú emberek nyilvánvaló megbélyegzését és lealacsonyítását.)
Puzsérnak igaza van abban, hogy Magyarországon a szocializmus által egykor létrehozott proletariátus utódosztályai ennek a szánalmas demokráciajátéknak kedvelt eszközei. Ahogyan a cigányság vagy a nyugdíjasok is stb. De éppen ebben áll alávetettségük. Őket masszázni, tömegemberezni, az írástudó változatos fegyvertárát is felhasználva: bunkóság és elméleti tévedés. Az értelmiség, ha úgy érzi, hogy dolga van velük, akkor emancipáljon, legelőször is, adja meg nekik a méltóságot.
Az újévi beszéd "érdemi" részével - úgymint civil kontroll a hatalom felett - most nem foglalkozunk, helyette ezt a régebbi posztunkat linkeljük.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ifjúságunk a panelek kora
Mindennek volt sablonja!
Hazugságok végtelen sora!
Amit újság formába öntöttek!
Hülyítésére „dolgozó tömegeknek!”
Panelből volt a betonfal
Mely mindent eltakar!
Paneleket egymásra rakták!
Nőttek, mint titkos akták!
Paneltornyok, toronydaru,
Elvtársnő a panelfarú!
Közte vígan éltek,
Elbolondított panel lények!
Gyártották szorgos pártemberek!
Téveszme szédültek!
Akik ebből jól éltek!
Kivágni való kiváltságosok!
Önérdekű, önelégült hazugok!
Virítottak a vártán!
Hazugsággal a száján
Igazságot vár tán!
Alul az elbambult tömeg,
Ezt nem érdemli meg!
2014-01-06
AZ ELCSALT 2014 ES VÁLASZTÁS UTÁN...ÉS KITÖR a Lázadás..és még a FIDEss szar -vagy szó-vivők is a lámpavason fognak lógni..akkor ÁLL VISSZA A REND MAGYARORSZÁGON.
Famously, he stated that all men are intellectuals, in that all have intellectual and rational faculties, but not all men have the social function of intellectuals...
..."organic" intellectuals do not simply describe social life in accordance with scientific rules, but instead articulate, through the language of culture, the feelings and experiences which the masses could not express for themselves. The need to create a working-class culture relates to Gramsci's call for a kind of education that could develop working-class intellectuals, whose task was not to introduce Marxist ideology from without the proletariat, but to renovate and make critical of the status quo the already existing intellectual activity of the masses. His ideas about an education system for this purpose correspond with the notion of critical pedagogy and popular education as theorized and practised in later decades by Paulo Freire in Brazil, and have much in common with the thought of Frantz Fanon. For this reason, partisans of adult and popular education consider Gramsci an important voice to this day.
en.wikipedia.org/wiki/Antonio_Gramsci#Intellectuals_and_education
Na hát akkor miért ne lehetne elfogadni, hogy a művelt ember, a tehetős ember, a jó ízlésű ember, a felső osztálybeli ember is kisebbség, akinek ugyanúgy problémát jelent a többségi elv, mint a cigánynak vagy a melegnek?
Hogy a túróban "emancipálja" a kisebbség a többséget? Az a tény, hogy bizonyos dolgokben a művelt és tehetős kisebbség van felül, még nem ad neki annyi hatalmat, hogy ő emancipáljon, és ne őt emancipálják. Élvez bizonyos előnyöket, de ezt pontosan a demokrácia és a tömegfogyasztás és tömegkultúra írja felül, a számok erősebbek, mint a felső rétegek más előnyei.
És ez nem csak politikai kérdés.
Például pontosan tudjuk, hogy több pénzt lehet keresni prolizene, mint minőségi rétegzene eladásával, akkor is, ha utóbbiért esetleg lennének nem kevesen, akik kétszer-háromszor annyit fizetnének.
Tökéletes abszurd, hogy demokráciában a felső kisebbség - a műveltek, a tehetősek, a jó ízlésűek - "emancipálják" a prolikat, MERT MÁR RÉG MEGTETTÉK: a választásokon a vagyoni stb. cenzus eltörlésével, a kultúrában a tömegkultúra szabadjára engedéséve, pl. a médiában a kereskedelmi és közszolgálati tartalom arányának igen lazának mondható szabályozásával stb. stb.
Jelenleg a tömeg és az elit tömeget irányító része (politika, média, tömgekultúra) van hatalmi helyzetben a felsőbb rétegekkel szemben.
Ráadásul a stílusod is elég prosztó és meglehetősen összefüggéstelen és persze ellentmondásos.
Várj én ebből azt olvasom ki hogy valamiféle egyenlőségi elvről beszélsz.Minden ember egyenlő tehát a tetehtős ember is ugyanolyan kissebbségi és jajj érezzen vele együtt az aki valódi kissebbségi mint pl cigány.
Valóban így lenne???nézzük a hátrányait
mindkettőnek.A tehetős ember mint kissebbségi milyen atrocitásokkal küzd.Gyakorlatilag semmivel.Be kell mennie ugyanabba a boltba ahova prolik is járnak.Fujjj...megszakad a szívem.
Milyennel küzd egy valódi kissebségi.
Börtönbe megy olyan bűnökért amit nem is ő követett el mert a színe szaga megbélyegzettsége miatt ráfogtak.Megverik ok nélkül megállókban.Soroljam még???
Egyesek úgy gondolják és ezért hibás is a megnevezés hogy kissebségi hogy ez valami számtani elvre utal.Tehát attól kissebbségi hogy kevesebben vannak.De ennek mélyebb értelme van.A kissebbségi egy pejoratív megbélyegző jelző.Azt jelenzi valójában hogy fujj, undorító, idegen, rakás szar ,utálni, megölni sárbatiporni.Ha így nézed és nem a számtan alapján máris más megvilágításba kerül az hogy valójában tök egyenlő a tehetős ember és a kissebségi.